Ehl-i sünnetin mürtekib-i kebire hakkındaki görüşü nedir?
Ehl-i Sünnette göre Büyük Günah mü'min olan kulu imandan çıakrmaz. Çünkü imanın hakikatı olan kalp ile tasdik kendisinde mevcuttur.
Mutezile Muhalefet etmiştir: Onlara göre mürtekib-i kebira mü'minde değildir. Kafirde değildir. İki menzil arasında bir menzil ispat ederek fasıktır demiştir.
Büyük Günah mü'min olan kulu küfre ihraç etmez.
Havariç muhalif etmiştir: Onlara göre mürtekib-i kebira hatta mürtekib-i sagıra kafirdir. Mü'min gunah işlemez derler.
Büyük gunah mü'min olan kulu küfre idhal etmez.
Bun abirkaç delilimiz vardır.
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحًا Ey iman edenler siz tevbe-i nasuh ile tevbe ediniz.
Tevbe-i Nasuh büyük gunahlardan dolayı yapılır. Hz Allah büyük gunah işleyenlere "Ey iman edenler" diye hitap ediyor.
Peygamber efendimiz zamanından günümüze kadar büyük gunah işleyenlerin cenaze namazı kılınmış ve arkasından dua ve istiğfar edilmiştir. O halde mürtekib-i kebira kafir değildir.
Mutezile muhalefet etmiştir: Onlara göre tevbesiz af caiz değildir.
Cevaben: Muhakkah hz Allah kendisine şirk koşulmasını mağfiret etmez. Dileyen men için şirkin dününde olan şeyi mağfiret eder. buyurmuştur.
Burada af bir şarta bağlanmıştır. O halde tevbesiz af caizdir.
İsrar ile beraber küçük gunah İstiğfar ile beraber büyük günah yoktur...