Gönderen Konu: Bina Müzakeresi  (Okunma sayısı 55832 defa)

0 Üye ve 5 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı sürur

  • aktif okur
  • **
  • İleti: 149
Bina Müzakeresi
« : 15 Haziran 2006, 22:17:34 »

Bina kitabının musannıfı:  Ebu cafer ahmed übnü muhammet abdullah issermari hz.leridir.

Müellifi hz.Ali kerrem Allahü veche dir..

bina ilmi sarfdan bahseder.İLMİ SARF: İğlal ve idgam cihetinden arabça kelimelerin halleri kendisi ile bilinen ilimdir.


Evvela babların taksimatı ile başlasak nasıl olur :?:  :?:
                                      

Bina 35 bab olup 4kısma münkasim olur..[/size]1.sülasi mücerred2.sülasi mezidün fih
3.rubai mücerred
4.rubai mezidün fih..[/color]
SÜLASİ MÜCERRED 6 BAB DIR..:



SÜLASİ MEZİDÜN FİH 12 BAB OLUP 3 NEV IDİR..:

1.NEV I:  3 babdır ki;

ifal tef ıl ve mufaale bablarıdır..


2.NEV I:5 babdır ki;
infial,iftial,ifılal,tefeuul ve tefaul bablarıdır..

3.NEV I: 4babdır ki;

istif al ,ifııal,ifıvval ve ifıılal bablarıdır...


Devamıda gelir inş.

« Son Düzenleme: 14 Mart 2008, 22:20:25 Gönderen: mystic »
öyle karacaahmet,Bu ne acıklı TALİH!
Taşlarına kapanmış ağlıyor,KOCA TARİH!!...

Çevrimdışı müteallim

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 4786
  • gizli mahzenlerde kalan tarihin yeni adresi
    • www.Libv- kamp-lintfort.de
Re: BİNA MÜZAKERESİ
« Yanıtla #1 : 16 Haziran 2006, 01:17:26 »
Alıntı yapılan: "seretan22"
Devamıda gelir inş.
insAllah.
  Kuslar gibi ucmasini baliklar gibi yüzmesini ögrendik amma kardesce yasamasini ögrenemedik

Çevrimdışı sürur

  • aktif okur
  • **
  • İleti: 149
BİNA MÜZAKERESİ
« Yanıtla #2 : 16 Haziran 2006, 22:38:13 »
:roll: babların bu derece teferruatlı taksimine gerek yokmu acep. :?:


Siz ne dersiniz :?:
öyle karacaahmet,Bu ne acıklı TALİH!
Taşlarına kapanmış ağlıyor,KOCA TARİH!!...

Çevrimdışı müteallim

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 4786
  • gizli mahzenlerde kalan tarihin yeni adresi
    • www.Libv- kamp-lintfort.de
BİNA MÜZAKERESİ
« Yanıtla #3 : 16 Haziran 2006, 23:14:51 »
böylece binayi yazmakdansa bazi önemli mevzulari izah etmek daha iyi olmazmi.

mesela:                                                                                              

1-mütesddi ile lazimi biribirinden nasil ayiririz.

2-teksir fiilde failde mef´ulde olur nasil anlayacagiz.

3-müsareket nasil olur.

4-mutavaat nasil anlatilir.

5-tekellüf nedemektir nasil izah edilir.

simdilik bu kadar yeter.
  Kuslar gibi ucmasini baliklar gibi yüzmesini ögrendik amma kardesce yasamasini ögrenemedik

Çevrimdışı sürur

  • aktif okur
  • **
  • İleti: 149
BİNA MÜZAKERESİ
« Yanıtla #4 : 16 Haziran 2006, 23:20:47 »
Alıntı yapılan: "Müderris_3"
böylece binayi yazmakdansa bazi önemli mevzulari izah etmek daha iyi olmazmi.

mesela:                                                                                              

1-mütesddi ile lazimi biribirinden nasil ayiririz.

2-teksir fiilde failde mef´ulde olur nasil anlayacagiz.

3-müsareket nasil olur.

4-mutavaat nasil anlatilir.

5-tekellüf nedemektir nasil izah edilir.

simdilik bu kadar yeter.


tamam anlaşılmştır.müderris kardeş inş. vakit buldukça bunları açıklarız..
Lakin buraya pek kimsenin ilgisi yok gibi..yani bazen tek başımıza tekrar mı etseydik demekten de kendimizi alamıyoruz. :(  :(  :roll:  :roll:
öyle karacaahmet,Bu ne acıklı TALİH!
Taşlarına kapanmış ağlıyor,KOCA TARİH!!...

Çevrimdışı müteallim

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 4786
  • gizli mahzenlerde kalan tarihin yeni adresi
    • www.Libv- kamp-lintfort.de
BİNA MÜZAKERESİ
« Yanıtla #5 : 16 Haziran 2006, 23:47:09 »
Alıntı yapılan: "seretan22"
tamam anlaşılmştır.müderris kardeş inş. vakit buldukça bunları açıklarız..
Lakin buraya pek kimsenin ilgisi yok gibi..yani bazen tek başımıza tekrar mı etseydik demekten de kendimizi alamıyoruz. :(  :(  :roll:  :roll:


Ilim bir cevherdir.herkezde bulunmaz.
ondan zevk alanlar hicbir zaman yorulmaz.
herkezin ragbeti olsa cahil bulunmaz.
lakin bu zamanda alim bulunmaz.
  Kuslar gibi ucmasini baliklar gibi yüzmesini ögrendik amma kardesce yasamasini ögrenemedik

Çevrimdışı racül

  • Moderatör
  • aktif yazar
  • *****
  • İleti: 1265
BİNA MÜZAKERESİ
« Yanıtla #6 : 17 Haziran 2006, 01:05:33 »
Alıntı:
 
Alıntı
5-tekellüf nedemektir nasil izah edilir.
Alıntı
 


Sondan baslayayim dedim  

Tarifi:
Tahsilül matlübi sey'en ba'de sey'in


Sey'en bade sey'in arapcada bir kalib olmasi lazim. Bir seyi kademe kademe tahsil etmek. Bir seyden sonra baska bir sey halinde, sira ile manasina geliyor.

Teallemtül ilme mes'eleten bade mes'eletin

Ilmi bir birini takib eden meseleler halinde ögrendim.

Bir anda olup bitiveren degil de, devamlilik arz eden, bir sürec halinde...

(Mesela tasavvuf kelimesi de tefe'ul babindandir, binasi tekellüf icindir. Letaifi kademe kademe temizlemek tasfiye etmek manasindadir. Önce kalp sonra ruh sonra sir, hafi, ahfa... gibi..)

Parantezli kisim benim atmasyonum oluyor tabiii..
Es ist keine Schande hinzufallen, aber es ist eine Schande einfach liegen zu bleiben.
                                                Theodor Heuss
                             ehemaliger Bundespräsident

Çevrimdışı Himmet

  • aktif yazar
  • *****
  • İleti: 847
BİNA MÜZAKERESİ
« Yanıtla #7 : 17 Haziran 2006, 11:25:39 »
Alıntı
Lakin buraya pek kimsenin ilgisi yok gibi..yani bazen tek başımıza tekrar mı etseydik demekten de kendimizi alamıyoruz.  

Seretan kardeş çok iyi başlamışsınız.Bu şekilde devam ederseniz memnun oluruz.  
Kitaplarımız ve notlarımız yanımızda olmadığı için açıp bakma imkanım yok.Soru sorulduğu zaman, cevap hususunda tereddütte kalıyorum.
Bu sebepten,bu kadar alimin yanında sessiz kalmayı tercih ediyorum.
Kendi adıma; son günlerde biraz yoğunum.Cevap yazamasamda okumaya gayret ediyorum.[
Zatının, Sıfatının,Esmasının, Efalinin hudutsuzluğunca Şükürler olsun Ya RABBİİM..

Çevrimdışı sürur

  • aktif okur
  • **
  • İleti: 149
BİNA MÜZAKERESİ
« Yanıtla #8 : 18 Haziran 2006, 00:39:38 »
Alıntı yapılan: "Himmet"
Alıntı
Lakin buraya pek kimsenin ilgisi yok gibi..yani bazen tek başımıza tekrar mı etseydik demekten de kendimizi alamıyoruz.  

Seretan kardeş çok iyi başlamışsınız.Bu şekilde devam ederseniz memnun oluruz.  
Kitaplarımız ve notlarımız yanımızda olmadığı için açıp bakma imkanım yok.Soru sorulduğu zaman, cevap hususunda tereddütte kalıyorum.
Bu sebepten,bu kadar alimin yanında sessiz kalmayı tercih ediyorum.
Kendi adıma; son günlerde biraz yoğunum.Cevap yazamasamda okumaya gayret ediyorum.[


Teşekkür ederiz himmet kardeş..bir iki kişide olsa okundugunu görünce sevindik..

Aslında haklısınız bu kadar alim varken bizim gibi cahillere susmak düşer..Biz sadece basını getirelimde alim kardeşlerimiz tamamlar diyerek başladık.. :oops:  :oops:

sizlerin ilminden istifade edelim diyerek haddimiz olmayarak böyle bir müzakere düşündük acizhane.. :oops:  

inş.güzel bir netice alırız.....

Rabbime emanet olun..

Selam dua ve muhabbetle....
öyle karacaahmet,Bu ne acıklı TALİH!
Taşlarına kapanmış ağlıyor,KOCA TARİH!!...

Çevrimdışı sürur

  • aktif okur
  • **
  • İleti: 149
BİNA MÜZAKERESİ
« Yanıtla #9 : 18 Haziran 2006, 01:11:41 »
Alıntı yapılan: "Müderris_3"
4-mutavaat nasil anlatilir.
Madem bizde sondan devam edelim..


Mutavaat lugatta kabullenmek demektir. istilahta ise (husulu eseri şşey-i an teallükıl fiilil müteaddii)müteaddi fiilin teallükundan bir şeyin eserinin hasıl olmasıdır..

kısaca te'sir ve eseri kabul demektir.
 (kesertü zzücace fenkesera zalike zzücacü)burada müteaddi fiil olan keseranın te'siri camın kırılması ve bunu kabullenmesidir..

Tarifden de anlaşıldıgı üzre bu baba(infial) nakil olunan fiillerin müteaddi olması lazımdır.zira lazım fiil mefulüne tealluk etmez ve bir eser de hasıl olmaz..Fakat bu baba nakil olduktan sonra lazım fiil olur..çünkü mutavaat bir nev ı lazım dır..
öyle karacaahmet,Bu ne acıklı TALİH!
Taşlarına kapanmış ağlıyor,KOCA TARİH!!...

Çevrimdışı müteallim

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 4786
  • gizli mahzenlerde kalan tarihin yeni adresi
    • www.Libv- kamp-lintfort.de
BİNA MÜZAKERESİ
« Yanıtla #10 : 19 Haziran 2006, 00:19:34 »
Alıntı yapılan: "seretan22"

Mutavaat lugatta kabullenmek demektir. istilahta ise (husulu eseri şşey-i an teallükıl fiilil müteaddii)müteaddi fiilin teallükundan bir şeyin eserinin hasıl olmasıdır..

kısaca te'sir ve eseri kabul demektir.
 (kesertü zzücace fenkesera zalike zzücacü)burada müteaddi fiil olan keseranın te'siri camın kırılması ve bunu kabullenmesidir..

Tarifden de anlaşıldıgı üzre bu baba(infial) nakil olunan fiillerin müteaddi olması lazımdır.zira lazım fiil mefulüne tealluk etmez ve bir eser de hasıl olmaz..Fakat bu baba nakil olduktan sonra lazım fiil olur..çünkü mutavaat bir nev ı lazım dır..


cok güzel tarif etmissiniz.mümkün olsa size talebe olmak isterdim.sag
olunuz.bu arada diger sorularin cevabinida bekleriz.
  Kuslar gibi ucmasini baliklar gibi yüzmesini ögrendik amma kardesce yasamasini ögrenemedik

Çevrimdışı sürur

  • aktif okur
  • **
  • İleti: 149
BİNA MÜZAKERESİ
« Yanıtla #11 : 19 Haziran 2006, 09:32:28 »
Alıntı yapılan: "hanci"
[Eger yazma imkaniz varsa unutanlarin hatirlamasi icin faydali olacaktir.   :x

Bu arada noktali hale getirip degistirdiginiz yazilar nedir?


Aslında babların hepsini binaları ile beraber yazmıştım..taksimat yapmıştık ama..fazla ilgi olmadı sanırım. :roll: .ihtiyac da olmadıgını görünce hepsini
sildim. :oops:

Bir mahzuru yoktur inş. hancı kardeş... :oops:
öyle karacaahmet,Bu ne acıklı TALİH!
Taşlarına kapanmış ağlıyor,KOCA TARİH!!...

Çevrimdışı sürur

  • aktif okur
  • **
  • İleti: 149
BİNA MÜZAKERESİ
« Yanıtla #12 : 19 Haziran 2006, 21:02:24 »
Alıntı yapılan: "Müderris_3"
1-mütesddi ile lazimi biribirinden nasil ayiririz.

önce müteaddi ve lazım nedir?bunları hatırlayalım..

MÜTEADDİ: Hüve ma yetecaavezü fi'lül faili ilel mef uli bih..(failin fiili mef ulü bihe geçen fiildir..)yani mef ulüne tealluk eden fiildir..

Pratik tarifi:Eger iş azanın bir cüz ü ile yapılırsa müteaddi fiildir..

mesela :nasara zeydün amran..fail olan zeydin yardım fiili mef ule geçmiştir..(yani zeyd amra yardım etmiştir)ve   iş azanın bir cüz ü ile olmuştur..nasara müteaddi fiildir..


LAZIM:Hüve ma lem yetecaavez fi'lül faili ilel mef uli bih bel vekaa fii nefsihi..(failin fiili mef ulü bihe geçmeyip,kendi nefsinde vakii olan fiildir.) yani mef ulüne tealluk etmeyen fiildir..


Pratik tarifi:Eger iş azanın bütün cüzleri ile yapılırsa lazım fiildir..

mesela : harace zeydün..fail olan zeydin çıkma fiili mef ule geçmeyip,kendi nefsinde vakii olmuştur..ve iş azanın bütün cüzleri ile yapılmıştır..harace lazım fiil dir..

Aralarındaki fark daha türkçe bir tabirle; eger ifade edilmek istenen mana yı fiil mef ulüne muhtaç olmadan ifade edebiliyorsa ,yani muhatabın zihninde soru işareti kalmıyorsa o fiil lazım fiildir..

Fakat ifade edilmek istenen manayı mef ulünün yardımı ile ifade edebiliyorsa o fiil müteaddi fiildir..


inş. fazla karışık olmamıştır.. :roll:
öyle karacaahmet,Bu ne acıklı TALİH!
Taşlarına kapanmış ağlıyor,KOCA TARİH!!...

Çevrimdışı sürur

  • aktif okur
  • **
  • İleti: 149
BİNA MÜZAKERESİ
« Yanıtla #13 : 19 Haziran 2006, 21:20:03 »
Lazımdan bahsetmişken.. lazım fiil if'al ve tef'ıl bablarına nakil ve harfi cer ile müteaddi olur..

ehractühü (ben onu çıkarttım..)   harractühü ve haractü bihi..gibi...
öyle karacaahmet,Bu ne acıklı TALİH!
Taşlarına kapanmış ağlıyor,KOCA TARİH!!...

Çevrimdışı sürur

  • aktif okur
  • **
  • İleti: 149
BİNA MÜZAKERESİ
« Yanıtla #14 : 19 Haziran 2006, 22:06:12 »
Alıntı yapılan: "Müderris_3"

2-teksir fiilde failde mef´ulde olur nasil anlayacagiz.

Teksir çokluk demektir.Fiil ,fail ve mef'ulde olur..

--Eger teksir fiil de olursa fail ve mef'ulde olmaz..
--Eger teksir fail ve mef'ulde olursa fiil de de olur..
--Eger teksir fiilde ve mef'ulde olursa o fiil müteaddi fiildir..
--Eger teksir failde olursa o fiil lazım fiildir..


Fiildekine misal:  Tavvefe zeydünil ka'bete..burada teksir fiil de olmuştur..zira tavaf işi 7 şavt tan meydana gelir..(yani fiilde çokluk vardır)
teksir fiilde oldugu için fail ve mef'ulde yoktur..çünkü zeyd ve kabe tektir..
ve fiilde oldugundan Tavvefe müteaddi fiildir..


Faildekine misal: Mevvetel ibilü..burada teksir failde olmuştur..zira develer çoktur.teksir fail de oldugu için fiildede vardır..zira her deveye ait ayrı ayrı ölüm işi vardır..ve failde oldugu için mevvete lazım fiildir..


Mef'uldekine misal:Ğalleka zeydünil ebvabe ..burda teksir mef'ulde olmuştur..çünki kapılar çoktur..teksir mef'ulde oldugu için fiilde de vardır..zira her kapıya ait kilitleme işi vardır..ve mef'ulde oldugundan ğalleka müteaddi fiildir...



(Teksir mahalli cemii olur..mesela teksir mef'ulde ise mef'ulün cemii olması şarttır.ğalleka zeydünül ebvabe de oldugu gibi..)(.ibil kelimeside cemii dir.müfredi yoktur.)...



biraz uzun oluyor ama misallerle daha iyi anlaşılır sanırım.. :oops:
öyle karacaahmet,Bu ne acıklı TALİH!
Taşlarına kapanmış ağlıyor,KOCA TARİH!!...