Gönderen Konu: Biz hadisle amel edebilir miyiz?  (Okunma sayısı 11853 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı fırka-i naciye

  • okur
  • *
  • İleti: 51
    • http://www.dinibilgiler.org
Biz hadisle amel edebilir miyiz?
« : 21 Eylül 2005, 22:47:49 »

Müctehid olmayan, herhangi bir hadisle amel edemez. Müctehidlerin âyet ve hadislerden çıkararak, verdikleri fetva ile amel etmesi gerekir. (Kifaye)

 Rahmet olarak farklı bildirilen hadis-i şeriflerden on tanesinin meali şöyledir:

1- (Deve eti yemek abdesti bozar.) [Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesai]

2- (Ateşte ısınmış şey abdesti bozar.) [Müslim, Ebu Davud, İbni Mace, Tirmizi, Nesai]

3- (Zekerine dokunan erkeğin abdesti bozulur.) [Ebu Davud, Tirmizi, Nesai]

4- (Fercine dokunan kadının abdesti bozulur.) [Beyheki]

5- (Zekere dokunmak abdesti bozmaz. O da vücuttan parçadır.) [Ebu Davud, Tirmizi, Nesai]

6- (Kan aldırmak abdesti bozmaz.) [Beyheki]

7- (Akar kan abdesti bozar.) [Beyheki, Dare Kutni]

8- (Besmelesiz abdest olmaz.) [Ebu Davud, Tirmizi, Beyheki, Hakim]

9- (Deniz hayvanları helaldir.) [Ebu Davud, Tirmizi, Nesai]

10- (Fatihasız namaz olmaz.) [Buhari, Müslim]

Birinci hadise göre, deve eti abdesti bozar. Halbuki Hanbeli hariç diğer üç mezhepte bozmaz.

İkinci hadise göre, ateşte pişirilen her şey, mesela çay içmek abdesti bozar. Halbuki hiçbir mezhepte bozmaz. Bu hadis-i şerif, Kütüb-i sitte’nin beşinde mevcuttur. Hiçbir hadis âlimi bu hadise uydurma dememiştir. Bunların açıklaması Mizan-ül-kübra kitabında vardır.

Üçüncü hadise göre, zekere dokunmak abdesti bozar. Hanefi’de bozmaz, 3 mezhepte bozar.

Dördüncü hadise göre, ferce dokunmak abdesti bozar. Şafii hariç, diğer 3 mezhepte bozmaz.

Beşinci hadise göre, zekere dokunmak abdesti bozmaz. Hanefi’de bozmaz, 3 mezhepte bozar.

Altıncı hadise göre, kan abdesti bozmaz. Hanefi’de bozar, diğer 3 mezhepte bozmaz.

Yedinci hadise göre, kan abdesti bozar. Hanefi hariç diğer 3 mezhepte bozmaz.

Sekizinci hadise göre, Besmelesiz abdest olmaz. sadece Besmele Hanbeli’de farzdır.

Dokuzuncu hadise göre, denizden çıkan her hayvan yenir. Hanefi’de deniz haşaratı yenmez.

Onuncu hadise göre, Fatiha okumak farzdır. Hanefi’de farz değil, diğer 3 mezhepte farzdır.

Şafii’ye göre imam arkasında Fatiha okumak farz, Maliki'de, imam yavaş okurken müstehab, açıktan okurken, Fatiha okunmaz. Hanefi’de, imam arkasında Fatiha okumak mekruhtur.

İmam-ı Rabbani hazretleri buyurdu ki:

Hadislerle amel etmek, bize caiz olmaz. Mezhebimizin hükmüne aykırı görünen hadis-i şerifler, âlimlerin sözlerini reddetmek için delil ve senet olamaz. Bir Hanefi’nin, imam arkasında Fatiha okuması ilhaddır. (1/ 312, Mebde ve Mead 31)
 
M. Hadimi hazretleri buyuruyor ki:

Dindeki dört delil, müctehidler içindir. Bizim için delil, mezhebimizin bildirdiği hükümdür. Çünkü bizler, âyet ve hadisten hüküm çıkaramayız. Mezhebin bir hükmü, âyete, hadise uymuyor gibi görünse de yanlış değildir. Çünkü âyet ve hadis ictihad isteyebilir, başka bir âyet veya hadisle değişmiş olabilir veya bilmediğimiz bir tevili vardır. (Berika s. 94)

Müctehid olmayanın dindeki bu hükümleri hadis-i şeriflerden anlaması mümkün olmaz. Bunun için, müctehid olmayan, hadis kitabı okursa, ya hadislerin uydurma olduğunu zanneder veya kendi aklına göre, yanlış bir hüküm çıkarır. Her ikisi de felaketine sebep olur. O halde bir Müslümana yapılacak en büyük bir kötülük, (Kütüb-i sitteyi al, hadisleri oku ve buradan dinini öğren) demektir. Zaten din düşmanları da altın kupa içinde zehir sunuyorlar, (Meal veya hadis okuyarak dinini öğren) diyorlar.
"Mezhepsizlik Dinsizliğe Köprüdür." [ Zahid-ül-kevseri ]

Çevrimdışı racül

  • Moderatör
  • aktif yazar
  • *****
  • İleti: 1267
Biz hadisle amel edebilir miyiz?
« Yanıtla #1 : 21 Eylül 2005, 23:28:47 »
Ehli sünnet iciin gerekli bir yaziydi bu. Ama ehli sünnet dairesi icinde durmamak icin giprasip duranlar icin cevap yetistirilmesi gereken yeni bir hedef...

Bir kac yerde hadisi serifleri mezheplerin görüsüne karsi delil getirmeye kalkan arkadaslar olmustu yanlis hatirlamiyorsam..

Yol gösterici bir yazi...
Es ist keine Schande hinzufallen, aber es ist eine Schande einfach liegen zu bleiben.
                                                Theodor Heuss
                             ehemaliger Bundespräsident

Çevrimdışı ARMAGAN

  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 7
Biz hadisle amel edebilir miyiz?
« Yanıtla #2 : 22 Eylül 2005, 02:49:37 »
61 - Ebu Zerr (radıyAllahu anh) anlatıyor: Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) şöyle buyurdular: "Kim cemaat'(imiz)den bir karış uzaklaşırsa (kendini dine bağlayan) İslâm bağını boynundan çıkarıp atmış olur"

Ebu Dâvud, Sünne 30, (4758); Tirmizî, Emsâl 3, (2867).


KARDEŞİM BEN HADİSLE HÜKÜM ÇIKARMADIM... İMAMI AZAM HAZRETLERİNİN DELİL KULLANDIĞI HADİSİ NAKLETTİM !!!

59 - İbnu Mes'ud (radıyAllahu anh)'un şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir: "Muhakkak ki, en güzel söz Allah'ın kitabıdır. En güzel yol da Muhammed (aleyhissalâtu vesselâm)'in yoludur. (Buhârî, İ'tisam 2, Edeb 70.)
MZADA REKLAM YASAKTIR!!! SADAKAT TEAM

Çevrimdışı muallim

  • yazar
  • ****
  • İleti: 758
Biz hadisle amel edebilir miyiz?
« Yanıtla #3 : 22 Eylül 2005, 12:37:22 »
Bir hadis müsned muttasıl olur, ravîleri de gerekli şartları taşırsa o hadisle amel edilir.  Hanefi, Mâlikî ve Hanbeli mezhebi alimleri mürselle amel etmiş onu kıyasa tercih etmişlerdir.Safiiler ise amel etmezler...İmam safiinin uygun gordukleri ile amel etmişlerdir. Hadisle amel edilen konunun içeriği hakkında da haber-i vâhidin hüccet olduğu yerin yalnız fiil ve amelle ilgili olan şer'î hükümler olduğu belirtilmiştir.
Sahih hadisle amel etmek için onun ayet ve mütevâtir sünnete muhalif olmaması, akla aykırı olmaması, ilk râvînin fakih olması şartlan aranır. Bu son şart Hanefilere göredir.


buradaki hukumler muctehidler için gecerli olan hukumlerdir. Kişi yalnız basına hadislerden hukum cıkarma gibi bir işe yeltenemez...
"Müminler ancak kardeştirler. Öyleyse kardeşlerinizin arasını düzeltin ve Allah'tan korkun ki rahmete eresiniz."
[Hucurat Suresi 10]

Çevrimdışı racül

  • Moderatör
  • aktif yazar
  • *****
  • İleti: 1267
Biz hadisle amel edebilir miyiz?
« Yanıtla #4 : 23 Eylül 2005, 01:15:26 »
sondaki kayit güzeldi muallim..

Yukariiyi okurken biraz sasirmistim. Imami Azam hazeretlerinden rivayet edilen bir söz olarak biliyorum: "Benim ictihadimi bir hadisi serifle celisiyor görürseniz o hadisi serifi alin" mealinde...

Demek ku bu onun talebeleri (cogu müctehid ve müfti idi, fetvalarinin bir cogunu onlarla hazirlardi Imami Azam hazretleri) icin gecerli imis..

Yukariya yazdigin güzel usulu hadis ve usulu fikih kayitlari hangi kitabdan iktibas?
Es ist keine Schande hinzufallen, aber es ist eine Schande einfach liegen zu bleiben.
                                                Theodor Heuss
                             ehemaliger Bundespräsident

Çevrimdışı müteallim

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 4785
  • gizli mahzenlerde kalan tarihin yeni adresi
    • www.Libv- kamp-lintfort.de
Biz hadisle amel edebilir miyiz?
« Yanıtla #5 : 23 Eylül 2005, 12:08:23 »
Alıntı yapılan: "muallim"


buradaki hukumler muctehidler için gecerli olan hukumlerdir. Kişi yalnız basına hadislerden hukum cıkarma gibi bir işe yeltenemez...


Güzel bir ifade.tesekkür ederiz.Amma baslik biraz dikkat cekiki.

Biz hadisi seriflerle amel edebilirmiyiz  Fikih yönünden tabiiki bir mezhebe tabi olur onun ictihadini gözetir o ictihat ile amel ederiz.Amma onun disinda Rasülüllahin mübarak sözleri ile amel etmiyecegizde kimin sözleri ile amel edecegiz. Bilmeyen yanlis anlayabilir.Biraz daha dikkat etmemiz lazim diye düsünüyoruz.

Selamlarimizla.
  Kuslar gibi ucmasini baliklar gibi yüzmesini ögrendik amma kardesce yasamasini ögrenemedik

Çevrimdışı pr_oflaz61

  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 4
bizim yerimiz neresidir.
« Yanıtla #6 : 23 Eylül 2005, 15:53:15 »
Kuran'a, hadislere(sahih),kıyasa,icmaya ve akla aykırı olanla amel edilmez diyor ibn i teymiyye.Bu gün içerisinde sayı bulunan hadislerin mevzu olduğunu söyleyenler vardır.bu hususta ciddi bir bilgi birikimi ve ilmi derinlik gerekmektedir.dolayısıyla sıradan insanların bu gibi yollara tevessül etmesi sakınca doğurabilir.ancak kişinin dini aklı kadardır ifadesi dikkate değerdir.insanlar dinlerini kaynağından öğrenmelidirler.yani her şeyi de rehberlere ve ilim erbabına bırakmamalıdır.yukarda verilenlere aykırı olmamak koşuluyla...
En doğruyu Allah bi.lir

Çevrimdışı muallim

  • yazar
  • ****
  • İleti: 758
Biz hadisle amel edebilir miyiz?
« Yanıtla #7 : 24 Eylül 2005, 13:55:26 »
sevgili kardeslerim...

hadisle amel deyince direkt olarak o hadisi almak anlasılmamlı. Biz direkt manada rasulullahın soylediklerini tam olarak anlamayabiliriz. Cunku yaratılıs itibariyle kısıtlı bir beyin yapımız var. Onu anlamak için aklimler bile cok caba sarf etmişler fakat yine de hepsi muktedir olamamıstır....Müctehid olmak gerek....

imam azam hazretlerinin talebeleri cogunlugu muctehid derecesine ulasmıs 400 talebe. onlarla kendimizi kıyaslamak bile haddimize dusmez...

yukarıdaki yazım Metinler Menar dan iktibastır...tam olarak orda boyle bir alıntı yoktur ama duzgun cumlelerle anlatımı bu sekildedir. İbare manası bu sekilde toparlanır.
"Müminler ancak kardeştirler. Öyleyse kardeşlerinizin arasını düzeltin ve Allah'tan korkun ki rahmete eresiniz."
[Hucurat Suresi 10]

Çevrimdışı ARMAGAN

  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 7
Biz hadisle amel edebilir miyiz?
« Yanıtla #8 : 24 Eylül 2005, 14:14:46 »
İslâm hukukunda şer'î hükümler kesin delillere yani açık ayet ve hadislere veya icmaa dayanıyorsa ictihada gerek kalmaz. Mecelle, bunu "Mevrid-i nas'da ictihada mesağ yoktur" prensibiyle ifade etmiştir (madde, 14). Ancak nassların sübûtu veya delaleti zannî olup, kesinlik ifade etmez veya âyet ve hadislerde çözümü bulunmayan meselelerle karşılaşılırsa, reyle (ictihad) hareket edileceği, bizzat Hz. Peygamber tarafından, Muâz b. Cebel'i Yemen'e vali olarak gönderirken açıklanmıştır. Hz. Muhammed, Muâz'a Yemen'de ne ile hükmedeceğini sormuş; Muaz, "Allah'ın Kitabı ile" cevabını vermiştir. Hz. Peygamber (s.a.s) "Allah'ın Kitabında bir hüküm bulamazsan?" buyurunca; "Rasulünün sünnetiyle" demiştir. "Onda da bulamazsan"sorusuna ise Muaz, "Reyimle ictihad ederim" cevabını vermiştir. Bunun üzerine Allah Rasulü şöyle buyurmuştur: "Rasulünün elçisini, Peygamberinin razı olduğu şekilde muvaffak kılan Allah'a hamd olsun" (Tirmizi, Ahkâm, 3; Ahmed b. Hanbel, Müsned, V, 230, 236, 242; Şafii, el-Ümm, VII, 273).
MZADA REKLAM YASAKTIR!!! SADAKAT TEAM

Çevrimdışı ARMAGAN

  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 7
Biz hadisle amel edebilir miyiz?
« Yanıtla #9 : 24 Eylül 2005, 14:18:08 »
Kur'an ve Sünneti Her Aklı Salim Müslüman Kullanır... Fakat İçtihad manasında İse Bunu Müçtehidler Yapabilir... Bunun Manası Müçtehidler'in Tüm Hadis ilmine vakıf olması ve Tüm Hadisleri tanımasından Hüküm Çıkarması İnsanlara İlmi Bir Alim Olarak faydası demektir... Bu Bir Müslümanın Bir Hadisi Kullanamayacağı Manasına Gelmez... Sadece İnsanlara İçtihadda Bulunması Uygun değildir...
MZADA REKLAM YASAKTIR!!! SADAKAT TEAM

Çevrimdışı racül

  • Moderatör
  • aktif yazar
  • *****
  • İleti: 1267
Biz hadisle amel edebilir miyiz?
« Yanıtla #10 : 24 Eylül 2005, 17:10:16 »
ictihada mesag var midir yok mudur, bunu da müctehid anlar.. Biz degil..
Es ist keine Schande hinzufallen, aber es ist eine Schande einfach liegen zu bleiben.
                                                Theodor Heuss
                             ehemaliger Bundespräsident

Çevrimdışı ARMAGAN

  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 7
Biz hadisle amel edebilir miyiz?
« Yanıtla #11 : 26 Eylül 2005, 02:58:47 »
içtihadı bu zamanda Kimse yapamaz !


O yüzden fazla tasa etmeyin !
MZADA REKLAM YASAKTIR!!! SADAKAT TEAM

Çevrimdışı ARMAGAN

  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 7
Biz hadisle amel edebilir miyiz?
« Yanıtla #12 : 26 Eylül 2005, 03:01:25 »
Günümüzde Sahih kabul edilen Hadisler bile Kabul edilmiyor ! Ne Müçtehid kaldı nede Alim ! İslam GARİPLİĞİNİ yaşıyor... ;

Biz Mehdi a.s. 'ı nekliyoruz... zaten ilimde onu işaret eder... Başka delili olan varsa Koysun... kör kalmak Mü'min işi değildir !
MZADA REKLAM YASAKTIR!!! SADAKAT TEAM

Çevrimdışı muallim_abi

  • araştırmacı
  • ***
  • İleti: 425
Biz hadisle amel edebilir miyiz?
« Yanıtla #13 : 19 Ekim 2005, 02:29:58 »
Hadisi serifin sihhat derecesim bazi cahillerin iddia ettigi sekliyle "amel olunmaya layik" olmasina sebeb olmaz. Nitekim sahih ve hatta muttefekun aleyh bir hadis bile neshedilmis olmasi hasebiyle, amel dairesinden cikmis olabilir. Bircok müslümanin bildigi "Cocuklara Ebul-Kasim ismi takilmamasi" ile ilgili hadis de bunlardandir. Cok meshurdur, ancak neshedilmistir. Fetavayi Hindiyye'nin Kitabul Kerahiyyet kisminda yazilidir. Hz. Ali (kv) dahi ogluna bu künyeyi takmistir.

Ayrica o meshur hadis umumi olmayabilir, hususi olabilir. Buna da misal coktur ancak yazi uzamasin. Kisaca, bizim Islam ulemasina uymamiz emredildi, ayet ve hadislerden ahkam cikarmamiz degil. teravih ile ilgili "sahih" hadis yüzünden bircok sapik insan 8 rekat teravih kilip cikiyor. 20 rekatin Hz. Ömer tarafindan uyduruldugunu iddia ediyorlar. Bu iddianin kafir RAFIZILERE ait oldugu Mülteka serhi Mevkufat'in birinci cildinde yazilidir.

Ilk iki gece Resulullah (sav) 20 rekat kildirmis, ancak Hz. Aise (ra) validemiz bunu zikretmemistir. Kitabul-Fikh Alel Mezahibil Erbea kitabinda da hadisi serif tetkik edilmis, ulemanin hakliligi ispat edilmistir.

Hadisi seriflerin ne SIHHAT DERECESI ve nede meshur olmasi uyulmasina yeterli gerekce ve sebeb degildir. Islam ulemasina uyulma sarti vardir. Zaten serh ve hasiye FIKH kitabi okumus olanlar bilirler ki, ulema bütün ahkami ayet ve hadislerle delillendirir, kafalarina göre konusmaz.

Selam ve dua ile..
Okuduk, okuttuk, unuttuk; üç kaf bir araya geldi, olduk bir kukuk..
nemsavi@hotmail.com / incemeseleler.com

Çevrimdışı russya

  • aktif okur
  • **
  • İleti: 113
    • http://muhtelifat.sitemynet.com
MESAJ NEDİR
« Yanıtla #14 : 24 Kasım 2005, 13:10:49 »
Aşağıda ki mezkür H.Ş ne mesajı veriyor arkadaşlar.hz ali nin evi terk etmesinimi yoksa ? Bilemedim.

Sehl b. Sa'd'ın (r.a.) anlattığına göre:
Allah Resulü (a.s.) bir gün kızı Fatıma'nın evine geldi. Ali'yi evde bulamadı. "Amcanın oğlu nerde?" diye sordu. Fatıma: Aramızda bir şey geçti, beni kızdırdı. Bu yüzden gündüz uykusunu yanımda uyumadı; çıkıp gitti, dedi. Allah Resulü bir adama. "Bak, o nerede?" buyurdu. O zat (gidip) geldi ve: Ey Allah'ın Resulü! O mescitte uyuyor dedi. Bunun üzerine Allah Resulü mescide Ali'nin yanına geldi. Ali uzanmış, ridası bir yanından sıyrılmış, vücudu toprağa bulanmıştı! Allah Resulü: "Ebu Turab! Kalk, Ebu Turab! Kalk" diye diye bedeninden toprağı silkmeğe başladı.
Sahih-i Müslim'deki hadis numarası [Sadece Arapça]: 4426
okta KADAR menfat için VİRGÜL kadar EĞİLMEYE değmez...