Gönderen Konu: Çılgın proje Kanuni'nin hayali çıktı  (Okunma sayısı 3448 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Mücteba

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 9227
  • "En büyük keramet, istikâmet üzere olmaktır..."
Çılgın proje Kanuni'nin hayali çıktı
« : 27 Nisan 2011, 16:58:10 »

Çılgın proje Kanuni'nin hayali çıktı


Marmara ve Karadeniz'in kanal yoluyla birleştirilmesi projesi ilk kez Kanuni Sultan Süleyman tarafından ele alındı. Proje daha sonra Sakarya Valiliği tarafından masaya yatırıldı.


Marmara ve Karadeniz'in kanal yoluyla birleştirilmesi projesi ilk kez Kanuni Sultan Süleyman tarafından ele alındı.Proje daha sonra 1999 yılında Sakarya Valiliği tarafından yeniden masaya yatırıldı. Sakarya Nehri, Sapanca Gölü ve İzmit Körfezi arasını birleştirmeyi hedefleyen proje için bir grup bilim adamı rapor hazırladı ancak 17 Ağustos depreminden sonra proje gündemden kalktı.

Yedikıta Dergisi'nde yer alan bir inceleme yazısına göre, Osmanlı İmparatorluğu döneminde ilk olarak Sakarya Nehri, Sapanca Gölü ve İzmit Körfezi arasını birleştirmeyi hedefleyen bu proje, ticaretin geliştirilmesi ve malların nakliyesinin en ucuz yolla sağlanması amacıyla düşünüldü.

İlk defa Kanuni Sultan Süleyman tarafından ele alınan projenin, fizibilite çalışmaları Mimar Sinan tarafından yapıldı. Mimar Sinan'ın, Sapanca'dan İzmit Körfezi'ne kadar olan bölgenin tüm etüt planlarını çıkardığı proje hayata geçirilemezken, Sultan III. Murad tarafından 1591 yılında yeniden keşifleri yapılan proje, Sultan IV. Mehmed, Sultan III. Mustafa, Sultan II. Mahmud, Sultan Abdülmecid ve Sultan Abdülaziz dönemlerinde de gündeme getirildi ve üzerinde çalışıldı.

Daha sonraki yıllarda ise geliştirilerek Karadeniz'i Marmara'ya bağlayan proje halini alan çalışma, 1999 yılında Sakarya Valiliği tarafından ele alındı ve Valiliğin isteği üzerine Prof. Dr. Ağıralioğlu ile bir grup bilim adamı ile fizibilite raporu hazırlayarak su yolunu projelendirdi. Ancak konu 17 Ağustos 1999 depremi nedeniyle gündemden kalktı.

-140 Kilometrelik Su Yolu Projesi-

Prof. Dr. Ağıralioğlu ve beraberindeki bilim adamlarının hazırladıkları fizibilite raporunda, Karadeniz-Sakarya-İzmit su yolunun, Karadeniz ile Marmara arasında taşımacılığın devamını sağlayarak Karadeniz'e dökülen Tuna, Dinyeper, Dinyester, Volga ve Don nehirlerinden gelen gemiler için, İstanbul Boğazı'nın yanında kestirme ikinci bir alternatif oluşturabileceği değerlendirildi.

Sakarya Nehri'nin Karadeniz kıyısındaki Karasu'dan Adapazarı'na kadar 70-80 kilometrelik bölümünde taşımacılık için oldukça müsait bir altyapı bulunduğuna işaret edilen raporda, 5-6 metre yüksekliğinde iki aktarma havuzu inşa edilerek gemilerin Adapazarı'na kadar kolayca getirilebileceği, buradan da Sapanca Gölü'nden ayrılacak bir su yolu ve Arifiye'den İzmit'e kadar yaklaşık 40 kilometre uzunluğunda bir kanal inşa edilerek denize ulaşılabileceği belirtildi.

Adapazarı'ndan İzmit Körfezi'ne geçişin arazideki kod (yükseklik) farkları nedeniyle yaklaşık 16 metrelik iki havuzla gerçekleştirilebileceği dile getirilen raporda, projeye göre, genişliği 30 metre olan su yolundan, nehir ve denizde hareket eden, taşıma kapasitesi 1500 ton, uzunluğu 95 metre, genişliği 9,5 metre ve su kesimi 3 metrelik gemilerin geçebileceği bildirildi.

Raporda, yaklaşık 140 kilometrelik su yolunun İstanbul Boğazı'nın gemi trafik yükünü hafifleteceği, aynı zamanda iç taşımacılıkta da kullanılarak karayoluna göre 14'te 1 düşük maliyetle taşımacılık imkanı sağlayabileceği, yaklaşık 960 milyon dolara malolacak su yolunun yılda 168 milyon dolar ekonomik fayda yaratabileceği ifade edildi.

AA

Çevrimdışı Mücteba

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 9227
  • "En büyük keramet, istikâmet üzere olmaktır..."
Ynt: Çılgın proje Kanuni'nin hayali çıktı
« Yanıtla #1 : 27 Nisan 2011, 17:07:32 »


"Yedikıta Dergisi, 18. Sayısında (Şubat 2010)  "Beş Asırlık Kanal Projesi" başlığıyla Sakarya-Sapanca-Marmara Kanal projelerini kapağına taşıdı.

Dergide, asırlardır gündemde olan Sakarya Nehri-Sapanca Gölü-İzmit Körfezi'ni birleştirecek bir kanal (iç suyolu) projesinin geçmişten günümüze olan serüveni anlatırken, dergiyle birlikte hediye olarak projeye ait bir de harita veriliyor. İlk defa Yedikıta'da yayınlanan harita, mühendisler ve çevrebilimcilerin ilgisini çekmesinin yanında; Osmanlı devrinde nasıl detaylı çalışmalar yapıldığını göstermesi bakımından da kıymet taşıyor."



mazhar

  • Ziyaretçi
Ynt: Çılgın proje Kanuni'nin hayali çıktı
« Yanıtla #2 : 27 Nisan 2011, 23:43:30 »
Sağolasın mücteba kardeşim,Atalarımız her şeyi düşünmüşler...
Benim kendi görüşüm bu verdiğiniz  harita ve güzergah,  Başbakan Tayyip Erdoğanın güzergahına göre daha da güzel,en azından marmaranın temizliğini ve Anadoluyu kalkındırma açısından daha karlı gibi geldi...
Bu işin bir de güvenlği var...
İstanbul yetrince doydu.Hem kalabalık hem de gelişi güzel bir şehir....Eğer siz, Avrupa yakasına böyle bir şehir yaparsanız.İstanbulun nüfusunu kontrol edemezsiniz.
     Diğer taraftan,  Sayın Başbakanımız,Belediye başkanlığı zamanın da İstanbul'a girişlere vize koyalım diyordu,şimdi ne değişti de fikrinden vazgeçti...
Trakya toprakları, tarım açısından en verimli topraklar...Diğer taraftan üçüncü köprü ve bu kanal bölgesini  imara açıdığını düşünün hem tarımı(zaten yok ettik) öldürürüz. hemde trakya  topraklarınının tamamını yerleşime açarak  oralarıda gözden çıkarmış oluruz...Düşünce güzel ama konumu tartışılır...Eğer işin içinde imar rantı yoksa(ben olsam üçüncü köprü  güzergahına ve kanal bölgesine kamu kuruluşları hariç, onlara da sınır koyarım. beş klometre sağdan soldan yapılaşma, imar yasağı  koyarım)Hayırlısı...