Çocuğa, doğunca veya doğumu müteakip yedinci günü adı konur. Birçok Hadis-i Şerifte 7. günü konulacağı anlaşılıyor.Amr b. Şuayb’ın dedesi (Resulullah, yeni doğan çocuğa yedinci günü isim verilmesini ve akika kesilmesini emretti.) dedi. [Tirmizî]
Yine Hz. Âişe validemizin rivâyetine göre, Peygamber Efendimiz (s.a.s.) , torunları Hasan ile Hüseyin'in doğumlarının yedinci günü akika kurbanlarını kesmiş ve adlarını koymuştur. (Tecrid-i Sarih Tercümesi, XI, 401)
Peygamber efendimiz: "Her çocuk, akika kurbanı karşılığı rehin olmuştur. (Doğumunun) 7. günü ondan bedel olarak kurban kesilir, saçı tıraş edilir ve ismi konulur." buyurmuşlardır. (İbni Mâce c.2, s.1057)
Hz. Ebû Mûsel eş’arî, (Çocuğumu doğduğu gün Resûlullaha götürdüm, adını İbrahim verdi.) dedi.
Buharî’de, “Eğer akika kesilmeyecekse, çocuk doğduğu vakit isim konur ve ağzına tatlı bulaştırılır.” deniyor.
Çocuğa isim koyduktan sonra hayır duâda bulunmalıdır. Peygamber Efendimiz, (Ya Rabbi, bu çocuğu hayırlı ve salihlerden eyle ve onu güzel bir şekilde yetişmesini sağla!) diye duâ etmiştir.
Doğduktan sonra hemen ölen çocuğa da ad konur, yıkanır, cenaze namazı kılınır. Ölü doğan çocuklara isim vermek gerekmez. Ölü olarak dünyaya gelene İmam-ı Azam indinde isim verilmez. İmam-ı Muhammed’e göre verilir Fetavilhindiye C.5 S.362 )
Çocuğun doğumunun yedinci gününde hem kurban kesilir hem de çocuğun saçları kesilip tartılır, ağırlığınca altın (veya o kıymette para) tasadduk edilir.Saçlarının gramına denk düşecek altın veya gümüşün değeri kaç euro'ya denk geliyorsa ona göre hesap etmeniz gerek kardeşim bu hususta kuyumcularda yardımcı olur.
Kesilmedende olabilir mi? Sünnet olan keserek değerince vermektir.
Akika kurbanı: Akika, çocuk nimetine karşılık, Allahü teâlâya şükretmek için hayvan kesmektir. Akika, çocukları belâlardan, hastalıklardan korur. Yaşlı kimse, kendisi için de kesebilir. Peygamber efendimiz de, kendisi için kesmiştir. Akîka, erkek çocuğu için iki, kız çocuğu için bir koyun kesmektir. (Hadîs-i şerîf-Şir'ât-ül-İslâm) Bu kurban ve tasadduk, çocuğun sıhhatli, kaza ve belalardan uzak olarak büyümesine vesiledir.Hz. Peygamber bu kurbanın kesilmesi sırasında bir örf olarak başa kan sürülmesi âdetini yasaklamış, (Ebu Dâvud, Edahî, 20)
Hicretin sekizinci yılında, oğlu İbrâhim dünyâya gelince, yedinci günü Resûlullah sallAllahü aleyhi ve sellem İbrâhim'in başını traş ettirip, saçının ağırlığı kadar gümüş sadaka verdi ve akîka olarak iki koç kesti. Saçlarını gömdü. (İmâm-ı Kastalânî)
Resulullah (sav), Hz. Hasan (ra) için akika olarak bir koyun kurban etti ve: "Ey Fatıma!" dedi, "Çocuğun başını tıraş ettir ve saçının ağırlığınca gümüş tasadduk et!" Bu emir üzerine saçı tarttık, ağırlığı bir dirhem veya buna yakın bir şeydi. Tirmizi, Edahi 20, (1519)
Cafer İbnu Muhammed babasından o da Hz. Fatıma (ra)'dan rivayet ettiğine göre, Hz. Fatıma, Hz. Hasan ve Hz. Hüseyin'in, Zeyneb'in, Ümmü Külsüm (ra)'ün saçlarını tarttı. Bunların ağırlığınca gümüş tasadduk etti. Muvatta, Akika 2, (2, 501)
Sağ kulağına Ezan sol kulağınada kâmet getirmek yine sünnettir. Zira Hazreti Hasan efendimiz dünyaya geldiğinde Efendimiz sağ kulağına ezan sol kulağınada kamet getirmişlerdir.
Bir hadis-i şerifte de buyuruldu ki:
(Yeni doğan çocuğunun sağ kulağına ezan, sol kulağına da ikamet okunursa, "Ümmü sıbyan" denilen hastalıktan korunmuş olur.) [Beyheki]
Azına tatlı birşet sürmekte sünnettir. Esma validemizin medineye hicretinden sonra bir oğlu dünyaya geliyor efendimize getiriyor efendimiz ismini Abdullah koyup Sahabeden bir hurma isteyip mubarek eli ile ezip çocuğun damağını oğuşturmuşlardır. Ve böyle yapılan çocukların tatlı dilli olacağını büyükler ifade ediyor.