Gönderen Konu: Çocuklar İçin Stratejik Hamle  (Okunma sayısı 925 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Mücteba

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 9220
  • "En büyük keramet, istikâmet üzere olmaktır..."
Çocuklar İçin Stratejik Hamle
« : 26 Eylül 2014, 11:33:01 »

Çocuklar İçin Stratejik Hamle


Zihnimizi pasif durumdan aktif duruma geçirerek dikkati uzun süre tutan zekâ oyunları ile ilgili bu sayımızda strateji ağırlıklı oyunlara yer vereceğiz. Sadece çocuklar değil, yetişkinlerin bile bütün faaliyetlerde dikkatini uzun süre tutmanın ne kadar zor olduğunu biliriz. Zekâ oyunları dikkati yoğunlaştırma noktasında önemli materyallerdendir.

Bu sayımızda ele alacağımız strateji oyunları “bir amaca varmak için faaliyet birliği sağlama ve düzenleme sanatı” olarak ifade edilmektedir. 20. yüzyılın ilk yarısında Matematikçi John von Neuman ve İktisatçı Oskar Morgenstern strateji kelimesini, rakibe karşı üstünlük kurmaya çalışan iki oyuncunun rasyonel davranışları için kullanmıştır.

Strateji başlı başına bir süreç işidir. Faaliyete geçmeden önce bir yön belirleme, düşünme sürecinin ön hazırlığını yapma, yani yapılacak iş için bilinç olarak zihni bir hazırlık süreci yaşamak stratejinin ilk adımıdır. Daha sonra yapacağımız işin planlamasını ortaya koymak, bu plan ve düşünceyi kişisel bakış ve hayat kültürü ile yoğurduktan sonra en son olarak faaliyete dökme ve sonuçları üzerinde değerlendirme yapabilme sürecidir.

Strateji geliştirme dediğimizde SWOT analizi es geçilmemelidir. SWOT, aşağıdaki İngilizce kelimelerin baş harflerinden oluşturulmuş bir kısaltmadır:

S : Strength (Organizasyonun güçlü/üstün olduğu yönlerinin tespit edilmesi demektir.)

W : Weakness (Organizasyonun güçsüz/zayıf olduğu yönlerin tespit edilmesi demektir.)

O : Opportunity (Organizasyonun sahip olduğu fırsatları ifade etmektedir.)

T : Threat (Organizasyonun karşı karşıya bulunduğu tehdit ve tehlikeleri ifade etmektedir.)

Strateji geliştirme oyunlarından ilki olan Othello oyunu strateji kurma ve mantık yürütme becerilerini geliştiren iki kişilik bir zekâ oyunudur. Hem arkadaşlar arasında hem de aile içinde çocuklarımızla keyifli bir vakit geçirmemizi sağlayacak olan Othello, özellikle çocuklarda öngörü ve plan yapma becerilerinin gelişmesine katkı sağlayacaktır.

Othello, zekâ oyunlarından olan Go, Satranç gibi kuralları önceden belirlenmiş bir oyun olmadığı için kendi stratejisini ve mantığını iyi kullananlar, kısa sürede ustalaşabilir ve rakibini yenebilir.

Oyun dört farklı parçaya bölünmüş boş bir oyun alanı ile başlamaktadır. Oyuna başlayan kişi, seçimine göre çukurlardan birine bir bilye yerleştirir. Oyuncu bilyeyi yerleştirdikten sonra, dört bölümden herhangi birini saat yönünde veya saat yönünün tersinde 90 derece çevirir.

Dört bölümden biri, her bilye yerleşiminden sonra döndürülmelidir. Ancak ilk bilye için gerekli değildir. Daha sonra ikinci oyuncu da aynı şeyi yapar. Bir bilyeyi çukura yerleştirir ve bölümlerden birini çevirir. Beş bilyeyi art arda sıralayan ilk kişi oyunu kazanır. Bu sıralama dikey, yatay, çapraz şekilde yapılabilir. Eğer bütün çukurlar, 5’li sıra oluşturulmadığı halde dolmuş ise, oyun berabere bitmiş demektir.

Bir uyum, çocuk için deney ortamı, biriken enerjinin dışarı atılmasını sağlayan bir eylem, gerçek ile hayal arasında bir geçit; kısacası çocuk için hayatın ta kendisi olan zekâ oyunları eğitimin yapılanmasında vazgeçilmez unsurdur.

Penguenleri buzullarda tutma stratejisi (Penguins):

Strateji yeteneğimizi kullanarak penguenleri buzullar üzerinde tutmaya çalışacağız. Platform üzerinde beş adet penguen bulunmaktadır. Beş adet mekanik sürgülü pentamino ile oynanan bu oyundaki penguenlerin her biri ile on üç farklı pozisyon oluşturulabilmektedir. Bu noktada mantık ve strateji devreye girmektedir. Başlangıç, kolay, orta, zor ve master seviyelerinden oluşan 60 farklı strateji görev kartından oluşan oyunda penguenlerin konumunun kaydırılarak değiştirilebildiği hareketli oyun parçalarının oyun alanına sığdırılması tek başına yeterli olmayacaktır. Aynı zamanda bu parçalar öyle düzenlenmelidir ki; penguenler, görev kartında belirtildiği yerde olsun.

Askerleri kalede tutabilme stratejisi (Rider):

Beş yaşından itibaren bütün gruplarda rahatlıkla oynanan bu oyunda amaç, belirlenen strateji kısaca, düşman askerlerini surların dışında, dost askerleri ise korumak için surların içinde barındırabilmek üzere kurulmuştur. Başlangıç seviyelerinde sizlere bazı ipuçları verilecektir. Bu ipuçlarına uymak sizin askerlerinizi korumanıza ve sonuca ulaşmanıza faydalı olacaktır. Yine farklı seviyelerde 60 görev kartından oluşan Rider plan yapma, akıl yürütme ve görsel algıyı da geliştirmektedir.


Tunahan COŞKUN | 09 Eylül 2014 | http://insanvehayat.com/cocuklar-icin-stratejik-hamle/