Mevzuya devam edecek olursak...
Fıkıh alanındaki muteber kaynaklarında şu bilgilerle karşılaşmaktayız: Necis olan veya yenmesi-içilmesi haram kılınan bir nesnenin; azı da, çoğu da yenmez, içilmez.
Ama bu nesne, temiz olan bir başka nesneye karışır ya da karıştırılırsa, yanma ve benzeri yollarla değişime uğrarsa, hüküm de değişir… O nesne haram ve necis yani dinen pis olmaktan çıkar.
Burada bizim meselemiz de karışımla-karışmayla alakalı olduğuna göre, temiz suya karışma durumunda alkolün, o suyu-sütü (gazozu, kolayı, kefiri her neyse) harama çevirmesinin şartına bakalım: Fukahaya göre; az olan haram, belli miktarda çok olan helale katıldığında, karışım haram olmaz.
Hasılı, dinimizce pis olan bir nesne az suya veya az bir sıvı maddeye karıştığı zaman o su ve sıvı pis olur. Bu su ve sıvı içilmediği gibi onunla dinî manada temizlik de yapılmaz.
Çok suya pislik karıştığı zaman ise suyun rengi, tadı ve kokusundan biri, katışan pislik belli olacak şekilde değişmedikçe su pis olmaz. Bunların da müçtehitlere göre ölçüleri verilmiştir, fıkıh kitaplarında kayıtlıdır. Özellikle İbn Âbidîn’den istifade edebilirsiniz bu noktada… Malum, tercemesi de var.
Adı geçen maddelerle ilgili dinimizdeki hüküm; önceki mesajımızda da belirttiğimiz gibi budur. O cevabımızda: “… gazozlarada, kolalarda da aromaların eritilmesinde kullanıldığı için, cüz’i miktarlarda alkol olduğu söylenmişti. Bunun yanında, zamanla bazı sebze-meyve ve sair maddelerde de belli miktarlarda alkolün oluştuğu da ifade edilmiş idi. Yani yediğimiz bazı sebze ve meyvelerde de aynı durumda alkolleşme olabiliyor, zamanla oluşabiliyor. Aynı durum kefirde de söz konusu. Dolayısıyla fukahanın beyanları karşısında buna ve diğerlerine haram diyemeyiz. Bittabii ihtiyaten içmeyenlere de bir diyeceğimiz olamaz. Daha geniş bilgi için bkz. Reddü’l-Muhtâr ale’d-Dürri’l-Muhtâr (İbn Âbidîn), İstanbul, 1984, Kahraman Yay., 1, 185-188-210-316-324-334; el-Kâsânı, Bedâyiu's-Sanâyi', Beyrut, 1997 baskısı, C. I, s. 402-405.”
Meseleyi toparlamak gerekirse şunları söyleyebiliriz:
Bir sıvının içine alkol karışınca hemen o sıvı “haram” hükmünü almaz. Haramlığına hükmetmek için, yukarıda açıklamaya çalıştığımız şartların tahakkuk etmesi lazımdır. Adı geçen içeceklerin içindeki su, müçtehitlerin ekseriyetine göre “çok”tur. Binaenaleyh bu içecekleri elimize alıp kokladığımızda alkol kokmuyorsa, tattığımızda alkol tadı vermiyorsa, baktığımızda alkol rengini almamış ise, o içecek şer’an temizdir, dinen helaldir. “Çoğu sarhoş eden içeceğin azı da haramdır” kaidesine nazaran baktığımızda da, piyasadaki bu içeceklerin içilebilecek çok miktarı sarhoş etmediğine göre, o bakımdan da şer'an bir mahzuru olmaz.
Vesselâm...
(Halis ECE)