Gönderen Konu: Gazozlardaki alkol meselesi  (Okunma sayısı 10540 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı İsra

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 7482
Gazozlardaki alkol meselesi
« : 08 Ağustos 2007, 17:56:48 »

bildiğiniz gibi bir kaç ay önce bazı gazozlarda alkol tesbit edildi

ve konu hala şu şeklide devam ediyor kimi içilmez haram diyor kimi içebilir diyor

bu konuda bana yardımcı olabilirmisiniz

Çevrimdışı afrah

  • araştırmacı
  • ***
  • İleti: 475
Gazozlardaki alkol meselesi
« Yanıtla #1 : 09 Ağustos 2007, 01:11:59 »
isra kardes bu gibi seylerde süphe oldugu icin kacinmak lazim.icmemek en güzeli :)
.....Eger bu yoldan dönmek kader ise,
o kader beni bulmadan Emanetini üzerimden al YARAAB....

Çevrimdışı Tesniye

  • araştırmacı
  • ***
  • İleti: 395
  • Nişan aldık yıldızları..
Gazozlardaki alkol meselesi
« Yanıtla #2 : 09 Ağustos 2007, 01:59:37 »
İçinde alkol tesbit edilen her içeceğe ya da yiyeceğe haram diyemeyiz.

Örneğin, etil alkol doğal olarak meyve ve sebzelerde bulunur. Zira, meyve ve sebzeler olgunlaştıkça oluşan fermantasyon sırasında yan ürün olarak belirli oranlarda Etil alkol ortaya çıkar. Gıda ve içecek sektöründe kullanılan doğal aromaların birçoğunda doğal olarak oluşmuş etil alkol mevcuttur. Bütün dünyada gıda regülasyonlarında etil alkolün belirli oranlarda yer alması doğal kabul edilmektedir.

Yiyecek ve içeceklerde bulunan etil alkol miktarı belli bir oranı geçmemelidir. Bu hüküm meyve suları tebliğinde bulunmaktadır. Nedeni de içinde karbonhidrat bulunan gıdalarda bir süre sonra doğal olarak alkolün oluşmasıdır. Bu, gıdanın kimyası gereğidir. Gıda Tebliğinde 5 gram sınırının konulmasını, ‘bu değerin altındaki miktarların kendiliğinden oluşum nedeniyle üründe bulunabileceğini göz önünde bulundurmak’ diye açıklanıyor.

Gıda ve içecek üretiminde kullanılan doğal aromaların birçoğunda meyveden ve sebzeden kaynaklanan doğal alkolün bulunduğu bilinmektedir. Bu da nihai ürün olan gazozun on binde 5 oranında alkol içermesinin nedenidir. Gazozlara yaptırılan analizler, ekmek, ayran, yoğurt, meyve sebzeler, boza, kefir ve daha birçok gıdaya yapılmış olsaydı gene aynı sonuçların ortaya çıkacağı açıkça görülecekti. Bu nedenle içinde alkol bulunan her içeceğin haram olmasını söylemek doğru değildir.

Ancak işin bilinmeyen bir yönü vardır. O da içeceklerin içine çözücü olarak katılanların ne olduğudur.

Bütün gazozlarda tat veya koku verici esanslar kullanılır. Bu esanslar, yağ cinsinden maddeler olup suda çözünmezler. Bunları suda çözünür hale getirmek için hem su ile hem de yağlarla tam karışabilen (çözünebilen) ara çözücülere ihtiyaç olur. Bu hususta en bol, en ucuz ve en yaygın olarak kullanılan ara çözücü de etil alkoldür. Etil alkol bunun için gazozların terkibine girer. Kimya bilimi açısından bunun biraz daha açıklaması şöyledir: Kimyada, ‘benzer olanlar, birbiri içinde çözünür’ kaidesi vardır. En mühim ve en çok kullanılan çözücü de su olduğundan suyun dışındaki bütün çözücülerde hidrofil (suyu seven, su ile tam karışan) ve hidrofob (suyu sevmeyen su ile tam olarak karışmayan) olarak ikiye ayrılır. Moleküllerinde hidrofil bulunduran maddeler su ile hidrofil assosiasyon yaparak berrak bir çözelti verebilir.

Etil alkolden başka, sekerat (sarhoşluk) verici olmayan sağlığa başka zararı da olmayan ara çözücüler yok mudur? Vardır. Fakat bunlar etil alkole nispeten daha pahalıdır ve imalatçının bunları seçip kullanmakta bir gayesi ve hassasiyeti yoksa, etil alkolden başkasını kullanmayabilir.

Tat ve koku verici yağ cinsi maddeleri suda çözünür hale getirmek için kullanılan etil alkol, gazoz içinde kimyevi bir değişime uğramaz mı?

Etil alkol, hidrofil ve hidrofob assosiasyon yaparak yağ cinsi maddelerin suda çözülmesini sağlar. Kimyada bunun adı ’solvatasyon’ olup fiziki bir olaydır. Fiziki olaya giren maddelerin asli mahiyeti genelde değişmez. Bir değişim olsa, bu fevkalade az oranda olabilir.

Bu açıklamalara göre :

1- Mayalama sonucu belli bir oranı aşmayan yiyecek ve içeceklerde olan alkol haram olmaz. Kefir gibi.

2- İçinde doğal olarak alkol bulunan yiyecek ve içecekleri yemek de helaldir. Meyveler gibi.

3- İçine çözelti olarak alkol katılanları ilaç ve tedavi maksadı olmaksızın kullanmak ise dinen sakıncalıdır. Çözücü olarak katılan alkol ise, bu alkol değişikliğe uğramadığı için o içeceği içmek helal olmaz. Eğer alkol dışında helal bir çözücü kullanıldıysa helal olur.

Sonuç olarak:

Yiyecek ve içeceklerde temel kural haramlığı kesinleşinceye kadar helal kabul edilmesidir. Bu nedenle haram olduğu kesinleşince haram olur. Şüphelilerden ise her zaman kaçınmak daha hayırlıdır.

Her hangi bir meşrubatın terkibini incelemek ve içine çözücü olarak da alkol konulup konulmadığını belirlemek gerekir. Bazı gazozcular, gazozun içine konulan esansın suya karışmasını temin için, kullanılan maddenin pahalılığı veya bulunmaması sebebiyle bunu etil alkolle yapmaktadırlar. Bu husustaki hüküm, gazozdan gazoza ve hatta imal eden şahsın dindarlığına göre değişmektedir. Verilecek hükümde bahsi geçen hususların bilinmesi lâzımdır.
Kaynak: sorularlaislamiyet
Ezeli sırları ne sen bilirsin ne de ben
Bu muammayı ne sen okuyabilirsin ne de ben
Perde ardında sen ben dedikodusu var amma.
Perde kalktı mı ne sen kalırsın ne de ben..
<< Lüzumsuz Konular Atlası >>

Çevrimdışı İsra

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 7482
Gazozlardaki alkol meselesi
« Yanıtla #3 : 09 Ağustos 2007, 04:32:22 »
Alıntı yapılan: "afrah"
isra kardes bu gibi seylerde süphe oldugu icin kacinmak lazim.icmemek en güzeli :)


evet afrah katılıyorum sana buna bende dikkat ediyorum

mahvi cevap verdiğiniz için teşekkür ederim

yalnız şu kafamı karıştırdı meyve sebze vs. bunların kendi özünde var sonradan alkole dönüşüyorlar ama içeceklere insanlar katıyor

bu durumda kendisi haram olan birşeyin bir damlasıda haram olmaz mı?

Çevrimdışı ankebut-57

  • aktif yazar
  • *****
  • İleti: 908
Gazozlardaki alkol meselesi
« Yanıtla #4 : 09 Ağustos 2007, 08:33:00 »
Muhtemelen bunu daha önce okumuşsunuzdur.

***

Gazoz, kola, boza ve kefirde, çoğunun içilmesi durumunda sarhoş etme özelliği-tesiri yoktur. Bunlarda temiz olan kısım yani su çok, içinde oluşan veya aromasını-hoş kokusunu eritmek için kullanılan etil alkol azdır. Adı geçen bu içeceklerin içinde, alkolün rengi-tadı ve kokusu yoktur. Binaenaleyh bunlar, şer’an içilmesi haram olmayan nesnelerdir.


Malumunuz; gazozlarada, kolalarda da aromaların eritilmesinde etil alkol kullanıldığı için, bunlarda cüz’i miktarlarda alkol vardır. Bunun yanında, zamanla bazı sebze-meyve ve sair maddelerde de belli miktarlarda alkolün oluştuğu da bilinen birşeydir.. Yani yediğimiz bazı sebze ve meyvelerde de benzer durumda alkolleşme olabiliyor, zamanla oluşabiliyor. Bittabii ihtiyaten içmeyenlere de bir diyeceğimiz olamaz.

Daha geniş bilgi için bkz.: Reddü’l-Muhtâr ale’d-Dürri’l-Muhtâr (İbn Âbidîn), İstanbul, 1984, Kahraman Yay., 1, 185-188-210-316-324-334; el-Kâsânı, Bedâyiu's-Sanâyi', Beyrut, 1997 baskısı, C. I, s. 402-405.

Halis ECE
« Son Düzenleme: 26 Ekim 2008, 20:20:48 Gönderen: ankebut-57 »
Âlimleri irfan sahib eden, üç harf ile beş noktadır.(عشقْ)
Mü'minleri duhûlü cennet eyleyen, beş harf ile üç noktadır. (ايمان)

www.ayasofya.org

Çevrimdışı ankebut-57

  • aktif yazar
  • *****
  • İleti: 908
Gazozlardaki alkol meselesi
« Yanıtla #5 : 09 Ağustos 2007, 08:33:50 »
Mevzuya devam edecek olursak...

Fıkıh alanındaki muteber kaynaklarında şu bilgilerle karşılaşmaktayız: Necis olan veya yenmesi-içilmesi haram kılınan bir nesnenin; azı da, çoğu da yenmez, içilmez.

Ama bu nesne, temiz olan bir başka nesneye karışır ya da karıştırılırsa, yanma ve benzeri yollarla değişime uğrarsa, hüküm de değişir… O nesne haram ve necis yani dinen pis olmaktan çıkar.

Burada bizim meselemiz de karışımla-karışmayla alakalı olduğuna göre, temiz suya karışma durumunda alkolün, o suyu-sütü (gazozu, kolayı, kefiri her neyse) harama çevirmesinin şartına bakalım: Fukahaya göre; az olan haram, belli miktarda çok olan helale katıldığında, karışım haram olmaz.

Hasılı, dinimizce pis olan bir nesne az suya veya az bir sıvı maddeye karıştığı zaman o su ve sıvı pis olur. Bu su ve sıvı içilmediği gibi onunla dinî manada temizlik de yapılmaz.

Çok suya pislik karıştığı zaman ise suyun rengi, tadı ve kokusundan biri, katışan pislik belli olacak şekilde değişmedikçe su pis olmaz. Bunların da müçtehitlere göre ölçüleri verilmiştir, fıkıh kitaplarında kayıtlıdır. Özellikle İbn Âbidîn’den istifade edebilirsiniz bu noktada… Malum, tercemesi de var.


Adı geçen maddelerle ilgili dinimizdeki hüküm; önceki mesajımızda da belirttiğimiz gibi budur. O cevabımızda: “… gazozlarada, kolalarda da aromaların eritilmesinde kullanıldığı için, cüz’i miktarlarda alkol olduğu söylenmişti. Bunun yanında, zamanla bazı sebze-meyve ve sair maddelerde de belli miktarlarda alkolün oluştuğu da ifade edilmiş idi. Yani yediğimiz bazı sebze ve meyvelerde de aynı durumda alkolleşme olabiliyor, zamanla oluşabiliyor. Aynı durum kefirde de söz konusu. Dolayısıyla fukahanın beyanları karşısında buna ve diğerlerine haram diyemeyiz. Bittabii ihtiyaten içmeyenlere de bir diyeceğimiz olamaz. Daha geniş bilgi için bkz. Reddü’l-Muhtâr ale’d-Dürri’l-Muhtâr (İbn Âbidîn), İstanbul, 1984, Kahraman Yay., 1, 185-188-210-316-324-334; el-Kâsânı, Bedâyiu's-Sanâyi', Beyrut, 1997 baskısı, C. I, s. 402-405.”


Meseleyi toparlamak gerekirse şunları söyleyebiliriz:

Bir sıvının içine alkol karışınca hemen o sıvı “haram” hükmünü almaz. Haramlığına hükmetmek için, yukarıda açıklamaya çalıştığımız şartların tahakkuk etmesi lazımdır. Adı geçen içeceklerin içindeki su, müçtehitlerin ekseriyetine göre “çok”tur. Binaenaleyh bu içecekleri elimize alıp kokladığımızda alkol kokmuyorsa, tattığımızda alkol tadı vermiyorsa, baktığımızda alkol rengini almamış ise, o içecek şer’an temizdir, dinen helaldir. “Çoğu sarhoş eden içeceğin azı da haramdır” kaidesine nazaran baktığımızda da, piyasadaki bu içeceklerin içilebilecek çok miktarı sarhoş etmediğine göre, o bakımdan da şer'an bir mahzuru olmaz.

Vesselâm...

(Halis ECE)
Âlimleri irfan sahib eden, üç harf ile beş noktadır.(عشقْ)
Mü'minleri duhûlü cennet eyleyen, beş harf ile üç noktadır. (ايمان)

www.ayasofya.org

Çevrimdışı İsra

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 7482
Gazozlardaki alkol meselesi
« Yanıtla #6 : 10 Ağustos 2007, 05:42:29 »
Alıntı
Ama bu nesne, temiz olan bir başka nesneye karışır ya da karıştırılırsa, yanma ve benzeri yollarla değişime uğrarsa, hüküm de değişir… O nesne haram ve necis yani dinen pis olmaktan çıkar.


 daha önce halis ecenin ve mahvi kardeşimizin yolladığı yazıları okumuştum ama nedense  içime sinmemişti içinde alkol olduğunu bile bile içmek bana tuhaf geliyor

ama şu alıntı yaptığım kısım gözümden kaçmış yani necis olan şey temize dönüşebiliyor mantıklı bir açıklama..



ama ben yinede şimdilik içmeme taraftarıyım şu cevapları içime sindirene kadar :gul:

bilgiler için teşekkür ederim ankebut kardeşim

Çevrimdışı İsra

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 7482
Gazozlardaki alkol meselesi
« Yanıtla #7 : 11 Ağustos 2007, 03:28:02 »
Allahrazı olsun uhra

inşaAllah müsaid bir zamanımda tekrar okuyacağım
« Son Düzenleme: 26 Ekim 2008, 19:39:04 Gönderen: İsra »

Çevrimdışı uhra

  • aktif okur
  • **
  • İleti: 187
Gazozlardaki alkol meselesi
« Yanıtla #8 : 11 Ağustos 2007, 12:54:17 »
Alıntı

Allahrazı olsun uhra

inşaAllah müsaid bir zamanımda tekrar okicam


Allah cümlemizden razı olsun.

ben bu izahtan sonra, gazozun  içilmemesi gerektiği, temiz olmadığı kanaatine sahibim.

Allahu Teala haramlardan ve şüphelilerden muhafaza eylesin.
Müslümanların dini yaşamada bu kadar tavizkar olması sanırım bu tür zamanında farkına varılamayan yediklerinden , içtiklerinden kaynaklanıyor.
hepimizin bildiği İmamı Azamın babasının deredeki elmayı izinsiz ısırması ve bunun sonucundaki hadise, bu hususta başlı başına ders verici , ibret alınması gereken bir örnek, misal. nerede kaldı dinimizin haram kıldığı alkolün gıdalara katılması.
______________