GRUBLAŞTIRMA Derste talebeler arasında yarışma yerine iş birliğini geliştirmeye çalışın. Bu amaçla öğrencilerin küçük gruplar oluşturarak belirli bir konuda birbirlerine öğrenmede yardımcı olmalarını sağlayın.
Yarışmanın temel yaklaşım olarak kullanıldığı derslerde sadece bazı talebelerin kazanabileceğini, pek çoğunun ise kaybedenler gurubuna gireceğini unutmayın. Kısaca onlara başkalarıyla paylaşmayı, kendileriyle yarışmayı öğretin. Çünkü kendisiyle yarışan bir öğrenci her zaman gelişir.
DENGELEYELİM Şayet yarışma yapılmak istenirse grupların birinin diğerini ezmesine imkân vermeyecek şekilde ayarlanması gerekir. Yarışma hoca efendinin kontrolü altında bir, iki puan farkla bitirilmelidir. Bu şekil bir netice her iki takımada gayret verecektir. Aradaki farkın çok az olmasına dikkat edilmeli fakat bu talebeye sezdirilmemelidir.
DERSTE SORUTalebelerinize derste sık sık soru sormayı ihmal etmeyin. Unutmayın ki soru sormanız onları düşündürmeğe ve dersi dinlemeğe yöneltecektir.
Soracağınız soruyu tüm sınıfa sorun. Biraz bekleyin ve daha sonra soruyu cevaplamasını istediğiniz talebenizin adını söyleyerek ona söz hakkı verin.
Talebelere soruları; açık, kısa ve onların bu soruları yapabileceğine inandığınızı vurgulayan olumlu bir ses tonuyla sormaya çalışın.
Sorduğunuz sorular tarif veya tanımdan çok anlatım ve akla gelebilecek, anlamalarına yardımcı olacak ipuçlarıyla ilgili olsun.
Talebelere soru sorduktan sonra cevap vermeleri için, onlara en az 10 sn. düşünme süresi verin.(içinizden en az 10 a kadar sayın)
Talebe sorunuza cevap verirken gözlerinizi ona dikerek başında durmayın. Böyle bir durumda Talebe bildiğini de unutabilir. Cevabı beklerden kulağınız onda gözünüz dershanede sakin sakin gezinebilirsiniz.
Talebelerinizle aynı fikirde olduğunuz zaman mimiklerinizi ve beden dilinizi kullanarak onlarla aynı fikirde olduğunuzun mesajını verin. Böylece onların kendilerine daha çok güvenmelerine ve performansını en iyi şekilde göstermelerine yardım etmiş olursunuz.
Talebelerinizin verdiği cevapları dikkatle dinleyin. Böylece onlara değer verdiğinizi de göstermiş olursunuz.
Talebenin cevaplarını - doğru olmasa da – müspet bir tavırla karşılayın. Böylece onların derste sorulan sorulara cevap verme isteklerini teşvik etmiş olursunuz.
Sorduğunuz sorunun cevabının tüm talebelerce hep bir ağızdan verilmesine asla izin vermeyin. Böyle bir durum dershane üzerindeki kontrolünüzün kaybolmasına yol açar.
Öğrencilere alfabetik sıradan veya oturuş sırasına göre soru sormayın. Rasgele bir seçimle soruyu cevaplayacak bir talebeyi seçerseniz her talebe her an sorunun kendisine de sorulabileceğini düşünerek dikkatini sınıftaki derse verir.
Eğer soru sorduğunuz bir talebe bir süre beklemenize rağmen sorduğunuz soruya doğru cevap veremezse, aynı soruyu başka bir öğrenciye sorun. Eğer doğru cevabı bu talebeden alırsanız biraz önce doğru cevabı veremeyen talebeye tekrar dönerek ondan da doğru cevabı vermesini istemeyi ihmal etmeyin.
Yanlış cevap veren bir talebeye doğru cevabı söylemek yerine ‘ipuçları vererek onun doğru cevabı bulmasına yardımcı olun.
Talebelerin derste rahatça soru sormalarına izin verin ve bu konuda onları cesaretlendirin.
Kişinin aklı(nın ne miktar olduğu) sorduğu soru ile anlaşılır. HZ. ÖMER.
TALEBE İLE OLAN MÜNASEBETLER Unutmayın ki talebeler sizin düşmanınız değillerdir. Vazifeniz yurtlarda onlarla mücadele etmek değil, onlar için onlarla beraber mücadele etmektir.
Talebelerin sürekli zayıf yönlerini veya hatalarını belirtmekten çok onların güçlü yönlerini vurgulayın ve onları bu güçlü yönlerini geliştirmeleri için teşvik edin.
Talebelerinizle konuşurken, gözlerinizin onun gözleriyle yaklaşık olarak aynı hizada olmasına özen gösterin.
Bütün talebelere saygılı davranın. Koridorda, bahçede, kütüphanede veya yolda görünce onlarla selamlaşın hatırlarını sorun.
Asla küçümseyici olamayın.
Talebelerinizin isimlerini öğrenin onlara ismiyle hitap etmek talebede ’ben varım, ben değerliyim’ duygusunu geliştirir.
Derste asla kaba sözcükler kullanmayın, sınıfta size olan saygıyı yok eder.
Derste cezayı bir uyarıcı olarak kullanmayın. Çünkü cezalar hiçbir zaman talebelerin istenmeyen türdeki davranışlarını değiştirip, istenen türdeki davranış geliştirmelerine yardımcı olmaz. İstenmeyen davranışlar gösteren bir talebenin kendisinden değil, davranışlarından hoşlanmadığınızı anlamasını sağlayın.
Talebenin davranışlarını eleştirirken sinir krizine tutulmayın. Kendinizi kontrol edin.
İstenmeyen davranışlarla uğraşmayı ertelemeyin ve bu konuda diğer hoca efendilerle işbirliği yapmaya çalışın.
Talebelere her zaman değil, daha çok size danıştıkları zamanlarda yol göstermeyi tercih edin.
Derste öğrencilerinizin karşısında sanki onlara meydan okumuyormuşçasına kollarınızı bağlayıp durmayın.
Derste bazı talebelerinizin davranışlarına sinirlenmeniz çok normaldir. Ancak bunu mümkün olduğu kadar belli etmemeye çalışmalısınız.
Hata bulmak konusunda çok fazla zaman harcamayın suçlamak geriye bakmaktır. Çözümler ise ileri gitmeyi gerektirir.
Disiplinsiz davranışlar yapan talebelerinizi yurt idaresine göndermekle tehdit etmeyin. Böyle bir yaklaşım sizi öğrencilerin gözünden düşürür. Ancak mecbur kalırsanız son bir uyarıdan sonra bunu yapmaktan çekinmeyin. Kim ne düşünürse düşünsün.
Her gün talebelerinize dikkatle bakın acaba 20–25 yıl sonra nasıl olacaklar.
Talebelerin doldurulacak birer kova değil yakılacak ışıklar olduğunu unutmayın.<<< Sadakatforum.Com >>>