Gönderen Konu: Ekmek şişmanlatmıyor!  (Okunma sayısı 4655 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Tuğra

  • popüler yazar
  • ******
  • İleti: 6601
Ekmek şişmanlatmıyor!
« : 27 Kasım 2008, 11:13:44 »


Halk arasında şişmanlattığı söylenen ve rejim yapılırken ilk olarak azaltılan ekmek, diyetisyenler tarafından yenmesi gerektiği söyleniyor.

Çorum Devlet Hastanesi Diyetisyen Hekim Serpil Ovalı, ekmeğin tek başına kilo yapmadığını belirterek, "Ekmek mutlaka tüketilmeli, ancak dengeli beslenilmelidir. Ekmek kan şekerini dengeler" diye konuştu.

Zayıflama diyetlerinde ekmek yerine yağlı ve aşırı şekerli gıdalardan uzak durulması gerektiğini anlatan Diyetisyen Serpil Ovalı, "Ekmek besin grubu 3. gruptur ve tahılların içerisinde yer alır. Buğday, bulgur, çavdar, pirinç mısır ve makarna bu gurup içerisindedir. Bu besin grubunun protein kalitesi düşüktür. Diğer besinlerle birlikte et, süt, yumurta gibi ürünlerle yenmesi halinde kilo alınmasına sebep olur. Ekmekte yağ oranı düşüktür. Ekmek yerken mutlaka buğdaydan yapılmış ekmek tavsiye edilir." diye konuştu.

Halk arasında ekmeğin şişmanlık yaptığı belirtilirken bu fikrin doğru olmadığını ifade eden Serpil Ovalı, "Başta da söylediğim gibi ekmek tak başına kilo yapmaz, Toplum olarak çok fazla meyve ve sebze yemediğimiz için gerekli vitamin ekmekte alınabilir. Bu yüzden şişmanlamayalım diye ekmek yememezlik yapılmaması gerekir. Ekmekte dengeli ve oranlı yenmesi gerekir." diye konuştu

Serpil Ovalı, "Ekmek sebzeyle, yoğurtla, et ürünleriyle yenirse şişmanlatmaz. Ama ekmeği makarnayla, pilavla, börekle yerseniz beslenmeyi tetikler. Artık memnuniyetle görüyoruz ki, diyetisyenlerin diyet programlarında ekmek var. Ekmek şişmanlama için potansiyel bir risk değil" dedi.

Diyetisyen Ovalı,, beyaz ekmekten kaçınılıp, kepekli, çavdarlı ekmek tüketimine yönlendirmenin nedenlerine de değinirken, "Çavdarlı, kepekli unla yapılan ekmekleri biz genellikle 40 yaş üstündekiler için tavsiye ediyoruz.

Çünkü karbonhidrat, protein, amino asit, vitamin, mineral ve lifli maddeler buğday tanesinin tamamında mevcut. Beyaz ekmeğin yapıldığı 60-70-80 randımanlı unlarda öğütme sırasında bunların önemli bir kısmı kayboluyor. Yaşlılarda beslenme toplam kaloriden çok bağırsak fonksiyonları, mide fonksiyonları bakımından önem kazanıyor." şeklinde konuştu

Ovalı, "Ekmek şişmanlatmaz. Günlük harcayacağı kaloriden daha fazla kalori alırsanız, bunu nereden alırsanız alın kilo alırsınız. Ekmek bileşiminde yağ olmadığı için beslenme açısından şişmanlatmayı en az tetikleyen bir madde.

Ekmekte protein ve karbonhidrat var, bunların bir gramı 4 kalori veriyor. Yağ ise bunların iki misli, 9 kalori veriyor. Dolayısıyla ekmek yerken biz börek, makarna, pirinç, patates gibi karbonhidrat oranı yüksek gıdalarla birlikte alıyorsak doğal olarak beslenmemizi tetikliyor. Ama ekmek sebzeyle, yoğurtla, et ürünleriyle yendiği zaman kesinlikle şişmanlatmaz." diye konuştu.

Haber Aktüel
*~*~* TUĞRA *~*~*

Çevrimdışı ay-yüzlüm

  • yazar
  • ****
  • İleti: 641
Ynt: Ekmek şişmanlatmıyor!
« Yanıtla #1 : 27 Kasım 2008, 13:54:49 »
diyet yapanlarda ne yapacağını şaşırdı ..

her kafadan ayrı bir ses çıkıyor bir diyetisyenin verdiği diğre diyetisyene göre çok yanlış olabiliyor..
Yürü dünya yürü bu yol dergaha gider.
Bu yol gama,kedere,acıya,aha gider.
Çıkablirsen eyer bu yokuşu zirveye,
Hüzünlenme o zaman sonu felaha gider.

Çevrimdışı Tuğra

  • popüler yazar
  • ******
  • İleti: 6601
Artık ekmek tüketmiyorum
« Yanıtla #2 : 03 Aralık 2008, 00:35:18 »
Doğru mu?

Bu cümleyi diyet yapmaya karar verdiğiniz zamanlarda genellikle kullandınız. Hatta ‘diyet yapma fikri’ni benimsediğinizde hayatınızda yaptığınız ilk ve temel davranış bu oldu. Ekmeğin ‘akıl almaz enerjisi’ sizi korkuttu ve onu beslenmenizden uzaklaştırarak en büyük tehditle başa çıktınız. Şimdi daha sağlıklı hissediyor ve problemsiz olarak kilo vermeye başlıyorsunuz.

O zaman size şu soruyu sormanın vakti geldi. Ekmek tüketmemedeki başarınız sizin için gerçekten sağlıklı sonuçlar doğuruyor mu?

Bir uzman olarak bu sorunun yanıtını vermeden önce ekmek hakkında göz ardı edilen şu gerçekleri açıklamakta fayda var. Siz de bilgilendikten sonra zaten bu sorunun cevabını rahatlıkla verebileceksiniz.

EKMEK ASLINDA İYİ BİR ENERJİ KAYNAĞI

Bunu kesinlikle ‘ekmeğin size verdiği enerji oldukça fazladır’ olarak algılamayın. Çünkü etraftan duyduğunuzun aksine ekmek ‘çok enerji veren bir besin’ değildir.

Ne olursa olsun yaşamımızı devam etmek için enerjiye ihtiyacımız var. Ve bu enerjiyi karbonhidratlardan alarak yaşayabiliyoruz. Çünkü vücudumuz bu şekilde ayakta kalabiliyor. Enerjimizi karbonhidratlardan yeterince alamadığımız zaman, vücudumuz diğerlerine yani ‘protein ve yağlara’ saldırıyor.

Aslında ‘yağlardan enerji elde etmek’ kulağa hoş gelebilir. Çünkü zaten fazla yağlar en büyük derdimiz. Ama şunu unutmamak gerek enerji elde ederken kullanılan yağların ve proteinlerin aslında vücutta enerji elde edilmekten farklı görevleri var. Ve büyük moleküller oldukları için onlarla işimiz bittiğinde böbreklerimizden süzülme aşamasında bedenimiz için büyük yük oluyorlar.

İşte bu yüzden iyi bir karbonhidrat kaynağı olarak ekmek aslında iyi bir enerji kaynağı.

EKMEK VE LİF

Özellikle diyet sırasında karşılaşılan en büyük sıkıntılardan biri olan kabızlığı çözmenin en iyi yolu bilindiği gibi diyetteki lif miktarını arttırmak. Özellikle meyve ve sebze tüketiminde zorlandığımız için lifi başka kaynaklardan almak bizim için daha da önem kazanıyor. Sebze ve meyve tüketiminde zorlanmasak bile gün içinde en sık tükettiğimiz besin olan ekmekten gelen lifi yok saymak yanlış olur.

EKMEĞİN MİKTARI VE İÇERİĞİ ÖNMELİ

İşte yapılan yanlış belki de bu. Ekmeğin cinsi ve miktarını belirlemek diyette ekmeği kesmekten çok daha sağlıklı ve yararlı. İşte bu yüzden ekmeğin özellikle tam buğday unuyla yapılmış olmasına dikkat etmek gerekiyor.

Her öğünde diyette size verilecek kalori miktarına göre 1 ile 3 dilim arasında ekmek yemek kesinlikle sakıncalı değil. Tabi ki bu miktarı diyetisyeninizin belirlemesi gerekiyor sağlıklı kilo vermede sizin için en doğru yönlendirme olacaktır.

Diyetisyen Pınar Akkuzu
*~*~* TUĞRA *~*~*

Çevrimdışı İsra

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 7475
Türkler ekmek yemeden doymuyor mu?
« Yanıtla #3 : 13 Mart 2010, 05:17:16 »
Dünyanın bütün sofralarında yer alan ekmeği en fazla tüketen toplumların başında geliyoruz. Çocukluğumuzdan beri işittiğimiz "Ekmek yemezsen doymazsın." tembihleri de bunda etkili.

Peki, yemeyi alışkanlık haline getirdiğimiz ekmek ne kadar tüketilmeli? Hangi ekmek türü daha sağlıklıdır ve daha fazla tok tutar?

Küçüklükten beri doymak için ekmek yenilmesi gerektiğine inandırıldık. Çocuklarına zorla ekmek yedirmeye çalışan anneler, babaanneler tarafından büyütüldük. Dolayısıyla ekmek, sofralarımızın vazgeçilmezi oldu. Eskilerin sulu yemek yanında olmazsa olmazı ekmeği, şimdilerde abartarak makarna ve pilavla yiyenler bile var! Kimi zaman 'Bu kadar da olmaz!' dedirten ilginç örneklerlere de rastladık. Ekmeğin içine cips, gofret koyanlar gibi... Peki, bu kadar ekmek yemek sağlıklı mı? Ekmek yerine ne tüketilebilir? Hangi ekmek türü daha yararlıdır?

Memorial Ataşehir Tıp Merkezi Beslenme ve Diyet bölümünden diyetisten Şefika Aydın, ekmeği alışkanlık haline getirenlere ve "Ekmek yemeden doymuyorum." diyenlere fazla miktarda yenilen ekmeğin vücutta yağ olarak depolanacağını söylüyor. Aydın'a göre ekmek az ve küçük porsiyonlarda yenilmeli. Bu da her öğünde mutlaka 1 veya 2 dilim tüketilmesi gerektiği anlamına geliyor. Çocuklarda ise bu oran daha fazla olabiliyor.

Ekmek enerji veren gıdaların başında geliyor. Ana öğünlerde; makarna, pirinç, şehriye, tahıldan yapılan çorbalar, patates gibi ekmek yerine geçen besinler yenilebilir; fakat Aydın, en sağlıklı olanın ekmek yemek olduğunu belirtiyor. Çünkü ekmeğin, bu saydıklarımıza nazaran glisemik indeksi daha düşük. Glisemik indeksinin daha düşük olması ise daha fazla tok tutmasını sağlıyor. Aydın, "Makarna, pirinç, şehriye, galeta, grisini, kepekli ürünler, kahvaltılık gevrekler, tahıldan yapılan çorbalar, patates, kestane, börek, kek, hamur işi, tatlı ve leblebi gibi besinler de ekmeğin yerine geçer. Elbette tercih edilebilir. Fakat yemeğini ekmekle tüketen kişi makarnaya kıyasla daha kısa sürede doyabilir. Çünkü makarna yağlı olduğu için ve çoğu zaman sosla tüketildiği için daha çok iştah açar ve daha fazla tüketime sebep olur. Kan şekerini hızla yükseltip düşürmesinden dolayı daha çabuk acıktırır." diyor. Ara öğünlerde ise ekmek dışında kepekli bisküviler, galeta, grisini, simit, kek ve börek gibi besinler alınabiliyor.

Hangi ekmek daha sağlıklı?

Beyaz ekmek, kepek ve buğday özünün ayrılması sonucunda oluşan beyaz undan yapılıyor. Aydın, bu ayrışım sonucunda ekmeğin besin değerinin düştüğünü ve posa miktarının azaldığını ifade ediyor. Bu da beyaz ekmeğin, sağlığa katkısını diğerlerine kıyasla azaltıyor. Ona göre kepek ekmeği beyaz ekmekten daha çok posa içerdiğinden daha tok tutuyor.

Çavdar ekmeği ise yine yüksek oranda posa içerdiğinden kilo yönetimine, kan şekerinin dengelenmesine, kalp sağlığının korunmasına ve kabızlığın giderilmesine fayda sağlıyor. Aydın, uzun süre acıkmamak için tam buğday ekmeğini tavsiye ediyor. Çünkü tam buğday ekmeği, rafine edilmemiş buğday unundan yapılıyor. Aydın, "Rafinerizasyon işlemi uzadıkça ekmeğin besin değeri azalıyor. Buğday özü tam buğday ekmeğinin yapımında ayrılmıyor ve bu nedenle vitamin kaybı olmuyor. Tam buğday ekmeği, daha fazla posa içerir. Tok tutar, acıktırmaz." diyor.

Bunun dışında; ayçekirdekli, cevizli, tahinli, çörekotulu, zeytinli ve ev yapımı ekmekler kilo açısından biraz tehlikeli. Çünkü bu ekmekler daha yağlı ve iştah açıcı. Ayrıca kek gibi tat verdiğinden, normalde yenilen miktardan 2-3 kat fazla tüketime sebep olabiliyor.

zaman

Çevrimdışı İsra

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 7475
Ekmek hakkında doğru bilinen yanlışlar
« Yanıtla #4 : 04 Mayıs 2010, 03:04:34 »
İstanbul Teknik Üniversitesi Gıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hikmet Boyacıoğlu, ekmek seçerken dikkat edilmediğini bununla birlikte ekmek hakkında yanlış bazı düşüncelerinde olduğunu söyledi.

İstanbul Teknik Üniversitesi Gıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hikmet Boyacıoğlu, ''doğru ekmeği'' seçmenin çok önemli olduğunu belirterek, ''Ekmek, sadece karın tokluğu için yenmemelidir. Ekmek, gerek vitamin gerek mineral gerekse de protein ve karbonhidrat anlamında beslenme gereksinimi de eksiksiz karşılamalıdır'' dedi.

Doğru ekmek seçimi hakkında AA muhabirine bilgi veren Prof. Dr. Boyacıoğlu, TÜBİTAK araştırma sonuçlarına göre, Türkiye'de daha çok ''beyaz ekmek'' tüketildiğini söyledi.

Boyacıoğlu, ancak beyaz un üretimi sırasında buğday tanesinin, vitaminler ve minerallerce zengin en dış kepek tabakasının bir kısmının unun kalitesini iyileştirmek için öğütme işlemi sırasında uzaklaştırıldığını, aynı zamanda unun acılaşmaya başlamasına neden olabilen yağ içerdiğinden E vitamini içeren kısmın da uzaklaştırıldığını vurgulayarak, böylece beyaz ekmeğin bazı vitaminlerini kaybettiğini ifade etti.

Ekmeğin, besin ögesi yoğun bir gıda olarak hem vitaminleri hem de mineralleri içermesi gerektiğini anlatan Boyacıoğlu, ''Ekmek, sadece karın tokluğu için yenmemelidir. Ekmek, gerek vitamin gerek mineral gerekse de protein ve karbonhidrat anlamında beslenme gereksinimi de eksiksiz karşılamalıdır'' dedi.

Boyacıoğlu, doğru ekmeğin, ham maddesinden üretimine, dağıtımından satışına kadar her türlü şart yerine getirilerek hazırlanan ekmek olduğunu ifade ederek, ekmeğin ayrıca tüm doğal zenginliği korunmuş buğdaydan yapılması gerektiğini vurguladı.

Doğru ekmek seçilmediği takdirde, buğdayda yer alan çinko ve demir gibi minerallerin, B6, folik asit ve B12 gibi vitaminlerin yeterince alınamadığını belirten Boyacıoğlu, böylece bireylerin kan değerlerinin düştüğünü ve yaşam kalitesinde azalma olduğunu anlattı.

Boyacıoğlu, Türkiye'de kişi başına tüketilen enerjinin yüzde 66'sının hububattan, bunun da yüzde 56'lık kısmının yalnızca ekmekten karşılandığını anlattı.

''EKMEK ŞİŞMANLATMAZ''

Ekmek ile ilgili bilinen en yanlış kanının ise ekmeğin şişmanlattığı düşüncesi olduğunu söyleyen Boyacıoğlu, ''İnsanlar herhangi bir bilimsel temele dayanmadan, diyete başlamadan önce hemen ekmeği sofralarından uzaklaştırıyor. Tamamen yanlış bir olay, çünkü burada diyetteki olay herhangi bir gıda maddesi değil, alınan toplam enerji miktarıdır. Toplam aldığınız enerji, günlük harcadığınız enerjiden fazlaysa bu kilo almaya yol açar. Dolayısıyla diyetten ekmeği çıkarmanın hiç bir anlamı yok'' dedi.

Boyacıoğlu, diğer yandan yağlı gıdalara kıyasla ekmeğin daha düşük bir enerji içerdiğini ifade ederek, ''Çünkü gıdalardaki enerji kaynakları besin ögesi olarak proteinler, yağlar ve karbonhidratlardır. Protein ve karbonhidratın bir gramı 4 kalori iken yağın bir gramı 9 kaloridir. Dolayısıyla yağ tükettiğiniz zaman gelen kalori çok daha fazladır. Ekmeğin içeriğinde yağ olmadığı için şişmanlatması söz konusu değildir'' diye konuştu.

Ekmeğin üzerine tereyağ, margarin, reçel, marmelat veya çikolata sürerek yendiğinde şişmanlattığını aktaran Boyacıoğlu, tek başına ekmek tüketildiğinde, şişmanlatmasının söz konusu olmadığını söyledi.

Boyacıoğlu, üniversitelerde öğrenciler üzerinde yapılan araştırmalarda, ekmeğin tek başına ve kontrollü tüketildiğinde kilo aldırmak değil, kilo bile verdirdiğinin saptandığını ifade etti.

Özellikle tam tahıl ekmeklerin lif miktarı fazla olduğu için doygunluk hissi verdiğini belirten Boyacıoğlu, ''Dolayısıyla daha az gıda maddesi tüketerek toplam alınan kalori miktarı da azalmış oluyor. İki yönlü bir yarar söz konusu'' şeklinde konuştu.

mazhar

  • Ziyaretçi
Ynt: Ekmek şişmanlatmıyor!
« Yanıtla #5 : 15 Ekim 2012, 21:46:06 »
Ekmek
Çiftçi sürer tarlayı,
Sonra eker buğdayı,

Boy verir azar azar,
Saplar gittikçe uzar.

Başaklar olgunlaşır,
İçleri dolgunlaşır.

Yazın artınca sıcak,
Sararır her bir başak.

Biçerler ekinleri,
Şenlenir harman yeri.

Olup bitince harman,
Ayrılır buğday saptan.

Bitmedi işler gene,
Oradan değirmene,

Buğdayı götürürler.
Değirmen taşı döner,

Ezer un yapar bunu.
Fırınlar alır unu,

Su, maya kor yoğurur,
Yapar bir güzel hamur,

Sonra fırına atar,
Pişirir, bize satar.

Güzel kokulu ekmek,
Olmaz seni sevmemek,

Sensin yemeklere baş,
Her yemeğe arkadaş.
******
adanaokulları.com