Gönderen Konu: farz namazlarda 3. ve 4. rekatta zammı sure de sehiv hk.  (Okunma sayısı 1117 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı neojurnal

  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 16

Selamun aleyküm.
99 mesele i mühimme isimli "miftahulkulub" rumuzlu yazarınız paylaştığı yazıyı okudum ve çok beğendim. Allah razı olsun. Toplantı gurubumuzda da arkadaşlarla her hafta müzaker ediyoruz. Fakat 71. madde yi arkadaşlara okuduğumda şaşırdılar.  "71- Farz namazların son iki rekatında yanılarak zamlı sure okunsa sehiv secdesinin icap etmediğini biliyor muydunuz?" Bu maddeyi yurt hocamıza sormuşlar. Hoca efendi araştırmş ve sehiv secdesi icab eder demiş. Bunun üzerine bende itiraz edemedim. Bu konuyla ilgili kaynağınız varsa kaynağınızı paylaşabilirseniz, arkadaşlarımızı bilgilendireceğim.
Saygı ve hürmetlerimle

Çevrimdışı Mücteba

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 9227
  • "En büyük keramet, istikâmet üzere olmaktır..."
Ynt: farz namazlarda 3. ve 4. rekatta zammı sure de sehiv hk.
« Yanıtla #1 : 29 Ocak 2016, 01:23:29 »
71- Farz namazların son iki rekatında yanılarak zamlı sure okunsa sehiv secdesinin icap etmediğini biliyor muydunuz?[/b]

http://www.sadakatforum.com/99-meselei-muhimme-calismasibilgisayara-indir-t4199.0.html;msg106544#msg106544


Miftahulkuluub
"99 Mesele-i Mühimme" Çalışması - <Bilgisayara indir!>
12 Kasım 2005 - 6 Kasım 2008
sadakatforum.com
http://www.sadakatforum.com/99-meselei-muhimme-calismasibilgisayara-indir-t4199.90.html



Farz namazların 3’üncü ve 4’üncü rek’atlarında zamm-ı sure okumakta bir mahzur yoktur. Bu sebeple söz konusu rek’atlerde Fatiha’dan sonra zamm-ı sure ilave edilerek kılınmış farz namazları iade etmek/tekrar kılmak ya da kaza etmek gerekmez. Zira son iki rek’atlerde ilave edilen sure ve ayetler, farzın sıhhatine zarar vermez. Hanefi mezhebine göre, farz namazların son iki rek'atında kıraatte bulunmak sünnettir. Bu bakımdan Fatiha okunması sünnettir. Fatiha'dan sonra zamm-ı sure okunması da caizdir. [Bkz. el-Bahru’r-Râik, er-Rukû’u ve’s-Sücûdu fi’s-Salâti]

Nitekim Cuma günü kıldığımız ‘zuhr-i ahîr’i de, tam öğle namazının dört rek’at farzı gibi kılabiliyorsak da, ilk dört rek’at sünneti gibi kılmak daha iyi görülmüştür. Çünkü cuma namazı sahih olmamışsa, bu dört rek’at ile o günün öğle namazı kılınmış olur. Bu namazın son iki rek’atına ilave edilen sure ve ayetler, farzın sıhhatine/geçerliliğine engel değildir. Eğer cuma namazı sahih olmuşsa, bu dört rek’at kazaya kalmış bir öğle namazı yerine geçer. Kazaya kalmış böyle bir namaz bulunmayınca da nafile bir namaz olur.

Meseleye biraz daha geniş açıdan bakacak ve değerlendiecek olursak şunları ilave edebiliriz:

a) Esas itibariyle üç ve dört rek’atlı farz namazlarda, rek’at tayini yapılmaksızın yalnız iki rek’atında kıraat farzdır. Ancak kıraatin ilk iki rek’atta yapılması vacip görülmüştür. Bunun için ilk iki rek’atta kıraatın kasten terk edilip üç ve dördüncü rek’atlerde yapılması mekruhtur. Yanılarak terk edilmesi de ‘sehiv secdesi’ yapılmasını gerektirir.

b) Farzların diğer (3 ve 4’üncü) rek’atlarında Fâtiha okunması, sahih kabul edilen görüşe göre vaciptir. Yanılarak Fatiha'nın terk edilmesi de sehiv secdesini gerektirir.

c) Fakat diğer rivayetlere göre, farzların son üçüncü ve dördüncü rek’atlarında kıraat caiz olduğu gibi, tesbihte bulunmak veya üç tesbih miktarı susmak da caizdir. Ancak Kur'an okumak daha faziletlidir. Kur’an’dan mutlak olarak herhangi bir sure veya ayet/ayetler yerine Fatiha okumak ise sünnettir. [Bkz. Mehmed Zihni Efendi, Nimet-i İslâm, Namaz kitabı; Bilmen, Ö.N., Büyük İslâm İlmihali, İstanbul, 1966, Namazda Kıraat, s. 125, md. 104]

mollacami.net