FIRAKA İSLAMYE MEVZUUN ÖZETİ
Ümmet-i Muhammad
Ümmet-i İcabet Ümmet-i Davet
(73 Fırka)
Ehli Bitat (Fırakı Dalle) Ehli Sünnet(Fırakı Naciye)
(73 Fırka) (1 Fırka)
1- Mutezile (20 Fıraka) A-Selefiyye
2- Şia (22 Fıraka) B-Maturidiyye
3- Havaric (20 Fıraka) C-Eşariyye
4- Mürcie (5 Fıraka)
5- Neariye (3 Fıraka)
6- Cebriye (1 Fıraka)
7- Müşebbihe (1 Fıraka)
1-MUTEZİLE:
( Yer yüzünde böyle bir mezheb mevcut değil fakat onların fikirleri biaynihi devam etmektedir.)
** Büyük günah işleyen İmandan çıkar. İmanla küfür arasın da kalır.Tevbe etmazse ebedi cehennemlik olur.
** Kul fiilinin halıgıdır.
** Sıfatı ilahiyeyi inkar ederler.
** Kulların haline aslah olan fiili Allah’ın halk etmesi vaciptir.
** Kur-an’ı Kerim mahluktur.(Kelam-ı İlahi mahluktur.)
** Husun ve gübuh aklidir.
2-HARİCİLER:
(Hz. Ali ile Muaviye arasında çıkan ictihadi meseleyi istismar eden zümredir. Bu gün Umman ve Bahreyn’de bu mezheb mevcuttur.)
** Mürtekib-i kebiyre kafirdir.
**İslamı hükümleri tamamıyla bilmayen kafirdir.
**Sabi iken ölenler İman ve küfürde babalarına tabidir.
**Allah’ü teala sadece hayrı murad eder.
3- ŞİA
( dünyada böyle bir mezhab mevcut olup hükümşeri devam etmektedir.Farisi diyarında “İran-Irak”yaygınmezhabdir.
Üç kısımdır.
A-Ğulat kısmı = Hz. Ali İlahdır
B- Zeydiyye = Hz. Ali peygamberdir.
C- İmamiyye = Cenab-ı Allah Hz. Ali’yi imam tayin etmiştir. İmamlık sadece Hz. Ali soyuna mahsustur.Bunlardan Zeydiyye kolu kolu Yemen’de mevcut olup Ehli Sünnete en yakın olan sapık fırkadır.
** Tenasüh inancına sahiptirler.(ölen insanın ruhu başlarına geçer. İddaaları ise Hz. Ebu Bekir ve Ömer efendimiz Hz. Ali ‘nin imamlık hakkını aldığı için ruhları en kötü bir hayvana geçip azap çekeceklerdir.)
**İttihat ve hulul ittihaz ederler.( Yani Allah’in Ali efendimize oradanda imamlara hulul ettiğine inanırlar.)
** Eshab-ı İkrama çok kötü ithamlarda bulunurlar.
** Şeriatı kendilerine göre tahlil ederller.
--Farzları inkar ------ Haramı helal ittihaz etmek ------ Orucu üç gün olarak kabul etmek
**Kur’an ‘dan murat zahiri değil batını manası vardır derler. Bu görüşte olanlara Batıniyye mezhebi denir. ( Türklerin çoğu bu görüştedirler.)
4—MÜRCİE
(İstanbul’da bulunurlar.)
** Küfürle beraber ibadetin faydası yoktur.
** İmanla beraber masiyyetin zararı yok.
** Büyük günah işleyenlere azap yok.
** Allah’ı bilmek ve sevmek onun mümin olduğunu gösterir.
** Mümin olanlara ibadetin terkinde zarar yok.
5—NECARİYE
** Efali İbadı halk eden Allah’tır. (Ehli sünnet gibi)
** Sıfatı subutiyyeyi inkar
**Ru’yetullah’ı inkar
**Kur’an-ı Kerim mahluk
6—CBRİYYE
(Fikir olarak yer yüzünde yaşayan insandırlar.)
** Kul cemadat kabilindendir. Asla kendi kudreti yoktur.
** Günahı ve sevabı Allah yaptırdığı için kulun mesuliyeti yoktur.
** Allah-ü Teala vukuundan evvel hiçbir şeyi bilmez.(İlim sıfatını inkar.)
** Cennet ve cehennem ehli dahil olduktan sonra fanidir.
7—MÜŞEBBİHE
** Allah-ı mahlukata teşbih ve hadisat ile tamsil
** Allah-ü Teala hareket ve intikal eder.
** Allah-ü Teala cisimdir.
** Allah-ü Teala mahlukata hulul eder.
** Allah aza ve cevarih sahibidir.
MUHDES (SONRADAN ÇIKMIŞ) MEZHEBLER
1-Vahhabilik
2-Kazıyanilik
3- Bahailik
4- Nusayrilik
5- İbadilik
VEHHABİLİK
Arabistan tarafında ingiliz desteği ve oyunu ile çıkmış ve halen Arabistan’ın resmi mezhebidir.
**Amel İmandan bir cüzdür.
**Şefaat diye bir şey yoktur.
**Tasavvuf ve ona bağlı olan şeyleri inkar.
** Türbe ve mezar ziyaretlerinin şirk olduğunu iddia ederler.
** Tevessülü (duada vesile kılmak) şirktir derler.
** Sünnet ve nafile namazı inkar.
** Emri bil marufu muharebe etmek diye anlarlar.
** Ayet ve hadislerde te’vile gitmezler.
KAZIYANİLİK
1880’de Hindistan-Pakistan’da Ğulam Ahmet Kazıyani tarafından çıkarıldı.
** Kendinin peygamber olduğunu iddia ederler.
** Ahir zamanda gelecek İsa A.S. kendisi olduğunu iddia eder.
**Hayatı boyunca kendisine tabi olanları İngiliz idaresinden ayrılmamalarını telkin etmek.
BAHAİLİK
Amerika’da merkezleri vardır.
**19 rakam mucizesini ortaya atmışlardır.
NUSAYRİLİK
Hiç bir dini inanç tanımazlar
Hafız Esad ‘da bu mezheptendir.