Gönderen Konu: Hasta ilgi, doktor anlayış bekliyor  (Okunma sayısı 3573 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı İsra

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 7482
Hasta ilgi, doktor anlayış bekliyor
« : 17 Şubat 2010, 06:46:02 »

Doktorlar ile hastaları arasındaki sıkıntılar sürekli gündemde. Hasta 'doktor bana ilgi göstermiyor' derken, doktorlar hastalarından anlayış bekliyor.

Peki bu iki kesimin anlaşabileceği ortak bir taraf yok mu? Hem hasta tarafı hem de hekim tarafı bunun var olduğunu belirtiyor: "Yeter ki karşılıklı hoşgörü sağlansın."

Sağlık Bakanlığı verilerine göre yıl içinde hasta haklarına en çok doktor uygulamalarından dolayı şikâyet geliyor. Hasta hakları birimlerine yapılan başvuru konuları içinde ilk sıraları da doktorlardan 'saygınlık ve rahatlık görememe' oluşturuyor. Hastalar doktorlarından "Her şeyimi tüm ayrıntılarıyla anlatsın, sözümü kesmesin, azarlamasın. Beni paylamasın" isteğinde bulunuyor. Hasta Aktivistleri Derneği Başkanı Orhan Demir, "Hastalar hekimlerini şifa kapısı olarak görüyor ve kendilerini onlara teslim ediyor. İlgi ve alaka görmediği zaman da hayal kırıklığına uğruyor. Hasta, doktorunun yanına gittiğinde göreceği bir güler yüz. Doktorun 'Neyiniz vardı?' sorusu o hastaya şifa gibi geliyor." diyor. Türkiye'de hastaların zamanında iyileşmemesinde doktorların doğru ve anlaşılır bilgi vermemesinin büyük etkisi olduğunu söyleyen Demir, "Vatandaş tam bilgiye ulaşamayınca doktora güvenemiyor. Arayış içine giriyor. Bu da tedavinin uzamasına sebep oluyor." dedi.

Doktorlar ise hastalarından anlayış bekliyor. Vatandaştan sadece kendilerini hasta olarak kabul etmemelerini, diğer insanların da var olduğunu ve doktorların da diğer insanlar gibi birçok sorununun bulunduğunu akıllarından çıkarmamalarını talep ediyor. Prof. Dr. Ahmet Rasim Küçükusta, "Doktorlar, hastalardan altı yıl tıp fakültesinde okuduğunu, karın tokluğuna 5-6 yıl asistanlık yaptığını, haftanın birkaç günü nöbet tuttuğunu, ama ertesi gün aynı şekilde çalışmaya devam ettiğini unutmamalarını istiyor." diyor.

Dahiliye uzmanı Lütfi Öztürk ise doktorların hastalardan isteklerini şöyle sıralıyor: "Sadece kendinizi acil hasta kabul etmeyin ve başka insanların da sırada olduğunu unutmayın. Hekiminize mutlaka güvenin ve onu da anlayın. Derdinizi yalın bir şekilde hekime anlatın. İyi doktor, sizden hemen bir dizi test tahlil isteyen değildir. Sorular soran ve bunun üzerine tetkikler planlayan doktorlardır."

Hasta hekimden ne istiyor?

Doktorun kendisiyle ilgilenmesini istiyor. Güler yüz ve hoşgörü talep ediyor.

Üstünkörü ve anlaşılmaz bilgi yerine açıklayıcı bilgi istiyor. (Hastalara ilaçları nasıl kullanacakları iyice anlatılmalı, hatta mümkünse uygulama şekilleri de gösterilmeli.)

Derdini anlatırken doktorun sözünü kesmemesini istiyor.

Doktor tarafından azarlanmamak istiyor.

Zamanında doktoru yerinde bulmak istiyor.

Doktor hastadan ne bekliyor?

Hasta sadece kendini hasta olarak görmesin. Diğer insanların da var olduğunu dikkate alsın.

Hastasından anlayış bekliyor.

Hastanın kendisine güvenmesini talep ediyor.

Hasta muayeneye giderken geçmişe dönük sağlık veya ilaç bilgilerini doktoruna getirmeli.

Hasta, doktorun bir hayatının olduğunu ve onun da diğer insanlar gibi sorunlarının bulunduğunu aklından çıkarmasın.

zaman

mazhar

  • Ziyaretçi
Sağlık Hizmetlerinde Hasta Hakları
« Yanıtla #1 : 16 Aralık 2014, 08:15:26 »

Sağlık kurumuna, hem bozulan sağlığımızı yeniden kazanmayı hem de eskisi gibi mutlu olmayı bekleyerek başvururuz. Burada karşımıza çıkan, günlük hayatımızda görmediğimiz uygulamalar ve karmaşık işlemler karşısında bazen ne yapacağımızı bilemeyiz. İşte bu noktada başvurduğunuz kurumun, sizi hem sağlığınıza kavuşturma, hem de bunu hangi yolla yapacağınız konusunda sizi bilgilendirme sorumluluğu vardır


Geçmişe baktığımızda ilk olarak 1948 Evrensel İnsan Hakları Bildirgesinde “Yaş, cins, ırk, din, siyasal inanç ve sosyo-ekonomik güç ayrıcalığı olmaksızın herkesin mümkün olan en yüksek düzeyde sağlık hizmetine kavuşması doğal hakkıdır” maddesi ile sağlık hakkı tanımlanmıştır. Bu bildirgeye Türkiye de imzasını atmıştır.


 Hasta Hakları deyince sağlık çalışanları ile sağlık hizmetlerinden faydalanan kişileri karşı tarafta algılayan yanlış bir anlayış vardır. Durum aslında öğle değildir. Sağlık çalışanı hastaların en üst düzeyde sağlık hizmetinden faydalanması için gayret gösterirken, hasta ise bundan en iyi şekilde faydalanmak için çalışır.


Hasta Hakları Nelerdir?


Hizmetlerden Yararlanma Hakkı


Sağlık kuruluşlarına başvuran her birey, fiziksel, düşünsel ve sosyal özellikleri ne olursa olsun, var olan tanı, tedavi ve rehabilitasyon olanaklarından en üst düzeyde yararlanma hakkına sahiptir.


Bilgi İsteme Hakkı


 Hasta; sağlık durumunu, kendisine uygulanacak tıbbi işlemleri, bunların faydaları ve muhtemel sakıncaları, alternatif tıbbi müdahale usulleri, tedavinin kabul edilmemesi halinde ortaya çıkabilecek muhtemel sonuçları ve hastalığın seyri ve neticeleri konusunda sözlü veya yazılı olarak bilgi istemek hakkına sahiptir.


Sağlık Kuruluşunu Seçme ve Değiştirme Hakkı


Hasta; sağlık kurum ve kuruluşunu seçme ve seçtiği sağlık kuruluşunda verilen sağlık hizmetinden faydalanma hakkına sahiptir.


Personeli Tanıma, Seçme ve Değiştirme Hakkı


Hastaya talebi halinde, kendisine sağlık hizmeti verecek veya vermekte olan tabiplerin ve diğer personelin kimlikleri, görev ve unvanları hakkında bilgi verilir.


Hastanın, kendisine sağlık hizmeti verecek olan personeli serbestçe seçme, tedavisi ile ilgilenen tabibi değiştirme hakkı vardır.


Mahremiyete Saygı Gösterilmesi Hakkı


Hastanın, mahremiyetine saygı gösterilmesi esastır. Hasta mahremiyetinin korunmasını talep  edebilir. Her türlü tıbbi müdahale, hastanın mahremiyetine saygı gösterilmek suretiyle yapılabilir.


Tıbbi Müdahalede Hastanın Rızası


Tıbbi müdahalelerde hastanın rızası gerekir.


Güvenliğin Sağlanması Hakkı


Herkesin, sağlık kurum ve kuruluşlarında güvenlik içinde olmayı bekleme ve bunu istemek hakları vardır.


İnsani Değerlere Saygı Gösterilmesi Hakkı


Hasta, kişilik değerlerine uygun bir şekilde ve ortamda sağlık hizmetlerinden faydalanma hakkına sahiptir


Refakatçi Bulundurma ve ziyaret Hakkı


Kurum imkanlarının elverdiği ve hastanın sağlık durumunun gerektirdiği ölçüde, tedaviden sorumlu olan tabibin uygun görmesine bağlı olarak, refakatçi bulundurulması istenebilir


Bilgi Verilmesini Yasaklama Hakkı


İlgili mevzuat hükümlerine ve hastalığın mahiyetine göre yetkili mercilerce alınacak tedbirlerin gerektirdiği haller dışında;  hasta, sağlık durumu hakkında kendisine veya ailesine veya yakınlarına bilgi verilmemesini isteyebilir


Tedaviyi Reddetme ve Durdurma Hakkı


Kanunen zorunlu olan haller dışında ve doğabilecek olumsuz sonuçların sorumluluğu hastaya ait olmak üzere; hasta kendisine uygulanması planlanan veya uygulanmakta olan tedaviyi reddetmek veya durdurulmasını istemek hakkına sahiptir.


Hasta; uygulanacak tedaviyi reddetmesi veya önerilere uymamasından dolayı doğacak sonuçlardan kendisi sorumludur.


Dini Vecibeleri Yerine Getirebilme ve Dini Hizmetlerden Faydalanma Hakkı


Sağlık kurum ve kuruluşlarının imkanları ölçüsünde hastalara dini vecibelerini serbestçe yerine getirebilmeleri için gereken tedbirler alınır.


Sürekli hizmet hakkı


Gerektiği sürece sağlık hizmetlerinden yararlanmak hakkı vardır.


Müracaat, Şikayet ve Dava Hakkı


Hastanın ve hasta ile ilgili bulunanların, hasta haklarının ihlali halinde, mevzuat çerçevesinde her türlü müracaat, şikayet ve dava hakları vardır.


Hastanın Sorumlulukları


Bir yerde hak varsa hemen yanı başında sorumluluk da vardır.


Hasta Sorumluluğu: Hastanın bir sağlık kuruluşuna başvurmadan ve başvurduktan sonraki süreçte yerine getirmesi gereken ödev ve yükümlülüklerdir.


Sosyal Güvenlik Durumu


Hasta; sağlık, sosyal güvenlik ve kişisel bilgilerindeki değişiklikleri zamanında bildirmek durumundadır.


Sağlık Çalışanlarını Bilgilendirme


Hasta; yakınmalarını, daha önce geçirdiği hastalıkları, yatarak herhangi bir tedavi görüp görmediğini, eğer varsa halen kullandığı ilaçları ve tüm sağlığıyla ilgili bilgileri tam, eksiksiz vermelidir.


Tedavisi İle İlgili Önerilere Uyma


 Tedavisinden sorumlu yetkili doktor, hemşire ve ilgili sağlık personeli tarafından önerilen tedaviye onay verdikten sonra tedavi planına uymaktan sorumludur.


Hastane Kurallarına Uyma


Hasta; başvurduğu sağlık kuruluşunun kural ve uygulamalarına uymalıdır.
Hasta sağlık Bakanlığı ve diğer sosyal güvenlik kurumlarınca belirlenen sevk zincirine uymalıdır.
Hasta; randevulu hizmet veren bir sağlık tesisinden yararlanıyorsa randevunun tarih ve saatine uyması ve değişiklikleri ilgili yere bildirmesi gerekir.


Hasta; hastane personelinin, diğer hastaların ve ziyaretçilerin haklarına saygı göstermelidir.
Hasta; hastane malzemelerine verdiği zararları karşılamak zorundadır.


Görüldüğü üzere hastaların hak ve sorumluluklarını bilmesi önemlidir. Ancak şu durumda göz önünde bulundurulmalıdır ki günümüzde hasta memnuniyeti büyük önem kazanmıştır ve hastanelere başvuranların ihtiyaç ve beklentilerine her gün yenileri eklenmektedir. Bu sebeple kurumlar gelişmeleri takip etmeli, hasta beklentileri neler öğrenmeli, benzer kuruluşlarda başvuranların ihtiyaçları nasıl karşılanıyor bilmeli ve buna göre sürekli gelişimi sağlayacak uygulamalar yapmalıdır.


Haftaya  yeni bir konu ile görüşmek üzere sağlıkta kalın….
Haber Vaktim. com
Op.Dr. Tamer Sazak