Gönderen Konu: hibe ve bagislar  (Okunma sayısı 8455 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı sıddık-birgüvi

  • araştırmacı
  • ***
  • İleti: 282
hibe ve bagislar
« : 19 Ocak 2006, 03:10:18 »

HİBE VE DİĞER BAĞIŞLAR

Ömer b. Hattab (r.a.) şöyle anlatır:
Allah yolunda cihat için iyi cins bir atımı bir kimseye bağışlamıştım. Bu kişi ata iyi bakamadı ve onun kıymetini bilemedi. Daha sonra bu kişinin atı ucuz fiyata satacağını anladım ve Allah Resulü'ne bu atı satın alma konusunu sordum? Hz. Peygamber (a.s.): "O atı satın alma ve bağışladığın şeyi geriye alma. Çünkü bağışladığı şeyi geriye alan, kustuğunu yiyen köpek gibidir" buyurdu.
Sahih-i Müslim'deki hadis numarası: 3044

İbn Ömer'in (r.a.) anlattığına göre:
Ömer b. Hattab bir kişiye Allah yolunda bir at bağışlamıştı. Daha sonra o atı satılırken gördü ve onu satın almak istedi. Bu konuyu Hz. Peygamber'e sorduğunda Hz. Peygamber (a.s.): "Onu satın alma! Sadaka yaptığın şeyi geriye alma!" buyurdu.
Sahih-i Müslim'deki hadis numarası: 3046

İbn Abbas'ın (r.a.) anlattığına göre:
Hz. Peygamber (a.s.) şöyle buyurmuştur: "Sadakasından geri dönen kişi, kusan sonra da bu kustuğunu yiyen gibidir."
Sahih-i Müslim'deki hadis numarası: 3048

İbn Abbas'ın (r.a.) anlattığına göre:
Hz. Peygamber (a.s.): "Hibe ettiği şeyi geriye alan, kustuğunu yiyen gibidir" buyurmuştur.
Sahih-i Müslim'deki hadis numarası: 3050

Beşir oğlu Numan'ın (r.a.) naklettiğine göre:
Numanı Babası Beşir, Hz. Peygamber'e getirip: "Ben şu oğluma bir köle bağışladım," dedi. Hz. Peygamber (a.s.): "Her çocuğuna bunun gibi bir hibe yaptın mı?" diye sordu. Babam: "Hayır" deyince; Hz. Peygamber: "Öyle ise bu oğluna verdiğini geri al" buyurdu.
Sahih-i Müslim'deki hadis numarası: 3052

Cabir b. Abdullah'ın (r.a.) anlattığına göre:
Hz. Peygamber (a.s.) şöyle buyurmuştur: "Herhangi bir kimseye umra suretiyle bir mal hibe edilirse o mal (cahiliye dönemindekinin aksine bağışlayanın değil) artık hibe edilen kimsenin ve onun çocuklarının malı olur. Çünkü o, hibe edilen kimsenin mülkiyetine girer ve onu bağışlayan kimseye dönmez. Zira yapılan bu bağışa mirasçıların hakkı taalluk etmiştir."
Sahih-i Müslim'deki hadis numarası: 3062

Ebu Hureyre'nin (r.a.) naklettiğine göre:
Hz. Peygamber (a.s.) "Umra suretiyle bağış yapmak caizdir" buyurmuştur.
Sahih-i Müslim'deki hadis numarası: 3073

Çevrimdışı racül

  • Moderatör
  • aktif yazar
  • *****
  • İleti: 1267
hibe ve bagislar
« Yanıtla #1 : 19 Ocak 2006, 04:23:21 »
Hibe ve bagisla ilgili güzel malumat..
Insaalllah tecridi sarihten bu hadisi seriflerin aciklamalarini da okuruz..
Es ist keine Schande hinzufallen, aber es ist eine Schande einfach liegen zu bleiben.
                                                Theodor Heuss
                             ehemaliger Bundespräsident

Vuslat Yolcusu

  • Ziyaretçi
hibe ve bagislar
« Yanıtla #2 : 20 Ocak 2006, 00:35:15 »
insAllah hocam onuda sizden okuruz

Çevrimdışı müteallim

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 4785
  • gizli mahzenlerde kalan tarihin yeni adresi
    • www.Libv- kamp-lintfort.de
Re: hibe ve bagislar
« Yanıtla #3 : 20 Ocak 2006, 02:14:24 »
Alıntı yapılan: "beyazzambak"
HİBE VE DİĞER BAĞIŞLAR

Ömer b. Hattab (r.a.) şöyle anlatır:
Allah yolunda cihat için iyi cins bir atımı bir kimseye bağışlamıştım. Bu kişi ata iyi bakamadı ve onun kıymetini bilemedi. Daha sonra bu kişinin atı ucuz fiyata satacağını anladım ve Allah Resulü'ne bu atı satın alma konusunu sordum? Hz. Peygamber (a.s.): "O atı satın alma ve bağışladığın şeyi geriye alma. Çünkü bağışladığı şeyi geriye alan, kustuğunu yiyen köpek gibidir" buyurdu.
Sahih-i Müslim'deki hadis numarası: 3044


Tesekkür ederim hocam.aciklayici bilgilerinizden dolayi.Hediyeler kisinin milkine gecmis olup onu ister kendisi kullanir ister baskasina hediye olarak verebilir.

Ben merhum büyügümüzden duymustum:kardeslerimiz bize hediye getiriyorlar ben bunlari nr yapayim bende gelen kardeslerime veriyprum demislerdi.Rabbim sefaatina nail eylesin.
  Kuslar gibi ucmasini baliklar gibi yüzmesini ögrendik amma kardesce yasamasini ögrenemedik

Çevrimdışı müteallim

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 4785
  • gizli mahzenlerde kalan tarihin yeni adresi
    • www.Libv- kamp-lintfort.de
Re: hibe ve bagislar
« Yanıtla #4 : 20 Ocak 2006, 02:53:03 »
Alıntı yapılan: "beyazzambak"
HİBE VE DİĞER BAĞIŞLAR
Ebu Hureyre'nin (r.a.) naklettiğine göre:
Hz. Peygamber (a.s.) "Umra suretiyle bağış yapmak caizdir" buyurmuştur.
Sahih-i Müslim'deki hadis numarası: 3073


Bu hadisi serifde umra kelimesi geciyor bundanmaksat nedir.?Beyazzambak bunu izah ederse memnun oluruz.
  Kuslar gibi ucmasini baliklar gibi yüzmesini ögrendik amma kardesce yasamasini ögrenemedik

Çevrimdışı racül

  • Moderatör
  • aktif yazar
  • *****
  • İleti: 1267
hibe ve bagislar
« Yanıtla #5 : 21 Ocak 2006, 00:40:09 »
[size=18]عن جابر رضي الله عنه قال قضي لنبي صل الله عليه و سلم بالعمري انها لمن وهبت له[/size]

Cabir radiyellahü anhten "Nebi sallAllahü aleyhi ve sellem Umrânin (sihhati ve) hibe olunan kimseye aidiyeti ile hükmetti" dedigi rivayet olunmustur.

Bu hadisi, Kütübü sitte sahiplerinin diger besi de rivayet etmislerdir: Müslimin rivayeti feraizde, Ebu Davut'un Büyu'da Tirmizi'nin Ahkâm'da Nesaî'nin "Umra"da, Ibni mace'nin Ahkam bahsindedir. Bütün Buhari nushalarinda bu hadis, Müelllifin besmele ile ve, ("Umra", Rukba" ahkaminda ulemanin ârâ ve ictihadleri) ünvanli müstakil bir babinda zikr edilmistir. Hibenin hususi bir nevi olan "Umrâ " ve Rukbâ" Buhari nüshalrinda bu suretle müstakil bir bab icinde zikr edildigi halde her nedense Zebidî merhum bu ünvani terk etmistir.
Umra, Rukba nedir? Bu iki keliemnin ikisi de ruc'a gibi Fu'lâ vezninde masdardir. Umrâ, ömürden ; Rukbâ da murakabeden me'huzdur. Eimme-i lugatten Ebu Ubeyd (Umrâ, bir kimsenin öbür kimseye: "Ömrün oldukca bu evimi sana bagisladim" yahud: "Ben sag oldukca bu evimi sana bagisladim" diyerek hibe etmesidir. Ve vahib böyle deyip de evi mevhubun - lehe teslim edince, o onun olur.) demistir. Bu suretle Umrâ tabiri, ömrüm oldukca veya ömrün oldukca, diyerek ömürlerine nisbet edilmesine mebni umra denilmis oluyor. Rukbâ tabiri de, her iki tarafin yekdigerinin mevtine müterakkib ve muntazir olmalarina mebni bulunuyor.
Sarih Aynî "umdet'ül-Kari'"de Seyhi Hafiz Irakî'den Umrânin üc kismini su suretle nakl ediyor:
Birinci Kisim: (Su evimi sana veriyorum. Vefatinda veresene aittir.) diye bagislamaktir. Bu bir hibedier ama bütün ulemaya göre sahihtir. Nevevi: "Bu nevi  Umrânin sihhatinde ihtilaf yoktur, ancak ihtilaf, bu bagislanan evin rakabesine mi, yoksa menfaatine mi malik oldugu hakkindadir." demistir ki, bu ihtilafi simdi görecegiz.
Ikinci kisim: Hic vereseye ait olacagi zikr edilmeyerek: "Bu evimi ömrüm oldukca sana verdim" demektir. Bu kisim hakkinda da dört nevi ictihad tebarüz etmistir ki, esahh olan birinci kisim gibi sahih olmasidir. Binaenaleyh o, hayatta oldukca mevhubun-lehin, vefatinda da veresenin olur. Imami Safii'nin kavli cediidi budur. Imam Ebu Hanife'nin, Imam Ahmed bin Hanbel'in, Süfyani Sevrî'nin Ebu Ubeyd'in ve daha baskalarinin mezhebleri de böyledir.
Ücüncü Kisim: Ömrüm oldukca bu ev senindir. Vefat vukuunda vereseme avdet edecektir, demektir. Bu yollda hibe de sahihtir.

Evin Rakabesinin mi, yoksa menfaatinin mi muammere intikal edecegi hakkindaki ulemanin ihtilafina gelince, eger mülk-i rakabe intikal eder denlilirse, muammer icin bey', Sira, hibe gibi tasarrufat caiz olur. Menfaaat intikal eder, denliirse, bu surete vakif gibi olur. Cumhuru ulemaya göre bu temlik, malin rakabesini temliktir. Ebu Hanife'ni, Safi'nin Ahmed Ibni Hanbelin ictihadlari da böyledir. Imam Mlaik yalniz malin menfaatini temlik olduguna zahip olmustur.
Imami Ebu Hanife ile onun ictihadinda olan zümrei ilmiyye, hadisi Cabir ve emsali ahadisi Serife ile ihticac ederek muammerun aleyhin umrâya yani mevhubun-lehinn hibe olunan sey'e mülk-i tam ile malik oldugu esasini kabul ettiklerinden, sair emlak sahiblerinin mallarindaki tasarruflari gibi tasarruf eder demisler. Yalniz esas itibariyle hibede kabul etikleri asla göre kabzi sart kilmislardir.
Rukbâya gelince: Yukarida da bir derece bildiridigimiz üzere bu kelime "Rukub"dan müstaktir. Ve bir kisinin öbirisine: "Ben senden evvel ölürsem su malim senindir, sen benden evvel ölürsen yine benimdir." diyerek malini öbürüsünün ruküb ve intizarina vermektir. Biribirinin ölümünü gözetledikleri icin rukbâ denilmistir.
Tirmizi diyor ki: Rasulu ekremin ashabindan ve basklalarindan bazi ehli ilim ulamaya rukbâ, umrâ gibi caizdir. Ibni Hanbelin, Ishak ibni Râhûyenin ictihadlari böyledir. Kufe fukehasindan ve baskalarindan bazi ehli ilim de rukba umra arasinda tefrik ederek umrayi tecviz ettikleri halde rukba caiz degildir, demisleridir.
Hidaye sahibi de Umra, muammerun lehin hali hayatinda kendisi icin, vefatinda da veresesi icin caizdir, demistir. Bunu bize naklü hikaye eden sarih Aynî: "Bu ictihadin, ashabtan Cabir Ibni Abdillah, Abdullahibni Abbas, Abdullah Ibni Ömer, Ali ibni Ebi Talib radiyAllahü anhümden ve Kadi Sureyh, Mücahid, Tâvus, Sevri gibi Tabii ricalinden nakl olundugunu da bilidiriyor.
Yine sahibi Hidaye "Rukba, Ebu Hanife, Muhammed, Malik indinde batildir. Ebu Yusufa göre caizdir. Safi, AHmed de cevaza kalil olmuslardir." diyor. Sayani dikkattir ki, Buhari sahihinde bu baba umra, Rukba unvanini bahs ettigi halde zikr ettigi iki hadis de Umraya ve Umranin cevazina dairdir. Rukbaya dair hicbir haber rivayet etmemistir. Bu da Imam Ebu Hanife'nin Rukbanin butlani hakkindaki ictihadini teyid eder. Umra hakkindaki ikinci hadis de Ebu Hureyre'den mervi Nebi SallAllahü aleyhi vesellemin:(Umra caizdir) buyurmalaridir.

(Sahihi Buhari muhtasari Tecridi Sarih tercemesi ve Serhi, Müellif: Zebidi- Terceme ve Serh Prof. Kamil Miras, c:8, sh:51-52-53)
Es ist keine Schande hinzufallen, aber es ist eine Schande einfach liegen zu bleiben.
                                                Theodor Heuss
                             ehemaliger Bundespräsident

Çevrimdışı racül

  • Moderatör
  • aktif yazar
  • *****
  • İleti: 1267
hibe ve bagislar
« Yanıtla #6 : 21 Ocak 2006, 00:47:47 »
Ahmet'e tesekkür ederiz, o okuyuvermeseydi iki sayfalik seyi üsengecligi bir kenara atip da yazmam biraz zordu..


Umrâ annasilmistir herhalde :D
Es ist keine Schande hinzufallen, aber es ist eine Schande einfach liegen zu bleiben.
                                                Theodor Heuss
                             ehemaliger Bundespräsident

Çevrimdışı racül

  • Moderatör
  • aktif yazar
  • *****
  • İleti: 1267
hibe ve bagislar
« Yanıtla #7 : 21 Ocak 2006, 00:57:50 »
Umra seklinde hedilye edilen mal, her halükarda mevhubun leh ve onun varislerine aid olacaksa, bunun normal hibeden ne farki var?
Nicin ayri bir bahis halinde ele alinmisitir?
Es ist keine Schande hinzufallen, aber es ist eine Schande einfach liegen zu bleiben.
                                                Theodor Heuss
                             ehemaliger Bundespräsident

Çevrimdışı Mstfx67

  • araştırmacı
  • ***
  • İleti: 354
hibe ve bagislar
« Yanıtla #8 : 22 Ocak 2006, 00:49:53 »
8)  8)
BA$KASININ AYIBINI SÖYLEMEYi DÜSÜNDÜGÜN ZAMAN NEFSININ AYIBINI hATIRLA!!!

Çevrimdışı müteallim

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 4785
  • gizli mahzenlerde kalan tarihin yeni adresi
    • www.Libv- kamp-lintfort.de
hibe ve bagislar
« Yanıtla #9 : 22 Ocak 2006, 02:36:29 »
Alıntı yapılan: "pamfilya"
Umra seklinde hedilye edilen mal, her halükarda mevhubun leh ve onun varislerine aid olacaksa, bunun normal hibeden ne farki var?
Nicin ayri bir bahis halinde ele alinmisitir?


Asil sahibi hayatta iken tasarrufunda kisitlamalar oldugu icin olabilir.
  Kuslar gibi ucmasini baliklar gibi yüzmesini ögrendik amma kardesce yasamasini ögrenemedik

Çevrimdışı racül

  • Moderatör
  • aktif yazar
  • *****
  • İleti: 1267
hibe ve bagislar
« Yanıtla #10 : 22 Ocak 2006, 02:51:41 »
Olabilir
Es ist keine Schande hinzufallen, aber es ist eine Schande einfach liegen zu bleiben.
                                                Theodor Heuss
                             ehemaliger Bundespräsident