Selamun aleyküm değerli kardeşlerim. Cümlemize hayırlı bayramlar dilerim.
Fıkıh alimi bir kardeşimiz evvelki gün ( 05-07-2016 ) bu başlıkla bir bildiri paylaştı işin detayını ve doğrusunu sizlerle paylaşmak istedim.
değerli görüşlerini aktaran kardeşlerimize teşekkür ederim şimdiden.
HİLAL GÖRÜLMEDİ
ramazanı 30 'a tamamlayacağız.
05.07.2016 SALI GÜNÜ (30.RAMAZAN 1437) Ramazanın son günüdür.
06.07.2016 çarşamba günü Bayramın birinci günüdür.
------------
''Hilali görünce oruca başlayın, görünce açın '' hadisi hakkındadır.
Hilalin gözlemlenmesi suretiyle ramazana başlanmasını emreden hadisi şerifler;
1- صوموا لرؤيته، وأفطروا الرؤية
''Hilali görünce oruca başlayın görünce orucunuzu açın''. [1]
2- إذا رأيتم الهلال فصوموا، وإذا رأيتموه فافطروا، فإن غمّ عليكم فصوموا ثلاثين يوما
''Hilali gördüğünüzde oruç tutun gördüğünüzde iftar edin. Hilali göremezseniz 30 gün oruç tutun''.[2]
3- الشهر تسع وعشرون، فلا تصوموا حتى تروا الهلال، ولا تفطروا حتى تروه، فإن غمّ عليكم فاقدروا له
Ay 29 gündür. Hilali görmedikçe oruca başlamayın ve hilali görmeden orucu açmayın. Hilali göremezseniz o zaman takdir edin. [3]
4- "إنا أمة أمية لا نكتب ولا نحسب، الشهر هكذا وهكذا يعني مرة تسعا وعشرين،ومرة ثلاثين
''Biz ummi bir ümmetiz. Yazma bilmeyiz hesap bilmeyiz. Aylar bazen 29 bazen 30 gündür''.[4]
5- لا تقدموا الشهر حتى تروا الهلال أو تكملوا العدة ، ثم صوموا حتى تروا الهلال أو تكملوا العدة
''Ramazana hilali görmeden ya da bir önceki ayı tamamlamadan başlamayın. Ramazanı hilali görmeden ya da ayı tamamlamadan bırakmayın''.[5]
Not :
Bu hadislerin hulasası şudur. Oruç ibadeti başlama ve bitiminde hilalin görülmesi ya da bir önceki ayın tamamlanması esas alınacaktır. ''Biz hesap yapmaz bir ümmetiz'' denilerek hesabla ramazan giriş ve çıkışlarının tesbit edilmesinin önü kapatılmıştır. Bu ibadet asrı saadette başlanıldığı gibi yalın ve oturtulduğu basit ölçüler düzleminde kalmalıdır.
- İbadetlerde ictihad olmaz. Yapılış şekillerinde peygamberden nasıl görüldü ve öğrenildiyse o muhteva olduğu gibi korunur. Bunlara göre ruyetin yerine hesabın esas alınması asrı saadette örneği olmayan bir uygulamadır. Ve bir ibadetin vaktinin tesbitini mecrasından çıkarmaktır. İbadetlerin Vakitlerinde de ictihad edilemez. Peygamber (sas) nasıl öğretti ve uyguladıysa o şekilde davranılır. İbadetlerin eda edilmesi sırasında Kameri zaman dilimi esas alınmıştır. Güneş takvimine de geçilemez.
[1] et Tirmizi, es Sünen hno: 688;
[2] el Buhari es Sahih hno: 1907; Müslim es Sahih hno: 1081
[3] el Buhari, es Sahih hno: 1906; Müslim es Sahih hno: 1080; Ebu Davud es Sünen hno: 2319
[4] el Buhari, es Sahih hno: 1913; Müslim es Sahih hno: 1080; en Nesai es Sünen hno: 2141
[5] Ebu Davud, es Sünen, 2326; Ahmed b Hanbel, el Musned, IV.314 ; en Nesai es Sünen hno: 2126