Bu iş bana biraz tehlikeli geldi.
Sadakatte icazetli müfessir var mı ki? Yoksa herkes kendi re'yine göre mi tefsir edecek?
Kur'an-ı Azim'in tefsirinde kaç tarik vardır ve onlar nelerdir?
Cevap: Kur'an-ı Kerim'in tefsirinde iki yol vardır: Tefsir birrivâye, Tefsir biddirâye, Tefsir birrivâye: Ashab ve eslâftan gelen rivayetleri dikkate alarak ayet-i kerimeleri tefsir etmektir. Tefsir biddirâye: İlim dirayetini kullanarak tefsirde bulunmaktır.
Re'ye göre tefsir kaç türlüdür?
Cevap: Bu yolda yapılacak tefsir beş türlüdür. Bunlardan hangisi olursa olsun caiz değildir.
Bunlar, şöyle sıralanabilir:
1- Tefsire imkân ve cevaz veren ilimleri tahsil etmeden yapılan tefsiridir. Okumadan alim, yazmadan kâtip olunmaz cinsinden, ilim sahasının yüz karaları; 10 tane harekesiz ayeti okuyamayacak kadar cehalet karanlığı içinde ve echel-i cüheladan bulunan bir kimsenin yapmaya cür'et gösterdiği tefsir.
2- Allah Teala'dan başkasının bilmediği müteşâbihâta dair kesin surette yapılan tefsirdir. Tefsir sahasının kudretli alimleri bile, bu noktaya gelince "Allahü a'lemü bi murâdihi" demekle yetinmişlerdir.
3- Bozuk bir mezhebi takrir ve teyid için yapılan tefsirdir. Böyle sapık bir mezhebi esas alıp tefsiri ona tabi kılma yoluna gidilmesi, Ayet-i Kerimeyi aslından inhirafa zorlar.
4- Delil bulunmaksızın "Allah'ın(cc) muradı böyledir" diye kafi olarak yapılan tefsirdir.
5- Heva ve hevese uymak suretiyle yapılan tefsirdir. Karâmita, Batıniyye ve Hurûfilerin tefsirleri, heva ve "keyfe mâ yeşâ" diye adlandırılacak zırvalardan ibarettir.
Ehl-i sünnet alimi bir müfesirin tefsiri aşağıdadır.
٥٣) وَماۤ اُبَرِّئُ نَفْسِي اِنَّ النَّفْسَ َلاَمَّارَةٌ بِالسُّۤوءِ اِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّي اِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحِيمٌ)
53. "Ben nefsimi temize çıkarmam. Çünkü nefis bütün şiddetiyle kötülüğü emreder. Meğer Rabbim rahmet etsin. (Ancak o zaman ilâhî emir, nefsin isteklerini hükümsüz kılar.) Şüphesiz Rabbim affedicidir, merhamet edicidir."
Bazı müfessirler “Bu iki âyet-i celîle, Aziz'in karısına âit sözlerdir” demişler.
Buna göre mânâ:
"Ben Yusuf'un gıyâbında kendisine hiyânet etmediğimi bilsin diye hakkı i'tiraf ettim. Bununla beraber kendimi hiyânetten büsbütün temize de çıkarmam. Çünkü daha önce söylediklerimi söyledim. Şüphesiz nefis şiddetle kötülüğü emreder. ilh...”
Yusuf A.S.'ın suçsuz olduğu, doğruluğu, ilim ve ma'rifeti anlaşılınca...