Gönderen Konu: İmam-ı Azam'ın Fıkh-ı Ekber'inde Nasıl Tahrifat Yapıldı  (Okunma sayısı 14395 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı tarihman

  • magnealkIZ
  • yazar
  • ****
  • İleti: 751

İmam Ebu Hanifeye (radıyallâhu anhu) ait olan "Fikhu’l Ekber" kitabı için Molla Aliyyu’l Karinin yaptığı şerhini (açıklamasını) Yunus Vehbi Yavuz tercüme ederek Çagrı Yayınlarının yayımlamış olduğu bu kitap tahrifat (değiştirmeler) ve tercüme hataları içermektedir.

Bende hem bu kitap bulunmakta hem de bahis konusu eserin "Daru'l kutub al-ilmiyya" yayınevi tarafından yayımlanan arabî nüshası bulunmaktadır.

İki arasında karşılaştırma yaptım ve fark ettim ki tahrifat ve tercüme hataları vardır. Bunlara kısmen değinilecek olursa şunları söyleyebilirim:

Çagrı Yayınlarının yayımladığı türkçe nüshanın 74. sayfasında tercüme hatası yapılarak şöyle geçmektedir: "...müşabehet babından olduğu hususunda ileri sürülen görüş reddedilmiştir."

Bendeki kitabın aslı olan arapça olan nüshasın 66. sayfasında yazılı şekline göre yapılabilecek doğru çeviri: "...müşakele babından..." diye olması gerekir.
Aradaki fark şudur: Tercüme eden kişi, müşakele kelimesini, müşabehet diye tahrif etmiştir.

Çagrı Yayınlarının yayımladığı türkçe nüshanın 75. sayfasında, Allâh'ın arşa istiva etmesiyle iligi ayetin mealinde haşa şöyle yazılıdır: "Arş üzerinde durmasından maksat da, arşı istila etmesidir..."

Tercüme eden kişi, Allâh hakkında geçen istivayı haşa "durmak" diye çevirmiştir. Oysaki bu çok vahim bir yanlıştır. Allâh'ı "durmak" veya "oturmak" ile tavsif etmek (sıfatlandırmak) caiz değilidir, çünkü Allâh'ı benzetmek olur. Ayrıca oturma veya durma kelimesi ne ayetlerde de hadislerde geçer.

Bu gibi çevirilerden Yunus Vehbi Yavuz'un, vehhabilere meyilli olduğu görülmektedir.

Çagrı Yayınlarının yayımladığı türkçe nüshanın 77. sayfasında, İmam Ebu Hanifenin sözü üzerinde kelime oynaması yapılarak Allâh'a "durmak" kelimesini isnad etmekle yine tahrif (değiştirme) yapılarak şöyle geçiyor: "İmam Âzam Ebû Hanîfe, 'El-Vasiyye' adlı kitabında şöyle diyor: 'Biz ikrar ederiz ki Allâh Teâlâ ihtiyaç olmaksızın Arş üzerinde durmaktadır. Onun istikrarı arş üzerindedir..."

Bendeki kitabın aslı olan arapça olan nüshanın 70. sayfasında yazılı olan şekline göre asıl çeviri şöyle olmalıdır: "İmam Âzam Ebû Hanîfe, 'El-Vasiyye' adlı kitabında şöyle demiştir: 'Biz ikrar ederiz ki Allâh Teâlâ ihtiyaç olmaksızın ve yerleşmeksizin arşa istiva etmiştir"

İki yazı arasında görüldüğü gibi çok fark vardır.

Daha başka yerler de vardır. Sanırım bunlar, sözkonusu olan kitabın yapılmış çevirisinin güvenilir olmadığını anlamaya yeterlidir. Dolayısıyla Çagrı Yayınlarının yayımlamış olduğu bu tahrifat ile tercüme hatalarının yapıldığı “Fıkh-ı Ekber şerhi“nden sakınılmalıdır.

Alıntı

Çevrimdışı ben biryolcuyum

  • aktif okur
  • **
  • İleti: 170
    • harikalardiyari10
İmam-ı Azam'ın Fıkh-ı Ekber'inde Nasıl Tahrifat Yapıldı
« Yanıtla #1 : 26 Ağustos 2007, 21:53:00 »
böylesine ince bir noktayı bizlerle payalştığın için teşekkürler sana ya ahi.
Senden daha yüksek birisi konuşurken onun söylediğini daha iyi bilsen bile sakın itiraz etme.

Çevrimdışı racül

  • Moderatör
  • aktif yazar
  • *****
  • İleti: 1267
İmam-ı Azam'ın Fıkh-ı Ekber'inde Nasıl Tahrifat Yapıldı
« Yanıtla #2 : 28 Ağustos 2007, 04:08:04 »
uyarici bir alinti...
Es ist keine Schande hinzufallen, aber es ist eine Schande einfach liegen zu bleiben.
                                                Theodor Heuss
                             ehemaliger Bundespräsident

Çevrimdışı La-Edri

  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 38
Ynt: İmam-ı Azam'ın Fıkh-ı Ekber'inde Nasıl Tahrifat Yapıldı
« Yanıtla #3 : 20 Aralık 2007, 20:02:08 »
hmm.. enteresan.. sagolasin
lim konusuyordu,  oysa duyan dilimdi, oysa gözümle kulak veriyor, kulaklarimla görüyordum

Çevrimdışı tunike

  • araştırmacı
  • ***
  • İleti: 307
  • bir tebessüm bile sadakadır
Ynt: İmam-ı Azam'ın Fıkh-ı Ekber'inde Nasıl Tahrifat Yapıldı
« Yanıtla #4 : 20 Aralık 2007, 22:54:00 »
teşekkürler
öyle itaatkar bir kul ol ki,dışardan görenler deli desinler.çünkü deli olmadan,veli olunmaz!

Çevrimdışı elfida

  • aktif okur
  • **
  • İleti: 159
Ynt: İmam-ı Azam'ın Fıkh-ı Ekber'inde Nasıl Tahrifat Yapıldı
« Yanıtla #5 : 20 Aralık 2007, 23:28:01 »
şükran kesira
Yakarışa geçivermişti hepsi de birden,
İçini döküyordu herkez Hakk'a derinden;
Kuduruyordu mütegallipler kederinden
...Ve emindi Mehmetçik yarın ki zaferinden.

Çevrimdışı Abu Naim

  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 5
Ynt: İmam-ı Azam'ın Fıkh-ı Ekber'inde Nasıl Tahrifat Yapıldı
« Yanıtla #6 : 29 Aralık 2007, 18:52:29 »
Yusuf Vehbi Yavuz zaten Mezhepsizler listesinde; www.mezhepsizler.com yani sasmadim! Kitabi okurken bende farketmistim.

Çevrimdışı Uludag

  • aktif yazar
  • *****
  • İleti: 928
  • man daqqa, duqqa.
    • www
Ynt: İmam-ı Azam'ın Fıkh-ı Ekber'inde Nasıl Tahrifat Yapıldı
« Yanıtla #7 : 06 Şubat 2008, 18:42:56 »
Mesela "istiva" tercüme ve izah edilmedigi zaman böyle sözüm ona ilim ehline acik kapi birakiliyor. Onlarda firsattan istifade yapacagini yapiyor.
Ya rabbi, şu acizi ümmeti Muhammede hizmet etmeğe muktedir kıl.

Çevrimdışı Fatihan

  • Administrator
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 6994
  • Milimi milimine Ehli sünnet...
önemli bir uyarı sağolun

Çevrimdışı attila

  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 23
Ynt: İmam-ı Azam'ın Fıkh-ı Ekber'inde Nasıl Tahrifat Yapıldı
« Yanıtla #9 : 06 Nisan 2009, 15:04:19 »
hakkınızı helal ediniz ama bununla alakalı bir iki hususun izahınıda aklımda kaldığı kadarı ile yapmaya çalışayım.

birinci husus malumalinizdir ki mezhepler tarihi ile ilgili ülkemizde yeterince ehli sünnetin alimleri esas alınarak tam bir çalışma yapılmamıştır.Mezhepler tarihi olarak bilinen kitaplardan birisi m. ebu zehranın mezhepler tarihidirki burada ibni teymiyyeyi temize çıkarmış ve ehli sünnet alimlerinin içinde saymaktadır. diğeri ise ekrem ruhi fığlalının itikadi mezhepler tarihi ve ameli mezhepler tarihi adlı esirleridir. ekrem ruhi fığlalı ise alevi beştaşi ekolüne mensup birisidir ve bu zatta kitabında şiayı ve aleviligi tamamen temize çıkarıcı açıklamalar yapmıştır.
Konu ile ilgili olarak çalışma yapanlar görmüşlerdirki : ibni teymiyyenin talebesi ibni cezvi ve onun ekolünü devam ettirenler ise şevkani ibni kesir ve aliyyül kari gibi zevat bulunmaktadır ki diyanetin bir zamanlar yayınladığı buharinin şarihide aynı ekole mensup zatlardandır. Bunlar bilhassa ehli sünnetin kitaplarını almış ve bunları şerh ederek arada kendi düşüncelerini aktararak ehli sünnetin içine sızmışlardır

fıkhı ekber i. azamın en muteber kabul ettiğimiz kitaplarındandır. ama bakınız aliyyül kari daha ileri sayfalarda demektedirki zikir çekerken ilahi kaside okumak küfürdür der. bu husus güvendiğim bir alime sormuş ve olurmu öyle şey olsa olsa mekruh denilebilir ama küfür olmaz demiştir ki eğer öyle olsa zikirli ilahi söyleyen bütün tasavvufa mensup kardeşlerimiz küfre girmektedir. ehli sünnet dairesinde tasavvuf ekollerini ise küfürle suçlamak en büyük hakaret ve haksızlık olur.

ikinci husus kesinlikle ehli sünnetin içine sızmış ve vehhabi eklünün babası sayılan ibni teymiyyenin ve onu takip eden zatların eserlerinden sakınılmalı ve okunmamalıdır . çünkü içindekilerin ne kadarı sahihtir ve ne kadar yanlış itikatler sokulmuştur avam olarak ayırd etmek gayet zordur.

fıkhı ekberin aliyyül kari şerhi ile söylenecek sözlerim tesbitlerim çoktu fakat şu an aklıma gelmemektedir.

Allah razı olsun.

Çevrimdışı Karesizade

  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 13
Ynt: İmam-ı Azam'ın Fıkh-ı Ekber'inde Nasıl Tahrifat Yapıldı
« Yanıtla #10 : 06 Aralık 2010, 02:12:10 »
"Tarihman " ve "atilla" kardeşlerime , Fıkh-ı Ekber şerhini  ve tercemesini yapanlar hakkındaki bu açıklayıcı yazılarından dolayı çok teşekkür ederim.

Allah Azze ve Celle razı olsun.
" Hoşunuza gitmediği halde hakkınızda hayırlı olan ve sevdiğiniz halde hakkınızda şer olan nice şeyler vardır.Siz bunları bilmezsiniz,Allah bilir." BAKARA.2/216