arkadaşlar zühr-i ahir namazının tarihçesini bilen varmı.ilk ne zaman kılınmıştır. ve hakkında hadisi şerif varmıdır
Resulullah Efendimizin zamaninda Cuma tek mescidde kiliniyordu.Cumaya gec kalanin ikinci, ucuncu cemaat yapmalarina izin verilmiyordu. Hulefa-i rasidin de bu yolu tuttu. Hz. Omer doneminde fetihler yapilip sehirlerin cogalmasina ragmen, birden fazla camide Cuma kilinmasina musade edilmedi. Valilere yazilan mektuplarda, Cuma'nin tek mescidde kilinmasi emredildi.
Emeviler doneminde ve Abbasilerin ilk yillarinda bu durum aynen devam etti.Cumanin birden fazla camide kilinmasinin, Imam-i Safii hazretlerinin vefatindan 76 yil sonra oldugunu Hatib Bagdadi ve Ibni Hacer hazretleri bildirmistir.
Fakihlerin Cumhuruna gore, Cumanin tek camide kilinmasi vacibdir. Birden fazla camide namaz kilmak sunnetten ayrilmaktir.Imam-i Safii hazretleri, ihtiyac olsun olmasin bir sehirde birden fazla camide Cuma kilinmasinin caiz olmadigini bildirmistir. Zamanin Ikinci Safiisi olarak kabul edilen Ibni Subki hazretleri de aynen Imam-i Safii hazretleri gibi fetva vermistir. Sozu Huccet Mezhep alimleri, birkac camide Cuma kilindigi takdirde, ogle namazinin da kilinmasi gerektigini bildirmislerdir. Cunku ihtiyatli davranmak gerekir. ( Hadis-i serifte; '' Suphelerden sakinan, dinini korumustur. '' buyurdu.)
Birden fazla yerde Cuma namazi kilinan mescidlerde Safilerin ogle namazini kilmalari gerekir. Hanefilerin ise, Cuma namazindan sonra ''VAKTINE YETISIP KILMADIGIM SON OGLE NAMAZINA'' diyerek Zuhr-i Ahir adiyla bir namaz kilmalari gerektigini Ibni Humam ve Ibni Abidin hazretleri gibi Hanefi alimleri bildirmektedir. Bu sekilde namaz kilininca Cuma kabul olmus ise, bu namaz kaza namazi yerine gecer. Cuma namazi kabul olmamis ise, oglenin farzi yerine gecer. (Redd-ul Muhtar)
şükran lek.
iyi güzelde kendimizi kandırmayalım şüphe üzere daim amel olmaz!ya cumayı kılalım yada sünnete uymuyor diye sadece zührü ahir kılalım yani şüpheden uzak duralım Allaha dini halis kılalım..........zümer2
Alıntı yapılan: krkkiran - 25 Kasım 2009, 02:20:49
iyi güzelde kendimizi kandırmayalım şüphe üzere daim amel olmaz!ya cumayı kılalım yada sünnete uymuyor diye sadece zührü ahir kılalım yani şüpheden uzak duralım Allaha dini halis kılalım..........zümer2
Değerli dostum sana katılıyorum. Şüphe üzerine birşey bina edilmez. Zaten İlk dönemdeki gibi Müslümanlar tek bir yerde toplanma imkanına sahip değiller. Bu sebeple zarurete binaen bir şehirde (İstanbul'u düşünün) tek mescidin ulaşım ve içine sığma sorununu göz önünde bulundurursak birden fazla mescidin cevazı kaçınılmaz olur.
"İbrahim en-Neha'î'nin devletin meşruiyyetine güvenmemesinden ve darulharp şüphesinden dolayı zühr-i ahir kıldığını ve yanındaki insanlara da kaza namazı kıldığını söylediğini" duymuştum.
ibrahim en-neha i yi tanıtırsan sevinirim gf))
İbrahim en-Neha'î (v.96) Kufe fakihlerindendir. Ebu Hanife'nin hocası Hammad bin Ebi Süleyman'ın hocasıdır.
teşekkürler dostum :mhcp
sorumuzun cevabını tam alamadık.,
ilk zuhru ahşr namazu ne zaman kılındı tarihsel süreç olarak hangi devlşet zamanında ve ilk olrak nerde??????????
Cuma namazını kıldıktan sonra, kılınan cumanın şartlarının yerine gelmediği yerlerde, eğer cuma namazı kabul olmazsa hiç olmazsa bu günün öğle namazını kılmış olmak için tedbir olarak kılınan; "en son öğle namazı". Hz. Peygamber zamanında, dört halife döneminde, tâbiin döneminde ve hatta İmamı Azam'ın döneminde "zuhru âhir" namazı yoktu, "müteahhirîn" adı verilen sonraki âlimler tarafından tavsiye edimiştir.
alıntı