Uyku veya başka bir meşguliyetten dolayı bir kimse,gece kalkıp namaz kılamamışsa,güneşin doğmasından zeval vaktine kadarki bir zaman içinde onu kılarsa,vaktinde edâ etmiş gibi olur.
Resûlullah (SallAllahu Aleyhi Vesellem)" Zevâlden sonra öğleden evvel kılınan dört rekât namaz,seherde kılınmış gibi hesap edilir".buyurmuşlar.
Diğer bir hadis-i şeriflerinde Peygamber Efendimiz (SallAllahu Aleyhi Vesellem):Kim ki,uyuyup kalır da gece okuduğu zikirleri okuyamaz veya unutursa,onu sabah namazından öğle namazına kadar okusun.O zaman gece okumuş gibi olur." buyurdular.(Müslim,Ebu Dâvud ve Tirmizi)
Fazilet Takvimi
Bu hadis-i şerife göre teheccüd namazının kazasının olduğunu öğrenmiş oluyoruz.Bu konu mezheblere göre hüküm olarak değişiklik arzeder mi?
Abdülkadir Akçiçek'a ait olan tercüme Riyazu’s-Salihin kitabında şu hadis-i şerif geçiyor:
Âişe radıyAllahu anhâ şöyle dedi:
"Resûlullah sallAllahu aleyhi ve sellem, ağrı, sancı veya benzer bir sebeple gece namazını geçirirse, bir sonraki günün gündüzünde on iki rek’at namaz kılardı."
Buraya şöyle bir şerh düşülmüş.Efendimizin(s.a.v) gece kılamayıp gündüz kıldığı bu 12 rekatlik namaz gece kılamadığı Teheccüdün kazası değildir.Zira Teheccüd 12 rekat değildir.Gündüz kılınan bu namaz sadece gece kılınanda olduğu gibi sevap alabilmek ümidiyle kılınır.
(Riyazu’s-Salihin "İbadet Ve Hayırlı İşleri Devamlı Yapmak" kısmında geçiyor.)
Kaza namazi vaktinde kilinan namaza denk degildir. Vaktinde kilinan namazin sevabi vardir. Kazada ancak eda yerine gelir. mesuliyet gider.
Zikirlerini gece uykudan dolayi okuyamayan sabah ve ögle arasi okursa gece okumus gibi olur. Bu ZIKIR
Gece kalkip namaz kilamamis ise deniyor. Burda saniyorum nafile namazi kast ediliyor.
Biz gece kalkip nafile namazi kilmaya niyet edip yatan ve gece kalkamayanin da kilmis gibi sevap alacagini duymustuk.
Ameller niyetlere göredir.
güzel bilgiler.teşekkürler............öğrenmiş olduk.
bakin burada peygamber efendimizin teheccüd namazi ile bizim teheccüd namazimizi ayirmamiz lazim.sebebine gelince alah rasülüne teheccüd vacip idi vacibin kazasi elbette vardir eger rasülüllah kilamamissa ki bu bir özürden dolayidir yoksa namazi teerk etmesi mümkün degildir onu kaza eder.
amma bize gelince teheccüd vacip degil sünnettir sünnetin kazasi yoktur.taki baslayipbirakincaya kadar dolayisi ile günes dogdukdan sonraki kilinan namaz duha namazidir.veya baska nafile namazlardir.onunla kacirilan sevabi telafi etme imkani olur bir nrbzecik
herhalde mesele anlasilmis olmali-
-“Abdullah b. Ebi Kays Hz. Aişe (r.a)`in şöyle dediğini rivayet etmiş bulunmaktadır: “Geceleyin kalkıp namaz kılmayı terk etme.Zira, Allah`ın Resulü onu terk etmezdi.Hasta veya yorgun olduğu zamanlarda bile oturarak kılardı.” (Ebu Davud c.2,s.32)
Kaynak:Osmanlı Yayınevi