Tek tek konu başlığı açmak yerine hepsini bir arada yazıp cevabını beklediğim bazı sorularım olacak yine. Böyle mahsuru olmayacak ise arada bir gruplar halinde sorularım olacak yine sizlere. gelecek cevaplar için Allah razı olsun.
1- Cami' de imama uyduğumuz bir namazı kılarken hemen yanımdaki müslüman kardeşim yüksek bir sesle hapşurdu. Nasıl oldu ise ben de artık tam o anı hatırlamıyorum yani hemen okuduğum duanın bitiminde dua geçisinde mi yoksa imamı dinlerken mi bu kadarını hatırlayamıyorum. hatırladığım tek şey bu kardeşim için yerhamuk Allah dediğim. Bu cümleyi anlık bir refleks gibi dudaklarımla teyit ettiğimi söyleyebilirim. Bu durumu nasıl açıklarız. Namazım bozuldu mu, ikindiydi sanırsam ya da öğlenmiydi onu da hatırlamıyorum.
2- Cami' de akşam namazı bitiminden sonra imam tarafından okunan duayı cep telefonuma kayıt ettim. Bu kayıtı yapmakdaki amacım, takdir edersiniz ki tecvid li okumak mı deniyordu tam hatırlayamadım şimdi, dua okunurken nasıl okunduğu, yani nerede vurgu yapıldığını kayıt altına almaktı. bunu da okumasını beklediğim imam olmasa da aynı şekilde güzelce okuyan başka bir imamın ağzından kayıt etmiş oldum. sonrasına da hatta güzellik bu okunan ayetlerde dediğim bu konuyla ilgili olarak bu kaydı cep telefonumdan dinlemenin bir mahsuru var mı?
3- Yakınımda cami var iken, hani camiye giderken atılan her adım sevaptır deriz ya. bu sevabı kazanmak amacıyla değil de daha ferah mı demeliyim ya da namaz kılmayı daha çok sevdiğim evimden uzak camilere mesela sultanahmet camiye gitmem konusunda, bu hareketim doğru mu yanlış mı. Ne yapmalıyım acaba.
4- Yine üçüncü soruyu aklımda kurcalarken bir gün yine gitmeyi sevdiğim ya da namazı orada kılmayı planladığım camilerden birinde, imam hocamız tekbiri öyle bir getirdi ki secdeden sonra ayağa kalkmak yerine bir an oturuş rekatındayız imajı bıraktı cemaatde ve ben de sonrasında hemen ayağa kalkmakla birlikte yanımda oturup kalan birkaç kişi akabinde selam vererek namazı sonlandırdı. Diyeceğim o ki; ne düşünüyordum başıma ne geldi. Aslında yadırgamadım olayı yine aynı camilere giderim ama bu olay yaşanınca aklıma yine bir konu daha geldi, öyle bir zaman gelecek ki; kur' an şarkı söyler gibi okunacak cümlesi. Nerede okuduğumu tam hatırlayamıyorum şimdi. Dolayısıyla bu namazda düştüğümüz hatanın haricinde yine namaz öncesi ve sonrası okunan duaların tecvidini nasıl ölçeriz. yani düzgün ve usulüne göre okumayı demek istedim. Neden derseniz, bu hata ile birlikte dualardaki tecvidde de o gün içim bir tuhaf olduydu. Soru biraz dağıldı gibi ama namaz sonrası imam herhangi bir açıklama yapmadı. Bu konu ile ilgili de bir muhabbet olmadı. Ben de notumu tekrar aldım buradan sormak üzere. Tamamen kendi üzerimden konuya odaklanıyorum, bu durumun sebebi neye bağlı olarak gerçekleşti acaba. yani demek istediğim 3. soru ile meşgul olmuşum ve camiye girdikten sonra da böyle bir durumla karşılaşmış olmayı nasıl yorumlamam lazım. bu işte bir hayır mı var acaba. tabi herkes kendi bakış açısına göre bir hayıra yorabilir. sizin düşünceniz nedir. oh bee sordum soruyu en sonunda :-)))
5- yine yukarıdaki hataya düştüğüm namazı kılacağım camide bir ara salıngaçlı hareket eden saatler var eski tipte bilirsiniz. bu saate bakarken, saatin camı üzerinde kendi yüzümü gördüm ve yani ayna hesabı ama gölgeli bir şekilde kendinii seçiyorsunuz bariz bir şekilde. ve daha önce kendime sormayı akıl edemediğim o soruyu o esnada kendime sordum. bu aynadaki benmiyim, içimden hayır değilsin cevabını kendime söyledim. bana ilginç gelen ise evde abdest almadan önce de veya başka bir nedenle aynaya bakarken hiç sormadığım bu soruyu, sorsam bile yine aynı cevabı verip vermeyeceğimi tam kestiremiyorum ama camide saate bakarken somuş olmaktı.insan vücudu ölüm sonrası çürüyüp toprağa karışacağına göre insan ruhu için nasıl bir tarif yapabiliriz. Her insanda ayrı bir ruh, her bir ruhun sahip olduğu eşsiz özellikler ve her ruhun tek bir sahibi ise Allah. bu namazın akşamı ise metrodayım eve dönüyorum, kızın biri telefonda konuşuyor bakmıyorum ama sesi duymamak kaçınılmaz diyor karşıdaki arkadaşına, " gülerek, aynaya bak.. " ben de kendi kendime aynaya baksa ne görecek acaba diyorum içimden.. sorum ise şu; bu soruyu kendisine soran hiç oldu mu aranızda. aynaya baktığınızda ne görüyorsunuz, ne düşünüyorsunuz..
6- bir de bu konuya ilave edeceğim bir konu daha var. Beyazıt cami ve tahta kale civarları ile sanırım yine gülhaneye doğru inen yol üzerinde de olabilir. buna eminönünü' yü de dahil edelim. hayvan derisi üzerine yapıştırma mı artık ne yapıldıysa ise arapça yazılar. okumaya bile yeltenmediğim, tahminen bu kurutulmuş hayvan derilerinin gerdirilerek üzerine yazılan yazılar kur' an dan yazılar. yani biline dualar. bunlara dur diyecek olan makam neresidir. bildiğimiz ayeti kerimeleri bu hayvan derilerinin üzerine yazıp satışa sunmak, hangi akla ve mantığa hizmet ediyor, bunları nasıl şikayet ederiz.
1. sorunuz: namazınız bozulur.
2.sorunuz: o kaydı dinlemenizde mahzur yoktur ancak. radyo ve televizyondan kuranı kerim dinlemek uygun değildir. Ayrıca kayda aldığınız kişinin talim ve tecvitinin hangi derecede olduğunu bilmeden eğitim amaçlı dinlemek çok uygun değil.Güvendiğiniz bir hoca olması lazım.
3.uzak bir camiye gitmek mahsurlu değildir dediğiniz faidesi de vardır ama . Her müslümanın kendi muhitindeki camiinin daimi cemaati olarak bilinmesi ve tanınması lazımdır.
4.soru biraz karışık ama netice olarak şunu anladım imamın tecvid ve talimini nasıl ölçeriz. Bunu ölçmek için tecvid ilmini her müslümanın bilmesi gerektiği kadar öğrenmek lazımdır. Bir şeyi bilmeden ölçmek mümkün değildir.
ayrıca camiideki imamın talim ve tecvidini ölçmek işin en kolayıdır. İşin bir de itikadını ve namaza başlarken necasetten taharate ne kadar dikkat ettiğini ölçmek çok daha zor. Ben öyle imamlar biliyorum Ayaktan küçük abdest bozuyorlar ve hiçbir temizlik yapmadan çok afedersiniz ama fermuarı kapatıp şadırvana geçiyor.(böyle yapmayan imamlarımızı tenzih ediyorum)
5.soruda biraz karışık ama ayna karşısında namaz kılınmaz yani kılmamak lazımdır. ama camideki o camdan yansıyan görüntüye takılmamak lazım. Zaten namaz kılarken kıyamda yani ayakta iken gözlerin secde mahalline bakması müstehaptır. Eğer böyle yaparsak karşımızda ayna bile olsa bizi ilgilendirmez.
Ruh meselesine gelince Hz. Allah ruh hakkında çok fazla bilgi vermemiştir. Ve bunun üzerinde çok fazla soru sorulmasını da istememiştir.
ayrıca ayna karşısında uzun süre durmak iyi değildir derler eskiler. Ayna insanı değişik düşüncelere sevk edebilir . İlk siz değilsinizdir. Ama yine de aynada saçlarınızı tarayın ve işinize bakın çok fazla meşgul olmayınn.
6. soru kuran ayetlerinin para ile satılmak üzere yazılması uygun değil ama. Bunu şikayet edecek hiçbir mercii de yok. Fakat insanlara dini hatırlatması açısından bunlarında bol bol piyasada görünmesi ayrı bir güzellik. Yani islami olan eserlerin çokluğu bu ülkenin müslüman bir ülke olduğu imajına faidesi vardır. Amma yinede o tabloların belden aşağı gelecek şekilde muhafaza edilmesi. Bireysel olarak o kişiye vebal yükler.
Bu tip konuları şikayet edecek merciiler yok. Onun için kendimizi yetiştirerek vatandaşlarımızı birer birer ikişer ikişer bilinçlendirebilmek için hizmet içinde yer almak lazımdır.