Maalesef Türkiyemizde %99 gibi bir müslüman nüfusu zikrediliyor olsa da yediklerimiz ve içtiklerimizde şüpheli ve haram olduğu ifade edilen maddeler kol geziyor. Bu konularda hepimizin azami hassas olmamız ve bu konu ile ilgili üretici firmaları helal katkı maddeleri kullanmaya zorlamak zorundayız.
Kusura bakmayın forum başlığından biraz farklı oldu fakat
-Dinimizce beslenme noktasında haram ve helal nedir?
-Peygamberimizin (s.a.s.) bu konu ile ilgili hadisleri
-Günümüz alimlerin günümüze ait çıkan meseleler ile ilgili fetvaları
-Yediklerimize ve içtiklerimize katılan katkı maddelerinin içerikleri
ve benzeri bütün soruların cevabına http://www.gidaraporu.com (http://www.gidaraporu.com) sitesinden ulaşabilirsiniz.
Alıntı Yap
insaAllah bu alanda sadece bir site acmakla kalmayiz, gida enstütüleri fakülteleri ve daha ileri düzeyde calismalarla müslüman dünyasina öncü olabiliriz insaAllah
İnşaAllah
yolcuyuz kardeşim site çok güzel.Bu gün inceledim ilği çekici bilğilendirici çok güzel konular araştırmalar ve önerilerde var.Allah razı olsun...
İnşaAllah hanci kardeşim,İdeallerinde fikirlerinde çok güzel ufkun açık,Alllah yolunuda bahtınıda açık eylesin yaşamın boyunca.
Hadi hayırlısı bu konuyu içeren bir sitemi hazırlanıcak. :wink: Zaten gördüğümde hiç şaşırmayacağım. :x
Alıntı Yap
hazirlayanlardan rabbim razi olsun
AMIN :x
hazirlayanlardan rabbim razi olsun
AMIN
kola
Kafeinli cola vb. içecekler mekruh mudur?
Biz içiyoruz... Allah affetsin :D
saka tarafı bir yana...
Bu tur içeceklerde islamın haram ettiği yiyecek ve içeceklerden biri bile bulunsa içilmesi kesinlikle caiz olmaz.Yalnız bu kola ve gazoz gibi içeceklerin içinde yazılan maddeler acık sekilde herhangi bir alkol ya da domuz yagı gibi buna benzer bir madde içermediği acıktır.
kafein denilen bir madde içerir . Bu madde de sadece kola da bulunmaz. yediğiniz cikolata da hi bulunan bir uyusturucu bazlı maddedir. bu tur maddeler uyusturucu sınıfına girmezler. Girmiş olsa idi caydaki tein maddesi de aynı etkiyi gosterirdi. içildiğinde kişide bir sersemleme bir acayip hal sarhoşluk olusuyor mu? tabiki olusmuyor. Bugune kadar hiç bir kimse kola içerek ayyas olmamıstır.
yalnız içinde bir supheniz varsa kacınmak en guzel en efdal olan harekettir.Zaten bu tur içeceklerin vucuda da pek yararı yoktur. Gazlı içecekler vucudda yarar saglamalarının yanında zarar da tertip edebilirler.
içiyorsak yiyorsak içine bakalım ne olduguna kesin kanaat ettikten sonra içelim ve yiyelim...
muallim kardeşim umumi kanaaTi akTarmış.
Ama şunu unuTmayalım, bir bardak suyun içine 1 damla şarab konsa bu bir bardak su insanı sarhoş eTmese de mekruh olur. Ehl-i sünneTin hükmü budur.
Şiilerden bazısı özellikle anadoludakiler yemeklere rakı vb. içkiler kaTmakTalar. Bazı lokanTalarda da balıklar içki ile kızarTılmakTa. İşTe ehl-i sünneT için bunlar da günahTır.
Günah olan yalnız sıvı maddeler midir? Bu hususu iyi düşünmek lazım. UyuşTurucu bazı biTkiler de sarhoşluk veriyor ve Mü'minlerin bir çoğu bunları mekruh görüyor. Kıyas böyledir.
Yukarıda şarab kaTılmış sudan bahseTTik ve günahTır dedik. Peki uyuşTurucu madde kaTılmış su niçin günah olmuyor? Ki bence oluyor.
Kahvenin içinde de kafein var. ÇikolaTada da var. Bunlar doğru.
Ancak bunlar kimyevi olarak ayrı birer madde. Ve gıdaların üzerindeki ''içindekiler'' bölümünde her maddenin kimyevi içeriği değil, farklı maddelerin isimleri veriliyor.
Kimyevi bileşik ile fiziki karışım farklıdır. Şarablı su fiziki bir karışımdır. Kafeinli içecek de böyledir. Yani iki ayrı madde söz konusudur. Dolayısıyla kafeinli içeceği içen hem kafein almış, hem de suyu, kola kaTkısını vs. almış olur. Şarablı sudan farklı bir hal yokTur.
Hanefi mezhebinde alkollü içecek yani ''çiğden kabarıp köpüklenerek mayalanmış şekerli sıvı'' 1/3'ü kalıncaya kadar kaynaTılırsa bu içecek sarhoşluk vermez ve haram olmaz. Türk kahvesi de ecdadın Takva halinden doğmuş olup kaTı olan kahve kavrulmuş ve mekruhlukTan kurTulmak isTenmişTir. Yani ecdad kaTı maddelerin de uyuşTurucu eTkisi olabileceğini ve bunun da yenmesinin günah olacağını kabul eTmişTir.
Şimdi kola ve enerji içecekleri kafein içeriyor ki bunlar kafeinin ayrıyeTen ilave edilmesi sureTiyle hazırlanıyor. Tıpkı suya içki kaTmak gibi.
Dolayısıyla mekruh oluyor kardeşlerim.
Bu gün Müslümanlar bunları düşünmüş kafein ilavesiz kolaları pazara sunmuşTur. Mü'minler emrullahTan yanadır.
Eğer bir yanlışım varsa düzelTmenizi dilerim. Yok böyle olduğunu Tasdik ederseniz bilmek size kafeinli içeceklerden kaçınmayı gerekTirir. Her kaçınan kişinin sevabı bizim de defTerimize yazılsın.
Selamün aleyküm...
acıklamalarınıza binaen :
Meşrubat ve kola içmek
Piyasada alkolsüz gazoz ve kola yok mu? Mevcut meşrubatları içmekte dinen bir mahzur var mı?
CEVAP
İmam-ı Gazali hazretleri buyuruyor ki:
Allahü teâlâ, (Necis olmayan gıdaları yemeyin) demiyor, (Necis olduğunu bilmediğiniz gıdaları yiyin) buyuruyor. Eğer (Mutlaka necis olmayanı yiyin) deseydi bu çok zor, hatta imkansız olurdu. Haram olmayan, fakat şüpheli olan şeylerden de sakınmalıdır! Fakat yiyecek ve içeceklerde şüphe edip yememek, takva değil, vesvesedir. Resulullah, müşrikin; Hz. Ömer hıristiyan’ın testisinden abdest almıştır. Eshab-ı kiram, gayrı müslimlerin verdiği suyu içerdi. Halbuki pis, necis olan şeyleri yemek haramdır. Kâfirler ise ekseriya pis olur. Elleri, kapları şaraplı olur. Hayvanı Besmelesiz keserler. Eshab-ı kiram, bunlara rağmen, necis olduğunu kesin bilmedikleri için, vesvese etmeyip, et, süt, peynir gibi gıdaları alıp yerlerdi. (İhya)
İmam-ı Rabbani hazretleri buyurdu ki:
Kâfirlerin vücutları değil, inançları pistir. Kur’an-ı kerimde, (Ehl-i kitabın [Yahudi ve Hıristiyanın] pişirdiklerini [ve kestiklerini] yemek helaldir) buyuruldu. Kâfirlerle alış veriş eden Müslümanları pis bilmemeli, bunların yiyecek ve içeceklerinden sakınmamalı! Bu hâl, ihtiyat değil, bu hâlden kurtulmak ihtiyattır. (3/22)
İmam-ı Kastalani buyurdu ki:
Resulullah, Hayber’de, bir Yahudi’nin zehirli kebabından bir lokma yedikten sonra, (Bu et, zehirli olduğunu söyledi) buyurup başka yemedi ve son hastalığında, (Hayber’de yediğim zehirli etin acısını hissediyorum) buyurdu. (Mevahib)
Resulullah, bir Yahudi’nin ekmeğini ve yağlı yemeğini yedi. Bu domuz yağı mı, koyun yağı mı, ekmeğin hamuru su ile mi, yoksa şarap ile mi yoğruldu? diye sormadı. Müşrik kadının su kabından abdest aldı. Bunlar, araştırmanın gerekmediğini gösterir. (Berika)
Bir şeyin helal olması için delil aranmaz, haram olması için delil aranır. Necisliğine dair bir delil yoksa, temiz kabul edilir. (Usûl-i Pezdevi)
Sucuk, meşrubat ve diğer gıdaların içine necaset katılsa, ama katıldığı bilinmese yemek caiz olur. Katılıyormuş veya katılmasına izin veriliyormuş demekle, zan ile haram olmaz. (Eşbâh)
Meşrubatlara konan esans alkolde eritilebilir. Ama bu bilinmiyorsa, temiz kabul edilir. Hatta ihtiyaç olunca hazırlanan karışımlardaki iki maddeden biri temiz ise ve necis olanın yerine temizini kullanmakta harac varsa, karışım temiz kabul edilir. Şafii’de, necis sıvıyı [mesela alkolü], ilaç ve ıtriyat ıslahı için kullanmak affedilmiştir. (Mezahib-i erbea, El-mafüvat)
Necis yağlar sabun yapılınca, şarap sirkeye dönünce temiz olur. Bütün kimyasal değişmeler böyledir. Çay, kahve ve meşrubattan hoşlanan kimseye hedonist köle denir mi? Peygamber efendimiz soğuk şurupları severdi.
muallim kardeşimin akTardıkları yanlış anlaşılmasın.
Kendisi coca kola, pepsi gibi markalarca üreTilmiş olan kolaların necisliği kesin değildir ve bu yüzden günah olmaz demiyor. Başka şeylerden bahsediyor.
Bu kafeinli içeceklerin üzerinde buna şu kadar kafein kaTTık diye açıkça yazıyor. Dolayısıyla bu onlardan farklı.
Coca Cola da ciddi manada suphelerim var...
selam ederım,
sunu belırtmek ıstıyorum kı,herhangı bı su da yada yemekte kısas helal olanın haram olandan bellı bı oranda fazlalıgı dıkkate alınır.mesala bızlerın abdes suyuna lagım suyundan karısan pıs ve haram suyun mıktarı onemlıdır.yanı onıkı kurrateyn suya bır bardak haram suyun karısmıs olması o suyu haram vekullanılmaz kılmaz.
bu kafeınlı ıcecekler ve cola olayında da aynı kıstas gecerlıdır.coladakı kafeının dıger maddelere oranı goz onunde bulundurulmalıdır.
kafein diğer uyusturucu sınıfına dahil mi ?
eğer boyle bir sey soz konusu olsaydı onca islam hizmeti yapanlar bunu dikkate alır ve bu maddelerin içilmesine izin vermezlerdi.
Ama demekki boyle bir sey soz konusu değil ki rahatlıkla içilebiliyor...
Bir suyu kullanmak ayrı şey onu içmek ayrı şeydir. Az mikTarda da olsa lağım suyu karışan suyu içmek günahTır. Hanefi mezhebinde içine fare düşen su dahi içilmez ve kullanılmaz. Lağım suyu karışan suyu kullanmak da ihTiyaç halinde mümkündür. İhTiyaç yokken bile bile kullanılmaz. Ayrıca dışkı açıkça haram kılınmış mıdır? Kur'an- Kerim'de var mıdır?
Yani şahsuvar arkadaşın icTihad üzerinden kurduğu kıyas delil olamaz.
Kafein uyuşTurucu sınıfına dahildir. Evinizde ''Vermidon'' ilacı varsa bunun üzerinde az mihTarda kafein içerdiği yazar. Bu ilaç uyuşTurucu eTkiye sahibdir. Bu kafeinin uyuşTurucu eTkisi olduğunu bilmekTe en yakın bir misaldir.
Onca İslami amel işeleyen kişiler bizi kurTaracaklarına güvence verebilirler mi? Onların böyle bir iddiası var mıdır?
Coca kolayı içmekTek bu yönden dahi günah olmasa şu yönden günaTır ki son günlerde Müslüman Kardeşler ABD ve İsrail firmalarının mallarına boykoT uyguluyorlar. Bu boykoTa uymak gerekmiyor mu? Bunların ülkelerine kazandırdıkları para biz Müslümanlar'a mermi ,bomba, zulüm olarak geliyor. Zulme uğramamak için zulmün güç kaynaklarını yıkma gerekmez mi?
Hüküm açıkTır.
1-KaTı maddeler de uyuşTurucu eTkiye sahiblerse günahTır.
2-Kafein de kaTı bir uyuşTurucu maddedir.
3-Bir bardak suya yahud bir su deposuna 1 dabla şarab döküldüğü kesin olarak bilniyorsa bu suyu içmek günahTır.
4-Sonradan kafein kaTıldığı açık ve kesin olan kolayı içmek de böyledir.
Arkadaşlar kafein sadece colada değil kahvede de var ve nerde okudğum hatırlamıyorum bir hocanın içinde kafein olan içeçeklerin içilmesinin haram olmadığını yazmıştı
Esyada asl olan beraeti zimmettir (yani helalliktir) Müctehid ve (hadi diyelim ki en azindan) müftü falan olmadigimiz halde kendimize göre kaziyeler öne sürüp yeni bir kiyas ortaya koyup aha bu haramdir demek haddimize düsmez...
Helale haram demek insani küfre götürür... Haramdir diye bir müctehidin hükmü yoksa, niye göre haram diye Allahin kullarini zora soktun diye ahirette hesabi sorulur... Islamin sarti 5, altincisi haddini bilmektir derlerdi eskiden :oops: ...
Azlik cokluk meselesinde, cogu haram olanin azi da haramdir. Ama bu cokluk bir insanin yiyip icebilmesinin aklen ve âdeten mümkün oldugu bir cokluktur. Mesela bozanin cogu insani sarhos eder: ama bu coklugun ölcüsü bir kamyon dolusu boza icersen sarhos eder. Bir kamyon boza icmek aklen ve adeten mümkün olmadigindan, buna cogu sarhos edenin azi da haramdir denemez...
1. Kafein haram midir?
2. Uyusturucu maddeler hangi ayet, hangi hadis ve hangi illetle, hangi sartlarda, hangi dozajda haramdir?
Bunlarin scharlatanlikla degil, fukaha indindeki saglam fetvalari nerelerde vardir? Dini konularda ahkam bizim isimiz degil. Varsa ortada bir fetva, falan zatin bu konudaki fetvasidir diye ortaya cikalim. Yoksa, forum ulemasi olarak ortaya cikip kafamiza göre fetva vermeye kalkmayalim.
Biz forum katilimcisiyiz, forum katilimcisi olarak lafimizin ciddiye alinmasindan cesaret alarak, kendimizi fikih ulemasi olarak da sunabiliriyoruz bazen... Hepimiz ayni hataya düsüyoruz...
Zamanımızda mücTehid kaldı mı? Herkes kendi başının çaresine bakacak.
İsra kardeşimin feTva aldığı kişilerden Ahmed şahin son zamanlarda acai,b şeyler söylüyor... Bunu da Takib eTmek lazım.
Bakınız: hTTp://zaman.com.Tr/?bl=yazarlar&Trh=20050921&hn=202286
Müslüman’ın HırisTiyan’la evlenmesi üzerine...
Soru: Son devrelerde Avrupa’da çalışan işçilerimizle HırisTiyanlar arasında evlenme olayları yaşanmakTa, haTTa bu konudaki yakınlaşmalar ailenin isTemediği boyuTlara bile ulaşmakTadır.
Müslüman bir erkeğin Hıristiyan kadınla evlenmesinin caiz oluşuna bakılarak, Müslüman kızların da Hıristiyan gençlerle evlenebileceği yolunda kıyaslar yapılıp uygulamaya bile konmaktadır. Aile ise çaresizlik içinde konunun dinî hükmünü merak etmektedir. Bu bakımdan şüphelerden kurtaracak bilgiye ihtiyaç vardır. Bu konuda bizi bilgilendirirseniz bilenlerin kararlılığını göstereceğiz elbette. Müslüman-Hıristiyan evliliğinde ölçü nedir? Hangisi caiz, hangisi değildir?
Cevap: Konuyu, kolay anlaşılması için iki madde halinde özetlemeye çalışayım izin verirseniz.
1- En başta esas olan; Müslüman’ın kendisi gibi inanan Müslüman’la evlenmesidir. Aile ancak ortak inanca sahip eşlerle huzur bulur, inanmış nesil ancak böyle uyumlu yuvada kolay yetişebilir. Bu, tartışma götürmeyen bir gerçektir. Bununla beraber, Müslüman erkeğin kendi gibi inanmayan ehli kitap Hıristiyan bir kadınla (mecbur kaldığı yerde) evlenmesi de caiz görülmüştür. Yapılan nikah geçerlidir. Ancak, Müslüman aileye Hıristiyan bir gelin gelince halli zor sorunlar da ortaya çıkabilir ileride. Çünkü iki ayrı din mensubu eşlerin bir gün çocukları olacaktır. Bu çocukları, hangisinin dinini öne alacak, hangisini yanlışlıkla yorumlayacaktır? İkisi de yanlış diyemeyeceği gibi, ikisi de doğrudur da diyemeyecektir. Öyle ise bu çocukların ruh hali ne olacaktır; ayrı din mensubu ana baba karşısında? Burada miras konusunda da sorunlar aileyi beklemektedir. Aslında İslam’da doğan çocuklar, ana babanın hayırlısına tabidirler. Doğru din mensubuna verilmeli, onun terbiyesine terk edilmelidir. Ama buna ne ölçüde razı olur Hıristiyan ana? Bu gibi ileride çıkabilecek sorunları kendileri çözeceklerdir artık. Belki de Hıristiyan anne Müslüman ailenin gösterdiği güzel örneklerden etkilenerek Müslüman olacak, aileyi topyekun mutlu ve huzurlu kılacaktır. Öyle bir görevin bulunduğunu da unutmayalım.
2- Müslüman bir erkeğin Hıristiyan bir kadınla yaptığı bu evliliğinin caiz oluşundan hareketle, Müslüman bir kızın da Hıristiyan bir erkekle evlenebileceğinin caiz olacağını söylemek mümkün değildir. Çünkü bu anlayışta, ikisi arasındaki büyük farkı fark etmemek vardır. Şöyle ki:
Hıristiyan bir kadının vardığı Müslüman erkek, Hıristiyan karısının kitabını, peygamberini inkar etmiyor, tam aksine tasdik ediyor, hürmet ve saygıda asla kusur göstermiyor. Böylece Hıristiyan kadın vardığı Müslüman erkekte din açısından bir aşağılanmaya ve saygısızlığa maruz kalmıyor. Bir kaybı da söz konusu olmuyor. Müslüman bir kızın varacağı Hıristiyan bir erkek ise, böyle bir tanıma ve saygıya sahip değildir. Hıristiyan erkek, alacağı Müslüman kadının inandığı Hazreti Muhammed’i (sas) de Kur’an-ı da Tasdik eTme yolunda bir yaklaşımı söz konusu olmuyor. Böylece Müslüman bir kız, Kitap’ını da Peygamber’ini de dinini de açıkça inkar eden bir erkeğin nikahı altına girme aşağılanmasına maruz kalıyor. Yapılacak evliliğin engeli de bu aşağılanma ile meydana geliyor. ''''''''''''''''''''''''''''''''''Böyle bir evliliğin tek çaresi, Hıristiyan erkeğin de Müslüman erkek gibi aldığı Müslüman kadının Kitap’ını ve Peygamber’ini tanıyarak şehadet kelimesiyle bu inancını açıklamasıdır. Böylece Müslüman kadın da Hıristiyan kadın gibi dinini inkar etmeyen biriyle evlenmiş olma eşitliğine kavuşmuş bulunacak, konu adil şekilde halledilmiş olacaktır. '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
....
Ben böyle bir adama öküzümü bile emaneT bırakmam.
Alıntı Yapİsra kardeşimin feTva aldığı kişilerden Ahmed şahin son zamanlarda acai,b şeyler söylüyor... Bunu da Takib eTmek lazım.
Kardeşim ben bu fetvayı Ahmed şahinden değil başka bir hocadan duymuştum.
Çay, kahve ve tütün
Bir tasavvuf kitabının 2. cildinin 21. sayfasında, (kahve, tütün, tömbeki, esrar, şaraptan daha kemdir. Çünkü şaraptan kırk günde kurtulmak mümkündür, ama ötekilerden sıyrılmak çok müşküldür) deniyor. Kahve, tütün, şaraptan daha kötü nasıl olabilir?
CEVAP
Kitaptaki ifadelerde bir nakil hatası olabilir. İstanbul Üniversitesi yayınlarından Gıda Kimyası kitabında deniyor ki: (Çaydaki tein ile, eskiden ayrı bir alkaloit olarak kabul edilen kafeinin aynı olduğu tespit edildi. Çayda %2,5-3, kahvede ise %1,3 oranında kafein bulunur.
kafein, zihni açar, kan dolaşımını artırır, vücuda sıcaklık verir, yorgunluğu giderir, sindirimi kolaylaştırır. Fazlası sinir sistemi üzerinde etki yapar. Kalp hastalıklarında, sinirleri zayıf insanlarda ve çocuklarda az miktar kahve bile fena etki yapabilir.) [s. 658]
Çaydaki kafein, kahvedekinden iki misli fazladır. Kahvedeki kafeine haram denirse, çaydakine de haram denmesi gerekir. Çoğu zarar veren şeyin, zarar verecek miktarını kullanmamalıdır! Vücuda zarar verecek kadar çok yemek de haramdır. Bazı gıdalar, bazı hastalara zararlıdır. Vücuda zarar verdiği bilinen şeyleri kullanmak doğru değildir. Bir kimseye kahve ve çayın fazlası zarar veriyorsa az içmeli, azı da zarar veriyorsa hiç içmemelidir! Hastaya haram olan bir şey, sağlama da haramdır denmez. İmam-ı Münavi hazretleri, Camius-sagir şerhinde kahve içmenin haram ve mekruh olmadığını bildirmiştir. (Hadika s.143)
Çay ve kahvedeki kafein, tütündeki nikotin, fazla alınırsa elbette zararlı olur. Çoğu zarar veren mubah bir şeyin, zarar vermeyen az miktarının kullanılması haram değildir. Alkollü içkilerin ise, hiç zarar vermese de, damlası haramdır. İmam-ı Nevevi hazretleri buyuruyor ki: Sıvı içkilerin azı da haramdır. Esrarın sarhoş etmeyen miktarını ilaç olarak kullanmak caizdir. (Mühezzeb)
Afyonun da sarhoş etmeyen az miktarı haram değildir. (Feth-ur-rahim s.30)
İbni Hacer-i Mekki hazretleri buyuruyor ki: Afyon ve diğer zehirli otların alınan çok miktarları haramdır, fakat az miktarlarını ilaç olarak kullanmak caizdir. (Zevacir)
Uyuşturucu benc otu mubahtır. Bununla sarhoş olmak haramdır. (D.Muhtar c.3, s.166)
İbni Abidin hazretleri, bunu açıklarken buyuruyor ki: Benc otunu ilaç olarak kullanmak caizdir. Sarhoş edici miktarı caiz değildir. (Çoğu sarhoş edenin azı da haram olur) hadis-i şerifi sıvı içkilere mahsustur. Zehirli bitkileri ve sarhoş edici katı ilaçları az miktarda kullanmak haram olmaz. (R. Muhtar c.5, s.295)
Ali Echuri hazretleri, (Tütün içmek aklı giderir veya nafaka temininin terkine sebep olursa, haram olur. Böyle bir durum olmazsa haram olmaz) buyuruyor. (Gayet-ül-beyan)
Tütün mubahtır. (Essulh-u beynel-ihvan, El-ukudüddürriyye, Tahtavi, Berika)
Bursalı İsmail Hakkı hazretleri, ilk yazdığı kitaplarında, tütüne haram diyordu. Çünkü zamanın padişahınca tütün yasaklanmış, içene ceza veriliyordu.
Tütüne israf yönünden hiçbir âlim haram dememiştir. Fakirin su yerine meşrubat içmesi israftır, fakat alıştığı için çay, kahve veya tütün içmesi israf olmaz.
Şafii âlimlerinin çoğu, sigaraya tenzihen mekruh dedi. Hanefi’de, soğan, sarmısak gibi, tenzihen mekruhtur. (Tahtavi)
Büyük bir âlim, mubah olan bir şeyi yasaklarsa, talebelerinin itaat ederek, o şeyi kullanmamaları gerekir. Fakat bu herkese şamil edilemez.
(Mehmet Ali Demirbaş)
Gerçi sigaranın konumuzla alakası yok ama siz kafeinle ilgili olanları okuyun :)
Alıntı YapHüküm açıkTır.
1-KaTı maddeler de uyuşTurucu eTkiye sahiblerse günahTır.
2-Kafein de kaTı bir uyuşTurucu maddedir.
3-Bir bardak suya yahud bir su deposuna 1 dabla şarab döküldüğü kesin olarak bilniyorsa bu suyu içmek günahTır.
4-Sonradan kafein kaTıldığı açık ve kesin olan kolayı içmek de böyledir.
corbacı kardesım bunlar bıraz havada kalmıs gıbı,sımdı senın mantıkla ıse koyulursak (kı,alımler bu konulara gereken acıklamayı getırmıstır)
katımaddelerdemesela,bır sopa bırının kafasına vurursan uyusturucu etkı yapar sımdı ben bunun bu durumunu bılıyorum. sopao zaman bu mantıga gore gunahtır.ha eger yok kardesım boyle demek ıstemıyorum dıyorsan demek kı havada kaldıgı acıktır.
ıkıncı konuya gelınce dagdan akan sulara hayvan pıslıgı bulasmaktadır.denızede lagım suları bulasmaktadır.hatta ıstanbulun ana sebekelerıne lagım suyu dırek karıstıgıda soylenmektedır.(kı,ınanma sebebıde ıkı mumın yetmetedır).sımdı bu durumda bılınen sularımızda gunahtır.bır suyun temız olma hukmu nedır kardesım.hem yukarda bahs ettıgım safıı meshebın hukmuncedır.kaldıkı hanefı meshebınde desuyun temızlenme sartları mevcuttur.yok oyle demıyorum dıyorsan yukardakıler havadadır o zaman...
sımdı uzumun yanında bugday ve arpanında eskı donemlerde sarap oldugu soylenıyor.yanı bır katı madde,bunları kapalı havasız ortamda hafıf su ılebekletılınce o da sarap oluyor.ben bunu bılıyorum oyle ıse bu ıkı temel gıda maddesıde gunah ve haramdır.
haaa...yok kardesım oyle degıl sen yukarda heyezan yapmıssın dıyorsan.bunların durumlarına gore acıklaması vardır.ortamdan ortama alımlerın vermıs oldugu fetvalar vardır dıyorsan.demek kı yukardada mevzuolan kafeın vs vs seylerınde halden hale gecme ve ıslenme esasende nıyet ortamları goz onunde bulundurulmalıdır.buna nazaranda kesın olarak haram ve gunahtır deyıp ısın ıcınden cıkmak olmaz.
sehsuvar kardes,
imza olarak kullandiginiz hitabda ya mahserel degil, yâ ma'serel... seklinde olmasi lazim.. ayn ile... :oops:
Saygideger Isra,
verdiginiz bilgilerden dolayi (nezaketen degil harbiden) tesekkür...
Aradigim cevaplardi bunlar..
kayd ettigniz gibi sigara disindakileri aldik kabul ettik...
Alıntı YapAlıntı:
Böyle bir evliliğin tek çaresi, Hıristiyan erkeğin de Müslüman erkek gibi aldığı Müslüman kadının Kitap’ını ve Peygamber’ini tanıyarak şehadet kelimesiyle bu inancını açıklamasıdır. Böylece Müslüman kadın da Hıristiyan kadın gibi dinini inkar etmeyen biriyle evlenmiş olma eşitliğine kavuşmuş bulunacak, konu adil şekilde halledilmiş olacaktır. '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Devamını eklemyi unutmuşsunuz sanırım onuda ben ekliyim
Demek oluyor ki; hiçbir kadın, Kitap’ını, Peygamber’ini inkar ederek kendisini aşağılamış olan bir erkekle evlilik yapmaya kendini mecbur duruma düşürmemeli, geçersiz bir evlilik yapmaya mahkum hale gelmemelidir.
Müslüman bir kadının kafir bir erkekle evlenememesinin sebebini Ahmet Şahin aşağılanmaya bağlamış, Bu zamanda bir hiristiyan çıkıp ben islam dinini kabul ediyorum ama kendi dinimide yaşamak istiyorum pazar günü kiliseye gidip papaza günahlarımı affettireceğim dese müslüman bir kadınla evlenebilirmi?Fıkıh kitaplarında müslüman bir kadının hiristiyan bir erkekle evlenmesini o erkeğin KELİME-İ ŞEHADET getirmesiyle mümkün olacağı yazılıdır. iki dini tastik eden kişinin ne olacağını Ehli sünnet alimleri açıklamışlardır. yok A. Şahin bunları kastetmemişse kısaca KELİME-İ ŞEHADET getirmekle böyle bir evliliğin mümkün olacağını söylemesi yeterli olurdu ve böylece insanların kafasını karıştırmazdı.ben onun yazdıklarından bir hiristiyanın kendi dinini (hiristiyanlığı)yaşayarak müslümanların Kitabını ve Peygamberini tastik etmek suretiyle evlenebileceklerini anladım.
Bugün aklı başında islam dininin emirlerini ve yasaklarını yerine getiren hiçbir hanım kardeşimiz kesin ve kat-i olarak müslüman olduğuna inanmadığı birisiyle evlenmez diye düşünüyorum.
Bunlar bir yana kafeinli içeceğin hükmünü orTaya koymakTa biraz sıkınTımız var sanırım.
Bir misal daha:
Afyonun uyuşTurucu eTkisi vardır. Ama haşhaşlı ekmek günah değildir. Çünkü uyuşTurmaya elverişli afyon haşhaşın öğüTülmesinden elde edilen ayrı bir maddedir.
Kafeinin uyuşTurucu eTkisi vardır. Ama kahve günah değildir. Çünkü uyuşTurmaya elverişli kafein kahvenin öğüTülmesinden elde edilen ayrı bir maddedir.
Bizim bahseTTiğimiz şey de bu ayrı madde olan kafeindir.
Bunu Tek başına yemek günah mı? Günah. UyuşTurucudur çünkü. Tıbda kullanımına ruhsaT verilmişTir. Uyku hapları, ağrı kesicilerde bol bulunur. Dişi ağrıyan dişine koyduğunda dişi uyuşur. Başı ağrıyan içerse ağrısı bir müddeT kesilir. (Vermidon, novaljin...) Esrardan farkı yokTur. EkTazi hab gibidir.
Şimdi bu kafeini alıyorsun suya aTıyorsun. Bunun içinde bulunduğunu bile bile içiyorsun. Günah olmuyor mu? Oluyor Tabi.
Püf nokTa şu:
Bileşik mi karışım mı içiyorsun? Bir maddenin günah olup olmadığı bileşik için söz konudur. Karışımlarda karışımı oluşTuran her bir maddeye ayrı ayrı bakılır.
Kouyu oriininden saptirip belden asagi vurmaya basladik gibi geliyor bana...
ISra ulemadan bazilarinin görüsleirni vererek iyi bir katki yapti. Istifade ettim..
Bu devirde herkes basinin caresine bakacak diye yola cikip kahveyi niye ictigimize dair karisim bilesim muhabbetinden medet ummaya baslariz..
Alıntı yapılan: "çorbacı"kola
Kafeinli cola vb. içecekler mekruh mudur?
Çorbacı kardeşim zaten siz direk kafeini içmek mekruhmudur demediniz.Kafeinli içecekler mekruhmudur dediniz.
Alıntı YapISra ulemadan bazilarinin görüsleirni vererek iyi bir katki yapti. Istifade ettim..
Faydalanacağınız bişey yaptıysam ne mutlu bana
LÜTFEN CAYIMIZA VE KAHVEMIZE DOKUNMAYINDA GERISINI TARTISIN.
Hepimiz cenneTi isTiyoruz. CenneT yolundaki sefer arkadaşlarıyız. Birbirimizi ikaz eTmek, uyarmak, TuTup kolundan kaldırmak hepimizin vazifesi.
Rabbim cümlemizi cenneTTe buluşTursun. amin.
Alıntı YapRabbim cümlemizi cenneTTe buluşTursun. amin.
Amin inşaAllah
Sevgili kardeslerim konuyu biraz buyuttugumuzun farkındayız herhalde...
her kafein olan seyi haram mekruh sınıfına sokmakla ne kadar kısır bir donguye ulastıgımızı gormek hiç de zor olmasa gerek.
kafein...
Once bunu tartısmak gerek. Alimlerin zamanında boyle bir sey var mıydı? yoktu derseniz yanılırsınız ..Bugun kahvenin gecmişi binlerce yıl oncesine dayanıyor. Yine aynıs ekilde cikolata da binlerce yıllık maddeler. Ve daha da onemlisi bu tur bitkilerde daha cok olan insanda uyusturuculuk hissi veren bitkiler.Bunlar hepsi zamnında alimler tartısmıslar.
Cay...
Herkes içiyor ve bugune kadar da cay hakkında en ufak bir yorum duydunuz mu? yasaklıgı konusunda...Cay içip de kafayı bulanı duydunuz mu?Ya da kahve içip de ...
Aynı seyler bu dongu içinde devam eder. Kola da bu sınıfın içerisinde incelenmelidir. Yasaktır diye kesin bir hukum vermek akle ve mantıga aykırı olur.
muallim kardeşim TarTışmalarımızı başTan iTibaren okursan bizim kahveye, çaya haram dememizin söz konusu olmadığını anlarsın.
Kola konusu çaydan ,kahveden çok farklı. Kolanın içine kafein sonradan, bağlılık yapmak daha çok saTmak için kaTılıyor. Bunların oyununa gelmek mü'min'e yakışır mı?
her seyi germenin de bir manası yok diyorum...
Kola bagımlılık yapıyormus...Bu bir varsayım. Coca cola yapıyor dogrudur ama diğerlerinde boyle bir sey soz konusu değil...
Alıntı yapılan: "muallim"Sevgili kardeslerim konuyu biraz buyuttugumuzun farkındayız herhalde...
Evet dikkat etmemizle beraber her seyin ifrat ve tefriti zararlidir.
abartmayın ne kadar fazla suphe duyarsanız o kadar evhamlı olursunuz artık...
bunun abarTmakla alakası yok. Vera ile vesvese doğu ile baTı kadar uzakTır bizde.
mı Acaba?
"Zaman hüsnü zann zamani degildir"
muallim kardeşim
Bir yerde veba var dense sen oraya gider misin?
Aklı olan Tehlikeli bir haber aldığında buna kulak verir. Günahın en küçüğü bile büyükTür. Çünkü seni yaraTan Rabbine isyan ediyorsun. Günah ve sevab açık. Kafeinin günah olmadığını neye dayanarak söylüyorsun?
Bence buna inanmıyorsan da inananlara engel olma.
peki kardesim.....
inananlara engel olmayalım....
Kola da içmeyin kahvede içmeyin siz....(çünkü ikisi de birdir. Kafein içerir.Hatta kahvedeki koladakinden daha fazla içerir.)
kafeinin günah oldugunu alenen belirten bir fakih görüsü getirdikten sonra günah deyiniz...
"Esyada beraeti zimmet asildir" prensibini görmezden gelmeyelim...
Ayrica helale haram demek de küfrü iktiza ettirir...
Her cenah dikkatli olmali...
Ulusoy turiz aş. de TIR şofölüğü yapan bir bir yakınım bana başından geçen bir olayı anlattı.
Almanyadan ,Türkiyeye Coca cola fabrikasına nakliye yapıyormuş.
Taşıdığı yükün ne olduğunu kendiside bilmiyormuş.
Türkiye sınırları içerisinde kaza yapmış.TIR devrilmiş.Tırın içindeki poşet çuvallara dolu olan malzeme asfalta dökülmüş.Bemmbeyaz,kaygan,nişastaya benzeyen malzeme.
Coca cola üretiminde bu malzemenin ne işe yaradığını kendisi merakında araştırmış.Bir miktarını laborant olan arkadaşına incelettirmiş.
DOMUZ KEMİKLERİNİN ÖĞÜTÜLMÜŞ KİMYASAL BİR KARIŞIMIYMIŞ.Coca cola ya çok değişik bir tat veriyormuş.
Ben yaklaşık dört yıldır coco cola içmiyorum.
NOT:COCA COLA İÇENLER BİR DENESİNLER :SÜREKLİ İÇENLERİN TER KOKULARI ÇOK PİS KOKACAKTIR. İÇMEYİ BIRAKIP BİR HAFTA SU İÇSİNLER.TER KOKUSU DİYE BİR ŞEY KALMAYACAKTIR.
Kardesim kesin bilinmeyen seylerde inatlasmayin.Bir müslüman bir seyden sübse ederse o sey o kisi icin haram sayilir.takvada böyledir.
kahve ve cayin neredeyse haramligini isbat edeceksiniz.Buda nereden cikti.o zaman haram icmeyen müslüman gösterebilirmisiniz.
S.H.T. Efendi hazretleri birisinin evine müsafir olur.Ev sahibi sunu bir imtihan edeyim kendisinin büyük alim aoldugunu iddia ediyor.deyüp kahve icip icmedigini sorar.S.H.T. efendi hazretleri evet veysel garani hazretlerinin bize hatirasi olan kahveyi icelim maalinde cevap verir.bununla tabiinin en faziletlisi olan üveysi karninin hatirasini hatirlatir.Soralim acaba üveysi karni ki rasülüllahin esvgisini almis bir zat harammi icmistir.?
Gelelim coco kolaya insana faidesi olmayabilir hatta zararida olabilir. onun hakkinda cok sözler söyleyende oldu.kesin olarak haramligini isbat eden olmadi. ve müslümanlarda her yerde iciyor.sonra bizi her türlü haramdan korumaya calisanlar her halde ondanda korumak icin aöu söylemekden cekinmezler.
haramligina inanan icmesin sahsen bende sihhat yönünden sevmiyorum .ictigimde cok azdir.
ben merhum büyügümden duymustum söyle ifade ettiler.kardeslerim benim cola ictigimi zan ederler ben senede bir kac defa cola ictigim vakidir.
arif olan anlasin.
Alıntı Yap
ben merhum büyügümden duymustum söyle ifade ettiler.kardeslerim benim cola ictigimi zan ederler ben senede bir kac defa cola ictigim vakidir.
arif olan anlasin
:x
Alıntı Yap
DOMUZ KEMİKLERİNİN ÖĞÜTÜLMÜŞ KİMYASAL BİR KARIŞIMIYMIŞ.Coca cola ya çok değişik bir tat veriyormuş
Biz duyduğumuzun yalancısıyız.Ayrıca şüpheli oluşu içmememin bir nedeni.
Aslında Asitli şeylerden kaçınmak lazım.
yusufum kardeşim
İmam-ı Gazali hazreTleri Kimyayı SeadeT kiTabında kesin olarak haramlığı bilinmeyen şeylerin yenip içilmesinde bir günah olmadığını böyle şeylerde şüphe edilmemesi gerekTiğini ifade eTmekTedir. Bizce de bu doğrudur. Bu vesvesedir.
Biz kahveye çaya mekruh demiyoruz.
Bizim kerih gördüğümüz ''kafein'' maddesidir. Kafeinin uyuşTurucu madde olduğu bilimce kabul edilmiş ki 30 mg gibi bir mikTarı ağrı kesici olarak kullanılıyor. Şahsen ben denemedim ama bu haplardan beş alTı Tane içilirse ne olur? Bu mikTar sarhoş eTmez mi? UyuşTurucu madde bağlılarının Tedavisinde bu kullanılmıyor mu?
Mekruh bir maddeyi helalle karışTırsanız da bu karışım mekruh olur. İsTerse bu karışım uyuşukluk vermesin. Bizim başından beri anlaTmaya çalışTığımız da budur. Kafein helal olan kolalı içeceğe sonradan kaTılmakTadır.
Hepinize selam ederim.
Yeni bir konuya değinmek isTiyorum. Son yıllarda yayılmaya başlayan Kefir ismindeki içeceğin hükmü nedir?
Değerli çorbacı kardeşim.Ben fıkıh konusunda fazla teferruatlı bilgiye sahip değilim .Ama içkinin azının da çoğu gibi haram olduğunu kesin olarak bilmekteyim.
Asitli içeceklere kesinlikle alkol karıştırılmaktadır.
Alkolsüz zannetiğiniz, asitsiz içeceklerden (konsantre şeftali,konsantre vişne ) Hani beş litre suya bir bardak karıştırılıp içilen cinsler varya ,Herkes onları doğal zanneder.
KESİNLİKLE VE KESİNLİKLE SÖYLÜYORUM.BUNLARA ALKOL KARIŞTIRILMAKTADIR.ONLAR BİLE SAF DEĞİLDİR.
Kimki alkol karıştırmıyorum diyorsa yalan konuşuyordur.Alkolsüz konsantreler tam karışım olmuyor.
Bunun böyle olduğunu kesinlikle biliyorum.Allah'a inandığın gibi buna inan kesinlikle alkol kullanılmaktadır.Bu işlerle uğraşan en takvası bile alkol karıştırmaktadır ama az ama çok.Gözlerimle gördüm yaşadım diyorum.Gayri karar sizin.
Alıntı yapılan: "ÖZ-67"
S.H.T. Efendi hazretleri birisinin evine müsafir olur.Ev sahibi sunu bir imtihan edeyim kendisinin büyük alim aoldugunu iddia ediyor.deyüp kahve icip icmedigini sorar.S.H.T. efendi hazretleri evet veysel garani hazretlerinin bize hatirasi olan kahveyi icelim maalinde cevap verir.bununla tabiinin en faziletlisi olan üveysi karninin hatirasini hatirlatir.Soralim acaba üveysi karni ki rasülüllahin esvgisini almis bir zat harammi icmistir.?
Alıntı Yap
ben merhum büyügümden duymustum söyle ifade ettiler.kardeslerim benim cola ictigimi zan ederler ben senede bir kac defa cola ictigim vakidir.
.
arif olana delil olarak yeter....
Efendi Hazretleri mutlaka içilsinde dememiş.
Belki ruhsat vermiş ama ,günah değildirde dememiş.
Büyük zatların bu türlü konuşmalarında bir hikmet vardır.
Ben o mübareğin sözünden içilmemesi gerektiğini anladım.ne dersiniz.<dikkatli okuyun.
''kardeslerim benim cola ictigimi zan ederler ben senede bir kac defa cola ictigim vakidir.''
bakın sozde kesinlik yok. Eger kesin bir haram olsa anında içmeyiniz diye emir buyurur. Ama benim içişliğim vakidir demek içilebilir fakat tavsiye edilemz manası vardır.
kolanın zararını herkes biliyor faydası da var ama bunun ditekt olarak haramdır kacınız seklinde yorumlanması abestir. Delilsizdir...
Alıntı Yap
kolanın zararını herkes biliyor faydası da var ama bunun ditekt olarak haramdır kacınız seklinde yorumlanması abestir. Delilsizdir...
muallim kardeş. bende zaten kesin olarak haramdır gibi söz sarfetmedim.
coco coladan kaçınırım dedim.içmiyorum dedim.Elbette kesin bir delil yok haramlığına.
Ona varıncaya kadar daha oooo... yani
:roll: :?
Alıntı yapılan: "yusufum"Alıntı Yap
kolanın zararını herkes biliyor faydası da var ama bunun ditekt olarak haramdır kacınız seklinde yorumlanması abestir. Delilsizdir...
muallim kardeş. bende zaten kesin olarak haramdır gibi söz sarfetmedim.
coco coladan kaçınırım dedim.içmiyorum dedim.Elbette kesin bir delil yok haramlığına.
Ona varıncaya kadar daha oooo... yani
peki o zaman....
PEKİSİ VARMI ? kardeşim.Şüpheli olduğu için kaçınmak gerek .Doğrusuda bu dur. coco cola çok ta önemli birt içecek te değil ki .Kola turka var mesela içeceksen onu iç .En azından kemik tozu yoktur içinde .güvenilir bir marka .nedir yani tutturmuşuz bir cola .illaki onumu içeceğiz.
Kola turkaya kim garanti veriyor?
Onada garanti veremem .Kimseye garantidir diyemem.Daha doğrusu bu zaman bana kimseye güvenmemeyi öğretti de hadi neyse.
Cola turka da da alkol vardır.yok diyene inanmamki.
Yaw beni çıldırtma muallim ne içersen iç yaw.
Adamın biri, meşhur Şeyhülislam Zembilli Ali Efendi'ye
--Sinek yemek caizmidir?diye sormuş.
Zembilli ,yüzünü ekşiterek cevap vermiş
--Yiyebilirsen caizdir.
Alıntı yapılan: "yusufum"
Yaw beni çıldırtma muallim ne içersen iç yaw.
.
sabredin sabrın sonu mukafattır....
Alıntı yapılan: "gölgeler aleminde"Sabri ogrenmek de sabir isi.
güzel bir müzakere olmuş zamanında :)