Sorum erkek yurdu talebeleri ve hocaları camiye nerdeyse 0 km yakında hal böyleyken bütün namazlarını kendi mescitlerinde kılıyorlar ...Erkeklerin namazlarını zorunlu olmadıkça camide kılmaları gerekmiyormu?
sorduğumuz sorulara cevap niye gelmiyor dikkatlerden mi kaçtı gf))
yurtlarda bir Meccittir ilim okunun her yer Meccittir
İslamda namazları cematle kılmak esastır. Ancak mecburiyet yoktur. Hele hele camiye gitme mecburiyeti hiç yoktur. Ancak camiye gitmenin ictimai noktadan faydalarını inkar etmekmek gerekir. Dolayısıyla kişi, cemaatle namaz kılmak istediği zaman, evinde, iş yerinde, sahrada, camide veya mescitte namazını kılabilir. Hal böyle iken, benim bu hususlarda en çok kafama takılan nokta şudur. İnsanlar, namaz kılmayanlar ile uğraşıp, bir kaç kişiye daha namaz kılmayı alışkanlık haline getirmek yerine, namaz kılanlarla uğraşlamalarını bir türlü anlamıyorum. Adam namaz kılsın da, ister evinde kılsın, ister camide kılsın, ister se yurdun mescidinde kılsın. Bunda yadırganacak durum nedir?
cemaatle namaz kilmak hele hele camide cemaati kübra ile namaz kilmak kücümsenmiyecek kadar kiymetli ve sünneti müekkededir.
Hazret-i Ömer, sabah namazında, camide Süleyman isimli bir genci göremeyince, nerede olduğunu sordu. Dediler ki:
(O, gece pek uyumaz. Teheccüd ve benzeri nafile ibadetle meşgul olur, belki şimdi uykuya dalmıştır.)
Hazret-i Ömer buyurdu ki:
(Eğer bütün gece uyuyup da sabah namazını cemaat ile kılsaydı daha iyi olurdu.) [İmam-ı Malik]
Cemaatle namaz kılmak Sünnet-i hüda, yani İslam’ın şiarı olan mühim sünnettir. Cemaatle kılınan namaz, yalnız kılınan namazdan 25 veya 27 derece daha faziletlidir. Cemaatle namaz kılmanın önemi hakkında bildirilen hadis-i şerif meallerinden birkaçı şöyle:
(Beş vakit namazı cemaatle kılan, Sırat köprüsünü şimşek gibi geçer.) [Taberani]
(Bir kimse, kırk gün sabah namazının ilk tekbirine yetişirse, kendisine iki berat yazılır: Cehennemden kurtuluş beratı ile münafıklıktan eminlik beratı.) [Ebuşşeyh]
(İlk tekbire yetişecek şekilde, kırk gün cemaatle kılana Cennet vacip olur.) [Ebu Ya’la]
(Cemaatle namaz kılmak için bekleyen, hep namazda gibi sevap kazanır.) [Buhari]
(Evi mescide uzak olanın [her adımına sevap verileceği için] sevabı daha fazladır.) [Buhari]
(Peygamberin sünnetini [önem vermeyip] terk eden kâfir olur.) [Ebu Davud]
(Cemaatin bir kısmı dua eder, ötekiler de âmin derse, o dua kabul olur.) [Hakim]
(İmam, namazı tamamlayıp cemaate yüzünü döndürünceye kadar onunla bulunan, gece ibadet etmiş gibi sevaba kavuşurlar.) [Tirmizi]
(Namazlarını cemaatle kılanları Allahü teâlâ sever.) [Taberani]
(En kıymetli yer mescitlerdir. Cami ehlinin en efdali, ilk girip son çıkandır. Cemaate ilk gelen ilk müslüman olan gibi kıymetlidir.) [İ. Râfi’i]
(Ezanı işitip de, cemaate gitmemek, münafıklık alametidir.) [İmad-ül-islam]
Yatsı ile sabah namazını cemaatle kılmamak münafıklık alametidir. Nasıl ki, yalan söylemek münafıklık alameti ise, cemaate gelmemek de münafıklık alametidir. Bu, cemaate gelmeyen münafık demek değildir. Kendisinde münafıklık alametinden bir alamet var demektir. Verdiği sözde durmamak da münafıklık alametidir. Sözünde durmayana münafık denmez. Fakat münafıklık alametinden birini işlemiş olur. Bu konudaki hadis-i şeriflerin mealleri de şöyle:
(Yatsı ile sabahı cemaatle kılmak, bizi münafıklardan ayıran alamettir. Münafıklar, yatsı ve sabah namazına devam edemezler.) [Beyheki]
(Yatsı ile sabah namazını cemaatle kılmak, münafıklara çok ağır gelir. Eğer bundaki ecri bilselerdi, sürünerek de olsa, cemaate gelirlerdi. Namaza gelmeyenlerin evlerini yakmak istedim.) [Buhari]
(Yatsıyı cemaatle kılan, gecenin yarısını, sabahı da cemaatle kılan, gecenin tamamını ibadetle geçirmiş olur.) [Müslim]
(Yatsıyı cemaatle kılan Kadir gecesinden hisse almış olur.) [Taberani]
Fıkıh kitaplarında cemaate gitmemeyi mubah kılan mazeretler vardır. Böyle bir mazereti olmadan cemaate gitmemek caiz değildir. Bunlar evleri yakılmaya müstahak olan ve kendilerinde münafıklık alameti bulunan kimselerdir. Böyle kimselerden olmamaya dikkat etmeliyiz!
Münafık, müslüman görünen kâfir demektir.
Bir mazereti olup da camiye gitmeyenlere de suizan etmemelidir!Camide kılmanın ise, ayrı bir sevabı vardır, yani camide namaz kılmak, evde kılmaktan daha sevabdır. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Evde kılınan namaza bir sevab, mahalle mescidinde yirmi beş sevab, Cuma namazı kılınan büyük camide beş yüz sevab, Mescid-i Aksa’da beş bin sevab, Medine’deki bu mescidimde elli bin sevab, Mescid-i haramda [Kâbe’de] yüz bin sevab vardır.) [İbni Mace]
Evde de cemaatle kılınsa, yalnız kılmaktan 27 derece fazla sevab alınır. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Cemaatle kılınan namaz, yalnız kılınan namazdan yirmi yedi derece daha faziletlidir.) [Buhari]
Mazeretsiz cemaate gitmemek caiz olmaz. Çünkü bazı âlimler cemaate gitmeye vacip demişlerdir.
Şunlar, cemaate gitmemek için özür olur:
1- Yağmur, çamur, şiddetli sıcak ve soğuk, gece şiddetli rüzgar, havanın çok kararması gibi hava muhalefeti.
2- Felçli, yaşlı veya başka sebeple yürüyemeyen, bir ayağı kesik olan veya kör. [Bunların yardımcıları veya arabaları olsa da, gitmeleri gerekmez.]
3- Canına veya malına saldıracak düşman korkusu.
4- Hareket halindeki yolcu.
5- Hastalığının artmasından veya uzamasından korkan hasta.
6- Yerine bırakacak kimse bulunmayan hasta bakıcı.
7- Nadir bulunan fıkıh dersini kaçırmak.
8- İmamın bid'at sahibi olduğunu veya abdestin, guslün, namazın şartlarını gözetmediğini bilen.
Bu kadar malümatdan sonra gelelim yurtlardaki talebelerin camiye cemaate gitmmelerine evvela onlarin okudugu islami ilimler ders müzakeresi cemaatden faziletli oldugu icin cemaate gitmemelerine isla fikhi izin vermistir.bu bir.
ikinci olarak ben denizde bu isin icersindeyim talebenin ders programi sebebi ile cemaate gitmeleri mümkün olmayabilir.
ücüncü olarak zaten yurdun mescidi vardir onlar orada cemaat yapar bu sünneti en güzel manada yerine getirirler.onun icin neden camiye gelmiyorlar diye sormak bir cehalet eseridir.
benim gidip geldiğim yurtta sabahları 200 kişi sabah namazını cemaatle kılıyor.
yurt bana 200 metre
yanımda merkez camii var 50 metre . sabah namazı cemaati 10 kişi
tercih sizin
bu bir soru değil yargılama .niye gitmiyorlar. FARZMI GİTMEK
ben müteallim kardeşimizi alkışlıyorum rabbim ilmini,afiyetini artırsın selam ve dua ile..............