II. Abdulhamid'in döneminde faaliyete geçen Hicaz Demiryoluna yeniden işlerlik kazandırılıyor.
Suudi Arabistan, Ürdün ve Suriye, Türkiye'nin ısrarlı girişimleri sonucunda kendi ülkelerinde Hicaz demir yolu projesinin bağlantılarını tamamlayacak. Suriye ve Ürdün, çalışmalarına 2010 yılında başlayacak. Suudi Arabistan'da ise çalışmalar 2012 yılında tamamlanmış olacak. İstanbul-Mekke arasını 1 güne indirecek olan proje hayata geçtiğinde, yılda 10 milyon yolcu taşınacak. Ayrıca projeyle, Mekke ve Medine'den Avrupa'ya kesintisiz ulaşım sağlanacak.
İSTANBUL'DAN BAŞLIYOR
Türkiye gazetesinin haberine göre Suriye, bugün gelinen noktada yeni hat döşemeye başladı. Meydan Ekbez ve Halep hattı da iyileştiriliyor. Bu hat, 2010 yılında tamamlanacak. Suriye, Halep-Şam rehabilitasyon projesine de 'start' vedi.
Ayrıca Suriye-Ürdün ortaklığıyla Şam ve Amman arasına 201 kilometrelik yeni hat yapılacak. Bu hat, 2012 yılında hizmete açılacak. Ürdün de, Amman-Maan arasındaki tren hattını bitirecek. Suudi Arabistan ise Riyad'dan Ürdün sınırına uzanan hatları yenileyecek. Tarihî Hicaz demir yolu hattı; Haydarpaşa'dan başlayıp, Şam üzerinden Beyrut'un Hayfa Limanı'na ulaşıyor. Buradan devam eden hat, Suudi Arabistan topraklarına kadar ulaşıyor. Hicaz Demir yolu Projesi, ilk olarak Osmanlı Padişahı 2. Abdülhamid tarafından ortaya atıldı ve 1 Eylül 1900'da yapımına başlandı. Bu proje, Bağdat Demir yolu Hattı'nın devamıydı. İki demir yolu birleşince, İstanbul, Şam üzerinden Mekke ve Medine'ye bağlanacaktı. Bu sayede İstanbul'dan Mekke'ye demiryoluyla ulaşım 120 saatte gerçekleşecekti
Dünya Bülteni / Haber Merkezi
Vakit’e konuşan Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Genel Müdürü Süleyman Karaman, Hicaz Demiryolunu, “İstanbul-Mekke Demiryolu” olarak yeniden ihya etmek istediklerini belirtti.
Sultan Abdülhamid’in 100 yıl önce yaptırdığı ancak zaman içinde atıl hale gelen Hicaz Demiryolunun yeniden canlandırılmasıyla Türkiye’den hacca demiryolu ile gidilebilecek. Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Genel Müdürü Süleyman Karaman, “İstanbul-Mekke Demiryolu” adıyla yeniden ihya etmek istedikleri Hicaz Demiryolunun mevcut durumu ve projeler hakkında Vakit’e bilgi verdi. Karaman, “3 senedir Dünya Demiryolları Birliği içinde Müslüman ülkeler olarak özel bir birliğimiz var. İslâm ülkeleri demiryolları genel müdürleri olarak bu projenin gerçekleşmesi için sürekli temas halindeyiz. 15 gün önce Paris’te demiryolları toplantısında bir aradaydık, herkeste büyük bir heyecan var. Siyasi otoritelerden de teşvik görüyoruz” dedi.
“HAC YOLCULARI İSTANBUL’DAN MEKKE’YE 24 SAATTE VARACAK”
Proje için ilgili diğer ülkelerden hattın durumu hakkında bilgi aldıklarını kaydeden Karaman, projenin Türkiye, Suriye, Ürdün ve Suudi Arabistan olmak üzere dört ülkeyi ilgilendirdiğini dile getirdi. Karaman, “Proje kapsamında Türkiye’de İstanbul - Konya Yüksek Hız Demiryolu hattı inşası devam etmekte. Bazı bölgelerde de rehabilitasyon çalışmaları yapılacak. Suriye’de ise, Meydan Ekbez - Halep, Halep - Şam, Şam – Deraa - Amman hattının 2012 yılında tamamlanması planlanmakta. Suudi Arabistan’da da Riyad - Cidde, Cidde - Medine ve Mekke - Medine şehirlerinin birbirlerine bağlanması için çalışmalara 2010 yılında başlanılacak. Proje tamamlandığında İstanbul’dan yola çıkan bir tren, 24 saatte Mekke’de olacak” diye konuştu.
HEDEF 2015
Hicaz Demiryolunun 3 bin kilometrelik uzun bir yol olduğuna dikkat çeken Karaman, hattın özellikle Suudi Arabistan bölümünün tamamlanmasının belirleyici olacağına işaret ederek, “Sanıyorum projeyle ilgili çalışmalar 2015 yılında su yüzüne çıkmış olacak. Birçok ülke birlikte karar verdiği için ne zaman tamamlanacağı konusunda kesin bir süre vermek zor. Kesin bir tarih vermek mümkün değil ancak Suudi Arabistan’ın hedefi 2015” dedi. Karaman, hattın tamamlanmasıyla aynı zamanda Avrupa’nın da Ortadoğu’ya kesintisiz demiryoluyla bağlanmış olacağına dikkat çekti.
İSTANBUL-MEKKE HATTI İÇİN PROJELER TÜRKİYE AYAĞI
* Kapıkule (Bulgaristan) –İstanbul Yüksek Hızlı Demiryolu Hattı
Hız: 250 km/saat.
Seyahat Süresi: 1 saat.
Mesafe: 230 km.
İhale aşamasında.
* Marmaray Projesi
2004 yılında başlandı ve inşaat çalışmaları devam ediyor.
Toplam Uzunluğu: 77 km.
Avrupa Yakası: 19.6 km.
Asya Yakası: 43.4 km.
Delme Tünel: 12.2 km.
Batırma Tünel: 1.4 km.
* İstanbul Konya Yüksek Hızlı Demiryolu Hattı
2003 yılında inşaatına başlandı.
Hız: 250 km/saat.
Mesafe: 650 km.
Seyahat Süresi: 3 saat 30 dk.
SURİYE-ÜRDÜN AYAĞI
* Meydanı Ekbez – Halep Hattının İyileştirilmesi
2010 yılında tamamlanacak.
Mesafe: 117 km.
Hız: 160 km/saat.
* Halep – Şam Rehabilitasyon Projesi
2020 yılında tamamlanması planlanıyor. (hat faaliyette)
Mesafe: 401 km.
Hız: 160 km/saat.
* Şam – Deraa – Amman Yeni Hat Yapımı
201 km’lik ilk kısım çalışmalarına başlandı, inşaat devam etmekte.
2012 yılında tamamlanması planlanıyor.
Mesafe: 223 km
Yapım Hızı: 250 km/saat.
İşletme Hızı : 160 km/saat.
S. ARABİSTAN AYAĞI
* Suudi Kara Köprüsü
İhale aşamasında.
Riyad – Cidde: 950 km.
Cubail – Dammam: 115 km.
* Mekke – Medine Demiryolu Bağlantısı
İhale aşamasında.
Yolcu Taşımacılığına Tahsisli 500 km.
Mekke – Cidde : 30 dak.
Mekke – Medine : 3 saat.
Yılda yaklaşık 10 milyon Hac ve Umre Yolcusu taşınacak.
* Kuzey – Güney Demiryolu
2011 yılında tamamlanması planlanıyor.
Mesafe: 2400 km.
timeturk
İnşAllah