Ben 'Mü'minlerin emiri' Ali b. Ebi Tâlib'den (r.a) şöyle dediğini işittim:
'Herhangi bir müslümana başkasının elini öpmek helâl değildir.
Ancak hanımının elini ve şefkatinden ötürü çocuğunun elini öpebilir'.
....
İmam-ı Gazali Hazretlerinin İhya-i Ulumu'd Din eserinde bu cümleye rastalamıştım..
Ve yıllardır sürdürelen bu el öpme olayının dinen hükmü okusunda bende merak hasıl etti bu cümle..
Bu konu hakkında bilgilendirirseniz sevinirim..
Sual: Bir erkek sevdigi bir erkek arkadasini öpmesinin (yanaktan olsun, dudaktan olsun hatta öpüsmesi) fetvasi nedir?
Cevab: Mekruhtur. Bu fetva İmam-ı Azam ve İmam Muhammed'e aittir. İmam-ı Serahsi'de böyle demiştir. Kerahetin kalkması için, eli öpülen zatın takvasına veya ilmine binaen öpülmesi gerekir. Mesela kişinin hocasının elini öpmesi gibi.
Bir kişinin arkadaşını öpmesi her halde mekruhtur. Bu ister el, ister yanak, ister dudak ve isterse baş olsun.
Yukarda yazılıdır; ilmine hürmeten öpebilir. Yoksa öpmemesi gerekir.
Yaşlıların Elini Öpmekte Bu Hükümdemidir acaba?
Alıntı yapılan: hulefai rasidinYaşlıların Elini Öpmekte Bu Hükümdemidir acaba?
Kadin erkegin ,erkek kadinin elini öpmekde yaslilik genclik mevzuu bahis degildir haram her yerde haramdir.
Alıntı YapBir kişinin arkadaşını öpmesi her halde mekruhtur. Bu ister el, ister yanak, ve isterse baş olsun.
bu hanımlar için de geçerli mi?
erkeğin kadının elini öpmesi kast etmemiştim erkeğin yaşlı erkeğin elini veya bayanın yaşlı bayanaın elini öpmesini kast etmiştim sayın hocam...!!!
Hz.Peygamber Aleyhissalatu Vesselam'ın yaşantısına baktığımızda-eğer hatam varsa,düzeltin kardeşlerim- bu el öpme ya da arkadaşların karşılaştıklarında birbirinin yanaklarını öpmesi hadisesine hiç karşılaşmıyoruz değil mi?
Peygamberimiz ve sahabi efendilerimizin hayatında birbirleriyle karşılaştıklarında "
MUSAFAHA" yapma gibi bir sünnetleri var..Ama el öpme ve diğelerine hiç rastlamadım..
:roll:
Ama nasıl olur büyüklerin elini öpmek örfümüzün bir gereği.böyle bir şeyi ilk defa sizden duyuyorum.şaşırdım doğrusu.bu konuda daha ayrıntılı bilgi verirseniz çok makbule geçer...özellikle bayanların büyüklerin elini öpmesi konusunda...
el öpme olayı islamda da vardır. Akabe biatındaki uygulamayı dikkatle inceleyin. Burada yaslıların ellerini opulmutur. ama nefs ve sehvani istek uyandıracak durumlarda el katiyetle opulmemiş bilakis yasaklanmıştır. El öpme olayı olmamış olsaydı onca islam alimi elini öpturmezdi. ve bundan siddetle kacınırlardı.
Yalnız bazi ihtilaflı durumları var. ozellikle el operken alnın elin üstüne koyulması pek uygun olarak gorulmemiştir. cunku alın sadece secdede yere gelir denilerek bazı alimler tarafından red edilmiştir.
el opme buyuklere karsı yapılan bir saygıdır. hurmettir. yaslılara karsı uygulanan bir sefkat belirtisidir.
gelelim erkeklerin kendi aralarında opusmesine. bu olay da tam anlamıyla caiz gorulmemiştir. hatta kadınların da kendi aralarında sıkı sıkı sarmas dolas opusmeleri de islamda seviciliği baslatabileceğinden dolayı yasaktır. bugun sokaklarda gordugumuz kadınların karsılastıkları zamanda öpüşmeleri ne kadar abes bir durumdur bunu gorebiliyoruz.
uygun olan tokalasmadır bu da bir adet geregi tokalısrken salavat getirme şekline alısılagelmiştir. guzel bir sunneti ihya amacıyla tokalasmakla yetinebiliriz. ama kardesine karsı sevgiyi gostemrek babından sarılmak sırtını sıvazlamak yapılan uygulamalardandır. ve bunlarda da her ahngi bir sehvani istek yoktur ve bu nedenle de mahsuru yoktur.
bilgilendirdiğiniz için teşekkür ederim.Akabe biatında yaşlıların elinin öpüldüğünü ilk defa öğrendim..tavsiyenizi değerlendireceğim inşaAllah.en kısa zamanda incelemek isterim..
Bu konu aylarca zihnimi meşgul etmiştir çünkü..
Yani bu bana sadece bir örf ve âdet olarak süre gelen bir davranış olarak gelmiş,acaba dini kaynaklar,İslam büyükleri bu konuda ne demişlerdir hep merak etmişimdir.
bir de şu bilgiyie öğrenince...Ben 'Mü'minlerin emiri' Ali b. Ebi Tâlib'den (r.a) şöyle dediğini işittim:
'Herhangi bir müslümana başkasının elini öpmek helâl değildir.
Ancak hanımının elini ve şefkatinden ötürü çocuğunun elini öpebilir'.
Bu konun ciddi bir şekilde araştırılması gerektiğini düşündüm...
Eğer karşıdaki kişialim veya adil birisi değil ise, yani öperken dini bir sebeb yok ise, bu tür bir tazim mekruhtur. Evla olan musafahadır. Resulullah Efendimiz de bunu göstermiştir.
Başta verdiğimiz fetva burada da geçerlidir. Tamamen ruhsat için eli öpülen şahsın ilmine hürmet gerekir. Bu ise yaşlılar da, genelde yoktur.
Yukardaki fetva "Fetavayi Hindiyye" den alınmıştı. Bu açıklama da "Dürril-Muhtar" ve bunun haşiyesi "Reddul-Muhtar" kitabından alınmıştır.
Kerahet vardır. Öpmemek ve musafaha evladır.
Allah razı olsun...
sağolun dafzilatlı açıklamalarınız için Allah cümlenizden razi olsun
Allahın selamı üzerinize olsun kardeşlerim.
El öpme mevzusunu biraz okuma fırsatı buldum. Siz güzide insanlara bir acizane hatırlatmam olacak, bir de eksiğim olan bir konuda yorum ve bilgi birikimlerinizi bekliyorum.
Hatırlatmam şu, ilim ameli icap ettirir. Amelini edemeyeceğimiz şeyleri neden aynel yakin öğrenmeye çalışıyoruz ki? El öpmenin kitabi olarak, bir değil bir çok hükmü vardır. Lakin bizim içinde bulunduğumuz cemiyetin islama ters düşmeyen "adet" anlayışını dikkate almamız gerekir diye düşünürüm.
Affınıza sığınarak sormak istediğim ise adet ve örfün islamda yeri nedir? İslam cemiyetlerin adet ve örflerini dikkate almaz mı?
Tabi bu soruya cevap verirken "mehir miktarının yörenin adetlerine bırakılması" gibi mevzuları da görmezden gelmezsiniz umarım. Yine "biz atalarımızdan böyle gördük" diyen devri cehaletin düşünce yapısını da iyi tahlil etmek gerekir.
Alakanıza teşekkür eder, iyi günler dilerim.
Alıntı yapılan: "ikuzgun".
Hatırlatmam şu, ilim ameli icap ettirir. Amelini edemeyeceğimiz şeyleri neden aynel yakin öğrenmeye çalışıyoruz ki? El öpmenin kitabi olarak, bir değil bir çok hükmü vardır. Lakin bizim içinde bulunduğumuz cemiyetin islama ters düşmeyen "adet" anlayışını dikkate almamız gerekir diye düşünürüm.
Amel edemeyecegimiz seyleri neden aynel-yakin ögrenmeye calisiyoruz diye soruluyor.
Cevap:ilim yasamak icin ögrenilir.ögrendigimiz seylerlede amel etmeye calisiyoruz bir mpüslüman olarak calisacagizda.
Elbette islama ters düsmeyen adetlerini göz önüne alacagiz.biz burada islama ters düsen ve haram olan veya öpüldügü zaman nikaha zarar verme korkusu olan hususlari beyan ediyoruz.
Islama ters düsmeyen sünnete aykiri olmayan hususlerin zaten sakincasi yoktur.
Alıntı yapılan: muallim - 19 Aralık 2005, 15:50:14
Yalnız bazi ihtilaflı durumları var. ozellikle el operken alnın elin üstüne koyulması pek uygun olarak gorulmemiştir. cunku alın sadece secdede yere gelir denilerek bazı alimler tarafından red edilmiştir.
Bunu ilk kez duyuyorum.Konuyla alakalı bilgisi olan arkadaşlar var mı?
Alıntı yapılan: fatihan - 25 Ekim 2007, 17:42:11
Alıntı yapılan: muallim - 19 Aralık 2005, 15:50:14
Yalnız bazi ihtilaflı durumları var. ozellikle el operken alnın elin üstüne koyulması pek uygun olarak gorulmemiştir. cunku alın sadece secdede yere gelir denilerek bazı alimler tarafından red edilmiştir.
Bunu ilk kez duyuyorum.Konuyla alakalı bilgisi olan arkadaşlar var mı?
mübarek seyler öpülürken agiz ile öpülür göze sürülür mesela kur´ani kerimi öpüyoruz öperiz ve sag vesol gözümüze süreriz hasan arikan hoca efendiden böyle görmüstüm ve duymustum
Gerçekten el öpmeye mecbur hissedebilirsiniz kendinizi bazen.
(Yeni bir gelin mesela bütün köyün hanimlarinin elini öper karsilastikça.
Simdi görüyorum ki artik dudaklariyla öpmeyip çenelerini koyuyorlar elin üzerine.
Bu adeti devam ettirmek isteyen bir toplulukta yasayanlar için güzel bir alternatif bence.
Peki eli alina koymak ne kadar sakincali? Ben kardeslerime elimi öptürmeyimmi o zaman bayramlarda?
Çocuklara da el öpmeden para vermezler yani. Hadi öp bakayim önce elimi de para vereyim denir hep.
Aydinlatirmisiniz efem?
Anne-babanın, dedelerin elini öpme de mahzurlu olmaz herhalde. (Gerçi bu liste uzar ama neyse...)
Nasıl anlatacağız onca insana el öpmenin, alna değdirmenin vs. uygun olmadığını? za1))
Ehli sünnet alimlerimizden ,bazı büyüklerimizin ellerini öpenleri alınlarınada koyduklarını,görmüşüzdür ,bizde zamna zaman gördüklerimizi uygulamışızdır...bu uygulamaların sohbet meclislerinde men edildiğini duymadım.lakin bazılarıda,öptürmekten kaçınırlar.kişiye göre değişe biliyor mutlak şahit olmuştur.ihvanımız meclislerde .yani yaşantımızda bazı meseleleri okuyarak değil ,YAŞAYARAKTA öğrenebiliyoruz......dolayısıyla.yüz yüze öpmek asla olmayan bir durum.omuzları bir birine değdirmek suretiyle,kafa lardan değdirerek sarılmalar var...men edenide görmedik..
fetva işi de ehlinin.onlarda gerekeni yazmışlar sağolsunlar.
Alıntı yapılan: muallim_abi - 03 Aralık 2005, 04:53:50
Sual: Bir erkek sevdigi bir erkek arkadasini öpmesinin (yanaktan olsun, dudaktan olsun hatta öpüsmesi) fetvasi nedir?
Cevab: Mekruhtur. Bu fetva İmam-ı Azam ve İmam Muhammed'e aittir. İmam-ı Serahsi'de böyle demiştir. Kerahetin kalkması için, eli öpülen zatın takvasına veya ilmine binaen öpülmesi gerekir. Mesela kişinin hocasının elini öpmesi gibi.
Bir kişinin arkadaşını öpmesi her halde mekruhtur. Bu ister el, ister yanak, ister dudak ve isterse baş olsun.
el öpmek ile yanakdan veya dudakdan öpme arasinda fark vardir.yukarisi sehveti tetiklediginden mekruhun üzerinde haram olabilirde
Bir hoca efendiye talebeleri, müftülerin ve sakallı eski hocaların kendilerine ellerini öptürdüklerini ve bununla ilgili ne yapmaları gerektiğini sorduklarında "el öpmekle dudak aşınmaz evlatlarım" cevabını verdiğini talebelerinden işitmiştik.
'iki arkadaş veya iki dost karşılaştığı zaman kafaları tokuşturmak yerine göğüsleri ile kucaklaşarak musafaha yapması gerekir' diye duymuştum bu hususda yardımcı olursanız memnun olurum