Otobüsle yolculuk esnasında nasıl abdest alıp namaz kılar! Kadın ve Erkek için aynı şeyler geçerlimi?
Alıntı yapılan: eleminOtobüsle yolculuk esnasında nasıl abdest alıp namaz kılar! Kadın ve Erkek için aynı şeyler geçerlimi?
Durma imkanı yoksa ve abdestte alması icab ediyorsa teyemmüm hakkını kullanır.
Oturduğu yerde ima ile namazını kılar. Burada dikkat edilmesi icap eden bir şey varsa oda ima şeklini müslümanlarin bilmemesidir. İma sadece başın hareket etmesidir. Yoksa otobüste secde ve rûküya gitmek değildir.
Teşekkür ederim
Alıntı yapılan: "müteallim"Alıntı yapılan: "elemin"Otobüsle yolculuk esnasında nasıl abdest alıp namaz kılar! Kadın ve Erkek için aynı şeyler geçerlimi?
Durma imkani yoksa abdaste almasi icab ediyorsa teyemmüm hakkini kullanir oturdugu yerde ima ile kilar.burada dikkat edilmesi icap eden bir sey varsa oda ima seklini müslümanlarin bilmemesidir.ima sadece basin harket etmesidir.yoksa otobusda secde ve rüküya gitmek degildir.
BİSMİHİ TEALA
Sevgili kardeşim.
Bu fetvanın kaynagını alabilirmiyim?
Zira Hanefi mezhebine ait fıkıh kitablarındaki ibareler senin söylediğinin 180 derece tersini söylemektedir.
Alıntı yapılan: "karaşahin"Zira Hanefi mezhebine ait fıkıh kitablarındaki ibareler senin söylediğinin 180 derece tersini söylemektedir.
Bu fetvanın kaynagını alabilirmiyim?
Alıntı yapılan: "müteallim".burada dikkat edilmesi icap eden bir sey varsa oda ima seklini müslümanlarin bilmemesidir.ima sadece basin harket etmesidir.yoksa otobusda secde ve rüküya gitmek degildir.
bunun kaynagini bende merak ettim gercekten ima seklini müslümanlarin bilmemesine nicin dikkat edilicek ki ?
bi zahmet sizde : )
Alıntı yapılan: "La-Edri"bi zahmet sizde : )
fazilet taskvimi 2005 subat 15 bakiniz lütfennimetül-islam namaz bahsi sahife 644.ve daha dabbe üzerinde namaz bahislerine bakmaniz kafidir.
fazilet takvimi hmm kaynak : ) tamam sagolasiniz
Ayakta veyâ sandalye üzerinde oturarak îmâ ile kılması da câizdir
Lâkin yere oturması efdaldir.
Rükûda başını biraz eğer, secdede rükûdan daha çok eğer. Vücûdunun eğmesine lüzum yoktur.
buldum sagolasiniz ..
Alıntı yapılan: "müteallim"Alıntı yapılan: "La-Edri"bi zahmet sizde : )
fazilet taskvimi 2005 subat 15 bakiniz lütfen
nimetül-islam namaz bahsi sahife 644.
ve daha dabbe üzerinde namaz bahislerine bakmaniz kafidir.
BİSMİHİ TEALA
Kusura bakmayın ama fıkhı bir konuda takvim yapraklarında ki ifadeler değil,fetava-i hindiye, ibn-i abidin, dürer ve gürel, mezahibu'l erbaa v.s gibi fıkıh kitablarındaki ibareler önem taşır.
takvim yapragindaki ibareler de belki ordan alinmistir degil mi ama :)
Alıntı yapılan: "La-Edri"takvim yapragindaki ibareler de belki ordan alinmistir degil mi ama :)
BİSMİHİ TEALA
Fıkhı hükümler asla zan ile sabit olmaz.Ve hiç bir hanefi fıkıh kitabı tarif edildiğı gibi otobüs (veya siz buna binek deyin) içerisinde (veya üzerinde) farz namaz kılınabileceğinden (caiz olmadığı için) bahis etmez.
Siz fıkıh kitablarını iyi araştırmadınız galiba "babussalati aladdabbeti " bölümlerine bakınız.
"Ni'metül islam, şerh-i nur-ül izah" ve diğer fıkıh kitablarında da geçtiği üzere binek üzerinde farz ve vacib namazlara müsade yoktur lakin zaruret halinde kılanabildiğidir en büyük zarurette vaktin geçmesidir.
Şunuda belirtelim, Ruku ve secde yapılarak normal namaz kılmanın mümkin olmadığı otobüs,uçak gibi vasıtaların gidiş yönü kıble kabul edilir.
Alıntı yapılan: rahnameSiz fıkıh kitablarını iyi araştırmadınız galiba "babussalah esselâtüaladdabbe" bölümlerine bakınız
"Nimetül islam, şerh-i nur-ül izah" ve diğer fıkıh kitablarında da geçtiği üzere binek üzerinde farz ve vacib namazlara müsade yoktur lakin zaruret halinde kılanabildiğidir en büyük zarurette vaktin geçmesidir.
Şunuda belirtelim, Ruku ve secde yapılarak normal namaz kılmanın mümkin olmadığı otobüs,uçak gibi vasıtaların gidiş yönü kıble kabul edilir.
BİSMİHİ TEALA
Fıkıh kitablarında binek üzerinde namazın caiz olabilmesi için sıralanan zaruretler kısaca söyledir:
1) sağnak yagış olacak,
2) pir-i fani olacak,
3) hasta binek üzerinde inmeye kudreti bulunmayacak,
4) binekten indikten sonra bineğe binmeye kudreti olamayacak,
5) yağmur yüzünden yer camurlu olacak.
şimdi bu zaruretler arasında vaktin çıkması nerededir?
Vaktin çıkmasından korkansan o zaman iki namazı cem edersin böylece mesele kalmaz.
Nuril izah'ta senin söylediğin gibi bir ibare yoktur,ni'met-i islam'daki ibare Mehmed vehbi (rahmetullahi aleyh)'in kendi yorumudur.
Binegin yönü'nün kıble olması sadece tren,gemi ve ucak gibi ayakta namaz kılınabilen bineklere mahsustur,onlarda da ayakta namaz kılınabildiği için umum bel'va yönünden cevaz verilmiştir.Dikkat edilirse otobüs bu binekler arasında sayılmamıştır.
Ya kardeşim sizin dediğiniz mazeretler tabi var ama bu mazeretler,neden izin veriliyor? Binek üzerinde bu tehlikelerden dolayı inemeyip namazın vakitinin geçme olasılığı olduğu için. Yoksa adam o tehlikede binek üzerinde iken namazı kılmazdı,bu mazeretlerde söz konusu bile olmazdı ,istediği vakitte ister tek o namazı kılardı ister dediğiniz gibi cem ederdi değilmi?
Birde bu şartlar içinde “Dürer”de deve üzerinde olup kafile ile yürümek de ise şartıda var
Mesela uçak,yolcu otobüseri,tren vaktin çıkmasına kadar durma ihtimali yok ise tabiki yukarıda da belirtildiği üzere ima ile kılacak gemiye gelincede kıblesi nereyse oraya döner.
Bunun beyanı gayet açık ve herkezin ulaşabileceği kaynaklar .
Alıntı yapılan: "karaşahin"[BİSMİHİ TEALA
Kusura bakmayın ama fıkhı bir konuda takvim yapraklarında ki ifadeler değil,fetava-i hindiye, ibn-i abidin, dürer ve gürel, mezahibu'l erbaa v.s gibi fıkıh kitablarındaki ibareler önem taşır.
fazilet takvimindeki ifadelerin kaynaklari saydiginiz fikih kitaplaridir.baskasi degildir.bulmaniz kolay olsun diye o adres verilmistir.
her konu 25 kisilik bir ulema tarafindan hazirlanmis.bütün konulara fazilet nesriyat tarafindan ulasabilirsiniz.
fazilet takvimi diger takvimlar gibi degildir.
Alıntı yapılan: rahnameYa kardeşim sizin dediğiniz mazeretler tabi var ama bu mazeretler,neden izin veriliyor? Binek üzerinde bu tehlikelerden dolayı inemeyip namazın vakitinin geçme olasılığı olduğu için. Yoksa adam o tehlikede binek üzerinde iken namazı kılmazdı,bu mazeretlerde söz konusu bile olmazdı ,istediği vakitte ister tek o namazı kılardı ister dediğiniz gibi cem ederdi değilmi?
Birde bu şartlar içinde “Dürer”de deve üzerinde olup kafile ile yürümek de ise şartıda var
Mesela uçak,yolcu otobüseri,tren vaktin çıkmasına kadar durma ihtimali yok ise tabiki yukarıda da belirtildiği üzere ima ile kılacak gemiye gelincede kıblesi nereyse oraya döner.
Bunun beyanı gayet açık ve herkezin ulaşabileceği kaynaklar .
BİSMİHİ TEALA
İslama en büyük darbe islami (özellikle fıkhı) konularda müslümanların kendi mantıkları ile yorumsal konuşmalarıdır.Şimdi bu vaktin çıkması meselesini otobüste farz namaz kılmaya meşru olarak göstermenin mantığını hiç bir ulema sanki akl edememiş,gibi kardeşim kendi mantığı ile bunu zaruretler arasına kattı. Ve olabildi mi acaba?
Ucak, tren ve gemi de vakit ister çıksın isterse çıkmasın ayakta namaz kılmaya ruhsat varken, niye ima ile namaz kılacağım?
Bu mantığı da anlayabilmiş değilim
Alıntı yapılan: "müteallim"Alıntı yapılan: "karaşahin"[BİSMİHİ TEALA
Kusura bakmayın ama fıkhı bir konuda takvim yapraklarında ki ifadeler değil,fetava-i hindiye, ibn-i abidin, dürer ve gürel, mezahibu'l erbaa v.s gibi fıkıh kitablarındaki ibareler önem taşır.
fazilet takvimindeki ifadelerin kaynaklari saydiginiz fikih kitaplaridir.baskasi degildir.bulmaniz kolay olsun diye o adres verilmistir.
her konu 25 kisilik bir ulema tarafindan hazirlanmis.bütün konulara fazilet nesriyat tarafindan ulasabilirsiniz.
fazilet takvimi diger takvimlar gibi degildir.
BİSMİHİ TEALA
İyi ama kardeşim benim söylediğim kitabların hiç birinde farz namazlar binek üzerinde kılınabilir diye bir ibare geçmiyorken, bu takvim yapraklarını hazırlayan bu (senin ifaden ile) 25 kişilik heyet bu fetvayı nasıl verebiliyorlar?
Alıntı Yap
İslama en büyük darbe islami (özellikle fıkhı) konularda müslümanların kendi mantıkları ile yorumsal konuşmalarıdır.Şimdi bu vaktin çıkması meselesini otobüste farz namaz kılmaya meşru olarak göstermenin mantığını hiç bir ulema sanki akl edememiş,gibi kardeşim kendi mantığı ile bunu zaruretler arasına kattı. Ve olabildi mi acaba?
Konuyu saptırarak bunu mantıksal olarak algılamaya devam edebilirsiniz.
O Muhterem ulema akıl etmişde zamanı ahirde sizin gibi,böyle ihtilaflar çıkartılacağı için bu mazeretleri tam yerinde vermiştir. Yoksa Bu mazeretler neden verilsin? Bunun cevabını verirseniz ozaman daha iyi neticeye varılır sanırım.
"Sizin mezhebinizi bilmiyoruz ama hanifi mezhebene göre namazın kazaya kalmaması için zaruret halinde binek üzerinde namaz kılınabilir".
Ayakta kılabiliyorsa ayakta kılar lakin kıblesi neresi ise o tarafa döner.
Sefine (gemi)hususunda İmamı azam, kıratı yani fatiha ve zammı sureyi okumayı oturarak başlayıp sonra ayağa kalkıb sonra ruku ve secdeye varılmasını buyurmuşlardır. İmamı Yusuf ve İmamı Muhammed ise baş dönmesi olacağından dolayı oturarak gücü nisbetinde ima ile kılabilir buyurmuşlardır hulasa her nerede olursanız olun namazı terk caiz değildir.
Not: Şafi mezhebinden olanlar namazını cem edebilir.
Alıntı yapılan: rahnameAlıntı Yap
İslama en büyük darbe islami (özellikle fıkhı) konularda müslümanların kendi mantıkları ile yorumsal konuşmalarıdır.Şimdi bu vaktin çıkması meselesini otobüste farz namaz kılmaya meşru olarak göstermenin mantığını hiç bir ulema sanki akl edememiş,gibi kardeşim kendi mantığı ile bunu zaruretler arasına kattı. Ve olabildi mi acaba?
Konuyu saptırarak bunu mantıksal olarak algılamaya devam edebilirsiniz.
O Muhterem ulema akıl etmişde zamanı ahirde sizin gibi,böyle ihtilaflar çıkartılacağı için bu mazeretleri tam yerinde vermiştir. Yoksa Bu mazeretler neden verilsin? Bunun cevabını verirseniz ozaman daha iyi neticeye varılır sanırım.
"Sizin mezhebinizi bilmiyoruz ama hanifi mezhebene göre namazın kazaya kalmaması için zaruret halinde binek üzerinde namaz kılınabilir".
Ayakta kılabiliyorsa ayakta kılar lakin kıblesi neresi ise o tarafa döner.
Sefine (gemi)hususunda İmamı azam, kıratı yani fatiha ve zammı sureyi okumayı oturarak başlayıp sonra ayağa kalkıb sonra ruku ve secdeye varılmasını buyurmuşlardır. İmamı Yusuf ve İmamı Muhammed ise baş dönmesi olacağından dolayı oturarak gücü nisbetinde ima ile kılabilir buyurmuşlardır hulasa her nerede olursanız olun namazı terk caiz değildir.
Not: Şafi mezhebinden olanlar namazını cem edebilir.
Rahname kardesime tamamen katiliyorum.Allah razi olsun kardesim. :x
Alıntı yapılan: "karaşahin"[BİSMİHİ TEALA
İyi ama kardeşim benim söylediğim kitabların hiç birinde farz namazlar binek üzerinde kılınabilir diye bir ibare geçmiyorken, bu takvim yapraklarını hazırlayan bu (senin ifaden ile) 25 kişilik heyet bu fetvayı nasıl verebiliyorlar?
binek üzerinde nafile namazin kilinmasinda herhangi bir sorun yok zaten normal zamandada olsa nafileler oturarak kilinir.fetvasi budur.
akli selim olan birisi söyle düsünsün.durma imkani yok baskasina baglisin.namaz vakti geciyor Allah askina söyle namazi terkmi edecegiz yoksa ima ilede olsa kilacakmiyiz.neden isi yokusa sürüyorsun.bu dabbe üzerinde namaz konularinda yeri vardir.o kadar cok merak ediyorsan biraz arastiriver.
yanlissa dogrusunu bul ve burada paylas.vesselam
Alıntı yapılan: karaşahin - 03 Şubat 2007, 20:13:58
Alıntı yapılan: müteallimAlıntı yapılan: karaşahin[BİSMİHİ TEALA
Kusura bakmayın ama fıkhı bir konuda takvim yapraklarında ki ifadeler değil,fetava-i hindiye, ibn-i abidin, dürer ve gürel, mezahibu'l erbaa v.s gibi fıkıh kitablarındaki ibareler önem taşır.
fazilet takvimindeki ifadelerin kaynaklari saydiginiz fikih kitaplaridir.baskasi degildir.bulmaniz kolay olsun diye o adres verilmistir.
her konu 25 kisilik bir ulema tarafindan hazirlanmis.bütün konulara fazilet nesriyat tarafindan ulasabilirsiniz.
fazilet takvimi diger takvimlar gibi degildir.
BİSMİHİ TEALA
İyi ama kardeşim benim söylediğim kitabların hiç birinde farz namazlar binek üzerinde kılınabilir diye bir ibare geçmiyorken, bu takvim yapraklarını hazırlayan bu (senin ifaden ile) 25 kişilik heyet bu fetvayı nasıl verebiliyorlar?
Peki iyide güzel kardeşim o zaman iki vaktin cem olacağını caiz kılan hanefi kaynağını sizden alalım ?!?
Hangi kitabda yazıyor ?
....Bu durumlarda namazınızı araç içinde oturarak kılabilirsiniz. Ancak tren, uçak, gemi gibi vasıtalarda mümkünse ayakta kılınır, değilse oturarak kılınır. Hayvan veya vasıta üzerinde oturarak namaz kılacak olan kimse, secdede rükûdan biraz fazla eğilir. Ancak otobüste öndeki koltuğun üzerine baş koyarak secde etmek mekruhtur.
Hareket hâlindeki araçlarda namaz kılarken kıbleye dönme mecburiyeti yoktur. Aracın gittiği yöne doğru oturulan yerde îma ile namaz kılınır.
Bu saydığımız yolları hiç denemeden, hiçbir gayrete girmeyip namazı kazaya bırakmak, büyük bir günahtır. Yolculuk bittikten sonra namazların kazasını yapmakla sorumluluktan kurtulunmuş olunmaz. Çünkü, burada kazaya bırakmayı gerektirecek bir engel yoktur.
Bu konuları bilmemek, namazı kazaya bırakmak için mazeret sayılmaz. Çünkü, dinimizi yaşamaya yetecek kadar bilgiyi öğrenmeye mecburuz.
Bir kimse, bir özür sebebiyle farz olan bir namazı yere inmeden hayvan üzerinde kıldığı zaman, gücü yettiği tarafa yönelerek namaz kılabilir. Fakat kıbleye doğru yürümekte olan bir hayvan üzerindeki insanın namazı, o hayvanın kıble yönünden bir rükün yerine getirilecek kadar dönmesi ile bozulur.
o gün için taşıt yoktu ama şu an aynı fetva arabalarda geçerlidir
Büyük islam ilmihali