Sadakat islami Forum

DİNİ KATEGORİLER => İSLAMİ SORULARINIZ VE CEVAPLARI => Konuyu başlatan: -SüHaN- - 11 Eylül 2007, 13:02:37

Başlık: Hatimlerin Belli bir Sayıya Ulaşınca Hatim Sayılma Sebebi?
Gönderen: -SüHaN- - 11 Eylül 2007, 13:02:37
selamün aleyküm

değerli kardeşlerim size bir sorum olacaktı..

Yasin-i şerif hatimlerimiz olsun münciye hatimlerimiz olsun belli bir adetten sonra hatim iniliyor ya,bundaki hikmet nedir.?

bizler şeksiz süphesiz büyüklerimizden gördüğümüz gibi,onların tavsiye ettiği gibi yapıyoruz ama zahiri kimseler bunun hikmetini ve hadisler ile desteklenip desteklenmediğini soruyorlar..

Yardımcı olur musunuz...

Teşekkür ediyorum...
Başlık: Hatimlerin Belli bir Sayıya Ulaşınca Hatim Sayılma Sebebi?
Gönderen: ankebut-57 - 11 Eylül 2007, 23:01:33
Halis ECE Hocamızı az-çok bilirsiniz. Bir başka sitemizde, bu soruyu soran kardeşimize cevaben yazdıkları, bizce gayet yeterlidir.

***

Merak etmekte haklıksın; ama kayd-i ihtirazi olarak ifade ettiğin gibi, hikmetinden sual etmenin edeple-adapla alakalı yönü bir tarafa, cevabını alabilecek durumda değiliz... Öyle buyrulmuş, biz de ona uymakla mükellefiz. Hasılı benim de bu hususta bilgim ve sana verebilecek bir cevabım yok.

Malumunuz; tasavvufta bir usûl vardır: "müridin fıkhı mürşidinin amelidir" diye... Biz de o düstura göre hareket ederiz, ediyoruz.

Bilmukabele selam ve muhabbetler...


***

Ayrıca, İmam-ı Muhammed Masum(k.s) Hazretlerine ait olması lazım, şöyle bir söz vardı; “Kişi, farz, vacip ve sünneti müekkede olan ibadetlerde fıkıh kitaplarında ne yazılıysa ona tabidir. Onun dışındakilerde (sünneti gayrı müekkede, nafileler…) mürid mürşidine tabidir."

Selam ve duâ ile...
Başlık: Re: Hatimlerin Belli bir Sayıya Ulaşınca Hatim Sayılma Sebeb
Gönderen: müteallim - 11 Eylül 2007, 23:39:18
Alıntı yapılan: "-SüHaN-"
selamün aleyküm

değerli kardeşlerim size bir sorum olacaktı..

Yasin-i şerif hatimlerimiz olsun münciye hatimlerimiz olsun belli bir adetten sonra hatim iniliyor ya,bundaki hikmet nedir.?

bizler şeksiz süphesiz büyüklerimizden gördüğümüz gibi,onların tavsiye ettiği gibi yapıyoruz ama zahiri kimseler bunun hikmetini ve hadisler ile desteklenip desteklenmediğini soruyorlar..

Yardımcı olur musunuz...

Teşekkür ediyorum...


manevi esrari olan seyleri maneviyyatdan haberi olmayan anlayamaz.anlamasida mümkün degil.
Başlık: Hatimlerin Belli bir Sayıya Ulaşınca Hatim Sayılma Sebebi?
Gönderen: -SüHaN- - 12 Eylül 2007, 00:47:40
müteallim..açıklamanıza sonuna kadar katılıyorum..

ankebut-57 ..Hz.Allah razı olsun .. Yaptığım açıklamaya ilave edeceğim Hocamızın açıklamalrını...Aslında aklıma gelmişti ama yazıları arasında rastlayamadım .kendimce bir açıklama yaptım mecburen...  yaptığım açıklama:



bu soruyu sormaktaki endişeni anlıyorum.Ve de hak veriyorum.Çünkü günümüzde o kadar çok bid’at türetilmiş ki dinde hiçbir yeri olmayan..
Açıklamalarım soruna tam cevap olamayabilir çünkü tam bir bilgi sahibi olmadığımdan tatmin edici bir cevap verecek kadar ehil değilim..
Bunun böyle olmasında tabi ki bir kural yoktur..benim bildiğim kadarı ile bu sayıyı emreden belli bir nas yoktur. Emir şeklinde değil ama tavs,ye şeklinde okuna gelmiştir 41 defa olunca bir yasin-i şerif hatmi sayılmıştır.büyükler böyle yapmışlar.. Mutlaka sahabeler de böyle yapmış olmalılar ki Hz.Allah’ın velileri de onların yolundan gitmişlerdir.Tabi ki aslını bilemiyoruz..
Ama böyle okunmasında bir sakınca olacağını düşünmüyorum.Bunlar hayra teşviktir ne de olsa.Ve bizler ‘’Ancak şu kadar okunursa kabul olur, şu sayıda okunması farzdır, sünnettir demediğimiz için bid’at de sayılmaz..ama bu sayıda okunmasının faziletinin de çok olduğunu düşünerek okumak,şek ve şüpheye kalpte yer vermemek, okurken ihlâsın artmasına vesile ve yardımcı olacaktır diye düşünüyorum.zaten şüphe olduğu zaman, ‘’ya ben bunu 41’e tamamlamaya çalışıyorum hatim olması için ama nerden biliyorum illa 41 olunca hatim olacağını’’ derse kişi zaten ibadette ihlâs kalmaz diye düşünüyorum..ihlâs da ibadetin kabul şartlarından değil mi zaten.
Amellerin de niyetlere göre olduğu hadis-i şerifine dayanaraktan ‘’biz bu şekilde olduğuna inanarak,sevabını Hz.Allah’tan umarak okumaya gayret ediyoruz’’ inancıyla yaklaşmamızın bizim için faydalı olacağına inanıyorum..
Efendimiz aleyhisselâmın yasin-i şerifin faziletine dair pek Çok hadis-i şerifi vardır ama belli bir adet yoktur bildiğim kadarı ile.. tesbîh, tahmîd ve tekbîr ‘e dair 33 defa okunmasını tavsiye ettiği ve kişiinn kendisi veya bir başkası için 70.000 defa tevhid okumasının günahının affına vesile olacağına dair hadisleri vardır ama belirttiğim gibi yasin-i şerif’in belli bir adeti var mıdır efendimizin hadislerinde bilemeyeceğim.
Ama 41 defa okumanın yasin-i şerifteki esrarların tesirine ve daha nice ecirlere vesile olacağı söyleniyor …
Bunda da mutlaka bir hikmet vardır diye düşünüyorum…Çünkü Allah dostları böyle yapa gelmişler..ki onlar sahabelerin ve ResulAllah’ın(aleyhisselâm) hayatını yaşamaya gayret eden zatlardır..
Şüphesiz en doğrusunu Allah ve Resulü bilir.
Başlık: Hatimlerin Belli bir Sayıya Ulaşınca Hatim Sayılma Sebebi?
Gönderen: Himmet - 12 Eylül 2007, 09:55:15
Selamünaleyküm...

Kardeşim sualinize cevap olurmu bilemiyorum ama ilmine güvediğimiz  bir hocamızın  sohbetinde bu konu geçmişti.
Bu açıklama  Yasin-i şerif, Salati münciye hatimlerinin adedi ile ilgili değil ama belki bizler için faidesi olur.

 Mektubat-ı şerif'lerden örnek vererek adedini şu şekilde açıklamıştı:

1. cilt : 313 adettir.Rasüllerin sayısı 313' dür.Ayet-el kürsi hatmi 313 dür.
Bedir sahabilerinin adedi 313 dür.

2. cilt : 99 mektup vardır.Esmaül Hüsna'nın adedincedir.

3. cilt : 114 dür.Kuran-ı Kerim'in surelerinin adedidir.

Rakamların sayısı bidattir.Ama o sayıya uygundur denmeli.
Teberruken (bereketinden istifade etmek için) o sayıda okuyoruz demek lazımdır.
------------------------------------------------------------------------------------

Açıklama aynen bu şekildeydi.Yasin-i şerif, Salat-i münciye hatimleri'nin adetlerini bilemiyoruz ama
teberruken okuduğumuz manevi bir sır vardır mutlaka.
Başlık: Hatimlerin Belli bir Sayıya Ulaşınca Hatim Sayılma Sebebi?
Gönderen: müteallim - 12 Eylül 2007, 10:27:33
bu hususda fazla üzerinde durmaya degmez cünkü bu sayilar hep rasülüllah efendimizin varisleri tarafindan tesbit edilmis sayilardir.dolayisi ile rasülüllahin femi saadetlerinden isitilmesede onun varisleri onun her seyine varisdir.bid´at demek söyle dursun düsünmek bile insani hataya götürür.bu sayilar zamanin ekmel varisi tarafindan tavsiye olunmustur.bunu sadece inananlar bilir,vesselam
Başlık: Hatimlerin Belli bir Sayıya Ulaşınca Hatim Sayılma Sebebi?
Gönderen: -SüHaN- - 12 Eylül 2007, 10:52:26
eyvAllah..ve Amenna...Başka da bir şey demeye gerek yok sanırım..soran kişi mürid-mürşid bağından birazcık haberdar olsaydı daha farklı bir açıklama yapılabilirdi ama ayrıntıya girmek onların kafasında daha farklı soruların oluşmasına sebep olacağından,''biz anladık,Allah size de nasip etsin'' deyip susmak gerekiyor sanırım
Başlık: Hatimlerin Belli bir Sayıya Ulaşınca Hatim Sayılma Sebebi?
Gönderen: -SüHaN- - 12 Eylül 2007, 10:56:26
hocamız demişti ki bu adetler anahtar gibidir..bir tane dişi eksik veya fazla olsa kapıyı açmaz...bu yüzden ne eksik ne de fazla okunmalıdır....Müride düşen ,kendisine verilen sayı adedince zikrini yapmalıdır.
Başlık: Hatimlerin Belli bir Sayıya Ulaşınca Hatim Sayılma Sebebi?
Gönderen: uhra - 12 Eylül 2007, 11:13:57
Alıntı

bu adetler anahtar gibidir..


evet bende Mektubat-ı Rabbani de okumuştum. Kureyş Şüresinin sabah ve akşam olmak üzere bütün kötülüklerden korunma niyetiyle 11 defa okunmasın, Mübareğin bu sayı üzerinde durarak illada 11 okunacaktır, öyle işaret edilmiştir  diye tekid le bildirmesi sayıların esraraının varlığını gösteriyor.

__________
Başlık: Hatimlerin Belli bir Sayıya Ulaşınca Hatim Sayılma Sebebi?
Gönderen: müteallim - 13 Eylül 2007, 14:49:16
Alıntı yapılan: "uhra"
Alıntı

bu adetler anahtar gibidir..


evet bende Mektubat-ı Rabbani de okumuştum. Kureyş Şüresinin sabah ve akşam olmak üzere bütün kötülüklerden korunma niyetiyle 11 defa okunmasın, Mübareğin bu sayı üzerinde durarak illada 11 okunacaktır, öyle işaret edilmiştir  diye tekid le bildirmesi sayıların esraraının varlığını gösteriyor.

__________

Imami Rabbani hazretlerinin sikintili anlarda onbir defa liilafinin okunmasini ifade ettigi bir hadisi serifin manasi amma simdi kaynagini veremiyecegim bulabilirsen insaAllah.

bu hususdada merhum emirul mü´minin zamanin küfürnr göre ayarlanir bu zamanda küfür cok siddetli oldugu icin malüm 21 defa okuyoruz.bilginize arz edilir.
Başlık: Ynt: Hatimlerin Belli bir Sayıya Ulaşınca Hatim Sayılma Sebebi?
Gönderen: dört mevsim - 07 Ekim 2008, 23:50:38
hocamız demişti ki bu adetler anahtar gibidir..bir tane dişi eksik veya fazla olsa kapıyı açmaz...bu yüzden ne eksik ne de fazla okunmalıdır....Müride düşen ,kendisine verilen sayı adedince zikrini yapmalıdır.
         S.A.
  Bu konuda şöyle düşünüyorum e52)), isterseniz siz buna tefekkür ediyorum deyin:Biz manevi yönden hastayız ş4)) l1)) ve bir manevi tabibe ihtiyacımız var l1)).Tabibimiz de Peygamber Efendimiz aleyhissalatı vesselam o1)).O'nun (aleyhissalatı vesselam), bizlere sunduğu manevi reçete, dua ve zikirler o1)).Bunların sayıca belirlenmiş olmasını aynen dünyadaki gibi nasıl anlayabiliriz :soruisareti:.
  Nasıl ki , bir insan hasta oluyor ve doktora gidiyor ve doktor ona ilaç yazıyor zs3)).Reçetede belirlenmiş ölçüler...
  Eğer ki hasta, belirlenmiş ölçünün yarısını ya da daha fazlasını içse iyileşemiyecek, daha geniş açarsak hastalığına şifa olsun diye yazdığı ilaç, günlük 3-4 tabletken, o hasta gidip kafasına göre günlük sadece yarım tablet kullanmış olsa   gf2)). hastalığına ne kadar fayda görebilir ki...aynen manevi reçetede belirtilen  g2)).Hatimlerin Belli bir Sayıya Ulaşınca Hatim Sayılma Sebebi  g2)).nin önemi...  s4))
Başlık: Ynt: Hatimlerin Belli bir Sayıya Ulaşınca Hatim Sayılma Sebebi?
Gönderen: ihvan - 25 Şubat 2011, 11:07:29
müridin fıkhı mürşidinin amelidir.....amenna
Başlık: Ynt: Hatimlerin Belli bir Sayıya Ulaşınca Hatim Sayılma Sebebi?
Gönderen: mazlum - 25 Şubat 2011, 21:23:54
Ehli sünnet itikadı , Üstazına bağlılıkla belli olur , o'ki bir Üstaz veya bir Talebenin Hocası
Mürüdine veya Talebesine , bir zikir tarif etmiş bir Vird vermiş olsun , o mürüdin o talebenin bu sayı neden bukadar dır demeden ,verilen zikre sımsıkı sarılmasıdır ,

o'ki bazı hal ve kişilerin durumuna ve zamana göre, Üstaz veya Hoca bu zikir sayısını değişik tatbik edebilir . O olay onun sırrında malum dur bunu sorgulamak bu yönde yorum yapmak Mürüdin ve Talebenin işi degildir böyle bir hal içerisine girmeside manevi terakisine engel olur .

Ve bu olayıda maneviyat sahibi olmayan bir kişinin , neden bu böyledir sorusuna vereceğimiz  ez cümle cevap .

Bizim inanç ve itikatımız bu yöndedir . aksıni düşünen olabilir selametle deriz bizde .
Başlık: Ynt: Hatimlerin Belli bir Sayıya Ulaşınca Hatim Sayılma Sebebi?
Gönderen: Mücteba - 01 Ocak 2016, 02:10:22
Mevzûu hûlasa edecek olursak;

Bazı tesbih, tahmid, tehlil, zikir ve duâların adetleri, nasslarda bildirilmiştir. Bazıları için de bu adetleri, Rasûlullah’ın (s.a.v.) vârisleri olan bâtın âlimleri (k.esrarahum) tesbit edip kararlaştırmışlardır.

Mevzu ile alakalı olarak İmam Rabbani (k.s) Hazretleri “Şeriatın zâhirine ait hükümler, içtihatlar zâhir ulemânın, bâtınına dair içtihatlar da bâtın âlimlerine aittir.” (Mektûbât-ı Şerife, 2. Cild, 55. Mektûb-u Şerif) buyurmuşlardır.

Ebu'l Faruk Hazretleri “Menâzil-i vuslat-ı ilallâh (Allah’a kavuşma menzilleri / konakları) için, adet lâzımdır. 7 (adedi), Şâh-ı Nakşibendî; 11 (adedi), Abdülkadir Geylânî; 13(adedi), Sıddîk-i A’zam’ın; 3 (adedi de) Hızır aleyhisselâmın usûlüdür. Adede nüzûl var...” buyurmuşlardır.

İmam-ı Rabbani (k.s) Hazretlerinin oğlu İmam-ı Muhammed Masum(k.s) Hazretleri; “Kişi, farz, vacip ve sünnet-i müekkede olan ibadetlerde fıkıh kitaplarında ne yazılıysa ona tabidir. Onun dışındakilerde (sünnet-i gayrı müekkede, nafileler…) mürid mürşidine tabidir” buyurmuşlardır.

Diğer taraftan tasavvufta “Müridin fıkhı mürşidinin amelidir” kaidesi de meşhurdur.
Başlık: Hatim Adetleri
Gönderen: Mücteba - 01 Ocak 2016, 02:14:18
Hatim Adetleri

Salât-i Münciye'nin hatim adedi 1000’dir.

Salât-ı Tefrîciye(Salât-ı Nariye) hatim adedi 4444’tür.

İhlâs hatminin adedi 1000’dir.

Enbiya hatminde her bir peygamberin duâsı 500’er adet okunur.

Yâsin-i Şerif’in küçük hatmi 41, büyük hatmi 123’tür.

Tevhid hatmi'nin adedi 72 bin'dir.

Âyetü’l-Kürsî hatmi adedi 313’tür.
Başlık: Hatimlerde Okunan Âyet-i Kerime ve Münacatlardaki Adetlerin Hikmeti
Gönderen: Mücteba - 01 Ocak 2016, 02:23:23
Hatimlerde Okunan Âyet-i Kerime ve Münacatlardaki Adetlerin Hikmeti

Hatmi Hacegân’da Fatiha-ı Şerîfe’nin, İhlâs-ı Şerif’in, Salevât-ı Şerîfe’nin, İstiğfar-ı Şerif’in belirli sayıda okunmasının hikmetini خُلاَصَةُ  التَّصَوُّفِ - Hulâsat-üt Tasavvuf” isimli eserinde Muhammed Fevzi ibni Muhammed Şerif el Batûmî hazretleri zikretmiş.

***

İstiğfar Okumanın Hikmeti:

Ebu Said Muhammed Hadimi Rh.A.: “Evvelinde istiğfar okumak; günâhlardan temizlenmek, havatırı def etmek ve رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ ‘…Rabbinizden mağfiret isteyin (ki günâhlarınızı örtsün.) Sonra ona tevbe edin, (günâhlarınıza pişman olup O'nun yoluna dönün ki,) sizi tâyin ve takdir edilmiş bir müddete kadar, güzel ni'metlerinden faydalandırsın…’ (Sûre-i Hud, âyet 3) âyet-i celilesine ve ‘Her derdin bir dermanı var, günâh dertlerinin dermanı da istiğfardır’ Hadis-i Şerifine imtisal içindir.”


7 Fatiha-i Şerîfe Okumanın Hikmeti:

Fâtiha-i Şerîfe’nin yedi okunması, Bu sûre-i celile Kur’ân-ı Kerimin başı ve seb’ul mesani (iki defa inen yedi âyet) olduğundan ve kütüb-ü münzelenin yedi defa sevabına nail olmak içindir.

Hadis-i Şerif: “Kim Fatiha’yı okursa Tevrat, Zebur, İncil, Furkan ve İdris A.S.’a İbrahim A.S.’a indirilen kitap ve sahifeleri yedi defa okumuş gibi sevap alır. Fatiha-i Şerîfe’nin her harfine bir derece verilir. Her derece yer ile gök arası kadardır.”

Ubey bin Kea’b R.A.: “Fatiha-i Şerîfe’yi hatmin evvelinde sağdan, sonunda soldan yedişer kişi okur. Fatiha-i Şerîfe’nin nûru bütün hatim halkasını ihatâ etsin için sağdan ve soldan okunur.”


100 Salevât-ı Şerîfe Okumanın Hikmeti

100 Salevat okumak, Kelime-i Tevhid ile birlikte 100 olan Allahü Teâlâ’nın isimlerine muvafık olduğundandır. Dereceleri itibariyle mevcüdatın hakikatları da 100 dür. Ayrıca hatme salevâtla başlamak için okunur.
Hadis-i Şerifte buyruluyor: “Bana günde 100 salevât-ı Şerîfe getirenin Allahü Teâlâ 30’u dünyada 70’i âhirette olmak üzere 100 hacetini kazâ eder.” (İbni Münde, Cabir R.A. den rivâyet etmiştir. )
Hatmin sonuda 100 salevat okumak, Nebî S.A.V. ’in mübarek ismi şeriflerine muvafakat ve hatmin iki salevat-ı Şerîfe arasında olsun içindir.


1000 İhlâs-ı Şerif Okumanın Hikmeti

1000 ihlas-ı Şerif okumak, Allahü Teâlâ’nın 100 ismine muvafakattır. İhlas-ı Şerif’in fazileti, Fatih-i Şerîfenin fazileti gibi sayalamıyacak kadar çoktur.
Hadis-i Şerif: “Kim 1000 defa ihlas suresini okursa, nefsini Allahü Teâlâ’dan satın almış ve Allah’ın has kullarından olmuştur.” (Enes R.A. den İbni Neccar rivâyet etmiştir.)

Hadis-i Şerif: “Cebrâil A.S. bana hoş surette müjde ile geldi de: ‘Yâ Muhammed, Allahü Teâlâ sana selam buyurdu ki, Her şeyin bir nesebi var, benim nesebim de ihlas suresidir. Ümmetinden her kim bu sûreyi bin defa okur da bana gelirse (hayatta iken okursa) sancağımı ona verir, Arşımda ikâmet ettirir ve azaba müstehak olan 70 kişiye şefaat ettiririm. “Her nefis ölümü tadacak” (Ali imran 185 - Enbiyâ 35 - Ankebût 57) emrim olmasaydı o kulumun ruhunu kabzetmezdim.’ ” (İbni Neccar Enes R.A. den nakletti.)

Hadis-i Şerif: “Kim namaz abdesti gibi abdest aldıktan sonra, “Kul hüvAllahü Ahad . ” sûresini Fatiha ile başlayarak, yüz defa okursa, Allahü Teâlâ Her harfi için on sevap yazar, on günâhını siler, on derece yükseltir. Cennette ona yüz saray bina eder ve Kur’an-ı Kerim’i 33 defa okumuş gibi olur ve şirkten uzaklaştırır, melekleri toplar, şeytanları kaçırır ve Allahü Teâlâ ona nazar edinceye kadar Rabbini unutmaz. Cenâb-ı Hak ona nazar edince de azap etmez.” (İbni Adiyy ve Beyhaki Enes R.A.’den rivâyet etmişler.)


Aşr-ı Şerif Okumanın Hikmeti:

Hatmin sonunda Aşr-ı Şerif okumak, hatmi şerif-i Kur’ân-ı Kerim’le bağlamak ve teberrük içindir.


Duâ Etmenin Hikmeti:

Hatmin sonunda duâdan maksat, amellerin kabul ve hacetlerin kazasıyla umûmî ve hususi bela ve musibetlerin def ve izalesi içindir.


(Hulâsat-üt Tasavvuf, Muhammed Fevzi ibni Muhammed Şerif el Batûmî Hz.)

http://www.incemeseleler.com/manevi-meseleler/804-hatimlerde-okunan-adetlerin-hikmeti.html