Gönderen Konu: Amel-i Kesîr nedir?  (Okunma sayısı 10314 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Eymen

  • araştırmacı
  • ***
  • İleti: 311
Amel-i Kesîr nedir?
« : 08 Mart 2008, 23:21:42 »

Ameli kesir nedir. Namazı bozarmı?
Zaman bir kılıçtır; sen onu kesmezsen, o seni keser.

Çevrimdışı elfida

  • aktif okur
  • **
  • İleti: 159
Ynt: Amel-i Kesîr nedir?
« Yanıtla #1 : 08 Mart 2008, 23:24:46 »
ameli kesir:dışarıdan görüldüğü takdirde musallinin namazda olmadığı zan edilen iştir.lugat manası çok amel.ve namazı bozar.
Yakarışa geçivermişti hepsi de birden,
İçini döküyordu herkez Hakk'a derinden;
Kuduruyordu mütegallipler kederinden
...Ve emindi Mehmetçik yarın ki zaferinden.

Çevrimdışı Eymen

  • araştırmacı
  • ***
  • İleti: 311
Ynt: Amel-i Kesîr nedir?
« Yanıtla #2 : 08 Mart 2008, 23:29:11 »
Ne yaparsam ameli kesir olur bunları bilmiyorum biraz daha açılmasını talep ediyorum...Mümkünse fıkıh kitaplarında bu iş nasıl zikrediliyor onu merak ediyorum...
Zaman bir kılıçtır; sen onu kesmezsen, o seni keser.

Çevrimdışı elfida

  • aktif okur
  • **
  • İleti: 159
Ynt: Amel-i Kesîr nedir?
« Yanıtla #3 : 08 Mart 2008, 23:41:12 »
nurul izah kitabında namazı bozanlar babında şöyle geçiyor:ameli kalil namazı bozmaz.ameli kesir bozar.bunlar birbirinden şöyle ayırt edilir.failini gören, namazda olduğuna şüphe edrese ameli kesir şüphe atmezse kalildir.
mesela namazda kravat düzeltmek ,eşarp düzeltmek(bu düzeltmek namazda olmadığı düşüncesi getirirse bozar mesela iki eliyle düzeltmek gibi), ceketi çıkarmak vs. örnekler çoğaltılabilir...
Yakarışa geçivermişti hepsi de birden,
İçini döküyordu herkez Hakk'a derinden;
Kuduruyordu mütegallipler kederinden
...Ve emindi Mehmetçik yarın ki zaferinden.

Çevrimdışı müteallim

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 4789
  • gizli mahzenlerde kalan tarihin yeni adresi
    • www.Libv- kamp-lintfort.de
Ynt: Amel-i Kesîr nedir?
« Yanıtla #4 : 08 Mart 2008, 23:50:29 »
AMEL-İ KESÎR

Amel sözlükte; iş, eylem, hareket demektir. Kesîr ise çok anlamına gelir. Sıfat tamlaması olarak "çok hareket" demektir. Fıkıhta namazı bozan işlerle ilgili olarak kullanılan bir terimdir. Bir kimse namazda iken, dışarıdan gören kimsenin onun namazda olmadığında şüphe etmeyeceği derecede ilâve hareketler yapıyorsa buna "amel-i kesir" denir. Eğer dışarıdan bakan kişi, namaz kılanın namazda olup olmadığında şüphe ederse, buna "amel-i kalîl (az hareket)" denir. Namazda yapılan çok hareket (amel-i kesir) namazı bozar. Meselâ namaz kılan kimsenin, namaz içinde ceketini çıkarması, çorap giymesi, birisiyle konuşması gibi. Paltonun eteklerini toplama, takke veya sarığı düzeltme gibi hareketler ise az hareket (amel-i kalîl) sayılır ve namazı bozmaz. Ayrıca maliki mezhebinde amel-i kesîr'in namaz cinsinden de olmaması gerekir. Hareketin kasten veya unutarak olması sonucu değiştirmez.

Namaz kılan, namaz cinsinden ilâve bir hareket yaptığı zaman, -rükû' yahut secdeleri fazla yapmak gibi-, eğer bunu kasten yapmışsa, hareketin azı da çoğu da namazı bozar. Eğer bunu unutarak yapmışsa, namazı bozmaz. Nitekim sözlü olan fazlalıklar, fâtiha'yı iki defa okumak gibi, kasten olsa bile, mutlak olarak namazı bozmaz. Ancak yanlışlıkla olmuşsa "sehiv secdesi*" yapılır.

Namazda göğsün kıbleden başka tarafa çevirilişi namazı bozar. Ancak bunu yapmaya zorlanılmış olur veya zorunlu sebeplerle yapılmış bulunulursa, bu şekilde namazın rükünlerinden bir rükûn edâ edilinceye kadar kalınmadıkça namaz bozulmaz. Eğer insan bu hareketi isteyerek ve özürsüz olarak yapmışsa namaz bozulur. Aksi hâlde, göğsü çevirme az olsun çok olsun namaza zarar vermez (el-Cezîrî, Kitabü'l-Fıkh ale'l-Mezâhibi'l-Erbaa, I, 305-306).

Fürû' kitaplarında amel-i kesîr ve kalîl için şu ölçüler verilmiştir:

1) Uzaktan bakanın namaz kılan şahsın, yapması sebebiyle namazda olmadığına şüphe etmediği iş amel-i kesîr; namazda olup olmadığında şüphe ettiği iş ise amel-i kalîl'dir.

2) Âdet olarak iki elle yapılan iş amel-i kesîrdir. Bunun bir elle yapılması hükmü değiştirmez. Sarık sarmak, kemer bağlamak gibi. Âdeten bir el ile yapılan iş amel-i kalîldir. Takke giymek ve çıkarmak gibi. Ancak bunu üç defa tekrar ederse ameli kesîr olur.

3) Birbiri ardınca yapılan üç hareket amel-i kesir, değilse amel-i kalîl sayılır.

4) Amel-i kesîr kasten yapılan iştir.

5) Durum namaz kılanın görüşüne bırakılır. Onun çok gördüğü iş ameli kesir, az gördüğü ise amel-i kalîldir (İbn Âbidîn Terc., İstanbul 1982,II, 537, 538)

  Kuslar gibi ucmasini baliklar gibi yüzmesini ögrendik amma kardesce yasamasini ögrenemedik

Çevrimdışı Mahi

  • aktif yazar
  • *****
  • İleti: 1114
Ynt: Amel-i Kesîr nedir?
« Yanıtla #5 : 08 Mart 2008, 23:59:05 »
Birbiri ardınca yapılan üç hareket amel-i kesirdir. Ameli kesir namazı bozar. Ameli kesirin tarifinde ihtilaf edilmiştir. Tarifler beş kavil üzeredir.

1 Yapılması iki elle ihtiyaç duyulan iştir
Eğer böyle bir işi bir eliyle deişlese yin eameli kesirdir. Mesela başına sarık sarmak, gömlek giymek yaydan ok atmak bunlar namazı bozar.
Bir elle yaplacak bir işi iki eliyle yaparsa o iş ameli kalildir. Mesela kemeri şözmek sarığı çıkarmak fesi giymek yüzüğü çıkartmak. bunlar namazı bozmaz.

2 Namaz kılanın yaptığı işi kendisinin çok görmesidir.
İmam-ı Serahsî (Rh. A.), «Bu kavi lmâm-ı A'zam mezhebine yakındır der Çünkü İmâm-ı A'zam (Rh. A.) bu gibi işleri başına gelenlerin bırakmıştır.

3 O işi yapanı uzaktan gören, o kimsenin namazda olduğundan şüphe eder. Sahîh olan kavi de budur.

4 Amel-i kesîr: İşleyen kimsenin; onu isteyerek yapmasıdır.
Ameli kalîl ise; işleyen kimsenin isteyerek yapmamasıdır.

5 Amel-i kesir: Bir şeyi birbiri ardınca üç defa yapmaktır üç defadan az olan amel-i kailidir.
 Hattâ, üç kere yelpaze sallamak, üç kere bedeni kaşımak, üç kere taş atmak, bedenden üç kıl koparmak  bunlar birbiri ardınca olursa namaz bozulur. Ayrı ayrı zamanlarda olursa, namaz bozulmaz. Bunlara kıyâs olarak bit öldürmek de namazı bozmaz. Namazda iken bir saf miktarı yürümek, namazı bozmaz bir defada, İki saf miktarı yürünürse namazı bozar. Fakat, bir saf gidip dursa, sonra bir saf miktârı daha yürüyüp yine dursa, sonra bir saf miktarı daha gitse namazı bozulmaz. Eğer, mescid dışında namaz kılarken yürüyerek safı geçerse, namazı bozulur. Namaz kılan kimse, hayvanına bir rek'atta bir defa vursa, ikinci rek'atta bir defa daha vursa, namazı bozulmaz. Bir rek'atta iki defa
vursa, yine namazı bozulmaz. Ama, bir rek'âtta üç defa vursa, namaza bozuzulur. Fakat kamçı ile veya eliyle bir kimseye vursa, vuranın namazı bozurulur. Ama kılıç çekse namazı bozulmaz.

Namaz kılanın sarığının dolamı bozulsa, bir kerrede veya iki kerede düzeltse namazı bozulmaz. Ama, üç defada düzeltirse namazı bozulur. Fakat, namaz kılan kadın  başörtüsünü başına örtse namazı bozulur
  
Namaz kılan kimse,  sarığını başından çıkarıp yere koysa veya yerde iken alıp basma koysa namazı bozulmaz.   Bunlar ile namazın bozulması, bir el ile yapılan amel-i kalil oldukları içindir.


Mülteka Tercümesi Namaz bahsi C.1 S. 206
« Son Düzenleme: 09 Mart 2008, 00:02:18 Gönderen: Mahi »

Çevrimdışı Eymen

  • araştırmacı
  • ***
  • İleti: 311
Ynt: Amel-i Kesîr nedir?
« Yanıtla #6 : 09 Mart 2008, 00:09:12 »
Hepinize ilgi ve alakanızdan dolayı teşekkür ederim...
Fakat, namaz kılan kadın  başörtüsünü başına örtse namazı bozulur.

Namazın içinde örtmesinin  namazı bozması namaza başlarken setri avret olmadığından olsa gerek.. Yokaa kadın namazın içinde avret mahallinin  gözükmemesi için bir rükunda bir hareketle eşerbını düzeltmesi namaz ihlal etmez diye anlamışım inş doğru anlamışımdır...
Zaman bir kılıçtır; sen onu kesmezsen, o seni keser.