Gönderen Konu: Kafiye Tarifleri  (Okunma sayısı 19533 defa)

0 Üye ve 4 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

zaman_1453

  • Ziyaretçi
Kafiye Tarifleri
« : 06 Ağustos 2007, 18:49:19 »

KAFİYE TARİFLERİ

1-) İlmi nahvin tarifi nedir?
Cevap: İlmi Nahvin Tarifi:  و هو علم يعرف به احوال الكلمة العربية من حيث الإعراب و البناء
Mu’reb ve mebnilik cihetinden Arabi kelimelerin halleri kendisi ile bilinendir.  

2-)Kelimenin tarifi nedir?
Cevap:                                                                   Müfred mana için vaz olunan lafızdır.  

3-) Kelamın luğavî ve ıstılahî tarifleri nedir?
Cevap: Kelam lugatde:  ما يتكلم به قليلا كان او كثيرا    Az veya çok kendisi ile konuşulandır.
             Istılahde ise kelam:  ما تضمن كلمتين بالإسناد İsnad sebebiyle iki kelimeyi tezammün edendir.
  
4-)  Mu’reb  nedir: المركب الذى لم يشبه مبنى الأصل       Mebniyi asla benzemeyendir.
    
5-) İrab nedir? Amil nedir?
    Cevap: İrab : ما اختلف اخره به ليدل على المعانى المعتورة عليه  Mu’reb üzerine gelen manalar
( failiyyet, mefuliyyet, izafet ) üzereine delalet etsin için hareke ve harf sebebiyle ahiri değişen isimdir.
              Amil: ما به يتقوم المعنى المقتضى للإعراب         İğrabı iktiza edici mana ancak kendisi sebebiyle meydana gelendir.

 6-) Gayrı munsarıf nedir?    
Cevap:  ما فيه علتان من تسع او واحدة منها تقوم مقامهما
Kendisinde dokuz illetten iki illet veya iki illet makamına kaim bir illet bulunandır.

7-) Adil nedir?  
 Cevap: عدل: خروجه عن صيغته الأصلية تحقيقا او تقديرا         Hakikaten veya taakdiran ismin asli sığasından çıkarılmasıdır.

8- Ucme nedir?
  Cevap: كون اللفظ مما وضعه غير العرب  عجمه:   Arabların gayrısının vaz etmiş olduğu lafızdır.

9-) Merfuâtın tarifi nedir? Failiyyet alametleri nelerdir?
Cevap: هو ماشتمل على علم الفاعلية    Failiyyet alametleri üzerine şamil olan isimdir.  Failiyyet alametleri ise: zamme, vav ve eliftir.

10-) Failin ta’rifi nedir?
  Cevap: Fail:  و هو ما اسند اليه الفعل او شبهه و قدم عليه على جهة قيامه به
  Fiil veya şibi fiilin fail ile kıyamı cihetine binaen isim üzerine takdim olunup, fiil veya şibi fiil kendisine isnad olunandır.





11-) Naibi fail nedir?
   Cevap: Naibi Fail:كل مفعول حذف فاعله و اقيم هو مقامه
    Faili hazf edilip kendisi  fail makamına getirilen her mefuldür.          

12-) Mübteda nedir?
Cevab: هوالاسم المجرد عن العوامل اللفظية مسندا اليه اوالصفة الواقعة بعد حرف النفى و الف الإستفهام رافعة لظاهر    Zahiri failini raf eder olduğu halde istifham elifi ve harfi nefiden sonra vaki olan sıfat veya Müsnedün ileyh olduğu halde lafzı amillerden soyulan isimdir.

13-) Haber nedir?
Cevap: Haber: هو المجرد المسند به المغاير للصفة المذكورة  Mübtedanın tarifindeki mezkür sıfata zıt müsnedün bih olup lafzı amillerden soyulan isimdir.
  
14-) Münada nedir?
Cevap: Münada:    وهو المطلوب اقباله بحرف نائب مناب ادعو لفظا او تقديرا    Lafzan veya takdiran edû fiili makamına kaim bir harf ile dönmesi talep olunandır.

15-) Terhım nedir?
Cevap: Terhım: وهو خذف فى اخره تخفيفا       Hafiflik için münadanın ahirinde hazf yapmaktır.

16-) İzmar ala şeridatit tefsir nedir?
Cevap: Tarifi: وهو كل اسم بعده فعل او شبهه مشتغل عنه بضميره او متعلقه لو سلط عليه هو او مناسبه لنصبه         Her bir isim ki ! kendisinden sonra fiil veya şibi fiil olup, o fiil veya şibi fiil de isme raci zamirde amel etmekle  o isimden yüz çevirmiş olup, şayet ofiil veya şibi fiil veya mana cihetinden benzerleri o ismin başına getirilse o ismi nasb eder durumda  olmasıdır.

17-) Tahzir nedir
Cevab: Tahzir: وهو معمول بتقدير اتق تحذيرا مما بعده او ذكر المحذر منه  مكررا  Muhazzerun minh mükerrer olduğu halde zikr olunan veya ma ba’diden korkutmak için ittekı fiilinin gizlenmesiyle ma’mul olandır.

18- Hal nedir? Amili nedir?
Cevap: Hal: ما يبين هيئة الفاعل او المفعول به لفظا او معنى    Lafzan veya ma’nen olduğu halde fail veya mefulü bihin halini beyan edendir.

19-)Temyiz nedir?
Cevap: Temyiz: ما يرفع الإبهام عن ذات مذكورة او مقدرة Mezkür veya mukadder zattan kapalılığı kaldırandır.  





20-) Müstesna kaç kısımdır?
Cevap: Müstesna iki kısımdır. 1- Müstesnayı muttasıl olur:
هو المخرج عن متعدد لفظا او تقديرا بالا ا و احدى اخواته İlla ve ilanın kardeşlerinden biri ile adedlenicinin adedinden çıkarılandır.
2-Müstesnayı munkatı olur. هو المذكور بعدها غير مخرج  Adedlenicinin adedinden çıkarılmadğı halde illa veya ilanlın kardeşlerinden sonra zikrolunandır.

21-) İzafet kaç kısımdır? Tarifleri nelerdir?
Cevap: İzafet iki kısımdır. 1- İzafeti maneviye olur:ان يكون المضاف غير صفة مضافة الى معموملها    Muzaf ma’mülüne muzaf olan sıfat olmamaktır.
2-İzafeti lafzıyye olur. Tarifi:ان يكون المضاف صفة مضاقة الى معمولها  Muzaf ma’mülüne muzaf olan sıfat olmaktır.  

22-) Te’kid nedir?
Cevap: Te’kid:تابع يقرر امر المتبوع فى النسبة او الشمول Nisbet veya şümülde metbunun işini kararlaştıran tabidir.  

23-) Bedel nedir?
Cevap: Bedel:تابع مقصود بما نسب الى المتبوع دونه     Metbusuz metbuna nisbetle kasd olunandır.

24-) Mebni nedir?
ما ناسب مبنى الأصل او وقع غير مركب     Mebni asla benzeyen veya gayrı mürekkeb olduğu halde vakı olandır.

25-) Muzmer (zamir) nedir?
ما وضع لمتكلم او مخاطب او غائب تقدم ذكره لفظا او معنا او حكما      Lafzan veya ma’nen veya hükmen zikri tekaddüm eden mütekellim veya muhatab veya ğaib için vaz olunandır.  

26-) Esmai işaret nedir?     ما وضع لمشار اليه Müşarun ileyh için vaz olunandır.
27-) İsmi mevsul nedir?ما لا يتم جزائ الا بصلة وعا ئد       Cüz cihetinden tamam olmayıp ancak sılesi ve aidi ile beraber olandır.
28- Esmai efal nedir?ما كان بمعنى الامر او الما ضى    Mazi veya emir manasına olandır.
29-) Esvaat nedir?       كل لفظ  حكى به صوة  او صوت به للبها ئم      Kendisi ile ses hikâye olunan veya hayvanata seslenilendir.
30-) Mürekkebaat nedir?كل اسم من كلمتين ليس بينهما نسبة   Aralarında nisbet olmayan iki kelimeden meydana gelen isimdir.
31-) Kinaye nedir? وهو ان يعبر عن شيئ معين  بلفظ غير صريج في الدلا لة عليه لغرض من الاغراض
Maksatlardan bir maksat için kendisi üzere delalette sarih (açık) olmayan bir lafızla muayyen bir şeyden tabir etmektir.
32-) Ma’rife ve nekre nedir?         ما وضع لشيئ بعينهMuayyen bir şey için vaz olunandır.  
Nekre:     ما وضع لشيئ لا بعينه             Muayyen olmayan bir şey için vaz olunandır.
33-) Alem nedir?      ما وضع لشيئ بعينه غير متنا ول غيره بوضع واحد    Bir vazı ile başkasına şamil olmayıp muayyen bir şey için vaz olunandır.
34-) Esmai aded nedir?ما وضع لكمية آحا د الا شياء    Eşyanın fertlerinin miktarı için vaz olunandır.
35-) Müzekker ve müennes nedir? Müzekker:  
   ما لحق اخره واو مضموم ما قبلها او ياء مكسور ما قبلها ونون مفتوحة ليدل على ان معه  اكثر منه Müfredi ile beraber müfredinden daha çoğu üzerine delalet etsin için Müfredinin ahirine makabli mezmum vav veya makabli meksur ye ve meftuh nun bitişendir.
 
Müennes: فيه علامة التأ نيث لفظا او تقديرا  ما    Lafzan veya takdiran kendisinde müenneslik alameti bulunandır.
Müennesi hakiki: ما باذ ا ئه ذكر من الحيوان       Karşısında hayat sahiplerinden bir müzekker olandır.
Müennesi lafzı:  باذ ا ئه ذكر من الحيوان ما ليس   Karşısında hayat sahiplerinden bir müzekker olmayandır.
36-) Tensiye ve cemi nedir? Tensiye: ما لحق اخره الف او ياء مفتوح ما قبلها و نون مكسورة ليدل على ان معه مثله من جنسه     Müfredinin cinsinden müfredinin misli ile beraber delalet etsin için müfredinin ahirine makabli meftuh elif ile  ya  ve meksur nun bitişendir.
Cemi:   ما دل على احاد مقصودة بحروف مفرده بتغير ما
Değişmelerden bir değişme ile müfredinin harfleri ile kasd olunan fertler izerine delalet eden isimdir.

37-) Cemi müennes salim nedir? ما لحق اخره الف و تاء

38- Masdar nedir? اسم الحدث الجارى على الفعل

39-) İsmi fail nedir? ما اشتق من فعل لمن قام به بمعنى الحدوث

40-) İsmi meful nedir? ما اشتق من فعل لمن وقع عليه

41-) Sıfatı müşebbehe nedir? ما اشتق من فعل لازم لمن قام به بمعنى الثبوت

42-) İsmi tefdıl nedir?لموصوف بزيادة على غيره    ما اشتق من فعل

43-) Fiil nedir? ما دل على معنى فى نفسه مقترن با حدالازمنة الثلا ثة

44-) Fiili mazi ve fiili müzari nedir?   Mazi:  زمان قبل زمانك  ما دل على
Müzari:ما اشبه الاسم باحد حروف نايت لوقوعه مشتركا وتخصيصه با سين او سوف

45-) Emir nedir? صيغة يطلب بها الفعل من الفاعل المخاطب بحذف حرف المضارعة

46-) Meçhül fiil nedir? فعل ما يسم فاعله هو ما حذف فاعله

47-) Müteaddi ve lazım fiil nedir? Müteaddi: ما يتوقف فهمه علي متعلق
lazım                   ما لا يتوقف فهمه  علي متعلق  

48- Efali kulüb nedir?وهى افعال دالة على فعل قلبى داحلة على المبتداء والخبر ناصبة اياهما على المفعولية  

49-) Efali nakısa nedir? ما وضع لتقريرالفاعل على صفة

50-) Efali mukarebe nedir? ما وضع لدنو الخبر رجاء او حصولا او اخذا فيه

51-) Fiili teaccüb nedir? ما وضع لانشاء التعجب

52-) Ef’âli medih ve zem nedir? ما وضع لانشا ء المدح او ذم
53-) Harf nedir? ما دل على معنى في غيره

54-) Harfi cer nedir? ما وضع للافضاء بفعل او معناه الى ما يليه

55-) Tenvin nedir?  نون ساكنة تتبغع حركة الاخر لا لتائكيدالالفعلظ

« Son Düzenleme: 11 Ekim 2009, 19:20:43 Gönderen: mystic »

Çevrimdışı Fatihan

  • Administrator
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 6994
  • Milimi milimine Ehli sünnet...
KAFİYE TARİFLERİ
« Yanıtla #1 : 06 Ağustos 2007, 18:56:33 »
Eline sağlık..

Çevrimdışı Fatihan

  • Administrator
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 6994
  • Milimi milimine Ehli sünnet...
KAFİYE TARİFLERİ
« Yanıtla #2 : 06 Ağustos 2007, 18:59:21 »
tabiki, mutlaka bekliyoruz kardeşim.. :oops:

Çevrimdışı müteallim

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 4785
  • gizli mahzenlerde kalan tarihin yeni adresi
    • www.Libv- kamp-lintfort.de
KAFİYE TARİFLERİ
« Yanıtla #3 : 07 Ağustos 2007, 01:33:52 »
Alıntı yapılan: "zaman_1453"
Devamını da getire biliriz inş. :)

zaman_1453 bir hazine imis de kendisini belli etmiyordu ellerine saglik tamda kafiyeye baslayacagimiz zaman iyi geldi kopi yapip talebeler istifade etsin insaAllah.
  Kuslar gibi ucmasini baliklar gibi yüzmesini ögrendik amma kardesce yasamasini ögrenemedik

Çevrimdışı müteallim

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 4785
  • gizli mahzenlerde kalan tarihin yeni adresi
    • www.Libv- kamp-lintfort.de
Ynt: KAFİYE TARİFLERİ
« Yanıtla #4 : 26 Ekim 2007, 00:57:38 »
kafiyede gayri munsarifda (وما فيه علمية ماثرة اذا نكر صرف ibaresini anlatacak arkadaslara ihtiyacimiz var lütf ederlerse memnun oluruz.
« Son Düzenleme: 26 Ekim 2007, 01:14:20 Gönderen: kenz »
  Kuslar gibi ucmasini baliklar gibi yüzmesini ögrendik amma kardesce yasamasini ögrenemedik

Çevrimdışı kenz

  • aktif yazar
  • *****
  • İleti: 1129
Ynt: KAFİYE TARİFLERİ
« Yanıtla #5 : 27 Ekim 2007, 20:34:00 »
Alemiyyet bu 9 iletten (yani adil vasıf ila ahir)birinde bulunuyor diye bir kelimenin gayrı munsarıf olması gerekmez. alemiyyetin bunda bunda bir tesiri yokdur.yani her illet alemiyyet ile gayrı munsarıf olmaz,alemiyyet şart olan illet var kendisinde alemiyyet şart olmayan illet var.alemiyyet kendisinde şart olan illetler lafzen ve manen te'nisümbitta,ucme ,terkip ve müennesin gayrıda elif nunu zaidedir.bunlarda alemiyyet hem şarttır hemde müessirdir. 2 yerde şart olmadığı halde müessirdir.  ibarede geçtigi gibi  müeesir olduğu halde mucamaat etmez olduğundan  adil ve veznü fiil dir.alemiyyet kendisinde şart ve müessir olmayanlarda geriye kalan,vasıf,cemii ve elifi te'nisdir.vasfiyyet ile alemiyyet zaten birbirine zıttır.adil ve veznü fiil ise 2 illet makamına kaim olduklarından alemiyyete ihtiyaçları yoktur. ibarede ki alemiyetin nekra kılınması.alemiyyetin alınması kül,rab,lamı tağrif ve lamı istiğrak ile olur.misal verirsek ..lifiravne musa(her firavun için bir musa vardır manasındadır) lifiravne'bir ucme birde alemiyyet 2 illet ile gayrı munsarıf fakat kül ile kendisinden alemiyyet alınıp nekra kılındığı zaman likülli firavnin musaa denilir ki  o zaman cer ve tenvini kabul edip munsarıf olmuştur.işte bu şekilde alemiyyet alınır nekra kılınır ve kelime gayrı munsarıf iken munsarıf olur. Anlata bildim mi acaba 
« Son Düzenleme: 27 Ekim 2007, 20:41:36 Gönderen: kenz »
İNSAN akli ile melekleşen nefsi ile iblisleşen bir aciptir İNSAN
İNSAN kendi kabahatini bilmeyen cehli ile dünyalara sığmayan bir mağrurdur İNSAN
İNSAN bütün zaaf ve acziyyetine rağmen kudrete kafa tutan taşkın bir şaşkındır İNSAN
İNSAN maziye bağlı hâle aldanmış istikbali gözler bir taştır İNSAN

Çevrimdışı müteallim

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 4785
  • gizli mahzenlerde kalan tarihin yeni adresi
    • www.Libv- kamp-lintfort.de
Ynt: Kafiye Tarifleri
« Yanıtla #6 : 28 Ekim 2007, 01:06:05 »
Alıntı
adil ve veznü fiil ise 2 illet makamına kaim olduklarından alemiyyete ihtiyaçları yoktur.  

iki illet makamina kaim olan illetler cemi ve elifatte´nis dir adil ve venüfiil degildir.

adil ve vezni fiilde alemiyyet bulunur yaliniz alemiyyet gidince tek sebeb ile kaldigindan kelime munsarif olur.
  Kuslar gibi ucmasini baliklar gibi yüzmesini ögrendik amma kardesce yasamasini ögrenemedik

Çevrimdışı müteallim

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 4785
  • gizli mahzenlerde kalan tarihin yeni adresi
    • www.Libv- kamp-lintfort.de
Ynt: Kafiye Tarifleri
« Yanıtla #7 : 28 Ekim 2007, 01:08:19 »
tesekkür ederiz yazma zahmetinde bulundugunuz icin amma tam ibareyi anlatan bir yazi olmamis diger arkadaslarimizdan da bekleriz.
  Kuslar gibi ucmasini baliklar gibi yüzmesini ögrendik amma kardesce yasamasini ögrenemedik

rahname

  • Ziyaretçi
Ynt: Kafiye Tarifleri
« Yanıtla #8 : 09 Kasım 2007, 21:55:23 »
Müessir olduğu halde Alemiyyet kendisinde müessir olan (gayri munsarıf olmasına tesir eden) gayri munsarıf  nekre kılındığı zaman munsarıf olur.
Alemiyyetin  nekre kılınması iki şekilde olur.
1.Müsemmasından ibaret kılmakla Mesela: رأيت شخصا مسميً باحمد    ben Ahmed isimli  şahsı gördüm  (احمد) Ahmed  gayri munsarıf iken  müsemma (o ismli şahıs ) murad edilmekle nekre kılınınca munsarıf olmuştur.احد   cer okunur.
2.Vasfın dan  ibaret kılmakla olur. Mesela: لكل فرعون مسي    Bu misalde فرعون bir ucme bir alemiyyet ile gayri munsarıf  iken firavnu mubdıl ( batılcı) sıfatında kullanarak nekre kılındı munsarıf oldu.
Ancak, Alemiyyetin müessir olmadığı  Elifi te’nis, Müntehel cumu’ sığası bunlar nekre olmakla , nekre kılınsada kılınmasada gayri munsarıftır. مصابح   Alemiyyet olarak birine isim verilse de gayri munsarıf , isim kaldırılarak kandiller manası murad edilerek nekre kılınsada  Gayri munsarıftır.
Ayrıyeten, Alemiyyet şart olanlar.
1-Te’nis 2-Marife 3- Ucme  4-Terkip 5-Elifnunzaidenin alemiyyet kısmı
Bunlar nekre kılındımı Munsarıf olurlar.
Adil ve veznüfiil Alemiyyet şart olmadığı halde gayrimunsarıflağa tesir eder.

İnşeAllah Anlaşılır olmuştur.

Çevrimdışı BALYALI

  • aktif okur
  • **
  • İleti: 161
  • Himmet ya Üstaz.!!
Ynt: Kafiye Tarifleri
« Yanıtla #9 : 09 Kasım 2007, 23:03:42 »
Allah razi olsun..
اترك الترك ماتركوكم

Çevrimdışı thenaksi

  • okur
  • *
  • İleti: 96
Ynt: Kafiye Tarifleri
« Yanıtla #10 : 15 Haziran 2008, 19:18:13 »
ya ( zaman ) kardeş bende yazacam diye baya zaman sarfettim
bu şekil daha güzelmiş, görebilseydim buradan alırdım ya neyse.
yukarıya eklemiş bulunduk ..
Gam değildir gide dünya kala din,
  Gam odur ki kala dünya gide din..!

Çevrimdışı lütuf

  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 24
Ynt: Kafiye Tarifleri
« Yanıtla #11 : 09 Aralık 2009, 15:31:28 »
adil ile vezni fiil neden birbirine zıt acaba

Çevrimdışı sahibitevazu

  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 30
  • Ahmet ACAR
Ynt: Kafiye Tarifleri
« Yanıtla #12 : 28 Şubat 2010, 18:58:22 »
kafiyede gayri munsarifda (وما فيه علمية ماثرة اذا نكر صرف ibaresini anlatacak arkadaslara ihtiyacimiz var lütf ederlerse memnun oluruz.

İbare: Kendisinde alemiyyet müessir olan gayrı munsarıf, nekre kılındığı zaman munsarıf olur. Çünkü zahir oldu ki; alemiyyet müessir olarak ancak kendisinde şart olduklarında bulunur. Adl ve vezn-i fiil müstesna. Bunlarda alemiyyet şart olmadığı halde müessir olarak bulunur.
Alemiyyet ve vezn-i fiil birbirlerine zıttırlar. Bir kelimede ancak bir tanesi bulunabilir.
Hulasa olarak; (illetlerinden birisi alemiyet olan kelime) nekre kılındığı zaman, ya illetsiz kalır, ya da tek illetle kalır.
İzahat : Alemiyyetin illet olduğu gayrı munsarıflarda, eğer alemiyet diğer illetinden de “illet olma şartı” ise, o kelime de alemiyet hem şart hem müessirdir. Eğer diğer illetin illet olma şartı değil ise, sadece müeesirdir. Alemiyyetin şart olması demek, diğer illetin illet olmasının şartı demektir. Müessir olması demek, alemiyyetin ikinci bir illet olması demektir. Buna göre, eğer alemiyet bir kelime de hem şart, hem müessir ise o kelime nekre kılındığı zaman yani alemiyet alındığı zaman, illetin birisi  (alemiyet) gittiği gibi, hem de alemiyet sayesinde illet olan diğer illette gider. Çünkü şart olmayınca meşrutta olmaz. Ama alemiyet şart değil de sadece müessir ise (vezn-i fiil ve adl’de) alemiyet alınıp kelime nekre kılındığı zaman, sadece alemiyet gider ve diğer illet kelimede kalır ve kelime tek illetle munsarıf olur.
Ahmet ACAR