HOCA-TALEBE MÜNASEBETLERİNİN EHEMMİYETİ
Hoca: Etrafındaki insanlara numune-i imtisal olup, Hz. Allah’ın dinine ve kullarına hizmet gayesi ile iki cihanda mes’ud olacak iyi insan-kamil insan yetiştirme gayretinde olan kişidir.
Talebe: Hz. Allah’ın rızasına ulaşmak, ebedî hayatı elde etmek, nefisten cehaleti gidermek, dünya ve ahiret hayatını ihya etmek için, maddi-manevi ilimleri talep eden kişidir.
HEM HOCADA HEM DE TALEBEDE BULUNMASI İCAP EDEN VASIFLAR
EHL-İ SÜNNET VE CEMAAT AKİDESİ ÜZERE OLMAK
İHLASLI VE SAMİMİ OLMAK
TAKVA SAHİBİ OLMAK
İLMİ İLE AMİL OLMAK
SABIRLI VE TAHAMMÜLLÜ OLMAK
İlim tahsil yolunda gelür mihnet başa gönül
Sebeb câhil elinde satve gelür hâşâ gönül
Gel ey nefis ol piyâde, câhile itme ıyâde
Olmaz takdirden ziyâde, sen yorulma boşa gönül
Düâ itmen mi Şeyh Halîl, mü’minin fahridir zelîl
“Gasemnâ”da rızkın kalîl, râzı ol bir keşe gönül
Lâtîfî gözleri yaşı, feryâd ile devâm işi
İlim her maksûdun başı, sabret olun paşa gönül
SİNİRLİ VE ÖFKELİ OLMAMAK
PLAN VE PROGRAMLI OLMAK
TEVAZU SAHİBİ OLMAK
ALINGAN OLMAMAK
ABDESTLİ OLMAK
DERSTE GAYRETLİ VE CANLI OLMAK
SIHHATE DİKKAT ETMEK
KILIK-KIYAFETİNE DİKKAT ETMEK
AZİM VE SEBATKÂR OLMAK
VAKTİ İYİ DEĞERLENDİRMEK
HELAL VE TEMİZ GIDA ALMAK
YEME, İÇME VE UYUMADA ÖLÇÜLÜ OLMAK
KANAATKÁR OLUP, DÜNYA’YA HARİS OLMAMAK
SAHİP OLDUĞU NİMETLERE ŞÜKRETMEK
MÜSTAĞNİ (TOKGÖZLÜ) OLMAK
ANLAŞILIR BİR LİSAN KULLANMAYA VE İFADE DÜZGÜNLÜĞÜNE DİKKAT ETMEK
BEYTÜLMAL
Beytülmal hususunda Peygamber Efendimiz; mal sahibi olarak değil bir vazifeli, bir devlet reisi olarak tasarruf etmiştir. Hz. Ömer Efendimiz kendisini beytülmal karşısındaki durumunu, vasiîn, yetimin malları karşısındaki durumuna benzetmiştir. Yine Endülüs Emevi devleti hükümdarı II.Abdurrahman bir sanatkara devlet hazinesinden otuz bin dinar vermek istediğinde, beytülmal vazifelisi devlet hazinesinden böyle bir yardımda bulunamayacağını kendisine hatırlatmış ve hükümdar otuz bin dinarı şahsi hazinesinden ödemiştir.
İşte bundan da anlaşılıyor ki hoca ve talebe kendisinin de içerisinde bulunduğu, kullanmaları ve istifadeleri için kendilerine tahsis edilen varlıkları (bina ve içerisindeki her türlü malzeme) kullanmak ve muhafaza cihetinden kendi mallarından, hatta gözlerinden daha fazla hassasiyet ve i’tina göstermelidir.
GÜNLÜK VAZİFELERE DİKKAT ETMEK
NEFİS MUHASEBESİ
İYİLİKSEVER OLMAK
DAHA ZİYADE HOCADA BULUNMASI İCAP EDEN VASIFLAR
MERHAMETLİ VE ŞEFKATLİ OLMAK
DERSİ SEVDİRMEK
ADALETLİ MUAMELE
NEZAKETLİ OLMAK
TALEBELERİ YAKINEN TANIMAK
AFFEDİCİ VE MÜSAMAHAKÂR OLMAK
MÜTEBESSİM OLMAK
DERSE HAZIRLIKLI GİRMEK
DERS OKUTMA USULLERİNE RİAYET
CİDDİYET VE VAKAR SAHİBİ OLMAK
TALEBEYE DEĞER VERMEK
MİZÂHI YERİNDE YAPMAK
DERSİ DERSTE ÖĞRETMEK
NUMUNE OLMAK
DİNİ İLİMLERDEN DÜNYEVİ MENFAAT BEKLEMEMEK
UCUP VE KİBİRLİ OLMAMAK
TALEBEYE EMİR VERMEDE ÖLÇÜLÜ OLMAK
[/color](Emir-İtaat Münasebeti)[/b]