Gönderen Konu: Küfre sebep olan söz ve işler  (Okunma sayısı 8082 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Tuğra

  • popüler yazar
  • ******
  • İleti: 6599
Küfre sebep olan söz ve işler
« : 27 Ocak 2011, 03:39:22 »

Küfre sebep olan söz ve işler

İbni Hacer-i Mekki hazretlerinin Zevacir isimli eseriyle, Hadika, Berika, Birgivi, Miftah-ül Cenne, Mektubat-ı Rabbani, Seadet-i Ebediyye, İbni Abidin’den aldığımız, küfre düşüren söz ve işlerden bazıları şunlardır:

1- Allahü teâlâya layık olmayan şey söylemek. Mesela bir kimse bir işi yaptığı halde, zaruretsiz (Allah biliyor ki yapmadım) demek. Yahut, yapmadığı bir şey için, zaruretsiz (Allah biliyor ki yaptım) demek. Böyle söylemek Allahü teâlâyı hâşâ cahillikle suçlamak olur.

2- Allah akıllıdır, şuurludur, iyi düşünür demek, Onu yaratıklara benzetmek olur ki küfürdür.

3- Peygamberleri küçültücü şey söylemek, onunla alay etmek. Mesela Hazret-i Âdemi kastedip (İlk insan vahşi idi) demek. Veya bir evliyayı peygamberden üstün bilmek. Yahut peygamberin dediği doğru ise biz kurtulduk demek.

(Yalnız Kur'an), (Kur'andan başka kaynak tanımam), (Kur'andan başka kaynağa lüzum yok), (Peygamber postacıdır, vazifesi bitmiştir) gibi sözler de küfürdür.

4- Peygamber efendimizden sonra başka bir Peygamberin geleceğini söylemek. (İsa aleyhisselam gelecekse de, Peygamber olarak gelmeyecektir.)

5- Melekleri küçültücü şey söylemek. Mesela (Senin bakışın bana Azrail gibi geliyor) demek. Yahut (Cebrail bile söylese inanmam) demek. (Çocuklarınızı iyi yetiştirmezseniz, zebani olur) demek.

6- İslam âlimlerinin sözlerini, fıkıh kitaplarını ve fetvalarını tazim etmesi gerekirken tahkir etmek. Mesela (İmam-ı a'zamın kıyası hak değildir) demek. Fetvayı yere çarpmak. Hadis ve tefsir kitaplarını yere fırlatmak.

7- Ahirette olacak şeylerle alay etmek. Mesela (Ben Cenneti istemem, Cehennemi isterim. Çünkü bütün fahişeler oradadır) demek.

8- Allahü teâlânın emir ve yasaklarına yani Kur'an-ı kerimde ve hadis-i şeriflerde açık bildirilmiş ve İslam âlimlerinin kitapları ile her tarafa yayılmış, inanılması zaruri olan din bilgilerinden birine inanmamak, beğenmemek veya önem vermemek. Mesela (Ben görmediğim için cinlere, nazara inanmam) demek.

9- Kesin haram olduğu bilinen bir şeyi yiyip içerken besmele çekmek. Mesela şarap içerken veya domuz eti yerken Besmele çekmek küfürdür. Hırsızlık yapılarak alınan bir şeyi yerken besmele çekmek küfür olmaz. Çünkü burada yenilen şey değil, hırsızlık haramdır.

10- Kâfirlerin ibadet olarak yaptıkları ve kâfirlik alameti olan veya İslamiyet’i inkâr etmek ve inanmamak alameti olan ve tahkir etmemiz vacip olan şeyleri yapmak, kullanmak. Bunlardan meşhur olanlarını bilmeyerek veya şaka olarak veya herkesi güldürmek için yapmak da küfürdür. Mesela zünnar denilen papaz kuşağını bağlamak. Bunları güldürmek için de kullanmak küfre sebep olur. İtikadının doğru olması fayda vermez. (Berika)

11- Yunan felsefecileri gibi, dünya ezeli ve ebedi demek.

12- İslamiyet’e, (İslam düşüncesi), (İslam nazariyesi) , (İslami görüş) demek. [Düşünce, bir iş için düşünülen çare veya kıyaslanan neticedir. Görüş de düşünce demektir. Nazariye de, akli, zihni esaslara dayanan görüş, teori demektir. İslam âlimleri, (İnsanın, akıl, şuur, hafıza ve düşünce gibi yaratılmış olan sıfatlarını Allah’a vermek küfürdür) buyuruyorlar.]

13- Allahü teâlânın bildirdiği hükümlere ilahi düşünce, ilahi görüş, ilahi nazariye, ilahi şuur demek. Kur'an-ı kerimdeki hükümlere "Kur'ani görüş" demek.

14- Kâfirlerin dini âyinlerini, bayramlarını beğenmek. Zaruretsiz Hıristiyanların Noelini tebrik etmek. Kiliseye gidip, âyinlere iştirak etmek.

15- (Yahudi ve Hıristiyanların Allah’a inananları Cennete gidecek) demek.

16- Mucizeyi veya kerameti inkâr etmek.

17- Meşhur bir harama helal, meşhur bir helale haram demek. Mesela domuz yağı helal, sirke haram demek.

18- Âyeti, besmeleyi, bir melek, bir peygamber ismi bulunan yazıyı, kasten helaya, necasete, [pisliğe] atmak. Müslümanın ağzına [def-i hacet lafzı ile] sövmek.

19- Kendisine kâfir diye hitap edilince, kabul ederek evet demek.

20- Bir dilim ekmek, din ilminden iyidir demek. Din ilmi küçümsendiği için küfürdür.

21- (Bir süre sonra Hıristiyan olacağım) diye düşünmek. Bir bayan, bir Hıristiyan’la evlenmeye karar verdiği andan itibaren kâfir olur. Bir erkek de bir ateist bayanla evlenmeye karar verdiği andan itibaren kâfir olur.

22- Ağır bir hastalığa düşüp de, (Allah’ım canımı al da, istersen kâfir olarak al) demek.

23- (Allah’ım çocuğumu aldın, başka elinden ne gelirse onu yap) demek.

24- Tırnağı uzun olana, (Tırnağı kesmek sünnettir) dense, o da, (olsun ne olacak) dese, kâfir olur. Tırnağını kesmediği için değil, sünnete önem vermediği için küfür olur.

25- İnşAllah, maşAllah demek karın doyurmaz. MaşAllahla inşAllahla iş olmaz veya namaz kılmak karın doyurmaz demek. Bunları söylemekle dinimizin emri beğenilmemiş ve alay edilmiş oluyor. İnşAllah, Allah’ın izni ile demektir. Allah’ın izni olmadan hiçbir şey olmaz. Onun için, hayır ve şer Allah’tandır diye iman etmek gerekir. Hayır gibi şerrin de Allah’tan olduğuna inanmamak küfür olur. İsteyen kul ama yaratan Allahü teâlâdır.

26- Sevdiği birine, (Sen bana Allah’tan da, Peygamberden de sevgilisin) demek.

27- Küfre rıza küfürdür. Çocuklarının kâfir olmasına üzülmemek. Mesela kızlarının gayri müslimle evlenmesine rıza göstermek.

28- Müslüman olmak isteyene, sen hele bekle, elimdeki şu işi bitirip de geleyim diyerek, onun Müslüman olmasını geciktirmek.

29- Ecelin hoyrat eli demek. [Çünkü Ecel Allah’ın emri ile gelir, Allah’ın emrini veya Azrail aleyhisselamın vazifesini zulüm gibi göstermek küfürdür.]

30- Kâfire hürmet etmek, mesela hürmet gayesiyle papazın elini öpmek.

31- Eshab-ı kiramdan her hangi birine kâfir demek. [Çünkü Kur’an-ı kerimde hepsinin Cennetlik olduğu bildirilmiştir. Birine kâfir denilince Kur’ana inanılmamış olur.]

32- (Mazlum kâfirler de Cennete girer) demek.

33- Haram paradan sevap ummak. Mesela bir bayan fuhuş parası ile kurban kesse, bundan sevap umsa, küfre girer. Sevap ummadan yaparsa küfre girmez.

34- Allahü teâlâyı mekanlı bilmek, mesela Hıristiyanlar gibi Allah gökte oturuyor demek. Allahü teâlâyı kastedip, (Göklerden bir ses geldi), (Allah, gökten bize bakıyor) demek. Böyle söylemek Allahü teâlâya mekan isnat etmek olur. Dünya, gezegenler, Cennet ve Cehennem ezeli değildir, sonradan yaratılmıştır, mahlûktur. Yer ve gökler yok iken de Allahü teâlâ var idi. İslam âlimleri, (Allah her zaman ve her yerde ebedi olarak hazır ve nazırdır) demenin caiz olduğunu bildirmişlerdir. Ancak, Allahü teâlâ zamanlı ve mekanlı olmadığı için bu söz, görünüş üzere kalmaz, mecaz olur. Bu bakımdan (Allah, zamansız ve mekansızdır, hiçbir yerde olmayarak hazır ve nazırdır) demek caiz olur. Böyle olmazsa, Allahü teâlâyı zamanlı ve mekanlı bilmek olur ki bu ise küfürdür. Miftah-ül Cenne kitabında (Bir kimse, "Allah’tan hali [boş] yer yok" dese veya "Allah gökte benim şahidim" dese, kâfir olur. Çünkü Allahü teâlâya mekan isnat etmiş olur. Halbuki Allahü teâlâ mekandan beridir) buyuruluyor. (Küfür Bahsi)

35- (Namaz kılmam ama, sen kalbe bak, benim kalbim temiz) demek. [Çünkü burada namaza önem verilmiyor, namaza önem vermemek küfürdür. Namaz kılmayan hep haram işliyor demektir, haram işleyenin kalbi temiz olmaz.]

36- (Anan baban esmer, sen nasıl sarışın oldun?) diyene, (Ben imalat hatasıyım) demek. Böyle söylemekle hâşâ Yaratıcının yanlış iş yaptığı söylenmiş oluyor.

37- İbadetleri müzikle yapmak, ilahileri müzikle söylemek. Çünkü ilahiler ibadettir, ibadete haram karıştırmak küfür olur. İçki içerken besmele çekmek de küfür olur.

38- Filan Müslüman benim gözümde Yahudi gibidir demek.

39- Bir Müslüman şaka olarak, muteber bir din kitabına hurafe dese veya alay ederek haram işleyene veya işletene "helal olsun" dese, mürted olur.

40- Kur'anı teganni ile okuyan hâfıza, ne güzel okudun diyenin imanı gider. (Dürr-ül-münteka)

41- Bir şarkıcıyı dinleyen veya herhangi bir haram işi gören kimse bu harama, ne güzel dese, o anda imanı gider. (Müjdeci Mek. 266)

42- İnsan için, dil alışkanlığı gibi bir sebeple değil de, kasten yarattı, yaratıcı, yarattım, yaratıcıyım gibi sözler söylemek küfür olur. Allah’tan başkasına, yaratıcı denmez. Yaratıcı, yalnız Allahü teâlâdır. Mecaz anlamda yapmak, meydana getirmek manasında da söylememelidir. Bu manada veya kasıtsız söyleyenlere küfre girdi dememelidir.

43- Zaruri olan ve tevatür ile bildirilen din bilgilerine inanmayan kâfir olur. Küfür olan her söz, ister şaka olarak, isterse gönülden olmayarak olsun küfür olur. (Milel-nihal)

44- İslam bilgilerini ve ehli sünnet âlimlerini aşağılamak da, küfürdür.

45- Yabancı kadınlara bakana, haramdır denilince, güzele bakmak sevaptır demek küfür olur. Haramı kabul etmeyip, üstelik sanki ibadet gibi sevap diyor. Yabancı kadınlara bakmak, gözü zayıflatır ve kalbi karartır. Mubah olanı, güzeli sevmek, Allah’ın kudretini temaşa etmek sevap olur.

46- Bir Müslümanın dinine, imanına sövmek küfürdür.

〰〰〰〰🐠

Çevrimdışı cennet_nuru

  • Cennet ucuz değil Cehennem dahi lüzumsuz değil...
  • araştırmacı
  • ***
  • İleti: 485
  • Her nefesimi SANA yönelmiş dualar eyle ...
    • sadakat.net
Ynt: Küfre sebep olan söz ve işler
« Yanıtla #1 : 27 Ocak 2011, 03:46:16 »
Allah razı olsun teşekkürler tuğra...
O göremediğin koskoca derya gönlümdür...Gördüğün sahil ise dilim...Kıyılarıma vuran dalgalara şaşırma...!!Onlar aşktan gel-git'im...Beni kendinde,kendimde arama...Ben hem bende hem sende bir gizim...!!Beni Mecnun'dan Leyla'dan sorma...!!Ben sadece MEVLA'dan bir izim ... !!!

Çevrimdışı İsra

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 7482
Ynt: Küfre sebep olan söz ve işler
« Yanıtla #2 : 28 Ocak 2011, 02:32:10 »
Allah razı olsun teşekkürler tuğra...

Mahi

  • Ziyaretçi
Ynt: Küfre sebep olan söz ve işler
« Yanıtla #3 : 28 Ocak 2011, 16:21:58 »
Teşekkürler, dikkat edilmesi gereken meseleler...

Çevrimdışı ezizhar

  • okur
  • *
  • İleti: 95
Ynt: Küfre sebep olan söz ve işler
« Yanıtla #4 : 28 Ocak 2011, 23:05:15 »
gerçekten çok önemli şeyler Allah razı olsun.41. maddede ki kitabın ismi tam olarak ne ??öğrenebilir miyim

Çevrimdışı Tuğra

  • popüler yazar
  • ******
  • İleti: 6599
Ynt: Küfre sebep olan söz ve işler
« Yanıtla #5 : 29 Ocak 2011, 01:53:33 »
Mektubat-ı Rabbani
〰〰〰〰🐠

Çevrimdışı ezizhar

  • okur
  • *
  • İleti: 95
Ynt: Küfre sebep olan söz ve işler
« Yanıtla #6 : 30 Ocak 2011, 15:48:11 »
tşk ederim ben de okuyorum mektubat-ı şerifi ama daha o mektuba gelemedim galiba

Çevrimdışı GöNüLDeN

  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 18
  • Kûn Fe Yekûn...
Ynt: Küfre sebep olan söz ve işler
« Yanıtla #7 : 31 Ocak 2011, 11:18:43 »
Allah razı olsun muhterem kardeşim...
Madem ki her nefes Hak'tan Hediye, Dünya için Hakk'ı unutmak ne Diye...!

Çevrimdışı Tuğra

  • popüler yazar
  • ******
  • İleti: 6599
Ynt: Küfre sebep olan söz ve işler
« Yanıtla #8 : 29 Ağustos 2011, 01:09:29 »
Amin cümlemizden
〰〰〰〰🐠

mazhar

  • Ziyaretçi
Ynt: Küfre sebep olan söz ve işler
« Yanıtla #9 : 07 Şubat 2013, 00:03:49 »
KÜFRE GÖTÜREN HALLER

Ömer Nesefi, İslam inancının Temelleri AKAİD adlı eserinde insanı küfre götüren haller başlığı altında şunları sıralamıştır:
1- Ayet ve hadislerin açık manalarını bırakıp gizli manalar çıkarmak, “Kur’an-ın ve Sünnetin manaları gizlidir. O gizli manayı ancak üstad bilir” demek.
2- Kur’an ve sünneti reddetmek, yalanlamak.
3- Büyük veya küçük haramı, günahı helal saymak,
4- Dinle, dinin hükümleri ile alay etmek,
5- Allah’ın rahmetinden ümit kesmek. Kur’an-da “Kafirlerden başkası Allah’tan ümidini kesmez” buyrulmuştur. (Yusuf: 87)
6- Allah’ın azabından emin olmak. (Araf: 99)
http://www.sadakat.net/forum/islamgenel/kufre_goturen_haller-t55572.0.html

*****************************


İmanla İlgili 35 Madde

İmanla ilgili çok önemli bilgileri sıralıyorum:
(1) Sahih (doğru) imanı bize Resulullah (SallAllahu aleyhi ve selam) öğretmiştir.
(2) Böyle bir iman Allah'ın rızasına uygundur.
(3) Sahih bir imanın temel inancı Tevhiddir.
(4) Allah kemal sıfatlarla sıfatlıdır ve noksan sıfatlardan münezzehtir.

http://www.sadakat.net/forum/mehmet_sevket_eygi_beyin_gunluk_yazilari/din_vicdanlara_haps_edilemez_imanla_ilgili_35_madde-t61240.0.html


***********************************


Ağzımızdan Çıkanı Kulağımız Duymalı



Ağızdan çıkan sadece bir sözden ibarettir ama oradan dökülen aynı zamanda kalptekini de ortaya koyduğu, ona tercüman olduğu için önemlidir. İman ve küfür de görünüşte ağızdan çıkan birer söz değil midir?

Allah’ın insanoğluna en büyük nimetlerinden biri de konuşma yeteneğidir. Dilin kendisi küçük olmakla beraber, iyi ya da kötü olsun, yaptığı iş büyüktür. Bu sebeple, insanın, ağzından çıkan söze dikkat etmesi gerektiği; sözün onu vezir yapabileceği gibi rezil de edebileceği bildirilmiştir.

Dil serbest bırakıldığında geniş bir sahada iyiliğe de kötülüğe de at koşturur. Hz. Peygamber (s.a.v) bir hadisinde, “Ademoğlunun hatalarının çoğu, dilindendir” (Beyhaki)  buyurarak insanın dilini doğru kullanmasının ehemmiyetine işaret etmiştir. Ağızdan çıkan sadece bir sözden ibarettir ama oradan dökülen aynı zamanda kalptekini de ortaya koyduğu, ona tercüman olduğu için önemlidir. İman ve küfür de görünüşte ağızdan çıkan birer söz değil midir? Öyleyse dil, kurtarıcı veya helak edicidir. Allah insanoğlunun konuşmalarının yazıcı melekler tarafından kayda alındığını ve bundan dolayı hesaba çekileceğini bizlere şöyle bildirmektedir: “(İnsan) hiçbir söz söylemez ki yanında kendisini gözetleyen, dediklerini zapt eden (bir melek) hazır bulunmasın.” (Kâf, 18)

Muaz b. Cebel (r.a), Rasulullah Efendimiz’e (s.a.v), “Sözlerimizden dolayı da hesaba çekilecek miyiz?” diye sorduğunda Rasul-i Kibriya (s.a.v) “Hayret ya Muaz! İnsanları yüzleri üstü cehenneme sürükleyen, ancak dillerinin kazandığı günahtan başka ne olabilir?” buyurmuştur. (Tirmizi)

Alimler küfre götüren kelimeler hususunda toplumu bilgilendirirdi

Kişiyi küfre düşüren ve dinden çıkmasına sebep olan sözlere "elfaz-ı küfür" yani küfre götüren sözler adı verilir. Eskiden alimler insanı küfre götüren kelimeleri kitaplarında yazar, toplumu da bu kelimeleri kullanmaktan sakındırırlardı. “Kim ki; dine, imana, dince mukaddes olan şeylere küfrederse, hürmetsizce ve hakaret içeren sözler sarf ederse onun nikahına zarar gelir, imanından şüphe edilir. İman ve nikah tazelemesi gerekir. Tövbe, istiğfar etmesi, pişmanlık duyup kesinkes dönüş yapması gerekir” derlerdi.

Şimdilerde insanı küfre götüren cümleler değişerek, yerini başka türlü ifade ve cümlelere bıraktı. Geçmişteki insanlar öfkeden, kızgınlıktan dolayı bu küfür kelimelerini söyleyebiliyorlardı. Bugün ise tam aksine, bazen kendilerini coşturup galeyana getiren hadiselerden dolayı bu sözleri normal gündelik kelimeler gibi kullanıyorlar. Bazen de eğlenmek için mukaddes değerlerle alay edilen fıkralar anlatıyorlar.   

İnsanı küfre düşüren sözler neler olabilir?

Dinin esaslarından birini alaya almak; inanılması gereken ve zarurat-ı diniyye denilen prensipleri küçümsemek, hafife almak; bir İslami hükmü açıkça inkar etmek veya dince mukaddes olan şeylere küfretmek; Allah’ın zatı, sıfatları, fiilleri, isimleri, emirleri, yasakları hakkında şaka yollu da olsa alay ederek konuşmak, bunları küçümseyici sözler söylemek ve Allah’a sövmek kişiyi dinden çıkarır.

Peygamberlik mefhumu ve peygamberlerle alay etmek, onları küçük düşürücü sözler söylemek küfür sayılır. Bu yüzden diğer peygamberleri veya Hz. Peygamber’i (s.a.v) küçük gören alay eden dinden çıkar. Mukaddes kitaplara ve Kur’an-ı Kerim’e sövmek veya bunların aslını inkar edici sözler söylemek; Kur’an’la, bir suresi veya ayetiyle alay etmek, onu küçümsemek; meleklere sövmek, alay etmek, ayıplamak, onları küçük görmek; ashab-ı kiramı tekfir ederek, onların mümin olmadığını söylemek; sahabeyi küçümsemek, alay etmek ve onlara buğzetmek; haramı helal, helali haram saymak da küfürdür. Alim ve fakihlere sövmenin dinden çıkaracağına dair de çeşitli fetvalar verilmiştir.

İnsanı küfre düşmesine sebebiyet veren şeyler sözlü ve fiili/ameli olabilir. Mesela bir kimsenin, alay maksadıyla abdestsiz namaz kılması, ameli bir küfürdür. Ancak biz bu yazımızda özet olarak, günümüzde insanların ağızlarına doladıkları bazı küfür sözlerine örnekler vereceğiz. Bu sözlerin söylenmesi insanın küfre düşmesine neden olur: “Allah da gelse, seni elimden kimse alamaz”, “Sanki Allah beni mi gözetliyor”, “Burası Allah’ın unuttuğu bir yer”, “Burada Allah’ın yeri yok”, “Allah deseydi yapmazdım”, “Allah baba/dede”, “Kahrolsun şeriat (Allah’ın dini)”, “Kahpe felek”, “Ne günah işledim ki tövbe edeyim” “(Peygamber) Sünnetinin yeri mi şimdi, o eskidenmiş”, “Bir yudum alsan ne olur? Aslan sütü bu”. Bu söz eğer haram olan içkinin helal olduğunu iddia etmek için söylenirse küfür olur. Yine aynı şekilde, namazı önemsemeyen, Allah’ın bir emri olarak telakki etmeyen birinin, “Sen namazı boş ver, benim kalbime bak” demesi küfürdür. Yine bütün Müslümanları ve özellikle hac ibadeti yapan hacıları ve gerçek ilim erbabı kişileri kastederek, “Kıyamet hacılarla hocaların yüzünden kopacak” denilmesi küfürdür.

Yine vefat eden bir kimse için, “Allah’a lazımmış ki öldü!” sözü, Allah bir şeye muhtaç olmadığı halde, Allah’ı bir beşer gibi düşünüp söylendiği için küfre sebep olur. “Kur’an çöl kanunudur” demek de küfre sebep olur. “Namaz kıl” denilince “Sen kıldın da ne oldu?” demek, ezan ya da Kur’an okunurken “Ne bet (kötü) şey” demek, “Sen Müslüman değil misin?” denildiğinde “Hayır” demek, Allah’ın takdirine itiraz edercesine “Ben seninle cennete bile girmem” demek, yine Allah’ın yaratma sıfatını alaya alarak bir insan için “İmalat hatası” demek küfürdür. Günümüzde adeta insanların ağızlarında sakız gibi olmuş bu cümlelerin sayısını daha da çoğaltmak mümkün.

Her şeyden önce şu noktada alabildiğine uyanık olmak durumundayız: Kişinin fikri neyse zikri de odur. İç alemimizi neye alıştırmışsak azalarımızdan da o sadır olacaktır. Kalp boşluk kabul etmez. Eğer oraya “nazargah-ı ilahi” olma vasfıyla bağdaşmayan şeylerin sızmasına müsaade etmişsek, bunun bütün bedenimize ve o arada elbette dilimize de sirayet etmesi kaçınılmaz olacaktır. Böyle sözleri şaka ile söylemek dahi tehlikelidir. Kişi ağzından bu gibi sözler çıktığında hemen tövbe-i istiğfar etmeli, kelime-i şehadet getirmelidir.
 
Semerkand Aile.com
************************************

KÜFRE GÖTÜREN SÖZLER

Muhterem Müslümanlar!Yüce Rabbimizin İnsanoğluna diğer İnsanlarla sağlıklı iletişim kurabilmesi, meramını anlatabilmesi için ihsan ettiği en büyük nimetlerden biri konuşma yeteneğidir. Vücudumuzdaki bütün azalar ve organlar, hangi şekilde ve amaçta kullanıldığına göre Allah katında mesuldürler. İşte dilimiz de böyledir.Dil o kadar mühim ve önemlidir ki insan dilinden dökülen sözlere göre itibar kazanır veya tibar kaybeder, sevap veya günah kazanır. Kişi dili sayesinde en büyük kelime olan Kelime-i Tevhidi söyler iman dairesine girer. Yine dili sayesinde Allah muhafaza küfrü gerektiren bir inkâr sözü söyleyerek iman dairesi dışına çıkabilir. İnsan diliyle yapıcı sözler söyleyerek birçok kişinin arasının düzelmesine, kırgınlıkların son bulmasına vesile olarak sulh ve barışa hizmet ederken, diğer taraftan dilini yanlış kullanarak birçok kişinin arasının açılmasına, barıştan uzaklaşmasına, sonuçta kin ve düşmanlıkların doğmasına sebep olabilir. Yunus Emre ne güzel söyler; “Söz ola kese savaşı, söz
ola kestire başı.”

Değerli Müminler!


    Yüce Rabbimiz Rahman Suresinde “Allah insana beyanı, yani meramını ifade etmeyi öğretti.”(1) buyurmakta, Beled suresinde de insana bu yeteneği için ihtiyaç duyduğu konuşma yeteneği verilerek “iki dudak bir dil vermedik mi?”(2) buyrulmaktadır. İnsan bu yeteneği sayesinde dostluklar kurar, antlaşmalar yapar, bir sıkıntısı olduğunda derdini ifade eder, insanlara öğüt verir, Allah’ ı zikreder ve daha pek çok insani ihtiyaçlarını görür. İnsanın dışındaki hiçbir canlıya geleyim demek,çok cimri olan birisi için haşa Allah verdiği canı alamıyor ondan gibi Allahın kudretini ve gücünü alaya alan ifadeler.Ayrıca Kur’an-ın ayetlerinden veya Peygamberimizin hadislerinden bahsederek öğüt veren birisine küçümser tarzda çok dinledik bunları, geç bunları demek, herhangi bir şeyi yapıp yapmama hususunda direnen bir kişinin hâşâ Allah gelse, Peygamber gelse yapmam demesi, bir yanlış iş veya haksızlık durumunda bu İşin öteki tarafı da var orayı unutma, hesap kitap var dendiğinde boş ver giden gelseydi deden gelirdi
diyerek iman esaslarından öldükten sonra yeniden dirilmeyi inkâr etmek, hâşâ Allah bile seni elimden alamaz demek, gayri meşru bir beraberlik hususunda; alan memnun veren memnun günah bunun neresinde diyerek günahı hafife almak, günah ve haram bir fiile başlarken besmele çekmek, bir insanın temiz, masum hiç suçu olmayan ecdadına, geçmişine sövmek, çünkü o kişinin geçmişi veya ecdatları arasında şehit, evliya, peygamber bulunabilir ki bütün bunlar kişinin imanını tehlikeye düşüren sözlerdir. Yine çok mühim bir konu olan evli kişilerin nikahlarını tehlikeye düşürecek tarzda sözler sarf etmesi ki bunlardan bir tanesi de kişinin haşa Allah’a, kitaba peygambere ve dinimizce mukaddes sayılan şeylere küfretmesiyle kişi önce imandan çıkar peşinden de imanlı bir hanımefendinin imansız bir kişinin nikahı altında olması haram sayıldığından nikahı da düşer.


Bütün bunlar toplumda sonucu düşünülmeden bilinçsizce yapılan yanlışlıklardır. Ayet-i Kerimede “insan hiçbir söz söylemez ki yanında kendisini gözetleyen bir meleK hazır bulunmasın”(3) buyrularak kişinin ağzından çıkan her sözün yazıcı melekler tarafından kayıt altınaalındığı bildirilmektedir.

Değerli Müslümanlar!
 Dil, insanın kalbinin ve gönlünün aynasıdır.
Gönülde, kalpte ne varsa dile de o yansıyacaktır.
Mevlana Hazretleri mesnevisinde verdiği veciz
örnekte insanın kalbini tencereye dilini de
tencerenin kapağına benzetmektedir. Nasıl ki
tencerenin içersinde pişen şeyin ne olduğu kapağın
oynamasıyla koku yayılınca anlaşılırsa, insanın
kalbinde, gönlünde  ne olduğu da dilinin hareket etmesiyle konuştuğu şeylerden anlaşılır. Yani ,küp içerisinde ne varsa dişarı sızdıracaktır.Kişinin sözü aslında konuşanın aynasıdır. O kişi hakkında bilgi verir. Allah'ın nazargahı olan kalbimizi ve gönlümüzü temiz tutmada dilimizin rölü çok büyüktür. Onun için ağzımıza her geleni konuşmamalı ve ölçülü olmalıyız.

Musa Bilgiç.İlçe müftüsü Akköy.