Gönderen Konu: Kur'ân-ı Kerîm'deki Secavent Alametleri (Duraklar)  (Okunma sayısı 159345 defa)

0 Üye ve 4 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Fatihan

  • Administrator
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 6994
  • Milimi milimine Ehli sünnet...

Kur’an-ı Kerim'de, kelimelerin üstünde ve altında bazı işaretler vardır ki bunlara "secavent(durak)" adı verilir.

Bu işaretler şunlardır:


م   Mim: Muhakkak durmalıdır. Durmak vâcib, geçmek haramdır. Durulmayıp geçilirse anlam bozulur.

ط   Tı: Durmak gerekir.

ج   Cim: Geçmek de durmak da câizdir fakat durmak daha iyidir.

ز    Ze: Geçmek de durmak da câizdir fakat geçmek daha iyidir.

ق   Gaf: Geçmek de durmak da câizdir fakat geçmek daha iyidir.

لا   Lâmelif: Durulmaz! Bulunan yerde durulursa, önceki kelime ile birlikte tekrar okunur. Âyet-i kerime sonunda durunca, tekrar edilmez.

قف  Gıf: Durmak daha iyidir.

ص  Sad: Durmakta mahzur yoktur.

صلي Sad-Lam-Ya: Geçmek daha iyidir.

صلح Sad-Lam-Ha: Geçmek de durmak da câizdir.

ع    Ayn: Bazı âyet-i kerimelerin sonunda bulunur. Namazda okunursa bu işaret bulunan yerde rukûya gitmek iyi olur.

ك     Kef: Kezalik demektir. Kendisinden önce hangi secavent geçmişse, bu da öyle demektir.

  Üç nokta: Bu üç noktanın birisinde durulur. Eğer üzerinde üç nokta bulunan birinci kelimede durulursa, üç nokta olan ikinci kelimede durulmaz. Birinci kelimede durulmamışsa, ikincide durulur. Her ikisinde de durmamak veya her ikisinde de durmak câiz değildir. Örnek: Kadr sûresi sonu


Kelime Altında Bulunanlar

قصر   Kasr: Bu kelimenin bulunduğu yerler kısa okunur.

مد     Med: Bu kelimenin bulunduğu yerler uzun okunur.

سكته   Sekte: Bu kelimenin yazıldığı yerde, kısa bir zaman nefes alınmadan durulur. Durulmadan geçilirse, anlamı bozulur. Kur’an-ı kerimde dört yerde sekte vardır.

ادغام  İdgam: Kelimenin yazıldığı gibi değil de, idgam ile okunur. Kelimelerin altında yazılı olan idgam, Kur’an-ı kerimde, yalnız Hud suresi 42. âyetinde vardır. Burada, (İrkeb me’anâ) yazılır ise de, (İrkemme’anâ) okunur.

س   Sin: Sad harfinin altına yazıldığı yerlerde "sad" harfi "sin" gibi okunur.


اماله  İmale:Yalnız Hud suresinin 41. âyetinde geçer. Mecrahâ kelimesinin altında imâle yazar. Buradaki ra harfi, üstünden esreye doğru meyillendirilerek okunur. Mecrihâ diye okunmaz. Okunuşunu, bilen birisinden öğrenmek gerekir.


تسهيل Teshil: Kolaylaştırmak demektir. Birbirini takip eden iki hemzeden ikincisi, "elif" ile "he" sesi arasında yumuşak olarak okunur.






« Son Düzenleme: 03 Temmuz 2014, 11:34:19 Gönderen: Mücteba »

Çevrimdışı Fatihan

  • Administrator
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 6994
  • Milimi milimine Ehli sünnet...
Ynt: Kuran-ı Kerim'deki Secaventler(Duraklar)
« Yanıtla #1 : 30 Ekim 2007, 15:29:37 »
İslam Alimlerinin büyüklerinden, Osmanlı Devleti’ninin 9. Şeyhülislamı Ahmed İbn-i Kemal Paşa, bir manzume ile secavendleri şöyle beyan eder:

Mim: Lâzım durmak burada elbet,
       Geçmede, küfürden korkulur pek !

Tı  :Mutlaka durmak nişânıdır.
      Nerde görsen, orda hemen dur!

Cim :Caiz geçmek ondan, hem revâ,
       Durmak fakat evlâdır, sana!

Ze: Câiz, onda dahi durdular,
      Geçmeyi, daha iyi gördüler.

Sad: Durmakta ruhsat var, dediler.
       Nefes almaya izin verdiler.

Lâ: “Durulmaz!” demektir her yerde,
       Durma hiç! Alma hem nefes de!
       Sevabın cümleye ihsan et!
       Bu tertible oku, itmam et.


Çevrimdışı Fatihan

  • Administrator
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 6994
  • Milimi milimine Ehli sünnet...
Kuran-ı Kerim'deki Secaventler(Duraklar)
« Yanıtla #2 : 31 Ekim 2007, 14:55:37 »
Neden Secavend Deniyor?

Vakıf ve ibtida ile alakalı birçok eser yazılmıştır.İslam aleminde en çok tutulan ve bugün dahi yazılmakta olan mushaflarda kullanılan vakıf remz(işaretleri) İmam Secavendî (r.h) a aittir.

İmam Secavendî(r.h) vakıf yerlerini muayyen derecelere ayırmış ve her dereceyiişaret eden bir harf kullanmıştır.Bu işaretlere imamın ismine izafeten "Secavend" denilmiştir.



Çevrimdışı mustantık

  • aktif okur
  • **
  • İleti: 224
Ynt: Kuran-ı Kerim'deki Secaventler(Duraklar)
« Yanıtla #3 : 08 Kasım 2007, 00:01:55 »
kardeşim teşekkürler ancak (gıf) durmak daha iyidirden ziyade emir sığasında geldiği için katiyet ifade eder diye düşünüyorum sencede öyle değilmi?
Sana gerekli olmayan şey hakkında konuşma. İster akıllı, ister akılsız hiç kimseyle münakaşa etme. Ve kardeşini, anılmandan hoşlandığın şeyle an.
(Abdulah ibn-i Mes’ud)

Çevrimdışı Fatihan

  • Administrator
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 6994
  • Milimi milimine Ehli sünnet...
Ynt: Kuran-ı Kerim'deki Secaventler(Duraklar)
« Yanıtla #4 : 12 Kasım 2007, 10:34:35 »
kardeşim teşekkürler ancak (gıf) durmak daha iyidirden ziyade emir sığasında geldiği için katiyet ifade eder diye düşünüyorum sencede öyle değilmi?

قف   vakfetmek daha uygun "vakfet" manasını ifade ediyor evet.

Çevrimdışı suhan

  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 1
Ynt: Kuran-ı Kerim'deki Secaventler(Duraklar)
« Yanıtla #5 : 30 Haziran 2008, 23:11:32 »
Min'essemâen de duruş halinde neden tenvin ibdal oluyor da sanki med harfi varmış gibi uzatılıyor?
« Son Düzenleme: 30 Haziran 2008, 23:22:38 Gönderen: Mahi »

Çevrimdışı HAYATIN TADI

  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 43
Ynt: Kuran-ı Kerim'deki Secaventler(Duraklar)
« Yanıtla #6 : 17 Nisan 2009, 14:40:29 »
s.a.fatihan hocam vermiş oldugunuz bilgilerinizden dolayı Allah razı olsun.paylastıgınız bılgılerde bırsey dıkkatımı cekti.secavent alametlerine secavent demıssınız.secavent ısmını alması evet muhammed ettayfur essecavendi hazretlerının isimne izafeten verilmistir.fakat secavent o zatın koyunun ısmıdır.yanı secavent koy demektır.onun ıcın bu duraklara sadece secavent degılde secavent alametlerı denılmesı gerekıyo.kıraat dersınde bu ıkazı yanı secavent degılde ozellıkle secavent alametlerı denılmesı gerektıgı soylenılmstı.
ıfadede ıns yanlısım olmamısdır.olduysda kusura bakmayın.a.e.o.

Çevrimdışı lalegül

  • yazar
  • ****
  • İleti: 513
    • Sidre.net
Ynt: Kuran-ı Kerim'deki Secaventler(Duraklar)
« Yanıtla #7 : 20 Nisan 2009, 16:13:08 »

 Üç nokta: Bu üç noktanın birisinde durulur. Eğer üzerinde üç nokta bulunan birinci kelimede durulursa, üç nokta olan ikinci kelimede durulmaz. Birinci kelimede durulmamışsa, ikincide durulur. Her ikisinde de durmamak veya her ikisinde de durmak câiz değildir. Örnek: Kadr sûresi sonu


Kadr Suresinde emrin ve selamün kelimeleri üzerinde üç nokta vardır.
Emr diye durulunca selamün hiye diye devam edilir.
Birincide durmayıp emrin diye devam edilirse selam kelimesinde durulur.
Şu rahmete bakın ki,
insanlar bütün azalarıyla günah işlerken,
sadece diliyle yaptığı tövbeyle affolunuyor.

Aziz Mahmud Hüdai (k.s)

Çevrimdışı HAYATIN TADI

  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 43
Ynt: Kuran-ı Kerim'deki Secaventler(Duraklar)
« Yanıtla #8 : 20 Nisan 2009, 19:01:04 »
lalegul kardesım uc noktadakı hukum dogru ama kadır suresınde her ıkısındede durmak buyuklerımızın tavsıyesı dıye bılıyorum.a.e.o.

Çevrimdışı lalegül

  • yazar
  • ****
  • İleti: 513
    • Sidre.net
Ynt: Kuran-ı Kerim'deki Secaventler(Duraklar)
« Yanıtla #9 : 20 Nisan 2009, 22:44:26 »
kadır suresınde her ıkısındede durmak buyuklerımızın tavsıyesı dıye bılıyorum.a.e.o.

Sağolun, bende bunu bilmiyordum.
Şu rahmete bakın ki,
insanlar bütün azalarıyla günah işlerken,
sadece diliyle yaptığı tövbeyle affolunuyor.

Aziz Mahmud Hüdai (k.s)

Çevrimdışı tk1978

  • IZLEMCI
  • araştırmacı
  • ***
  • İleti: 455
Ynt: Kuran-ı Kerim'deki Secaventler(Duraklar)
« Yanıtla #10 : 17 Kasım 2011, 04:04:17 »
Allah razi olsun.
Insanin Sadakat ile gecirdigi vakit
Insana Ilim olarak geri dönüyor

Çevrimdışı tuna nehri

  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 18
Ynt: Kuran-ı Kerim'deki Secaventler(Duraklar)
« Yanıtla #11 : 28 Ocak 2013, 15:53:14 »
Allah razı olsun ben de özellikle altta gelenleri arıyordum.Ayn durağında ruküüya gitmenin hükmü nedir mesela yasin-i şerifte geçiyor, biz sayfa sonuna kadar okuyorduk, bu hususta da bilgilendirilirsek seviniriz
Hiç bir şeyin bir kimsede birleşmesi ilimle hilmin birleşmesinden daha üstün olamaz.(hadis-i şerif)

Çevrimdışı tuna nehri

  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 18
Ynt: Kuran-ı Kerim'deki Secaventler(Duraklar)
« Yanıtla #12 : 28 Ocak 2013, 17:23:50 »
Üstün esre ve ötrelerde sukun üzere durulur
İki üstünlerde -tenvinin kürsisi olsun veya olmasın- elif üzerine durulur
İki esre ve ötrelerde sukun üzere durulur
Harfi medlerde med üzerine durulur
Ahirinde ma kalbi mazmum vav veya ma kalbi meksur ye olan yerlerde med üzerine durulur
Şeddelerde şedde üzerine durulur, şedde belli edilir
Yuvarlak telerde he üzere durulur
Zamirlerde sukun üzere durulur
Hiç bir şeyin bir kimsede birleşmesi ilimle hilmin birleşmesinden daha üstün olamaz.(hadis-i şerif)

Çevrimdışı semsemayil

  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 8
Ynt: Kur'ân-ı Kerîm'deki Secavent Alametleri(Duraklar)
« Yanıtla #13 : 18 Haziran 2014, 12:37:19 »
Marifetname'de de bu durakların  beyitlerle anlatımı var

Çevrimdışı Mücteba

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 9214
  • "En büyük keramet, istikâmet üzere olmaktır..."
Ynt: Kur'ân-ı Kerîm'deki Secavent Alametleri (Duraklar)
« Yanıtla #14 : 02 Mart 2016, 00:30:37 »
Allah razi olsun.
Insanin Sadakat ile gecirdigi vakit
Insana Ilim olarak geri dönüyor