Gönderen Konu: Metni akaid soruları..  (Okunma sayısı 31183 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Miftahulkuluub

  • Administrator
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 1959
    • http://www.sadakat.net
Metni akaid soruları..
« : 13 Ocak 2008, 02:04:51 »

İlm-i kelamın tarifi, mevzuu ve gayesi nedir? Vâzıı kimdir? Akâid ne kelimedir?

Eşyanın hakikati hakkında ehl-i sünnetin ve sûfestâiyyenin görüşleri nelerdir?

Esbâb-ı ilim ne demektir? Kaç tanedir? Havâss-ı hamseyi sayınız.

Haber-i sadık kaç kısımdır? Haber-i mütevateri tarif ediniz.

İlham nedir ve niçin esbâb-ı ilimden sayılmaz?

Rasül kime denir? Mucizeyi tarif ediniz. Haber-i rasül neyi icabeder?

Mucize ile keramet arasındaki farklar nelerdir?

Alem nedir? Kaç kısımdır? İzah ediniz.

Kur’an-ı Kerim mahluk mudur? Değil midir?

Cenab-ı hakk için mâiyet ve keyfiyetle vasıflanmaz demek ne demektir?

Kul fiilinin halikı mıdır? Değil midir?

İstitâat nedir? Kaç manaya gelir? Mea’l-fiil midir? Kabl’el-fiil midir?

Büyük günahlardan bazılarını sayınız.

Ehl-i sünnetin mürtekib-i kebire hakkındaki görüşü nedir?

Rızık ne demektir? Haram rızık mıdır?

Şefaat kimler için, kimler hakkında ve ne ile sabittir?

İmanı tarif ediniz.

Saadet ve şekâvet hakkında mâlûmat veriniz.

Veli ve keramet neye denir?

İmamın lüzûmî, vücûdî ve ademî şartları nelerdir?

Hulefâ-i râşidîn kimlerdir? Hilafet müddetleri ne kadardır?

Aşere-i mübeşşere’yi sayınız.

Müctehid kime denir?

Cenab-ı Hakk’tan yeis ve emniyetin hükmü nedir? Mü’min nasıl olmalıdır?

Peygamberimizin haber verdiği eşrât-ı saatten bazılarını sayınız.
 

« Son Düzenleme: 07 Temmuz 2008, 14:44:02 Gönderen: Mahi »
İncemeseleler    Sadakat.Net    İns SadakatForum  Sevadı Azam


" Derviş isen kardeş takvaya çalış.."

Çevrimdışı Uludag

  • aktif yazar
  • *****
  • İleti: 928
  • man daqqa, duqqa.
    • www
Ynt: Metni akaid soruları..
« Yanıtla #1 : 27 Şubat 2008, 01:24:34 »
İmam günahkar olursa arkasında namaz kılınırmı?
Ülülemr salih olmasa ne gerekir?
Ya rabbi, şu acizi ümmeti Muhammede hizmet etmeğe muktedir kıl.

Çevrimdışı müteallim

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 4785
  • gizli mahzenlerde kalan tarihin yeni adresi
    • www.Libv- kamp-lintfort.de
Ynt: Metni akaid soruları..
« Yanıtla #2 : 04 Mart 2008, 01:46:44 »
yakinda insaAllah bu sorularin cevaplari ilmi kelam baslayinca kendiliginden ortaya cikacaktir.bekleyiniz yakinda geliyorrrrr.
« Son Düzenleme: 05 Mart 2008, 01:40:22 Gönderen: müteallim »
  Kuslar gibi ucmasini baliklar gibi yüzmesini ögrendik amma kardesce yasamasini ögrenemedik

Çevrimdışı Uludag

  • aktif yazar
  • *****
  • İleti: 928
  • man daqqa, duqqa.
    • www
Ynt: Metni akaid soruları..
« Yanıtla #3 : 05 Mart 2008, 01:42:21 »
Ilmi kelam? $erhi akaidi cok severdim o zamanlar okurken, vaaz kitabimdi zamaninda... Ramazan Efendisi bile müdhis...  &)) +=) s4))
Ya rabbi, şu acizi ümmeti Muhammede hizmet etmeğe muktedir kıl.

Mahi

  • Ziyaretçi
Ynt: Metni akaid soruları..
« Yanıtla #4 : 07 Temmuz 2008, 14:48:15 »

İlm-i kelamın tarifi, mevzuu ve gayesi nedir? Vâzıı kimdir? Akâid ne kelimedir?


İlmi kelamın tarifi; Vehüve ilmün bahısün an zatillahi Teala min haysü sıfatihi ve efalihil muteallekati bil mebdei vel meadi.

Manası; Sıfatları ve fiilleri itibarıyla Cenab-ı Hakkın zatından, nübüvvet ve risaletten, mebde’ (başlangıç) ve meâd (son) itibarıyla mükevvenatın ahvalinden bahseden ilimdir.

Mevzuu; Zatullah, sıfatullah, efalullah, mebde ve meada müteallik olan efaldir.

Gayesi; Vehiyettelakki min haziziz taklidi ila zirvetil yakını ve irşadil müsterşidine ve ilzamül  muhdiine  ve hıfzu Akâidül mü’mine an şüphetil mübdiline ve gayetü gayetil fevzü bisaadetin dareyni.

Manası; Taklid çukurlarından ilmin zirvesine yakın ve irşadı talep edenlere irşad etmek inançsızları susturmak mü’minlerin itikadını mübdinin şüphesinden muhafaza etmek gayesinin de gayesi iki dar saadetinden necat bulmaktır.


Akâid’in Musannıfı; Ömerin Nesefi  Hazretleridir. Tuglel İsmi Ömer bin Muhammed Ahmed bin İsmail Havs bin Necmeddin Hazretleridir.

Hanefi âlimlerinin meşhurlarından olup Hicri 461 tarihinde Nesef’te doğmuş, 537 tarihinde Semerkant’ta vefat etmiştir. 100’e yakın eserlerinin olduğu söylenmektedir.

Şerhinin Musannıfı; Alleme-i Teftazani Hazretleridir.

Akâid;akidetün” lafzının cemisidir. “Akidetün – akidetani – Akâidün” olarak tasrif olunur. Badehü düğüm manasınadır.



« Son Düzenleme: 09 Temmuz 2008, 14:20:52 Gönderen: Mahi »

Mahi

  • Ziyaretçi
Ynt: Metni akaid soruları..
« Yanıtla #5 : 07 Temmuz 2008, 15:22:07 »

Eşyanın hakikati hakkında ehl-i sünnetin ve sûfestâiyyenin görüşleri nelerdir?



Sûfestâiyye: Ehli hakka muhalefeti ile meşhur bir kavimdir ki; Üç fırkadır.

1) İNADİYYE: Eşyanın hakikati ne hariçte nede itikadda sabit olmayıp herşey hayalden ibarettir derler.
2) İNDİYYE: Eşyanın hakıkati hariçte sabit olmayıp itikada bağlıdır. Bir şeyi cevher itikat ederse cevher atom itikad ederse atomdur derler.
3) LAEDRİYYE: Alemde hiçbirşeyin subutu ve ademi subutu mağlum olmayıp kat'ı bir mesele yoktur.

Ehli sünnet cevap vermiştir; Eğer siz eşyanın hakıkatını nefi etmezseniz zaten sabittir. Eğer nefi ederseniz hükümlerden bir hüküm olmakla siz zaten hakikatlerden bir hakikat isbat etmiş olursunuz.

Ebul Faruk Silistrevi hazretleri; Sûfestâiyye ile munazaaya gerek yoktur. Onlar ile munazaa etmek için kızılcık sopası lazımdır. Çünkü munazaa ilmi olanlarla olur. Onlar ilim sahibi değildir. buyurmuşlardır...
« Son Düzenleme: 09 Temmuz 2008, 14:20:25 Gönderen: Mahi »

Mahi

  • Ziyaretçi
Ynt: Metni akaid soruları..
« Yanıtla #6 : 08 Temmuz 2008, 17:23:08 »

Esbâb-ı ilim ne demektir? Kaç tanedir? Havâss-ı hamseyi sayınız.


Sebebin tarifi; Ma yekunu tarikan ilel hükmi bi gayri tesirin.
Manası: Tesir olmadığı halde hükme yol olan sebebdir.

Sebeb iki kısımdır.
Sebeb-i Hakiki: Hz Allah'tır.
Sebeb-i Gayri Hakiki: Buda üç kısımdır:
1)Havas-ı Selime,
2)Haberi Sadık,
3)Akıl.

Havas-ı Hamse; Basar-görme, Zevk-tatma, Lems-dokunma, Şem-koklama, Semi-işitme)
« Son Düzenleme: 09 Temmuz 2008, 14:20:03 Gönderen: Mahi »

Mahi

  • Ziyaretçi
Ynt: Metni akaid soruları..
« Yanıtla #7 : 09 Temmuz 2008, 14:19:36 »

Haber-i sadık kaç kısımdır? Haber-i mütevateri tarif ediniz.


Haber-i Sadık iki kısımdır;
1- Haber-i mütevatır
2- Haber-i rasul'dür.

Haber-i mütevatır: Vehüvel haberussabitü ala elsineti gavmin la yütesavveru tevatuhum alelkizbi.
Manası:Kizip üzere ittifakları tasavvur olunmayan kavmin lisanları üzere sabit olan haberdir.

Mahi

  • Ziyaretçi
Ynt: Metni akaid soruları..
« Yanıtla #8 : 10 Temmuz 2008, 19:21:37 »

İlham nedir ve niçin esbâb-ı ilimden sayılmaz?


İlham'ın Tarifi; İlgau mağnen fil kalbi bi tarıkıl feyzi.
Manası: Feyz tarıkı üzerine gelen manadır.

İlham ilmin sebeblerinden değildir. Çünkü fitne kapılarını defii ve şeriatı muhafaza içindir.

Mahi

  • Ziyaretçi
Ynt: Metni akaid soruları..
« Yanıtla #9 : 12 Temmuz 2008, 16:05:09 »

Rasül kime denir? Mucizeyi tarif ediniz. Haber-i rasül neyi icabeder?


Rasul; Risaleti mucize ile te'yid olunmuş olan habe-i Rasuldür.

Mucize; Hz Allah tarafından gönderildiği iddia eden menin sıdkını izhar kendisi ile kast olunan adeti yırtıcı olan emirdir.

Haber-i rasul İlm-i İstidlaliyi icap eder. (İlm-i İstidlali delillerle sabit olan ilim demektir.)

Mahi

  • Ziyaretçi
Ynt: Metni akaid soruları..
« Yanıtla #10 : 15 Temmuz 2008, 21:08:10 »

Alem nedir? Kaç kısımdır? İzah ediniz.

Alem: MasivAllahu Teala minelmevcudati mimma yu'lemu bihissanıu.
Manası: Sanii teala hazretleri kendisi ile bilinen şeyden olduğu halde mevcudattan masivAllahtır.

Hudus ve kıdem iştirak lafız ile 3 manaya gelir.
Kıdem-i Zati: Vucud gayra muhtaç olmayandır. (Zatullah gibi)
Kıdem-i Zamani: Zaman iğtibari ile evveline sebgat etmeyendir. (Zatullah ve Sıfatullah gibi)
Kıdem-i İzafi: Gayra nisbetle kadıym olandır (Oğla nisbetle Baba gibi)

Hudus-u Zati: Vucud gayra muhtaç olandır. ( Sıfatullah ve Alem gibi)
Hudus-u Zamani: Evveline adem sebgat edendir. (Alem gibi)
Hudus-u İzafi: Gayra nisbetle hadis olandır. (Babaya nisbetle Oğul gibi)

Çevrimdışı Ferzin

  • aktif okur
  • **
  • İleti: 240
Ynt: Metni akaid soruları..
« Yanıtla #11 : 15 Temmuz 2008, 22:38:41 »
Alıntı
İstitâat nedir? Kaç manaya gelir? Mea’l-fiil midir? Kabl’el-fiil midir?

İstidaat;
Vel istidaatü meal fiğli vehiye hakikatül kudretilleti yekünü bihal fiğlü
ve yekau hazel ismü ala selametil esbabi vel alati vel cevarihi
ve sıhhatüt teklifi teğtemidü ala hazihil istidaati.


istidaat,o işe başladığı vakit kendisine verilen kuvvettir.İstidaat Ehl-i Sünnete göre ne kablel fiil nede badel fiil değildir.Meal fiildir.

Mutezileye göre,kablel fiildir eğer kablel fiil olmasa acize teklif olması icap eder derler.Halbuki ayeti kerimede(Velillahi alennasi hiccül beyti menistedaa ileyhi sebila) buyrulmuştur.Gücü yetmeyen üzerine hac farz kılınmamış derler.

İstidaat kablel fiil der iken muradınız istidaatı külli ise bu mevzuda aramızda bir münaza yoktur.Fakat istidaatı hakiki ise biz onun kablel fiil olasını kabul etmeyiz.Meal fiildir.O kimseye hacca gitmeye başladığı vakit o güç verilir.
« Son Düzenleme: 15 Temmuz 2008, 22:57:44 Gönderen: Ferzin »

Çevrimdışı Ferzin

  • aktif okur
  • **
  • İleti: 240
Ynt: Metni akaid soruları..
« Yanıtla #12 : 15 Temmuz 2008, 22:57:04 »
Alıntı
Kul fiilinin halikı mıdır? Değil midir?

VAllahüteala halikun liefalil ibadi minel küfri vel imani vettaati vel isyani

Mutezileye göre efali izdirareynin halıkı Hz. Allah,ihtiyarinin halikı kuldur.Böyel olmamış olsa bir makdurun iki zü kudret tahtında olması icap eder.Bu caiz değildir.

Cevaben evet caiz değildir.Ancak bu zü kudret müstakil olduğu vakittir.Ayeti Kerimede ( VAllahü halekaküm vema teğmelün ) buyrulmuştur.Bu delili naklidir.Delili akli ise eğer kul halik olsaydı,efalin tafsilatını alim olması icap ederdi.Halbuki alim değildir.

Mutezilenin delili naklisi ise ayeti kerimede ( Tebarekellahü ahsenül halikın ) buyrulmuştur.Burada halikın cemidir ve Hz. Allah'ın gayrı halık varır demişlerdir.

Bize görede buradaki halk takdir ve tasvir mealinedir.Halık mealine değildir.
« Son Düzenleme: 17 Temmuz 2008, 00:43:09 Gönderen: Ferzin »

Mahi

  • Ziyaretçi
Ynt: Metni akaid soruları..
« Yanıtla #13 : 16 Temmuz 2008, 13:59:30 »

Kur’an-ı Kerim mahluk mudur? Değil midir?


Kur’an-ı Kerim mahluk değildir.
Hadis-i Şerif'te El-kur'an-u kelamullahi gayru mahlukın veman gale innehü mahlukun vehüve kafirun billahil azim.
Manası: Kur’an-ı Kerim gayrı mahluktur. Kimki mahluktur derse Hazreti Allah'a küfretmiş olur.

Çevrimdışı Ferzin

  • aktif okur
  • **
  • İleti: 240
Ynt: Metni akaid soruları..
« Yanıtla #14 : 16 Temmuz 2008, 19:37:53 »
Alıntı
Hulefâ-i râşidîn kimlerdir? Hilafet müddetleri ne kadardır?

Hz. Ebubekir. İsmi Abdullah, islamiyetten önceki ismi Abdulkabe, lakabı sıddık-i ekberdir. Müddeti hilafeti 2 yıl 3 ay 20 gündür. Nebi s.a.v. nin imanına varistir.

Hz. Ömer. İsmi Ömer, künyesi Ebu Hafs, lakabı iman ve küfür, hak ile batıl arasını tefrik ettiği için Faruktur. Müddeti hilafeti 10 sene 2 ay 4 gündür. Nebi s.a.v.nin adaletine varistir.

Hz. Osman. İsmi Osman, künyesi Ebu Abdullah, lakabı Nebi s.a.v.nin kerimelerinden evvela Hz. Rukiyye sonra Hz. Ümmü Gülsüm ile izdivaç ettiği için zünnurayndır. Müddeti hilafeti 2 yıl 11 ay 18 gündür. Nebi s.a.v.nin hayasına varistir.

Hz. Ali. İsmi Ali, künyesi Ebul Hasen, lakabı kazayı ilahiye gösterdiği rızadan mürteza, toprak gibi herşeyi kabullendiği için türrab, kendsinde ne bilihtiyar ne de bilizdirar kıtal saffında firar olmadığı için Haydarı Kerrar, küçüklüğünden beri putlara tapmadığı için kerremAllahü vechedir. Müddeti hilafeti 4 yıl 10 ay 1 gündür. Nebi s.a.v. nin şeceatına varistir.