Gönderen Konu: Sabah Namazının Vakti!!  (Okunma sayısı 5090 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı ggedavett

  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 20
Sabah Namazının Vakti!!
« : 04 Şubat 2011, 02:48:11 »



Selamün Aleyküm

Burası Fıkıh platformu olduğuna göre bilgilerinize başvurmak istiyorum;
Sabah namazının vakti öğle vaktine kadar devam eder diyen bir fıkhi görüş varmı, herhangi bir mezhebin böyle bir mütalası varmı, bilen varsa öğrenmek istiyorum. Öğleye kadar kılınan sabah namazı şebihün bil eda olması hususiyetiyle, manevi mücazaatını biraz daha hafif gören bir anlayış ve fıkhi görüş varmıdır, öğrenmek istiyorum...bir yerlerde böyle bir konuşmaya şahit oldumda...

Çevrimdışı ıssızada

  • aktif okur
  • **
  • İleti: 107
Ynt: Sabah Namazının Vakti!!
« Yanıtla #1 : 06 Aralık 2011, 23:55:59 »
bende öğrenmek istiyorum bi zahmet hocalarım yardımcı olursanız memnun olurum...
'' Hudâ yardımcıdır ehl-i hüdaya ,

   Sizi ısmarladım hıfz-ı Hudâ'ya ''

mazhar

  • Ziyaretçi
Ynt: Sabah Namazının Vakti!!
« Yanıtla #2 : 07 Aralık 2011, 00:25:03 »
Farz Namazların Vakitleri

 

Vakitler beş olup şunlardır:

1) Sabah vakti: İkinci şafak sökünce başlar, güneşin doğma­sının az öncesine kadar sürer,

2) Öğle vakti: Güneşin (gökyüzünün tam ortasından) batıya doğru yönelmesinden itibaren başlar, herhangi birşeyin gölgesi kendisinin iki veya bir misli oluncaya kadar devam eder. Güneşin tepe noktasında bulunduğu sıradaki gölgeler bu hükmün dışın­dadır. Tahâvî ikincisini tercih etmiştir ki, bu Sahibeyn (Ebû Yûsuf ile Muhammed)'in görüşüdür.

3)  İkindi vakti: Herhangi birşeyin gölgesi, kendisinin bir veya iki mislim geçtiği andan itibaren başlar, gün batışına kadar devam eder.

4) Akşam vakti: Gün batışıyla başlar ve ufuktaki kızıllığın<!--[if !supportFootnotes]-->[4]<!--[endif]-->[4] kayboluşuna kadar devam eder. Fetva bu yönde verilmiştir.

5)  Yatsı ve Vitir vakti: Kızıllığın kaybolmasından itibaren başlayıp sabaha kadar devam eder.

Vitir namazı, yatsı namazından önce kılınmaz. Çünkü sırayı gözetmek gerekir.

(Batıdaki kızıllık henüz kaybolmadan tan yerinin ağarmağa başladığı kutup bölgesi gibi bazı ülkelerde meselâ) yatsı ve vitir vaktini göremeyenlere bu namazlar farz olmaz.<!--[if !supportFootnotes]-->[5]<!--[endif]-->[5]

 

İki Vaktin Farzı Bir Vakitte Kılınamaz

 

Bir mazeret sonucu iki vaktin farzı bir vakitte birleştiri­lemez. Ancak hacılar, Arafat'ta iki vaktin farzını, en büyük imam­la (yani hükümdarla) birlikte kılmak ve ihramlı olmak şartıyla, bir arada kılabilirler.

(Hacılar) öğle ile ikindi namazlarım, (ikindiyi) öne alarak (öğle vaktinde ikisini) birlikte kılarlar,<!--[if !supportFootnotes]-->[6]<!--[endif]-->[6] akşamla yatsıyı da

Akşam namazının tehir edilerek yatsı vaktinde kılınabilmesi için de iki Şart vardır: Birincisi bu işin Müzdelife'de olması, ikincisi ise namaz kılacak olan kimsenin hacda ve ihramlı bulunması gerekir. Bu şartlardan biri bulunmadığı takdirde caiz olmaz.

(akşamı tehir edip yatsı vaktinde) birleştirerek Müzdelife'de kılar­lar. Akşamı Müzdelife yolmada kılmak caiz olmaz.

 

Namaz Vakitlerindeki Müstehablar

 

(1) Sabah namazını erkeklerin ortalık ağanncaya<!--[if !supportFootnotes]-->[7]<!--[endif]-->[7] kadar te­hir etmeleri;

 (2) yaz günlerinde öğle namazını ortalık serinleyin-ceye<!--[if !supportFootnotes]-->[8]<!--[endif]-->[8] kadar tehir etmeleri, kışın ise geciktirmemeleri müstehabdır. Ama bulutlu günlerde tehir edilebilir.

 (3) Gün ışığı değişmedi­ği sürece ikindiyi tehir etmek, ama bulutlu günlerde geciktirme­mek

,4) bulutlu günlerin dışında akşam namazının geciktirilme­mesi, bulutlu günlerde tehir edilmesi,

(5) yatsı namazının gecenin üçte birine kadar tehir edilmesi, bulutlu günlerde geciktirilmeme­si,

(6) uyanacağından emin olanların vitir namazım gecenin sonu­na kadar tehir etmeleri müstehabdır.

 

Namaz Kılınmam ası Gereken ve Namaz Kılmak Mekruh Olan Vakitler

 

(Şu) üç vakitte farz namazlar ve bir de bu vakitler girmeden

evvel<!--[if !supportFootnotes]-->[9]<!--[endif]-->[9] zimmetinde edası vacib olmuş bulunan namazlar kılınamaz.

(1) Bu (vakitler), güneşin doğup (bir-iki mızrak boyu) yüksel­mesine kadarki vakit ile

(2) güneşin tepe noktasından (batıya doğ­ru) meyletmeye başlamasına ve

(3) güneşin sararmaya başlama­sından batmcaya <!--[if !supportFootnotes]-->[10]<!--[endif]-->[10] kadarki zaman aralıklarıdır.

Bu vakitlerde borç olmuş bulunan namazlar kerahetle kılmabilir. Hazır haldeki cenâze(nin namazı) ile mezkûr vakit­lerde okunan secde âyeti(yle terettüb eden tilâvet secdesi) gibi... Aynı şekilde o vaktin ikindi namazı da gurûb vaktinde kerahetle kılmabilir.

Bu üç vakitte nafile kılmak, ortada nezir gibi, iki rek'at tavaf namazı gibi bir sebep de bulunsa, tahrîmen mekruhtur.

 

Nafile ve Sünnet Kılınması Mekruh Olan Vakitler

 

 (1) Tan yeri ağardıktan sonra sabah namazının sünnetinden başka nafile namaz kılmak,

 (2) sabah ve

 (3) ikindi namazlarından sonra ve

 (4) akşam namazından önce,

 (5) (cuma günü imam-)

hatibin hutbeye çıkışından itibaren namazdan ayrılıncaya kadar,

 (6) sabah namazının sünneti hariç kamet getirildiği sırada,

 (7) ev­de dahi olsa bayram (namazın)dan önce, bayram (namazm)dan sonra camide,

 (8) Arafat ve Müzdelife'de birleştirilerek kılman na­mazlar arasında,<!--[if !supportFootnotes]-->[11]<!--[endif]-->[11]

 (9) farz namazdan (başkasını kılmaya yetmeye­cek kadar) vakit daraldığında,

 (10) büyük ve küçük abdestlerin<!--[if !supportFootnotes]-->[12]<!--[endif]-->[12] sıkıştırmaları halinde,

 (11) canının çektiği bir yemeğin hazır bulunması durumunda,

 (12) kalbini meşgul edecek ve (bütün uzuvlarıyla) Allah'a yönelmeyi engelleyecek şeylerin bulunması halinde nafile namaz kılmak mekruhtur.
http://www.sadakat.net/nurul-izah/3877-namaz.html
 

 





mazhar

  • Ziyaretçi
Ynt: Sabah Namazının Vakti!!
« Yanıtla #3 : 07 Aralık 2011, 00:27:43 »
405 SABAH NAMAZININ VAKTI: Imam-i Merginani: "Sabah namazinin ilk vakti; ikinci fecr (Fecr-i sadik, veya subh-û sadik) dogdugu zamandir. Bu ise ufukta kendisini gösteren beyazliktir. Sabah namazinin son vakti ise; günesin dogmasindan azicik bir zaman öncesidir"(14) hükmünü zikreder. Feteva-i Hindiyye'de: "Ufukta beyazlik dagildigi zaman ikinci fecir baslar. Alimlerin ekserisi bu görüstedir"(15) denilmektedir. Bu konuda meshur olan Cibril (as)'in imameti ile ilgili Hadis-i Serif vardir. Ibn-i Abbas (ra)'dan rivayet edilen bu Hadis-i Serif sudur: "Cebrail Aleyhisselâm, Resûlullah (sav)'e gelerek Kâbe'de birinci günü fecrin tûlûu vaktinde imam oldu. Ikinci günü; oldukça beyazlik görünüp, günes dogmaya yakin oldugu vakitte imam oldu. Sonra Cebrail Aleyhisselâm: "- Bu iki vaktin arasi senin için ve ümmetin için vakittir" dedi.(16) Sabah namazinin vaktinin girmesi hususunda Fecr-i Kâzib'e (yalanci beyazlik veya sabah) itibar edilmez. Fecr-i Kâzib; "ufukta uzunlamasina (Kurt kuyrugu gibi) baslayip, sonra arkasini karanlik takip eden beyazliktir. Resûl-i Ekrem (sav): "Fecir ancak ufka yayilandir"(17) buyurmustur. Fecr-i Kâzib aninda; (Yalanci beyazlik'ta) sabah namazinin vakti girmedigi gibi, oruç tutacak kimsenin de, o sirada birsey yeyip içmesi haram olmaz. Kafi'de de böyledir"(18)
http://www.sadakat.net/emanet-ve-ehliyet/2323-namaz-vakitleri.html