Sürekli devam eden abdest bozucu hallere özür denir Meselâ, idrarini tutamama, devamli gaz çikarma, sik sik burnu kanama, yarasindan devamli su akma gibi haller, birer özür hâlidir Kendisinde bu gibi abdest bozucu bir özür bulunan kimseye ise, sâhib-i özür (özür sâhibi) veya ma'zur (özürlü) denir
Kisinin özürlü sayilabilmesi için, abdest bozucu bir hâlin, tam bir namaz vakti boyunca devam etmesi, yani, abdest alip namaz kilacak kadar kisa bir süre dahi olsun kesilmemesi sarttir (Bu özrün baslamasinin sartidir) Bundan sonra da, her namaz vaktinde, en az bir kere ayni hâl ortaya çikmalidir (Bu da özrün devaminin sartidir)
Bunu bir misalle îzah edelim: Bir kimsenin burnu, ögle vaktinin baslangicindan itibaren kanamaya baslasa ve bu hal, ögle vakti geçinceye kadar hiç kesilmeden devam etse, bu kisi için özür hâlinin baslama sarti gerçeklesmis olur Artik bundan sonraki her namaz vakti içinde en az bir kere bu kanama hâli görülse, o kimse "ÖZÜRLÜ" sayilir
Çünkü, her namaz vakti içinde özür hâli tekerrür ettigi için, özrün devam ettigi ortaya çikmis, özürlü sayilmanin ikinci sarti da böylece gerçeklesmistir Özür durumunun ortadan kalkmasi için, özür hâlinin bir namaz vakti içinde tamamen ortadan kalkmasi, hiç görülmemesi gereklidir Böyle olan kimse, artik özürlü sayilmaktan çikmis olur
Özür sâhipleri için, dînimiz büyük bir kolaylik göstermistir Bunlarin abdestleri, abdest bozucu özürleri devam ettigi halde bozulmaz Bu halde iken namazlarini kilarlar Abdest bozucu kan, irin, idrar gibi akintilarin kirlettigi yeri tekrar temizlemekle de mükellef tutulmazlar Çünkü, bu kirler temizlendikten hemen sonra yeniden vâki olmaktadir
Meselâ, devamli idrari gelen bir kimsenin, abdestini idrar akintisi bozmadigi gibi, gelen bu idrarin kirlettigi yeri yikamak mecburiyeti de yoktur Idrar kirletmesi mevcut oldugu halde namazini kilarDînimizin özür sâhiplerine sagladigi bu kolayliga karsi, onlarin da dikkat edecekleri bir husus vardir O da sudur:
Özürlü oldugunu tesbit eden kimse, her namaz vakti için, ayri abdest alir, o vakit için aldigi bu abdestle diledigi kadar nafile veya kaza namazi kilabilir Vitir ve cenaze namazlarini edâ edebilir Özür sâhibinin aldigi abdest, sadece içinde bulundugu namaz vakti süresince geçerlidir Bir namaz vaktinin çikip diger vaktin girmesiyle abdesti bozulur Giren yeni vakit namazi için, yeniden abdest almasi gerekir
Meselâ; bir özür sâhibi sabah namazi için vaktinde abdest alsa, bu abdesti sabah namazinin vaktinin çikmasina kadar muteberdir Vaktin çikmasiyla, yani, günes dogmasiyla abdest bozulur, hükmü kalmaz Artik bu abdestle hiçbir namaz kilamaz