SADAKAT MEDRESESİ > TALİM VE TECVİD İLİMLERİ
Tecvid soruları
Miftahulkuluub:
Allah lafzı geçiş halinde idğamı şemsiye olur mu neden olmazmı neden?
mimi sakinin 3 halinden 2.si aynı zamanda mütecaniseynin 3. sü olurmu?
limen yeşee' burada meddi muttasılmı olur yoksa meddi arızmı
mars:
Nedendir bilmem sondan başlamak geldi içimden.
Üçüncü sorunuzda zannımca muttasılda durak olduğu zaman ki tecvidi soruyosunuz. Durak olmakla arizi bi sükun vaki olduğu için meddi arızdır.
İkinci sorunuzun cevabı mütecaniseyn olmaz. Bildiğim kadarıyla
mütecaniseynin üçüncüsü yalnızca be den sonra mim gelirse oluyor. Tersi olmuyor.
Birinci soruyada gelince bütün sorulara cevap vermekle (tabi doğruysa cevaplarım) soruları benden sonra görecek kardeşlere haksızlık olmasın babından onlara bırakıyorum. :)
racül:
Idgami semsiye olabilmesi icin elif lami lami tarif olarak görmemiz gerekir. Allah ismi serifinin etimolojisi üzerinde ihtilaf mevcut. El-ilah kelimesinden geldigi, ilal oldugu görüsü dogru ise idgami semsiyedir diyebiliriz.
Fakat,
genelde tecvid ilminde bablarin teskilinin hikmeti, okuyusta bir degisiklige yol acmasidir.
Mesela be - mim mahrecinde maksad, sakin olan be'de galgale yapmayip, be'yi mim'de idgam edip, idgamdan bedel mime bir sedde vermektir. Okuyusta degisiklige yol aciyor.
Idgami semsiyyede de,
harekesiz kurani kerimlerde lamin cezmiyle (izharikameriye) mi okunucak yoksa lamdan sonraki harfin seddesiyle, elif lam o harfde idgam edilmis olarak (idgami semsiyye) mi okunacak bunu anlayabilmek icindir.
Ellah ismi serifindeki elif lamda böyle bir zorluk, böyle bir problem yok.
Onun icin bu hususta hangi baba girecegine dair bir soru, ya linguistik ya da etimolojik amacli arastirmalarin konusunu teskil eder.
Veyahut da meleklerin cinsiyeti babina girer... (bu kadar da degil de :D )
mim ile be idgami misleynde mimi sakinin ikinci halidir.
idgami mütecaniseynde 3 mahrece dahil etmeye kalkarsak,
inne rabbehüb'bihim okumamiz gerekir,
Ihfa-i sefevi bahsine mugayirdir...
........
3. sorunun cevabi:
Meddi muttasil olmasi icin harfi medden sonra sebebi meddin hemze olmasi lazim.
Hemze: harekesi olan elife derler.
Limen yesee' diye durdugumuzda vakif halinde buradaki elif sükunu ariz ile sakin olmaktadir.
ve bu elif artikin, bir hemze (harekeli elif) degil, sebebi meddin ikinciisi sukün (harekesiz harf) olmaktadir.
vakif halinde de hala meddi muttasil demememiz mümkün degildir binnetice...
biraz arap saci oldu ama,
Engin kavrayisiniza siginiriz bizzat...
Miftahulkuluub:
idğamı mutecaniseyn yada mütegaribeyn olur şu tecvid diyoruz. Pekii olunca ne olmuş ne yapacaz.İdğam diyeceksiniz ama zaten tecvid bilmeyenle bilen, farklı okumuyorki buraları.Her iki taifede düz okuyor geçiyor :wink:
Birde vennas kelimesi idğamı şemsiye olur diyoruz.Hadin bakalım kim güzel ve sade bir şekilde izah edecek.Bu konu aslında önemsiz gibi görünsede çok önem veriliyor. Zira bazı hocalar önce tecvidin ismi söylenmeli bazıları da aksi söylenmeli diyorlar.
---kesresi arız olursa sakin olan ranın kalın okunur diyoruz.Arapça okuyanlar bu meseleye elbette vakıflar ama tecvide başlayanlar nasıl bilecekler.Şöyle ifade nasıl olur sizce. sakin radan önce bir tane harekesiz elif olursa (elif demek zaten harakesi olmayan elif demek :wink: )bilinki o arız bir harftir ve r orada kalın okunur .Tabi önce izah ettikten sonra esresinin arız olmasını.
racül:
ve galet taifetün'de idgam yapmayan biri, te'nin tüm sifatlarini cikartarak okur, idgam ile seddeli bir ti gibi okur.
mâ abedtüm'de dal'i kalkale okur idgam yapmayan biri. Idgam ile tenin seddesiyle okunur.
idgam yapmadan kul rabbi diye okunur, idgam yaparsak kurrabbi diye okuruz.
elem nahlugküm'de gaf'da kalkale yapmak varken idgam ile kefi seddeleyerek okuruz.
Fark coktur...
Idgami semsiye ve izhari kameriyeyi bilmek, harekesiz yazilmis kurani kerimlerde faydalidir diye yazmistim, ama galiba okunmamis...
harekesiz kurani kerimlerden okuyan ve tecvid bilmeyen biri, kurani kermi okumayi biliyorsa,
velnâsi diye okur. Lami tarifi izhar eder. Tecvid ögrendikten sonra, lâmi nunda idgam ederek vennâsi diye okur.
Okunuslar acisindan böyle...
hükmürrayi güzel izah etmissin, orada soru yok zaten...
Navigasyon
[0] Mesajlar
[#] Sonraki Sayfa
Tam sürüme git