اَعِدْ زكر نُعْمَانٍ لنا ان ذكره هوالمسك ما كررته يتضوع
beytindeki اَعِدْ ve نُعْمَانٍ kelimeleri ne kelime olur?
أعِدْ E'ıd: İf'al babından Emr-i Hazır, Müfred, Müzekker, Muhatab..
أعادَ يُـعِيــدُ إعادةً مُعيـــدٌ مُعادٌ أعِــــــدْ
نعمــــــان Nu'man: Her ne kadar Sülasi Mücerredin IV. babından Gufranun vezninde masdarmış gibi gözükse de bu bab ve V. bablardan bu vezinde hiç bir masdar gelmediği Lisanul-Arab ve es-Sıhah gibi çok muhtevalı lügatlerde açıkça yazılmış..
Ve bu kelimenin ism-i camid olan ve 4 ayaklı hayvan manasına gelen ne'amun
نَـعَمٌ kelimesinin cem'ılerinden biri olduğu yazılmış..(Diğer cemıleri; En'am
أنعام ve cemu'ul-cevami' Enâ'îm
أناعيم ). Misal olarak da Hamelün ve cem'ı Humlân verilmiş...
Ayrıca bu kelimenin kan manasına geldiği ve renklerindeki benzerliği sebebiyle dağ lalesine Şakaiku'n_Numan denildiği de satır aralarında geçmekte...
İmam-ı Azam hazretlerinin ve arap meliklerinden birinin adı olduğu da es geçilmemiş... Ahter-i Kebir'de iştikakının bu şekilde olduğu açıkça yazılıdır..
en-Nu'man kelimesi aslen munsarıf olup, ne zaman bir kimseye isim olmakla alemiyet kazanırsa gayr-i Munsarıf olur... Bu beyit de gayr-i munsarıf olan kelimelerin kafiyeye uygunluğu muhafaza amacıyla munsarif olarak gelebileceğine misal olarak verilmiştir..
* Ayrıca beytin aruz veznine uygun olarak ilk mısraı; İnne Zikrahu
إنّ ذكره den sonra bitmektedir... Yani şu şekildedir..
أعدْ ذكر نعمانٍ لنا إنّ ذكره
هوالمسك ما كررته يتضوّع
Manası: Bize Numan'ı tekrar tekrar anlat, Çünkü O'nu (İmam-ı Azam R.aleyh) anlatmak ;
Öyle Bir misk u amber (gibi) dir.. ki Ne kadar çok tekrarlarsan etrafa o kadar güzel koku yayılır...