Gönderen Konu: Revatip (devamlı) sünnetler  (Okunma sayısı 11401 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı sıddık-birgüvi

  • araştırmacı
  • ***
  • İleti: 282
Revatip (devamlı) sünnetler
« : 09 Nisan 2006, 03:29:24 »

REVATİP (DEVAMLI) SÜNNETLER

       Farz namazların evvelinde ve sonunda kılınan sünnetlere (Revatip) sünnetler denir. Bunlardan ikindi ve yatsının evvelinde kılınan dörder rekat (sünnet-i gayri müekkede) yani Peygamber Efendimizin (sav) ara sıra kıldığı sünnetlerdir. Diğerleri yani öğleden ve cumadan evvel ve Cumadan sonra kılınan dörder rekat, sabah namazından evvel, öğlen, Cuma, akşam ve yatsıdan sonra kılınan ikişer rekat (Sünnet-i  Müekkede) yani peygamber (sav) Efendimizin devamlı kıldığı pek az  terk ettiği sünnetlerdir. Öğlen ve yatsının son sünnetlerini dörder rekat kılmak da caizdir. O zaman ilk ikişer rekat sünnet-i müekkede son iki rekat sünneti gayri müekkede olmuş olur. Dört rekatlı sünneti müekkedelerin ilk oturuşunda farzlar gibi sadece (Ettehıyyatü) okunur. (Salli, barik) okunmaz. Dört rekatli sünneti gayri müekkedelerin ilk oturuşunda ve öğlen ile yatsının son sünnetleri dört kılındığında ilk oturuşta da son oturuş gibi (salli, barik) okunur. Üçüncü rekata kalkınca da (sübhaneke) okunur.

       Bu sünnetlerden, farzlardan önce kılınanlar, şeytanın müminin namazına mani olma ümidini kırmak yani (bu kimse sünneti bile terk etmiyor ki farzı hiç terk etmez.) dedirtmek  ve farz namaza nafile kılarak daha iyi hazırlanmak için, farzlardan sonra kılınanlar ise farzlarda meydana gelen kusurların telafisi için meşru olmuşlardır.

       İlk sünnetleri kıldıktan sonra farza başlamadan ve farzı kıldıktan sonra son sünneti kılmadan arada konuşmamalı, dünya işi ile meşgul olmamalıdır. Şayet ilk sünnet ile farz arasında konuşursa ilk sünneti yeniden kılmalıdır. Farzdan sonra son sünneti kılmadan konuşursa sonra son sünneti kılsa bile sünneti kılmış olmaz. Nafile bir namaz kılmış olur. Nitekim tesbih ve dua bile son sünnetten sonra yapılmaktadır.

       Bu sünnetleri kılanlar için peygamber (sav) Efendimizin büyük müjdeleri vardır. Bilhassa bunlardan sünnet-i müekkede olanları terk etmemelidir. Zira İslam alimleri sünnet-i müekkedeleri terk etmeyi alışkanlık haline getirenler vacibi terk etmiş gibi harama yakın günah işlemiş olur. Demişlerdir.

       Bazıları bu sünnetlerin yerine kaza namazı kılmayı tavsiye etmektedir. Hanefi mezhebine göre farz borcum var diye sünnet-i müekkedeleri terk etmek yanlıştır. Bilmeden hem ecrinden mahrum olmak hem de günaha girmektir. Sünnet-i müekkedeleri ihmal etmeden farz borçlarını da kaza etmelidir.
       Bazıları da bu sünnetleri kılarken hem kazaya hem de sünnete niyet eder diyor.  Bu da yanlıştır. Çünkü bir kimse  bir nafile bir farza niyet ederse farza niyet etmiş olup nafile niyeti sahih olmaz. İki farza niyet ederse hiç birine niyet etmiş olmaz. (Nimetül İslam – Bahrur raik c.2 s.52 – Dürrür muhtar – Reddül muhtar c.2 s.13/18/19 – Hulasatül ecvibe c.1 s.12 – Elfıkhu alel mezahib c.1 s.492 – Fethul kadir c.1 s.268)
« Son Düzenleme: 18 Aralık 2010, 19:28:22 Gönderen: Tuğra »

Çevrimdışı tefhim

  • araştırmacı
  • ***
  • İleti: 360
Ynt: Revatip (devamlı) sünnetler
« Yanıtla #1 : 14 Temmuz 2009, 10:53:58 »
Diyanetin Hac görevlisi sorusu:Beş vakit namazla kılınan revatip sünnetler toplam kaç rekattir? Şıklar:40,32,30,39

Tam diyanete göre cevap. Sizce sorunun cevabı şıklarda var mı?
Bedeel islemü gariben feseyeudü gariben fetuba lilgurabai.

Çevrimdışı Tuğra

  • popüler yazar
  • ******
  • İleti: 6601
Ynt: Revatip (devamlı) sünnetler
« Yanıtla #2 : 18 Aralık 2010, 19:28:38 »
Teşekkür ederiz.
*~*~* TUĞRA *~*~*