Gönderen Konu: Yatsı namazının kerâhet vakti  (Okunma sayısı 16810 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı ankebut-57

  • aktif yazar
  • *****
  • İleti: 908
Yatsı namazının kerâhet vakti
« : 10 Ağustos 2006, 12:07:52 »

Yatsı namazının kerâhet vakti

Dilerseniz sözü hiç uzatmadan, mevzu ile ilgili ikinci bin yılın müceddidi İmâm-ı Rabbânî Ahmed el-Fârukî es-Serhendî ( k.s.) hazretlerinin ikaz ve hatırlatmalarına kulak verelim.

"Gece namazına kalkmaya vesile olması için, yatsı namazını gecenin son yarısına bırakmak, cidden kabul edilmeyecek bir husustur.

"Hanefî âlimlerince, yatsı namazını bu vakitte edâ etmek mekruhtur. Onlar bu kerâhati, tahrîmî mekruh olarak kabul etmişler; yatsı namazının, gecenin ilk yarısına kadar kılınmasını mubah, ondan sonraya (yani imsak vaktine kadar) bırakılmasının mekruh olduğunu söylemişlerdir. Mubahın karşılığı olan mekruh da, harama yakın olan mekruhtur. Şâfiîlere göre ise, yatsı namazını o vakitte edâ etmek (kerâhetle dahi) câiz değildir.

"Bu işi (yatsı namazını geciktirmeyi); gece ibadetine kalkmaya sebep, mânevî zevklerin husûlüne ve o vakitte cem'iyyete(1) vesîle olması için yapmak, cidden kerih (çirkin bir davranış olarak) görülmüştür. Zira bu maksat için sadece vitir namazını tehir etmek kâfidir, hatta bu tehir müstehaptır. Böylece, müstehap olan bir vakitte vitir kılınmış, uyanıklık ve gece kıyâmından maksat da elde edilmiş olur.

"O halde münasip olan; bu ameli, yani yatsı namazını gece yarısından sonraya erteleme işini terk etmek ve (o vakitte kılınan) geçmiş yatsı namazlarını kaza etmektir. İmâm-ı A'zam-ı Kûfi (rh.), abdestin âdâbından bir edebi terk ettiğinden dolayı, kırk yıllık namazı kaza etmiştir..." (2)

DİPNOTLAR
(1) Cem'iyyet, derli toplu, düzenli ve huzurlu olma demektir. Tasavvufta ise, mâsivâdan yani Hak'tan gayri her şeyden yüz çevirme ve dikkati sadece Allah Teâlâ'ya teveccüh noktasında toplamadır. Kalbin huzursuz ve dağınık halde olmaması, insanın zihnen ve kalben kendisini tamamen Hakk'a vermesidir. (Abbâdî, Kutbuddîn Ebu'l-Muzaffer, Sûfînâme, Tahran, 1347, s. 173)
(2) el-Mektûbat, İmâm-ı Rabbânî, 1, 29. Tabii buradaki "kaza etmek" hükmü işin takva yönüyle alakalıdır. Meseleyi fetva yönüyle düşündüğümüz zaman, gece yarısından sonra kılınan yatsı namazı kerâhetle birlikte caizdir, eda edilmiş sayılır. Ancak takva sahibi mü'minler, İmâm-ı Rabbânî hazretlerinin buyurduğu, İmâm-ı A'zam hazretlerinin uyguladığı gibi, bu şekilde yani kerâhet vaktinde veya âdâba riayet etmeden kıldıkları namazları, onların bu ihtiyatlı görüşlerine uyarak kaza ederler. Yoksa fıkıh ve fetva açısından o vakitte kılınan yatsı namazı, mekruh olmakla birlikte kişiyi o namazın borcundan kurtarır. Fakat sevap adına bir şey elde edemez. Çünkü harama yakın bir iş yapmış olur.

(Halis ECE)
Âlimleri irfan sahib eden, üç harf ile beş noktadır.(عشقْ)
Mü'minleri duhûlü cennet eyleyen, beş harf ile üç noktadır. (ايمان)

www.ayasofya.org

Çevrimdışı İsra

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 7482
Ynt: Yatsı namazının kerâhet vakti
« Yanıtla #1 : 26 Ekim 2007, 03:14:29 »
gerçekten çok dikkat etmemiz gereken bir konu bazen gecektirmek daha iyidir diye geç kılıyorduk..

paylaştığınız için Allahrazı olsun

Çevrimdışı eginli

  • yazar
  • ****
  • İleti: 709
Ynt: Yatsı namazının kerâhet vakti
« Yanıtla #2 : 26 Ekim 2007, 03:22:28 »
gerçekten çok dikkat etmemiz gereken bir konu bazen gecektirmek daha iyidir diye geç kılıyorduk..

paylaştığınız için Allahrazı olsun
Allah(c.c)selami üzerimize olsun.

Bu dünyanin cefasindan sefasina sira gelmez,
gafil olma  ilme calis gecen günler geri gelmez.

Çevrimdışı Fatihan

  • Administrator
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 6994
  • Milimi milimine Ehli sünnet...
Ynt: Yatsı namazının kerâhet vakti
« Yanıtla #3 : 26 Ekim 2007, 11:31:15 »
Allah razı olsun kardeşim.

Vitr namazını tehir etmek de sakıncalı olabiliyor.Şimdi yatayım gece kalkar kılarım diye yatıp kalkamama, uyanamama  durumu olabiliyor.

Vuslat Yolcusu

  • Ziyaretçi
Ynt: Yatsı namazının kerâhet vakti
« Yanıtla #4 : 27 Ekim 2007, 21:31:55 »
Allah razı olsun kardeşim.

Vitr namazını tehir etmek de sakıncalı olabiliyor.Şimdi yatayım gece kalkar kılarım diye yatıp kalkamama, uyanamama  durumu olabiliyor.

Çevrimdışı müteallim

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 4785
  • gizli mahzenlerde kalan tarihin yeni adresi
    • www.Libv- kamp-lintfort.de
Ynt: Yatsı namazının kerâhet vakti
« Yanıtla #5 : 28 Ekim 2007, 00:55:37 »
Alıntı
  Hanefî âlimlerince, yatsı namazını bu vakitte edâ etmek mekruhtur. Onlar bu kerâhati, tahrîmî mekruh olarak kabul etmişler; yatsı namazının, gecenin ilk yarısına kadar kılınmasını mubah, ondan sonraya (yani imsak vaktine kadar) bırakılmasının mekruh olduğunu söylemişlerdir. Mubahın karşılığı olan mekruh da, harama yakın olan mekruhtur. Şâfiîlere göre ise, yatsı namazını o vakitte edâ etmek (kerâhetle dahi) câiz değildir.

önemli bir konu vitir namazinada dikkat etmeli.geciktirmemeli.
  Kuslar gibi ucmasini baliklar gibi yüzmesini ögrendik amma kardesce yasamasini ögrenemedik

Çevrimdışı racül

  • Moderatör
  • aktif yazar
  • *****
  • İleti: 1267
Ynt: Yatsı namazının kerâhet vakti
« Yanıtla #6 : 28 Ekim 2007, 03:00:39 »
Alıntı
Şâfiîlere göre ise, yatsı namazını o vakitte edâ etmek (kerâhetle dahi) câiz değildir.

Malum Türkiye Gazetesi sahipleri, Abdülhakim Arvasi'nin müridleri.. Abdülhakim Arvasi de Safiiyyülmezhep..

Bir bilende ve diger fikih ile ilgili kitablarinda yatsi teheccüde birakilinca, kazaya kalmis add olunuyor. Hatta onlarin gazetesindeki bir dizi romanda, roman kahramani, muhabbet esnasinda yatsiyi teheccüd vaktine kadar kilamiyor da, yanindakine,
"Tüh, yatsiyi kacirdik, simdi kilamayiz artik, yarin kaza ederiz" yollu bir seyler söylüyor..

Seyhleri safi mezhebinden diye, onlarla hemtarik olmayan hanefileri bile, safii mezhebine göre amel etmeye yönlendiriyorlar...

......

Biz hanefilere göre, mealkerahe caizmis..
Tabii fikihtaki mutlak kerahet, tahrimen mekruh manasina...

......

Istifade ettik, tesekkürler...
Es ist keine Schande hinzufallen, aber es ist eine Schande einfach liegen zu bleiben.
                                                Theodor Heuss
                             ehemaliger Bundespräsident

Çevrimdışı İsra

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 7482
Ynt: Yatsı namazının kerâhet vakti
« Yanıtla #7 : 29 Ekim 2007, 03:34:21 »
şafiilere göre yatsı vakti:

İlk vakti ufuktaki kırmızı şafağın kaybolmasından başlar,son vakti gecenin üçte biri geçinceye kadardır.İkinci fecrin(fecri sadığın)doğuşuna kadarda kılınması caiz görülmüştür.



İbn-i Kasım Şerhinin Metni Gaye'tül İhtisar ve Tercümesi Delilleriyle Büyük Şafii İlmihali

Çevrimdışı racül

  • Moderatör
  • aktif yazar
  • *****
  • İleti: 1267
Ynt: Yatsı namazının kerâhet vakti
« Yanıtla #8 : 29 Ekim 2007, 23:25:18 »
..yani? :dgnk

yukaridakiler bilgi yanlisi mi simdi??
Es ist keine Schande hinzufallen, aber es ist eine Schande einfach liegen zu bleiben.
                                                Theodor Heuss
                             ehemaliger Bundespräsident

Çevrimdışı İsra

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 7482
Ynt: Yatsı namazının kerâhet vakti
« Yanıtla #9 : 30 Ekim 2007, 02:13:59 »
elimdeki kitaptan yazdım bu bilgileri

birde şunuda ekliyor kısaca :vaktinde kılındığında daha sevaplı geç kılındığında az sevaplı oluyormuş
« Son Düzenleme: 25 Mart 2009, 07:30:04 Gönderen: İsra »

Çevrimdışı Tuğra

  • popüler yazar
  • ******
  • İleti: 6599
Ynt: Yatsı namazının kerâhet vakti
« Yanıtla #10 : 23 Mart 2012, 23:33:08 »
Teşekkürler
〰〰〰〰🐠

Çevrimdışı guzellik

  • okur
  • *
  • İleti: 87
Ynt: Yatsı namazının kerâhet vakti
« Yanıtla #11 : 24 Mart 2012, 01:14:18 »
ben bunu bilmiyordum :(

Çevrimdışı smyyes

  • smyyes
  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 17
Ynt: Yatsı namazının kerâhet vakti
« Yanıtla #12 : 14 Eylül 2012, 16:37:22 »
"Ümmetime zorluk vermesem, yatsı namazını gecenin üçte birine veya yarısına kadar geciktirmelerini onlara emrederdim."(eş-Şevkânî, II,11).

Enes (r.a), Hz. Peygamber (asv)'in yatsı namazını gecenin yarısına kadar geciktirip, sonra kıldığını bildirmiştir (eş-Şevkânî, II,12). Hz. Aişe (r.anhâ)'den de şöyle dediği nakledilmiştir:

"Hz. Peygamber bir gece yatsı namazını geciktirdi. O kadar ki mescidde bulununlar uyumuştu. Sonra çıkıp namaz kıldı ve şöyle buyurdu: Eğer ümmetime zorluk vermesem bu vakit yatsı namazının vaktidir." (Buhârî, Mevâkît, 24; eş-Şevkânî, I, 12).


bu hadislar de var.
onun için ben yatsı namazının vaktini anlayamadım:(
benim bildiğim yatsıyı erken kıolmak vitri geciktirmek afdal idi.ama doğrusu nedir?
bilen birileri varsa...
Sanat için soyunana alkış tutan eller
neden Allah için giyinene zulmeder?

Çevrimdışı sugibi

  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 21
Ynt: Yatsı namazının kerâhet vakti
« Yanıtla #13 : 08 Ekim 2012, 11:58:03 »
Hanefilerde fetva verilen görüş ile diğer mezheplere göre yatsı vakti, kırmızı şafağın kaybolduğu andan itibaren başlar, fecri sadık'ın doğmasından hemen önceki zamana kadar devam eder. Bu görüşün dayandığı delil, ibni ömer hadisidir. "Şafak kırmızılıktır, şafak kaybolunca namaz kılmak farz olur. İkinci delil Müslim de rivayet edilen Ebu Katade hadisidir. "Uyku halinde kusur yoktur. Kusur ancak, diğer namazın vakti girinceye kadar namazı kılmayandadır." Bu hadis sabah namazı dışında her namazın vaktinin diğer namaz vakti girinceye kadar devam ettiği konusunda açıktır. sabah namazı ise, bu umumi hükümden icma iletahsis edilmiş. istisna edilmiştir.

Fakat yatsı namazı için tercih edilen vakit, gecenin ücte biri yahut yarısı geçinceye kadar devam eder. Bunun delilleri

Ebu hüreyre hadisi ; "Ümmetime zorluk vermesem, yatsı namazını gecenin üçte birine, yahut yarısına kadar tehir etmelerini emrederdim.

Enes hadisi ; Hz. Pelgamber yatsı namazını gecenin yarasına kadar tehir etti, sonra yatsı namazını kıldı.

Vehbe Zuhayli 1. cilt namaz vakitleri bölümü.

Ben de buradan anlıyorum ki fecri sadık doğana kadar yatsı namazı kılınabilir. Efdal olan bu zamana kadar geciktirmeden kılmaktır.