OKUL ÇAĞI ÇOCUĞU
* Eskiler; ‘Bir insan 7 sinde neyse 70 inde de odur’ derken önemli bir noktaya vurgu yapmışlardır. Bilimsel bulguları ve araştırmaları takip etmeyenler ise bu tarihsel uyarı olan veciz sözü ‘tekerleme’ olarak kabul ederler. Üzerinde düşünme, kafa yorma gereği duymazlar. Oysa, bilim adamı için bu kısacık söz, bir ‘tez’ konusudur.
Bu kritik yaş döneminin, çocuk açısından alabildiğine ‘kazançlı’ geçirilebilmiş olması, önemli bazı sebeplere bağlıdır.Bu dönem çocuk tarafından; “eğitici ve uyarıcı” özelliği ‘yoğun’ olan zaman dilimi olarak yaşanmalıdır.
Çocukta ‘merak’ duygusunun ‘aşırı güçlü’ olduğu bu dönemde:
- Yapma-etme, dokunma, oturma, zıplama, koşma, yavaş ol, bi dur be kızım…
- Bilmiyorum, şimdi işim var sonra anlatırım.
- Ne kadar da sabırsızsın be oğlum.
- Öyle söylemek çok büyük ‘günahtır’.
- Ne ‘ayıp’ şey bir daha görmeyeyim, bunu yaptığın için utanmalısın… gibi ‘engellemelerin’ ve ‘uyarıların’ her biri, çocuğun zeka gelişimini engeller.
- Şayet çocuk bu dönemi sadece:
- En besleyici ve doyurucu gıdalarla beslenerek,
- Mışıl mışıl, bol bol uyuyarak,
- Biblo gibi akıllı-uslu oturarak,
- Asla yaramazlıklar yapmadan,
- Büyümüş de küçülmüş gibi oturarak,
- Sönük sakin ve sükûnet içerisindeki bir ortamda geçirirse, zekâ düzeyinde pek olumlu gelişme olmayabilir.
0-6 yaş arasındaki bu dönem;
- Yaş dilimine göre; “oyalayıcı değil”, eğitici özelliği olan az ve öz sayıda çeşitli oyuncaklarla,
- Birçok çeşit kişisel veya grup oyunları oynayarak,
- Evde ve sokakta coşarak, koşarak, taklalar atarak,
- İçinde anne-baba, kardeş-abla/ağabey, anneanne- babaanne bulunan evde, renkli
bir ortam içinde bir yaşam sürerek geçirilirse, çocuğun IQ düzeyi o kadar yüksek olur.
* Tüm bunlar göz önünde bulundurulduğunda;
Söz konusu canlı ve cıvıl cıvıl ortamı; hangi aile, çocuğuna en yoğun şekilde sunarsa, o ailenin çocuğu, IQ seviyesi bir adım önde olarak okula başlayacaktır. Çünkü IQ gelişimi; çocuğa sunulan, ‘zekâ uyarıları’ ile doğrudan ilgilidir.(Pedagog Dr.Yaşar Kuru)