HARAM[/
Allahü Teala’nın katî delil ile katî olarak yasak etmiş olduğu şeye, haram denir. Bu yenilecek ve giyilecek şey olabileceği gibi bir insana zulmetmek veya bir emri ilahiye itaat etmemek de olabilir. Her farza muhalefet haramdır.
Haram, kalbi karartıp manevi bünyeyi tahrip eden, manevi koma hali demek olan gafleti husule getiren bir zehir gibidir. Ayrıca ahirette de azabı muciptir.
Her Müslüman’a haram dan kaçınmak rızkını helalden temin etmeye çalışmak farzdır.
Zevci eve haram getiren hanım ve çocukları: Bir adam hanımına, çocuklarına aslı temiz ve helal olmayan maldan yiyecek ve giyecek getirse o kadının bu yiyeceği yemesi ve o giyeceği giymesi caiz olur.
Bunun günahı zevci üzerine olur. Lakin adamın getirdiği yiyecek ve elbisenin kendisi haram olursa, mesela; adam onu gasp edip veya çalıp getirmişse, kadın bunu bildiği halde yiyemez ve giyemez. (Fetavil hindiye c.5 s.385 – Reddül Muhtar c.6 s.386)
Kazancı haram olan adam ölünce, varisleri için evla olan o malı asıl sahiplerine vermektir. Eğer asıl sahibini bilmiyorlarsa sahipleri namına tasaddük ederler. Babasının haramdan kazandığını bilip hangi malın haram olduğunu bilmiyorsa şer-i şerifte o mal ölen kişinin oğluna helal olur. Lakin vera ve takva o malı babasının hasımları (hak sahipleri) namına tasadduk etmektir.
Bir kimse varislerine haramdan elde edildiği bilinen bir mal bırakırsa varisler onun bedelini ödemeden o malda tasarruf etmeleri caiz olmaz. Çünkü o malın aynı haramdır.
Çalınan malı satın almak: Çalıntı olduğunu bildiği bir malı satın alması helal olmaz. Çünkü Rasulullah (sav) Efendimiz “Kim ki çalıntı olduğunu bildiği bir malı satın alırsa onun ayıbına ve günahına ortak olur.” Buyurmuştur. (Etterğib Helali talep bahsi)
Haram parayla bir şey alıp yemek: Haram parayı satıcıya verip bir şey alarak yemek haramdır. Ancak satıcıdan borç alıp yedikten sonra haram parayla borç ödenirse yenilen şey haram olmaz. (ancak bu yediği şey haram olmaz demektir. Yoksa haram irtikap eden mesuliyetten kurtulur demek değildir.) (Hediyyetül Alaiye s.227)