bu konuda kafam bayağı karışık..mübarek gecelerde kadın,erkek,ilahiciler karışık bir dinleyiciye hitap etmekte.tasvip edilecek bir tarafı yok....birlikte oturmaları abes,kadınların açık seçık halleriyle dahi kapalı olsun,söylemeleri..abes..bir bosna gurubu var evlere şenlik...bizimde cocuk ilahi gurupları insaf ya hiç kapalısı yok.hepsi açık..bunun gibi yanlışlar çok........lakin şunu vurgulamadan geçemem,dolmabahçe sarayını gezerken padişahların müzik aletlerini görmüşsünüzdür,yeni okuduğum,ayşe sultan ın babası ulu hakan abdulhamiti anlatırken orada piyano çaldığını babasının da bazılarını beğendiğini belirtiyo,,burada aklıma şu geliyo.""""".tasavvuf musikisi de harammıdır.yada marşlar.kafam burada karışık.."".
Ayrıca günümüz da güneydoğu kökenli nakşi olduğunu söyleyen bir tarikat mensuplarının dinlediği ilahilere ne demeli? Zikir çekiliyormuş gibi arka da hip hop tarzı bir müzik eşliğinde söylenen şarkıvari bir ilahi... Dinlediğinizde zannedersiniz ki disco dasınız. Yukarıda ki anlatılanlar batı mahreçli giydirmeler. Dediğiniz gibi giydirme peki bunlar neci?
Özellikle çocuklarını kreşlere gönderip, dini eğitim aldıranlar..
AlıntıÖzellikle çocuklarını kreşlere gönderip, dini eğitim aldıranlar..
bu söylediğinize istisna getirelim.
AlıntıÖzellikle çocuklarını kreşlere gönderip, dini eğitim aldıranlar..
bu söylediğinize istisna getirelim.sizin kast ettiğiniz kendilerini sosyal içeriği fazla artı kuranı kerim öğretiyoruz diyenler.
tercih önce kuranı kerim öğretip sonra sosyalliğe islam dairesinde devam eden kurumlar olmalı.
Ahir zaman.Kimin ne yaptığı belli değil işte...
... O söylediğiniz çalgılar eşliğinde başları takkeli bir şekilde halay çekiyorlardı ve oynuyorlardı.Allah deyip çoşuyorlardı!Yani ilahilerle oynuyorlardı, eğleniyorlardı.Videonun altındaki yorumlar zaten akıllara zarar.Mesela biri "ne güzel tam şeriata uygun bir düğün.Benim de düğünüm böyle olur inşAllah " gibi bir yorumdu.
Peygamberimizin bazı çalgılı sahnelere şahit olup göz yumduğu hadisler buharide anlatılır...
Cenabi hak cumlemizi bu yaygin olan kufur batakligindan muhafaza etsin.
Emeginize saglik.
Şahsen burada kimsenin milyonlarca müslümana kafir dediğini göremedim.Bir olayın küfür olduğunun kaynaklardan aktarılması başka şeydir,insanlara iftira atmak başka şey.
Dön dolaş aynı konulardan bahsedip duruyoruz.İllaki kendimizi ya da yaptıklarımızı haklı çıkarmak için bir kaynağın ucundan bucağından cımbızla bir şeyler alarak çalgılı ilahiye cevaz vermeye çalışıyoruz, bu kadar mı zor yani dinleyivermemek.Evet zor.Sanki çalgılı ilahi dinlemek farz ya da vacip.En azından süpheli kategorisine sokup dinlemekten kaçınmak varken illa ki olabilir, olabilmeli yönünde fetvalar çıkarmaya çalışıyoruz.Çalgılı ilahi dinliyorsanız, dinleyecekseniz, ya da sitenizde bol bol çalgılı ilahi barındıracaksanız bunu yapın, onun vebali sizindir.
Ama kendi doğrumuzu savunmak için kafa karıştırıcı şeyler yazmayalım lütfen. Özellikle Tuğra'nın son mesajındaki kıymetli alimlerimizden ve eserlerden alıntı yaptığı yerlerde bu işin caiz olmadığı ayan beyan yazıyorken, günümüzde falanca şeyh şöyle buyuruyor tarzı cümleler kurmak abesle iştigal olur.Üstelik onların söyleyip söylemediği de belli değil.Belki de birileri para kazansın diye onların ağzından uyduruyorlar ki ben şahsen öyle düşünüyorum.
İllaki kendimizi ya da yaptıklarımızı haklı çıkarmak için bir kaynağın ucundan bucağından cımbızla bir şeyler alarak çalgılı ilahiye cevaz vermeye çalışıyoruz, bu kadar mı zor yani dinleyivermemek.yazmaz.kırmızı ile işaretlediğim yere çalışıyorsun yazardım mesela.
En azından süpheli kategorisine sokup dinlemekten kaçınmak varken illa ki olabilir, olabilmeli yönünde fetvalar çıkarmaya çalışıyoruz.yine burada çalışıyoruz demez ÇALIŞIYORSUN derdim. Bilmem anlatabildim mi?
evet bu paragrafta direk bana sanırım..demişsiniz.Edebim müsade etmeyeceğinden ve de şu nezih ortama yakıştıramadığımdan bu sözünüze karşılık "Yarası olan gocunur" yazamıyorum.
Tanyurd..Ehli sünnet ulemasının sohbetlerini dinleyerek, kitaplarını okuyarak büyüdü.. Etrafta Kol salmış batıl görüşlerin reddiyesinde bir nebze olsun görev alıp, İslam dininin yayılmasında zerre fayda sağlayabilmek için aktif olduğu birkaç sitenin ardından İmanehli.com İlsami multimedya ve bilgi arşivi sitesi ile hizmet vermek gayesindedir.. Sizlerdende destek alarak bu yolda hizmete devam etmek en büyük emelleri arasındadır..Yani ben şahsen ehli sünnet ulemasının kitaplarını okuyarak, onları dinleyerek büyüyen birinden böyle bir davranış beklerdim.
ve şu an ahir zamanda islam üzerine oynanan en büyük oyunlardan biride müziği dinin tüm birimlerine sokmak çabası..
Müzik ve teganni hakkında kapı aralamak isteyenlere İmam-ı Rabbani (k.s.) Hazretlerinin tüm kapıları kapatan Mektûbu Şerif'inden ..
...
İmam-ı Hûda Ebu Mansur Matüridî'den hikâye edildiğine göre şöyle demiştir:
"Zamanımızın Kurralarından birine, (teganni ile) Kur'an okurken:
'Güzel ettin..' diyen kâfir olur.. Karısı kendisinden boş olur. Allah-ü Taâlâ, onun bütün hasenatını iptal eder.
Kazı Zahirüddin'in, Ebu Debusi'den naklen şöyle dediği anlatıldı:
Bir kimse, muganniden teğanni (şarkı veya benzeri) ya da haram olan bir fiil görse; bunu da inanarak veya inanmayarak güzel kabul etse; derhal mürted olur. Zira: Şeriat hükmünü batıl saymış olur.
Bir kimse, şeriat hükmünü batıl sayarsa., bütün müçtehidler katında o mümin değildir. Allah-ü Taâlâ, onun taatını kabul etmez. Bütün iyiliklerini iptal eder. Allah-ü Taâlâ, bu gibi şeylerden bizi korusun.
Teğanninin haram oluşu hakkında âyetler ve hadisler cidden çoktur. O kadar ki, onları saymak zordur.
Durum anlatıldığı gibi olunca, bir şahıs, teğanninin mubahlığı üzerine, mensuh bir hadis, şaz bir rivayet anlatırsa., buna itibar edilmez. Zira, vakitlerin hiç birinde, fakihlerden hiç bir fakih, teğanninin mubah olduğu Hakkında fetva vermemiştir. Raks edip ayak vurmaya cevaz vermemiştir. Nitekim bunlar, İmam-ü Hümam Ziyaeddin Sami'nin Multakat risalesinde anlatılmıştır.
Sofiyenin amelleri, helâl ve haram işinde senet değildir. Onları mazur görmemiz yetmez. Onları ayıplamayız; işlerini Allah'a ısmarlarız.
Burada muteber olan, İmam Ebu Hanife'nin, İmam Ebu Yusuf'un, İmam Muhammed'in kavlidir. Allah onlara rahmet eylesin..[İmam-ı Rabbani (k.s) Hazretleri - Mektubat-ı Şerife, 1. Cild, 266. Mektub]
bunları bize değil fetva veren ilim ehline belirtmeniz gerekir. Bir konuda muteber islam alimleri icma etmemişse neden fetva veren alimlerin fetvasını alıyorsunuz diye kınanma olmaması gerekir.
Zira, vakitlerin hiç birinde, fakihlerden hiç bir fakih, teğanninin mubah olduğu Hakkında fetva vermemiştir. Raks edip ayak vurmaya cevaz vermemiştir. Nitekim bunlar, İmam-ü Hümam Ziyaeddin Sami'nin Multakat risalesinde anlatılmıştır.
Sofiyenin amelleri, helâl ve haram işinde senet değildir. Onları mazur görmemiz yetmez. Onları ayıplamayız; işlerini Allah'a ısmarlarız.
Burada muteber olan, İmam Ebu Hanife'nin, İmam Ebu Yusuf'un, İmam Muhammed'in kavlidir. Allah onlara rahmet eylesin..[İmam-ı Rabbani (k.s) Hazretleri - Mektubat-ı Şerife, 1. Cild, 266. Mektub][/size]
Raksedip ayak vurmadan bahsetmiyoruz. Sofiyyenin amellerinden de bahsetmiyoruz. Yukarıda verdiğim bu işe fetva veren alimler ne Raksedip ayak vurmayı helal diyorlar, ne de bu alimler itibar edilmeyen alimlerden değildir.
Güzel söz dinlemek amacıyla müzik dinleyenleri kınayanlara sözümdür. Fakihlerden hiçbir fakih izin vermemiştir diyor yazıda. Bende izin verenlerin görüşlerini, kaynaklarını göstererek yazdım. Zaten bir ayıplanma, kınanma yoksa hiçbir sözüm yoktur. eyvAllah kardeşler.
Sinirlenmeden, edep ile konuşuyorum. aynı üslubu herkesten bekliyorum.
edit: fetva veren alimlerin kim olduklarına baktım. düzeltme
Forumda konu ile alakalı başlıklar..
Çalgılı aletler, şarkı ve musikinin dindeki yeri? (http://www.sadakat.net/forum/islami-sorulariniz-ve-cevaplari/calgili-aletler-sarki-ve-musikinin-dindeki-yeri-t188.0.html;msg1029#msg1029)
Musikinin dindeki yeri (http://www.sadakat.net/forum/islamgenel/musikinin-dindeki-yeri-t5528.0.html;msg49828#msg49828)
Dinimizde müzikli ilahi dinlemenin yeri var mıdır? (http://www.sadakat.net/forum/islami-sorulariniz-ve-cevaplari/muzikli-ilahi-dinlemek-t5407.0.html;msg49112)
İslami Müzik Ve Çalgılı İlahiler Hk. (http://www.sadakat.net/forum/fikih-ve-itikad/islami-muzik-ve-calgili-ilahiler-hk-t23003.0.html;msg158899#msg158899)
Regaip Kandili ve Müzik (http://www.sadakat.net/forum/islamgenel/regaib-kandili-ve-muzik-t7216.0.html;msg64279#msg64279)Istimaul-melahi ma´siyyetün vel-cülüsüfiha fiskun vettelezzüzü bihe küfrün) Hadisi serifi o calgilarin insana neler kaybettirdigini en güzel sekilde ifsde ediyor.
Manasi:Calgi aletlerini kullanmak seyyie yani günahtir.calgi aletlerinin calindigi yerde oturmak fasikliktir. Onlardan zevk almak ise küfürdür.
Tecridi Sarih tercemesi cilt 11
Tecrid-i Sarih tercümesinin 11. cildindeki Hadisi Şerifte buyruluyor ki;
[İstimaul melahi masiyyetün ve culusu aleyha fisgun ve telezzuzu bi ha küfrün.]
"Çalgılı aletleri dinlemek günahtır. onun bulunduğu ortamda oturmak fasıklıktır, ondan lezzet almak küfürdür."
Âletsiz, çalgısız nağmeli sese sima denir. Çalgı âleti ile birlikte olan insan sesine gına [müzik] denir. Gına haramdır. (Dürr-ül mearif)
Lokman suresinin 6. âyetindeki lehv-el hadis ifadesini âlimler musiki, çalgı âleti olarak bildirmiştir. İbni Mesud hazretleri yemin ederek lehv-el hadisten kasıt, çalgı âleti ve musiki olduğunu söylemiştir. (Tefsiri İbni Kesir, Tefsiri medarik)
(Mevâhib-i aliyye) ismindeki tefsirde, lehv-el hadis âyeti şöyle tefsir ediliyor: Bazıları, yalan hikayeler yazarak veya şarkıcı kadınlar tutup herkese ses nağmeleri dinleterek, Kur’an-ı kerim dinlemelerine engel olmaya çalışıyorlar. Onlara Cehennem ateşini müjdele! (Mevâkib tefsiri)
Bir hadis-i şerifte de buyuruluyor ki: (Üçü hariç, her lehv bâtıldır.) [Deylemi]
Demek ki lehv, bir oyun, bir eğlence bir çalgı olduğu için böyle buyuruluyor.
Müfessirler, İsra suresinin 64. âyetinde şeytana, (Vestefziz... bi savtike [Sesinle oynat]) demenin çalgı ile oynat demek olduğunu, bu âyetin, her çeşit çalgıyı haram ettiğini bildirmişlerdir. (Şeyhzade)
Müfessirler Enam suresinin 70. âyetini, (Dinlerini [şarkı ile, musiki ile] oyun ve eğlence hâline sokanlardan uzak dur) şeklinde tefsir etmişlerdir. Kur’an-ı kerimde buyuruluyor ki:
(Peygamberin emrine uyun, yasak ettiğinden sakının!) [Haşr 7]
(Resule itaat eden, Allaha itaat etmiş olur.) [Nisa 80]
(O Peygamber, güzel şeyleri helal, çirkin, pis şeyleri haram kılar.) [Araf 157]
(Kur’anı sana insanlara açıklayasın diye indirdik.) [Nahl 44]
Şimdi Resulullah efendimiz, yukarıdaki âyetleri nasıl açıklamışsa ona bakalım:
(İlk teganni eden şeytandır.) [Taberani]
(Sesini gına ile yükseltene şeytan musallat olur.) [Deylemi]
(Rahmet melekleri, ceres, [çan, zil, çıngırak] bulunan yere girmez.) [Nesai]
(Rahmet melekleri, köpek ve çan bulunan kafileye yaklaşmaz.) [Müslim, Ebu Davud, Tirmizi]
(Ceres, şeytanın mizmarıdır.) [Müslim, Ebu Davud, Nesai] [Mizmar çalgıdır]
(Kur’an mizmarlardan okunduğu zaman ölebilirsen öl.) [Taberani]
(Çalgıları yok etmek için gönderildim.) [Ebu Nuaym]
(Cenâb-ı Hak, zurna, gırnata, ud, def gibi bütün çalgı âletlerini, cahiliyet döneminde tapınılan putları kaldırmamı emretti.) [İ. Ahmed]
(Şarkıcı ve çalgıcı kadınlar çoğaldığı ve içkiler mubah gibi içildiği zaman, bazı belalara maruz kalınır.)
[Tirmizi, Ebu Davud, İ. Mace, İ. Ahmed]
(Bir zaman gelecek, ümmetimden bazısı, zinayı, ipek giymeyi, içki içmeyi, mizmarı helal addedecektir.) [Buhari]
(Musiki, kalbde nifak hasıl eder.) [Beyheki]
(Şarkıcı kadınlar ve çalgı âletleri çoğaldığı, bu ümmetin sonra gelenleri [türediler], önceki âlimleri kötülediği zaman bazı belaları bekleyin.) [Tirmizi]
(Kur’anı mizmarlardan okuyanlara Allah lanet eder) [Müsamere]
İbni Hibban’ın bildirdiği hadis-i şerifte, Resulullah, develerin boyunlarındaki ceresleri [çanları] çıkarmıştır. Halbuki çan şehveti tahrik etmez. Çan bulunan yere rahmet melekleri girmiyor. Artık çalgıyı, çalgı âletlerini siz düşünün. Şeyh-ul-islâm Ahmed ibni Kemal efendi Kırk Hadis kitabında buyuruyor ki:
(Mizmarları kırmak ve hınzırları öldürmek için gönderildim) hadis-i şerifindeki mizmar, bütün çalgı âletleridir. Bu hadis-i şerif, her çeşit çalgıyı ve domuz eti yemeyi yasak etmektedir.
Dün musikinin, çalgıların haram olduğunu âyet ve hadislerle bildirmiştik. Bugün de âlimlerden örnekler veriyoruz:
İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki: İmam-ı Zıyaeddin-i Şami, Mültekıt kitabında, (Hiçbir âlim, teganniye mubah dememiştir) buyurdu. (1/266)
Kur’an-ı kerimi musiki perdelerine uydurarak okumak haramdır. (Bezzâziyye)
Çalgı çalmanın haram olduğu, icma ile bildirildi. (Makamat-ı Mazheriyye)
Çalgı çalarak veya oyun arasında Kur’an okuyan kâfir olur. (Tergib-üs-salât)
Şimdiki tarikatçıların yaptıkları gibi, dönmek, dümbelek, ney, saz çalmak haramdır. (Tahtavi şerhi)
Teganni ile okuyan bir imamın arkasında kılınan namazın iadesi gerekir. (Halebi)
Teganni haramdır. (Tıbb-ün-nebevi)
Burhaneddin-i Mergınâni buyurdu ki: Kur’an-ı kerimi teganni ile okuyan hafıza, ne güzel okudun diyen kimsenin imanı gider. Tecdid-i iman gerekir. Kuhistâni de, böyle yazmaktadır. (Dürr-ül-müntekâ)
İbni Âbidin hazretleri buyuruyor ki: Eğlence veya para kazanmak için başkalarına şarkı söylemek, sözbirliği ile haramdır. Çalgı ile raks etmek büyük günahtır. Sıkıntısını gidermek için kendi kendine şarkı söylemek günah değildir. Çalgı olarak, yalnız kadınların düğünlerde def çalması câizdir. (R. Muhtar)
Fısk ve içki içilen yerlerde çalgı çalmak ve bunu dinlemek haramdır. Resulullah çobanın kavalını işitince, parmakları ile mübarek kulaklarını kapadı ise de, yanında bulunan Abdullah bin Ömer’e kulaklarını kapamasını emretmedi. Bu da, geçerken duymanın haram olmadığını göstermektedir. Çalgıyı, içki, oyun ve kadın bulunan yerlerde keyif için çalmak haramdır.
Def, tanbur ve her çeşit çalgıyı evinde, dükkanında bulundurmak, kendisi kullanmasa bile, satmak, hediye etmek, ariyet veya kiraya vermek günahtır. (Berika)
Tasavvuf müziği diye bir şey yoktur. Müzik, nefsin gıdası, ruhun zehiridir, kalbi karartır. (Dürr-ül mearif)
İlahileri çalgı ile, ney çalarak okumak bid’attir. Harama helal diyen ve haramı ibadete karıştıran kâfir olur.
Her çeşit çalgı dinlemek haramdır. (Fetava-i Bezzaziyye, Hadika, Ahlâk-ı alaiyye)
Müzik bütün dinlerde büyük günahtır. (Dürr-ül-münteka)
İncil’in yasakladığı müziği, sonradan papazlar Hıristiyanlığa soktu. (Mevahib-i ledünniye şerhi Zerkani)
Müzik kelimesi, yunanlıların büyük putları olan Zeüs’ün kızları sayılan Mousa (Müz) denilen 9 heykelin adından hasıl olmaktadır. Bozuk dinler, kalbleri ve ruhları besleyemediği için, müziğin, her çeşit çalgı sesinin nefslere hoş gelmesi, nefsleri beslemesi ruhani tesir sanıldı. Bugünkü batı müziği, kilise müziğinden doğdu. Şimdi yeryüzünü kaplayan bozuk dinlerin hemen hepsinde, müzik, ibadet halini almıştır. Müzik ile, her çeşit çalgı ile nefsler keyiflenmekte, şehvani, hayvani arzular kuvvetlenmektedir. Ruhun gıdası olan, kalbleri temizleyen ve nefsleri ezip, haramlara olan arzularını yok eden, ilahi ibadetler unutulmaktadır.
Müzik, her çeşit çalgı, insanları, alkolikler ve morfinmanlar gibi gaflet içinde, uyuşuk yaşatmaktadır. Böylece, nefsleri azdırarak, sonsuz saadetten mahrum kalmasına sebep olmaktadır. İslam dini, insanları bu felaketten korumuştur. (S. Ebediyye)