Gönderen Konu: İslami Müzik Ve Çalgılı İlahiler Hakkında  (Okunma sayısı 66846 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı mazlum

  • aktif yazar
  • *****
  • İleti: 861
  • Allah'a giden tüm yollar.Kalp lerden gecer.
Ynt: İslami Müzik Ve Çalgılı İlahiler Hakkında
« Yanıtla #45 : 25 Ocak 2011, 04:45:41 »

Tşk ler.  33. yıldız . Tşk ler Tuğra .

öyle güzelim ilahi'lerimizi öyle hallere getirdilerki  Utanıyorum . H.z Allah'dan korkuyorum ,
Bir göbek atmadıkları kaldı ,Bu'mu sizin islam anlayışınız ,bu'mu sizin ilahi adabınız ,bu'mu din şurunuz ?

Edep yahuuu . Allah aşkına bir yanlışa Mahal vermemek için şüpelilerden kaçınmayı bırakın ,
o hale gellinmişki ene ene ene ene yazık . Adam içki içer . Siğara içer .Uyuşturucu alır ,
bir cahillik etmiş ve alişmiştır , örnegi çogalta biliriz , bu adam derki arkadaş ben nefsime hakim olamıyom , ama biliyomki bu yaptıgım haram yanlış , içinde yinede bir korku edep ve .H.z Allaha karşı haya taşır .
Bu dahi bir erdemdir .

Diğer yandan bakıyoz odane adam Müslümanım diyor . Alim'likden dem vuruyor , harama helal deme
ğayreti ! Sünneti seniyeyi tanımama çabası  , yok mesheb çilik olmaz ama benim şeyhim hocam şu dur budur davası . ayıp yahu ayıp . Tv lerde raks islami müzik diye diye ne hale geldi ilahiler .
Yok siğarayı helal saymalar yok , yok kurbanı kurşunlayıp ceryan vermeler .yok meseb tanımazlar,
İçinde Allah korkusu olan kimse bunları islamla dinimizle bağdaştıramaz .

ben yerim içerim yaparım diyene . Kardeşim tv lerde malum kişiler abdessizde namaz olur diyor , içine siniyorsa senin islam anlayışın buysa diyecek söz yok bizde size .

Allah aşkına din nedir ? onu bir öğrenin  Alimde olsan din nedir ?Niçin gereklidir önçe bunu bir öğrenin .

Ya Rab Sen'den Sana sığınır Sen'den seni Dileriz Bizleri bağişla Amin .Sen her şeye Kadirsin

« Son Düzenleme: 25 Ocak 2011, 05:35:11 Gönderen: Rahmani »
Bir harf yeter inan, varsa o evde bir insan.

Dost Ararsan Kendine Bak
Dostun Ağlasını Bulursun
Düşman Ararsan Yine Kendine Bak
Düşmanında Ağlasını Bulursun .
vesselam .

Çevrimdışı ihvan

  • popüler yazar
  • ******
  • İleti: 2399
Ynt: İslami Müzik Ve Çalgılı İlahiler Hakkında
« Yanıtla #46 : 25 Ocak 2011, 08:58:31 »
..bir kere burada en yanlış söz.ÇALGILI İLAHİ...ilahinin çalgılısı olmazz....dinlediklerimiz..yada dinliyorsak.bunlara.marşlarımız...EZGİLER DESEK.......neden illa çalgılı ilahi kelimesi kullanılır anlamıyorum...osmanlının dinlediği.mehteran ın değişik versiyonu.milli mavevi anlamda ezgiler...diyelim bunlara......müzikle .zikir zıt tır.az aklı olan bilir.
« Son Düzenleme: 26 Ocak 2011, 08:54:00 Gönderen: ihvan »

Çevrimdışı tanyurd

  • "Yoruluncaya kadar değil, Şehid Oluncaya kadar" inşaallah..
  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 17
  • Dünya Sürgün Yeri Bende Sürgündeyim..
    • www.imanehli.com
Ynt: İslami Müzik Ve Çalgılı İlahiler Hakkında
« Yanıtla #47 : 26 Ocak 2011, 21:46:27 »
Şahsen burada kimsenin milyonlarca müslümana kafir dediğini göremedim.Bir olayın küfür olduğunun kaynaklardan aktarılması başka şeydir,insanlara iftira atmak başka şey.

Bunu  söylerken  alıntı  yaptığım mesaj  ortada..  lütfen  mesaja  yeniden bakın  ve  alıntıdaki "bu küfür  bataklığından" ifadesine  dikkat  edin.."Bu" dan  kasıt müzikli ilahi  dinlemekse  hala  sözümün  arkasındayım..  milyonlarca  müslümana  kafir  denmiş  olunur..

Dön dolaş aynı konulardan bahsedip duruyoruz.İllaki kendimizi ya da yaptıklarımızı haklı çıkarmak için bir kaynağın ucundan bucağından cımbızla bir şeyler alarak çalgılı ilahiye cevaz vermeye çalışıyoruz, bu kadar mı zor yani dinleyivermemek.Evet zor.Sanki çalgılı ilahi dinlemek farz ya da vacip.En azından süpheli kategorisine sokup dinlemekten kaçınmak varken illa ki olabilir, olabilmeli yönünde fetvalar çıkarmaya çalışıyoruz.Çalgılı ilahi dinliyorsanız, dinleyecekseniz, ya da sitenizde bol bol çalgılı ilahi barındıracaksanız bunu yapın, onun vebali sizindir.

evet  bu  paragrafta  direk  bana sanırım..   Ben  çalgılı  ilahi  dinleyelim demiyorumki  kendimi  haklı  çıkarmak  gibi  bir  davam  olsun..Cevazıda varsa veren ben  değilim..  dediğiniz  gibi  sizin  aktardığınız  kaynaklar  gibi kaynak  aktaranları hatırlatıyoruz..  sizi  savunduğunuz  davanın  kaynaklarını sunarken  kendi  işinize  geleni  ıspatlamaya  çalışıyor  olmuyorsunuz  ama  biz unuttuğunuz  şeyleri  hatırlatınca  altında  kaldığımız  ithama   bakın..

Çalgılı  ilahi  dinlememeye  gayret  eden  biriyim..  dinlemiyorum demiyorum..Bunun  için  dediğiniz  gibi  günahkar  olabilirim  yada  benim kaynak gösterebilcekelerim  sayesinde masum  olabilirim.. ben  zaten  yazımda  kaçınılması  gereken  bir  durum  olduğunu  belirtmişim..  şüpheli  olduğunu da ifade  ediyor  ve  mümkünse  dinlenmemeli (tekrar) söylüyorum..  

Gelelim  sitemde ki  çalgılı ilahi  mevzusuna..  1 yılı  aşkındır  kurulu  sitemde  olan  çalgılı  mp3lerden  hep  rahatsızdım..Rahatsızsan  neden duruyor  sorusunun  cevabı malesef yok..  nasip  olmuyor yada bekletmemeizin  sebepleri  oluyor..  ancak  şuandan  itibaren toplam tek tek  eklediğim 1660  mp3 ten  sadece  636 adet  kalmış  durumda..  silmesi  bile  yarım saatten fazla  zamanı  alan  çalgılı  mp3leri  silmem  umarım  bu  konudaki samimiyetimi  ortaya  koyar  ve  sizde  bunu  anlarsınız.. 

buna  bir  vesilede  yine  konuda  gördüğüm  ulemadan  nakiller  olmuştur..  bunun için  aktaralara  teşekkür  ediyorum..ama  aklınızda  olsun..  yazı gerçekten  bana  ise  ön  yargınızdan  dolayı  size  hakkımı  helal  etmiyorum...


Ama kendi doğrumuzu savunmak için kafa karıştırıcı şeyler yazmayalım lütfen. Özellikle Tuğra'nın son mesajındaki kıymetli alimlerimizden ve eserlerden alıntı yaptığı yerlerde bu işin caiz olmadığı ayan beyan yazıyorken, günümüzde falanca şeyh şöyle buyuruyor tarzı cümleler kurmak abesle iştigal olur.Üstelik onların söyleyip söylemediği de belli değil.Belki de birileri para kazansın diye onların ağzından uyduruyorlar ki ben şahsen öyle düşünüyorum.

günümüzde  evet  tarikat  şeyhi  yada  alim  dinlenebileceği  hakkında  bişeyler  söylüyor..  hatta  söyleyip  beraberinde  zikirde yapıyor..  ben  bunu aktarırken  sitede  sizde  çalgılı  ilahi  dinleyin  mesajı  vermek  gibi  bir  niyetim  yoktur..  sadece  ithamlarınızın nereye  gittiğini  anlamanız  açısından faydası  olabilecği temennisi  ile  yazılmıştır.. yukarıdaki  son  cümleleriniz  ilede  insanlar  hakkında  ön yargı  ve  sui zannınızı  yine  açıklamış oluyorsunuz..  

umarım  bu  yazdıklarım  kendi  kendinize  "acaba"  sorusunu  sormanıza  vesile  olur..  

selam ve  dua  ile..  
« Son Düzenleme: 26 Ocak 2011, 23:30:55 Gönderen: Fatihan »
forum kuralları gereği imza kaldırılmıştır.

Çevrimdışı 33.yıldız

  • araştırmacı
  • ***
  • İleti: 343
Ynt: İslami Müzik Ve Çalgılı İlahiler Hakkında
« Yanıtla #48 : 26 Ocak 2011, 22:47:33 »
tanyurd kardeş,

Ben genel olarak okuduklarımdan sonra cevap yazdım.Eğer ki sadece sizi kastetmiş olsaydım cümlelerinizden alıntı yaparak bunu yapardım.
Türkçede yazılan cümlenin kime ve neye işaret ettiğine bakmak için ilkokulda bize öğretilen özne ve yükleme bakmak yeterlidir.

Direk size yazmış olsaydım
Alıntı
İllaki kendimizi ya da yaptıklarımızı haklı çıkarmak için bir kaynağın ucundan bucağından cımbızla bir şeyler alarak çalgılı ilahiye cevaz vermeye çalışıyoruz, bu kadar mı zor yani dinleyivermemek.
yazmaz.kırmızı ile işaretlediğim yere çalışıyorsun yazardım mesela.

Yine;
Alıntı
En azından süpheli kategorisine sokup dinlemekten kaçınmak varken illa ki olabilir, olabilmeli yönünde fetvalar çıkarmaya çalışıyoruz.
yine burada çalışıyoruz demez ÇALIŞIYORSUN derdim. Bilmem anlatabildim mi?

Eleştirimi, görüşlerimi kendimi de kapsayacak şekilde, biraz da anonime kaçarak yazmaya çalıştım ki bu gayet tabiidir.Bence uygun olanı da budur.Bu tür meselelerde olayları şahsileştirmeyi sevmem.Şahıslar her zaman ikinci plandadır önemli olan şahısların ne söyledikleridir.

Alıntı
evet  bu  paragrafta  direk  bana sanırım..
demişsiniz.Edebim müsade etmeyeceğinden ve de şu nezih ortama yakıştıramadığımdan bu sözünüze karşılık "Yarası olan gocunur" yazamıyorum.

Sizin çalgılı ilahi dinlemeniz ya da sitenizde barındırmanız şahsımı veyahut şurada üye olanları çok da ilgilendirmez kanaatindeyim.Sadece din kardeşimin bu hatasından dolayı üzülür, ona dua etmeye çalışırım.

Hak helal edip etmeme konusuna gelince yukarıda izah ettiğim gibi ben direk şahsınıza yazmadım genel olarak okuduklarımdan bir değerlendirme yaptım, bunu içerisinde sizin de düşüncelerinizi eleştirmiş olabilirim.Velev ki direk sizi kastetmiş olsaydım bile ben sizin bana hakkınızı helal etmenizi umardım.Zira sitenizde tanyurd hakkında şöyle yazıyor:
Alıntı
Tanyurd..Ehli sünnet ulemasının sohbetlerini dinleyerek, kitaplarını okuyarak büyüdü.. Etrafta Kol salmış batıl görüşlerin reddiyesinde bir nebze olsun görev alıp, İslam dininin yayılmasında zerre fayda sağlayabilmek için aktif olduğu birkaç sitenin ardından İmanehli.com İlsami multimedya ve bilgi arşivi sitesi ile hizmet vermek gayesindedir.. Sizlerdende destek alarak bu yolda hizmete devam etmek en büyük emelleri arasındadır..
Yani ben şahsen ehli sünnet ulemasının kitaplarını okuyarak, onları dinleyerek büyüyen birinden böyle bir davranış beklerdim.

Günümüzdeki bazı alim ve tarikat şeyhlerinin çalgılı ilahi konusuna cevaz vermesi konusuna gelince;
Hamdolsun biz de tasavvuf erbabından olmaya çalışan biriyiz.
Lakin şu başlık altında İmamı Rabbani Hazretlerinden, İmam-ı Gazali Hazretlerinden bu konuyla alakalı olarak çalgıyla ilahi olmaz, ibadet olmaz gibi ifadeler varken  günümüzdeki bir şeyh buna cevaz veriyorsa kimse kusura bakmasın, o fetva beni bağlamaz, ümmeti muhammedin tamamını bağlamaz. Olsa olsa kendi müridlerini bağlayabilir.Ve veballeri de kendilerine aittir.

İmamı Rabbani Hazretlerinin, İmamı Gazali Hazretlerinin olmaz dediğine olur diyen şeyhe de ben şahsen iyi gözle bakmam.

Ve bu konuda da lütfen bana "aman ne diyorsun, çarpılırsın, o şeyh çok mübarektir, sen iyi mi bileceksin tarzı" ifadeler yazılmasın.Daha önce de söylediğim gibi biz de tasavvuf erbabı olmaya çalışıyoruz ve şu ana kadar çalgıyla ibadetin, ilahinin kesinlikle caiz olduğu yönünde bir şey öğrenmedik de , duymadık da.

Son olarak ben burada çalgılı ilahi caizdir, caiz olabilir şöyle böyle tarzı şeylerin yazılmaması taraftarıyım.Bu konuda yazılan yazılmış zaten.Sadece caiz olmadığı yönünde varsa yeni kaynakların aktarılması ümmete muhammede faydalı olacaktır.(BU KISMI GENELE SÖYLÜYORUM; TANYURD SİZ ÜZERİNİZE ALINMAYINIZ)
« Son Düzenleme: 26 Ocak 2011, 22:55:41 Gönderen: Fatihan »
Ortak paydamız, İbrahimi dinler değil! EHLİ SÜNNET, EHLİ SÜNNET...

Çevrimdışı tanyurd

  • "Yoruluncaya kadar değil, Şehid Oluncaya kadar" inşaallah..
  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 17
  • Dünya Sürgün Yeri Bende Sürgündeyim..
    • www.imanehli.com
Ynt: İslami Müzik Ve Çalgılı İlahiler Hakkında
« Yanıtla #49 : 26 Ocak 2011, 23:32:33 »
Allah  razı  olsun..  yazıda da  bahsettiğim gibi  evet  br  yaram  vardı..  üzerime  alındım  ve  yaramı  kapatmak içinde  yine  yazıda  belirttiğim  gibi elimden geleni yaptım....

yine  ulemanın naikillerini  yapan  kardeşlerimize  duacıyımki içimdeki  rahatsızlığa son vermek  adına  aktif  olmam için faydaları  dokunmuştur..

genel  olarak  konu  hakkında  benim  anlatmak  istediğimi  anlayamadığınız  kanaatindeyim..  takva  olarak  olaya  bakıldığında  herkesin  çalgılı ilahi !!!!  mevzuuna yüksek derecede  mesafeli  yaklaşmalıdır..   ama bu  kati  surette ifade  edildiği  zamn  bazen  abartılıp  küfür  ile  itham  edilme  durumuna  kadar  tırmanıyor..  dolayısıyla  yapılan  nakillerin;
"ekseri  ulema konuya  bu  şekilde  bakarken bir kısmına  böyle  buyurmuşlardır" gibi bir açıklayıcı  ifade  ile  son bulması  faydalı olur.. zira  ilim  erbabınında  yapması  gerekenin bu  olduğu  kanaatindeyim..


forum kuralları gereği imza kaldırılmıştır.

Çevrimdışı Tuğra

  • popüler yazar
  • ******
  • İleti: 6599
Ynt: İslami Müzik Ve Çalgılı İlahiler Hakkında
« Yanıtla #50 : 27 Ocak 2011, 03:36:42 »
Daha basit bir biçimde açıklayalım,

müzik haramdır bu konuda hem fikiriz, müzik aletleri de haramdır sanırım bu konuda da hem fikiriz, Hz.Allah'n ve Hz.Peygamberin(s.a.v.) zikretmek övmek ise ibadettir, bu durumda ibadet haram olan bir şey ile yapılırsa ne olur?

Çok önemli olduğunu düşündüğüm nakilleri tekrar aktarıyorum..

Tef, çalgı çalarak veya oyun arasında Kur’an okuyan, ibadet eden kâfir olur, dinden çıkar. (Tergib-üs-salât)

Teganni ile şarkı söylemek ve dinlemek haramdır. Tekkelerde ilahiler okuyarak raks etmek, oynamak, dönmek haramdır. Şimdi, dinden haberi olmayan fasıklar, böyle tarikatçılık yapıyorlar. (Fetava-yı Hindiyye 5/352)

İbni Hacer-i Mekki hazretlerinin Zevacir isimli eseriyle, Hadika, Berika, Birgivi, Miftah-ül Cenne, Mektubat-ı Rabbani, Seadet-i Ebediyye, İbni Abidin’den aldığımız, küfre düşüren söz ve işlerden bazıları şunlardır:

37- İbadetleri müzikle yapmak, ilahileri müzikle söylemek. Çünkü ilahiler ibadettir, ibadete haram karıştırmak küfür olur. İçki içerken besmele çekmek de küfür olur.

Yukarıda yazılanlar bizlerin kelamı değil, Büyüklerin sözleridir.

İbni Hacer-i Mekki, Hadika, Berika, Birgivi, Miftah-ül Cenne, Mektubat-ı Rabbani'den alıntılardır.

Üstünde çok düşünmek lazım..
« Son Düzenleme: 27 Ocak 2011, 03:41:15 Gönderen: Tuğra »
〰〰〰〰🐠

Çevrimdışı Eymen

  • Moderatör
  • araştırmacı
  • *****
  • İleti: 313
Ynt: İslami Müzik Ve Çalgılı İlahiler Hakkında
« Yanıtla #51 : 27 Şubat 2011, 17:20:49 »
•   Dinimizde tasavvuf müziği diye bir şey yoktur. Müzik azgın nefsin gıdası, ruhun zehridir. İslamiyetten ve tasavvuftan haberi olmayan kimseler, dini dünya kazançlarına alet edip tasavvufa hatta ibadetlere mistik bir hareket olarak müzik sokmuşlardır. Müzik ile ney ile ilgileri olmamasına rağmen Mevlana hazretleri gibi tasavvuf büyüklerini de kendilerine alet etmişlerdir.
•   Şimdiki tarikatçıların yaptıkları gibi, dönmek, dömbelek, ney, saz çalmak haramdır. (Tahtavi şerhi)
•   Teğanni ile okuyan bir imamın arkasında kılınan namazın iadesi gerekir. (Halebi)
•   Kuran-ı Kerimi musiki perdelerine uydurarak okumak haramdır. (Bezzaziyye)
•   Teğanni haramdır. (Tıbbun Nebevi)
•   Burhaneddini Mergınani buyurdu ki: Kuranı Kerimi teğanni ile okuyan hafıza, “ne güzel okudun diyen kimsenin imanı gider, tecdidi iman gerekir”. (Kuhistanide böyle yazmaktadır, Dürül Münteka)
•   Eğlence veya para kazanmak için başkalarına şarkı söylemek söz birliği ile haramdır. Çalgı ile raks etmek büyük günahtır. (İbni Abidin)
•   Müzik bütün dinlerde büyük günahtır. (Dürül Mülteka)
•   İngiliz olan fakat Hıristiyan aynı zamanda casus ve misyoner olan Zevimer bakın ne diyor: “Bir bardak içki ve bir çıplak dansöz, Muhammed’in dinine uyanlarda yapacağı tahribatı bir top yapmaz. O halde Müslümanları madde ve şehvetlere daldırıp boğmaya çalışınız.” (Tuna araştırma grubu)
Zaman bir kılıçtır; sen onu kesmezsen, o seni keser.

Çevrimdışı efsanef

  • araştırmacı
  • ***
  • İleti: 283
Ynt: İslami Müzik Ve Çalgılı İlahiler Hakkında
« Yanıtla #52 : 13 Ağustos 2011, 06:58:47 »
Güreş
Mes’ele: Güreşçiler güreşirlerken tasliye ettiklerinde kera­het var mıdır?
Elcevap: Kerahet muhtemeldir. Temâşâcı kesîr için ve lehve halkı rağbet için tasliye küfürdür.
Canbaz
Mes’ele: Bir şehirde canbaz oynamaktan hâkim men’  eylemese, hâkime ne lâzım olur?
Elcevap: Nehy-i münker üzerine vâcib iken etmeyicek, ism-i azîm ile âsim olur.
Kaynak : Ebussuud Efendi Fetvaları

..


NOT: Acıklama :

Asim: Günah ve kabahat etmiş olan. Suçlu, günahkâr.

Taslîye: Salâvat  sözlerini söy­lemek.

Lehv: Oyun, eğlence, çalgı. İnsanı gaf­lete düşüren, ciddiyetten uzaklaştıran şeyler. Lu’b.


mazhar

  • Ziyaretçi
Ynt: İslami Müzik Ve Çalgılı İlahiler Hakkında
« Yanıtla #53 : 26 Haziran 2012, 22:58:59 »
es-Selamu aleyküm ve rahmetullah ve berakatuh. Hocam sitenizde def çalmak sadece kadınlara caizdir diyorsunuz, erkekler def çalamaz mı?
 

Ve aleyküm....

Sevgili kardeşim;

Daha önceki “müzik”le ilgili sorunuza cevap olarak verdiğimiz linkteki cümleyi aktarıyorsunuz. Doğrudur, oradaki ifade aynen öyledir. Arkadaşlarımız nereden, kimin çalışma ve araştırmasından “alıntılamışlar” bilmiyorum. Ancak dinde hassasiyet, ihtiyat, takva da bunu gerektirir. Ama meseleyi biraz daha fetva yönünden değerlendirmek isterseniz, şu linkte verilen bilgilere de bir bakınız. http://www.zehirliok.net/evlilik-aile/-asiriya-kacmadan-oynamak.html

Kaldı ki erkekler def çalsa ne olur, çalmasa ne olur? Tabii buradaki “erkekler”den kasıt, Müslüman erkeklerdir. Çok mu lazım yani Müslüman bir erkeğe def çalmak… Hangi eksiğini giderecek! Def’le meşgul oluncaya kadar kulluk adına yapması gerekenlerden ya da mubahlardan hiç mi bir şey kalmamış..?!

“…sadece kadınlara caizdir” cümlesine eğer bir itirazınız var ve erkek olarak mutlaka def çalmak istiyorsanız; buna, hatta bundan ötesine cevaz veren güruhu da bulabilir, onların görüşleri istikametinde de amel edebilirsiniz. Size kimse engel olmaz bu dünyada. Tabii başkalarının hürriyetlerine tecavüz söz konusu olmadığı sürece… Bizim cevabımız, yazdıklarımız, söylediklerimiz; sadece bizim itikat-amel ve meşrebimizi kabul edenleredir. Yoksa bu çemberin ve çerçevenin dışındakilere bir diyeceğimiz olamaz. Herkes istidiği yönde ve yolda yürümekte elbette ki serbesttir.

***

Ayrıca bu mevzuda şu hadis-i şerif meşhurdur: "İstimâu’l-melâhî mâ’sıyetün ve’l-cülûsü fîha fıskun ve’t-telellezüzü biha küfrun."

Manası: “Çalgı aletlerini dinlemek masiyet yani günahtır. Onların çalındığı yerde oturmak fasıklıktır (Allah’ın emirlerine aykırı hareket etmek, kötülük yapmayı/günah işlemeyi alışkanlık haline getirmektir). Onlardan (helâl addederek) zevk almak ise küfürdür”. [Bkz. Tarikat-ı Muhammediyye şerhi Berika, Tecrid-i Sarih Tercemesi ve Kadıhan]

Çok düşündürücü ve içimizi cızzz ettiren bir hadisi şerif değil mi?

Tercemede parantez içerisinde belirttiğimiz üzere, buradadaki “ve’t-telezzüzü biha küfrun” cümlesini, Ehl-i Sünnet itikadına göre, çalgı aletlerini helal addedip lezzet almak küfürdür diye anlamamız gerektiğini açıklamaya bilmem gerek var mı? Yoksa hangi günahtan lezzet almaz ki nefis; zevk/tad almasa zaten işlemez. Öyle değil mi?

Yine Buhari’de geçen bir hadis-i şerifte de, “Bir zaman gelecek, ümmetimden bazısı zinayı, ipek giymeyi, içki içmeyi, mizmarı (müzik aletlerini) helal addedecektir" buyrulmuştur.

Rabbim (c.c.) bu zümrenin içinde bulunmaktan cümlemizi muhafaza buyursun.

***

Müzik ve müzik aletleri mevzuunda başka hadisler de var elbette… İmam Gazâlî, Kemâlüddin İbn Hümâm, Abdülganî Nablusî, İbn Âbidîn, Takiyyüddin Sübkî, Remlî, İbn Hazm (rahımehumullah)… gibi bir kısım âlimler bu hadislere dair açıklamarda bulunmuşlardır. Yapılan izahlar özetle şöyledir:

“Harama sebep olan şeyin kendisi de haram olur' kaidesi gereği caiz olmazlar.”
[Gazzâlî, ihyâ, VI, 142-144; İbn Hümâm, Fethu’l-Kadir, VI, 482; Nablusî, Îdâhû’d-Delâlât, Süleymaniye Ktp., Esat Ef., nr., 1762/1, vr., 7a-b, 8a-b, 9a, 11a, 27a, 28a; İbn Âbidîn, Hâşiyet-ü Reddi’l-Muhtâr, V, 305, 307; Şevkânî, Neylü’l-Evtâr, VIII, 113-119; Sübkî,Tekmile, XX, 230; Remlî, Nihâyetü’l-Muhtâc, VIII, 298; Muhallâ, VII, 567]

Bir de unutmamak lazım; İslâm’da herşey mantık üzerine oturtulmamıştır. Akılla-mantıkla herşeyin sebebini-hikmetini-maslahatını sorgulayıp anlayamayız/anlayamazsınız. O bakımdan nakil yani nasslar çok çok önemlidir.

Keza, “eşya zzıddıyla bilinir”. Ruhun gıdası ibadet ve taatte bulunmak, Kur’an okuyup dinlemek… Nefsin gıdası da her türlü isyan, hoplayıp zıplamak, müziktir. Nefis, mubâlağa ile/şiddetle kötülüğü ister/emreder. Ruh-ı melekî rahmânî olanı, nefis de şeytânî olanı temsil eder.

Velhasıl, müzik dinlemek genelde nefsi besler, büyütür, azdırır, azmanlaştırır... Müzikten (helâl olduğuna itikat ederek) haz almak ise, hadis-i şerifteki ifadesiyle, Allah korusun, insanı küfre götürür. Küfür ve küfre ait günahları da, ancak cehennem ateşi temizler malumunuz.

***

Dikkat edersek son yıllarda çeşitli vesilelerle hızlı ve sinsi bir şekilde dinin içine müzik sokulmaya çalışılıyor... Çünkü dini bozmanın en kolay yollarından biri budur. Hıristiyanlığı aslından uzaklaştıran önemli unsurlardan biri de Kiliselere müziğin sokulmasıdır. İslamiyet’i de Hıristiyanlığın durumuna düşürmek için müziğe ağırlık verilmektedir. Yani dinimizin haram kıldığı müzik vasıtasıyla gençler güya İslam’a çağrılıyor... Böyle çağrılarla gelenlerin İslamî anlayışının, yaşayışının ne olduğunu bilmek, anlamaksa herhalde zor olmasa gerek.

Yazımıza son noktayı, Abis el-Ğıfârî’den (r.a.) nakledilen bir hadis-i şerifle koyalım. Buyuruyor ki Sevgili Peygamberimiz (s.a.v.) Efendimiz:

“Altı hasleti (ahlâkı-huyu) gördüğünüzde ölümü arzulayın:

a) Beyinsiz kimselerin idareci olmaları,

b) Hükmün satışı (yani adaletin ortadan kalkışı),

c) Kan akıtmanın hafife alınması,

d) Güvenlik güçlerinin çoğalması,

e) Sıla-yı rahmin kesilmesi,

f) Kur’an’ı mizmar edinen (nağme ile çalgı ile okuyan) gençlerin ortaya çıkması... Öyle ki, (cemaatle namaz ve sair meclislerde) insanların en iyi bileni olmadığı halde, sırf teğanni etsin (türlü çeşit makamla okusun) diye birilerini önlerine alırlar.” [Taberanî, el-Kebîr, Şâmile, 12, 395; ayrıca bkz. Heysemî, Mecmau’z-Zevâid, 4, 199]

Bu hadis-i şerifte beyan olunan husus, söz konusu altı şeyin ortaya çıktığı devirde, insanların dinini muhafaza etmesinin zorlaşacağıdır. Dünya sıkıntılarından ötürü ölümü istemek doğru olmamakla beraber, dinin zarara uğramasından endişe edildiğinde, ölümü arzulamanın caiz olduğuna işaret edilmiştir. Nitekim, bu rivayetin başında, taun hastalığından dolayı ölümü isteyen sahabiye itiraz edilince bu hadisi rivayet ediyor.



 erkek, kadın, İmam Gazali, def, Müzik, şarkı, "İstimâu’l-melâhî mâ’sıyetün ve’l-cülûsü fîha fıskun ve’t-telellezüzü biha küfrun.", Kemâlüddin İbn Hümâm, Abdülganî Nablusî, İbn Âbidîn, Takiyyüddin Sübkî, Remlî, İbn Hazm,
 Molla camii.com

Çevrimdışı -meczub-

  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 10
Ynt: İslami Müzik Ve Çalgılı İlahiler Hakkında
« Yanıtla #54 : 02 Ekim 2012, 01:06:57 »
ümmetin büyük evliyalarından şu ana kadar okuduğum (aklıma ilk gelenler a.geylani,i. gazali,i.arabi Allah (c.c.) hepsinden razı olsun) müziğin haram olduğunu beyan etmişler..müziğin ilahi sözlerle söylenmesi daha büyük günah olduğunu okudum..ve şu an ahir zamanda islam üzerine oynanan en büyük oyunlardan biride müziği dinin tüm birimlerine sokmak çabası..
...ALTIN ATEŞLE , KADIN ALTINLA , ERKEK KADINLA İMTİHAN EDİLİR...

mazhar

  • Ziyaretçi
Ynt: İslami Müzik Ve Çalgılı İlahiler Hakkında
« Yanıtla #55 : 02 Ekim 2012, 08:28:46 »
Alıntı
ve şu an ahir zamanda islam üzerine oynanan en büyük oyunlardan biride müziği dinin tüm birimlerine sokmak çabası..

Ahir zaman fitnesi bu olsa gerek...toplumu dinsizleştirmenin en kısa yolu...Buna alet olan sahte müslümanlara ne demeli..!

Çevrimdışı sugibi

  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 21
Ynt: İslami Müzik Ve Çalgılı İlahiler Hakkında
« Yanıtla #56 : 08 Ekim 2012, 11:26:15 »
Yukarıda geçen bir hadis yarım verilmiş galiba.

Nâfi’den rivâyet edilmiştir: “İbn Ömer bir gün zurna sesi işitti. Parmaklarıyla kulaklarını tıkayarak yoldan çekildi ve “Ey Nâfi’ bir şey işitiyormusun?” dedi. Ben “Hayır” dedim. Bunun üzerine parmaklarını kulaklarından kaldırdı ve “Ben Peygamber (s.a.s.) ile beraberdim. Bunun gibi birşey işitti ve aynen böyle yaptı”dedi

Ebû Dâvûd, Edeb, 60, Beyhakî, Sünen, X, 222; Şuab, 5120

Madem çalgı aletleri haramdır, neden Peygamberimiz, Hz. Ömer'in kulaklarını da kapamasını emretmemiştir. Daha da önemlisi Madem çalgı aletleri haramdır neden peygamberimiz çalgı aleti çalındığını duyduğu halde, gidip o çalgı çalanı bundan men etmedi. Çalgı çalmasını engellemedi? Acaba kötü görüp, mekruh olmasından olabilir mi? Neden direkt haram hükmüne varılıyor?

Yukarıda imam-ı Gazzali'nin müziği 4 yönden hükmü olduğunu bildirmişler.

İmam Gazzâlî İhyâ isimli eserinin 35 sayfasını bu meseleye ayırarak bütün söylenenleri tahlil etmiş, delilleri karşılaştırmış ve şu neticeye varmıştır:

Mûsıkî ister ses ister âlet ile olsun tek hükme bağlı değildir: Haram, mekruh, mubah ve mustehab olabilir.

1) Dünya arzusu ve şehvet hisleri ile dolup taşan gençler için yalnızca bu duyguları tahrik eden müzik haramdır.
2) Vakitlerinin çoğunu buna veren, iştigâli âdet haline getiren kimse için mekruhtur.
3) Güzel sesten zevk alma dışında bir duyguya kapılmayan kimse için müzik mübahtır, serbesttir.
4) Allah sevgisi ile dolup taşan, duyduğu güzel ses kendisinde yalnızca güzel sıfatları tahrik eden kimse için müstehabdır.
(C. II. s. 302)

Gazzâlî incelemesini sürdürürken müziğin duruma göre ya mübah veya mendûb olduğunu, onu haram kılan şeyin kendisi değil, dıştan ârız olan beş sebepten ibaret bulunduğunu ifade ederek şöyle devam ediyor:

1) Şarkı söyleyen kadın olur, dinleyen de kadın sesinin şehvetini tahrik edeceğinden korkarsa dinlemek haramdır. Burada haram hükmü müzikten değil, kadının sesinden gelmektedir. Aslında kadının sesi haram değildir; ancak şehveti tahrik ederse Kur'ân okumasını bile dinlemek haram olur.
(Hanefilerden Buhârî şârihi allâme Aynî de "Bayramda iki cariyenin okuduğu şarkıyı Hz. Peygamber'in ve Ebû Bekr'in dinlediklerinden hareketle aynı neticeye varmıştır. Umdetu'l-Qârî, C. 3, s. 360. )

2) Müzik âleti içki meclislerinin sembolü olan âletlerden ise bunu kullanmak haram olur; diğerleri mubah olmakta devam eder.


3) Şarkı ve türkünün güftesi bozuk, İslâm inancına ve ahlâkına aykırı ise bunu müzikli veya müziksiz söylemek ve dinlemek haramdır.

4) Gençliği icabı şehevî duyguların mahkûmu olan bir kimse aşırı derecede müziğe düşer, müzik onun yalnızca cinsî arzusunu tahrik ederse onun müzikten uzak durması gerekir.

5) Sıradan bir insanın müzik şehvetini de ilâhî aşkını da tahrik etmediği halde bütün vakitlerini alır, onu başka işlerden alıkorsa yine haram olur.
(C. II, s. 279-281)

Bu neden dikkate alınmıyor. Ayrıca

Faslı Abdulhayy el-Kettânî, Hz. Peygamber devri kültür ve medeniyetinden bahseden iki büyük ciltlik eserinde (et-Terâtibu'l-idâriyye) mûsıkîye 25 sayfa ayırmış, bütün çeşitleriyle caiz olduğunu gösteren deliller getirmiş, bu mevzûda yazılmış 20 eserin ismini vermiştir.
(et-Terâtibu'l-idâriyye ,C. II, s. 120-145)

Bu muellifin tesbitine göre sahâbeden Ömer, Osman, Abdurrahman b. Avf, Ubeyde b. el-Cerrâh, Sa'd b. Ebu Vakkas, Ebu Mes'ud, Bilâl, Abdullah b. ez-Zubeyr, Hassân, İbn Amr, el-Mugira b. Şu'be gibi zevâtın müzik dinledikleri rivayet edilmiştir.

Bunlar neden dikkate alınmıyor?

Mâlikî fakihlerinden Ebu Bekir İbnu’l-Arabî şöyle der: “İçinde Mâlik b. Enes’in de bulunduğu ekser ulemaya göre, mûsikî kalbleri heyecana getiren eğlencelerdendir. Ne Kur’ân’da, ne de sünnette onun haram olduğuna dair delil yoktur. Ama sahih hadiste mübah olduğuna delil vardır.
Sahih hadiste Hz. Ebû Bekir, Hz. Âişe’nin yanına girer. O anda onun yanında Ensarın mersiyelerini okuyan iki cariye vardır. [Sonra hadîsin tamamını yazarak] Mûsikî haram olsaydı, zahiren Ebu Bekir hoş karşılamadığı halde Rasulullah’ın (s.a.v.) evinde olmaması gerekirdi.”
(İbnu’l-Arabî, Ahkâmu’l-Kur’ân, III: 9).

Zâhirîlerden İbn Hazm, mûsikînin haram olduğunu söyleyenlerin delil getirdikleri hadîs-i şeriflerin sıhhatli olmadığını söyler. Ona göre, bir farza saygısızlık etmemek şartıyla, mûsikî mutlak surette mübahtır.
(İbn Hazm, el-Muhallâ, 9:60)

Mûsıkînin lehinde ve aleyhinde görüş bildiren fıkıh bilginleri bazı âyetlerle istidlâl etmişlerse de (Lukmân: 31/6; Zumer: 36/18) bunların musıkîyi hedef aldığı kesin değildir.
Hadislere gelince, Rasul-u Ekrem (s.a.v.)'in düğün, bayram, karşılama gibi münasebetlerle icrâ edilen müziği tasvib ettiği, düğünlerde bunu teşvik eylediği sağlam rivayetlere istinad etmektedir.
Ayrıca müziğin -bir harama âlet edilmeden yalnızca saz ve ses müziğinin- haram kılındığına dair sahih hadisin bulunmadığı söylenmiştir.
(Şevkânî, Neyl, C. VIII, s. 107)

Bunlar neden dikkate alınmıyor?

Ayrıca bu tür aletleri Faslı Abdulhayy el-Kettani'nin tespitlerde bulunduğu sahabelerin müzik dinledikleri araştırıldı mı? Bunlar müzik dinlediyse nedeni nedir?

Özellikle çalgı aletlerinin bizatihi kendisi veya çalan kişi değilde bunları dinleyenin kesin olarak haram olduğuna dair hadisler nelerdir? Örnek

İbnu'l-Muberak, Malik b. Enes'ten, o Muhammed b. el-Munkedir'den, o Enes b. Malik'ten şöyle dediğini rivayet etmektedir: Rasûlullah (s.a.v.) buyurdu ki; "Kim bir şarkıcı kadını dinlemek için oturacak olursa, kıyamet gününde kulaklarına kurşun dökülecektir."
(İbnu'l Cevzi, el' İtu'l-Mıtte Udhiye, II, 786; "Ahrned b. Hanbel, bu hadis bâtıldır, demiştir" kaydıyla)

Burada bu hadise Ahmed b.Hanbel batıldır diyor.

Nâfî'in İbni Ömer'den rivayet ettiğine göre, İbni Ömer bir seferinde bir zurna sesi işitir, o da parmaklarını kulaklarına koyar ve bineğini o yoldan şu sözleri söyleyerek çevirir: Ey Nâfî sesi işitiyor musun? Ben, "evet" dedikçe o ters istikamete doğru yoluna devam edip gitti; sonunda "hayır" dediğim vakit, ellerini çekti, tekrar devesini geri döndürdü ve dedi ki: Ben Rasulullah (s.a.v.)'ı bir çoban kavalını işittiğini gördüm de bunu yaptı".
(Vehbe Zuhayli, et-Tefsiru’l-Munir, Risale Yayınları: 8/105-106)

Bu hadiste yukarıda belirttiğim mesele neden yapılmamıştır. Neden rasulullah bir kötülük olduğu halde eliyle onu düzeltmemiştir? Neden çalgı çalmasına müsaade ve müsamaha göstermiştir?

Yukarıda tedrici olarak içki meselesindeki gibi müzik meselesi haram olmuştur deniliyor. Hangi hadislerin hangi zamanda birbirini nesh ettiğini nasıl anladınız? Ya tersi mevzubahis ise ya ilk önce haram kılıp, sonra tedrici olarak bu haramın hükmünü mekruhluk seviyesine düşürmüşse. veya aşağıdaki gibi bir örnek ile uyumlu ise.

Örnek vereyim. Kabir ziyaretini Rasulullah önceden kadınlara yasaklamıştı. daha sonra bu yasak kaldırıldı. Ya müzik meselesi de böyle olmuşsa.

Yine farklı bir örnek.

1900- Abdullah bin Abbâs (Radıyallâhu anhumâ) ; Şöyle demiştir :
Âişe (Radıyallâhu anhâ), yakını olan bir kızı Ensâr'dan bir adam ile evlendirdi. (Gelin götürüldükten sonra) Rasulullah (SallAllahu Aleyhi ve Sellem) geldi ve (orada bulunanlara) :
— «Genç kızı (damadın evine) gönderdiniz (mi?)» buyurdu. Sahâbîler:
— Evet, dediler. Efendimiz:
— «Def çalıp nağme ile şiir söyleyecek bir kızcağızı gelinle beraber gönderdiniz (mi?)» buyurdu. Âişe (Radıyallâhu anhâ) :
— Hayır, dedi. Bunun üzerine Rasulullah (SallAllahu Aleyhi ve Sellem) :
— «Ensarın arasında güzel söyleme adeti vardır. Bari onlara : 'Size geldik, size geldik. Böylece Allah bize de, size de hayırlı ömür versin' diyerek onları odalarına göndereydiniz ya» buyurdu."
(İbn Mace, Nikah, 1 900)

Yine farklı bir örnek

Ebu Âmir –ya da Ebu Mâlik- el-Eş’arî’den dedi ki: Rasulullah (s.a.v.) Buyurdu :
“Ummetim arasında fercleri, ipeği, şarabı ve çalgı âletlerini (meazif) helâl kabul edecek bir topluluk olacaktır. Ve birtakım kimseler bir alemin yakınına konaklayacaklar. Kendilerine ait davarlarla yanına gidecek, bir ihtiyacı sebebiyle onlara varacak. Onlar (ona): Bize yarın tekrar gel, diyecekler. Yüce Allah geceleyin onlara hükmünü geçirecek ve alemi koyacak, diğerlerini ise tanınmaz hale çevirerek, kıyamet gününe kadar maymunlara ve domuzlara dönüştürecektir.”
Sahihtir. Buhari (10/51-Fethul Bari) İbn Hibban Sahih’inde (8/265 no:6719)

Burada helal kabul edilecekten kasıt bunun mekruh olması olamaz mı? Üstelik bu hadisde dinlemenin helal kabul edecek de demiyor, Çalgı aletleri diye bahsediyor. Çalgı aletlerini yapmak, imal etmek haramda olabilir, mekruh da. veya çalgı aletlerini çalmak haram da olabilir, mekruhda. Dinleyen için bu ve benzeri hadislerde kesin bir hüküm geçmiyor. Bu yüzden

Mâlikî fakihlerinden Ebu Bekir İbnu’l-Arabî şöyle der: “İçinde Mâlik b. Enes’in de bulunduğu ekser ulemaya göre, mûsikî kalbleri heyecana getiren eğlencelerdendir. Ne Kur’ân’da, ne de sünnette onun haram olduğuna dair delil yoktur. (İbnu’l-Arabî, Ahkâmu’l-Kur’ân, III: 9).

demiş olabilirler mi?

Yine farklı bir örnek

Hanefî mezhebine göre mûsıkî icrâsı ve bunu dinlemek haramdır. Bu hüküm, değnek ve çubuğun bir yere âhenkli bir şekilde vurulmasını dahi içine almakta ve haram saymaktadır (el-Merginânî, el-Hidâye (kerâhiye bahsi)

Hükmün bazı istisnâları vardır: Savaşta vurulan kös ile düğünlerde çalınan tef.
Müzik başkalarına dinletmek için değil de kendini dinlendirmek ve yalnızlığı defetmek için yapılırsa İmam Serahsî'ye göre caizdir (İbn el-Humâm, ag. esr., C.VI, s. 36)

Bunlar benim okuduklarım. Daha ne kadar bu konuda ihtilaf edildiğini bilmiyorum.

Bu hususta bir icma olmadığına göre 4 mezhepten bir fakihin fetvasına göre amel etmek caiz ise bu alimlerin fetvasına göre güzel ses dinlemek adına sadece müzik dinleyene ne denebilir ki?

Nasıl ki eli kanayan birisi Hanefilerde bu şekilde namazı sahih olmaz. Şafiilerde ise sahihdir. Şafii imama uyan birisine biz diyebilir miyiz ki senin namazın batıldır, tekrar düzgün şekilde kılacaksın. Bu dayatılamıyorsa, farklı bir konuda diğer fakihlerin fetvasına göre müzik dinleyenlere de bir kınama olacağını düşünmüyorum. Allah en doğrusunu bilir.

Çevrimdışı Mücteba

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 9214
  • "En büyük keramet, istikâmet üzere olmaktır..."
Ynt: İslami Müzik Ve Çalgılı İlahiler Hakkında
« Yanıtla #57 : 08 Ekim 2012, 11:50:34 »
Müzik ve teganni hakkında kapı aralamak isteyenlere İmam-ı Rabbani (k.s.) Hazretlerinin tüm kapıları kapatan Mektûbu Şerif'inden ..

...

İmam-ı Hûda Ebu Mansur Matüridî'den hikâye edildiğine göre şöyle demiştir:

"Zamanımızın Kurralarından birine, (teganni ile) Kur'an okurken:

'Güzel ettin..' diyen kâfir olur.. Karısı kendisinden boş olur. Allah-ü Taâlâ, onun bütün hasenatını iptal eder.

Kazı Zahirüddin'in, Ebu Debusi'den naklen şöyle dediği anlatıldı:

Bir kimse, muganniden teğanni (şarkı veya benzeri) ya da haram olan bir fiil görse; bunu da inanarak veya inanmayarak güzel kabul etse; derhal mürted olur. Zira: Şeriat hükmünü batıl saymış olur.

Bir kimse, şeriat hükmünü batıl sayarsa., bütün müçtehidler katında o mümin değildir. Allah-ü Taâlâ, onun taatını kabul etmez. Bütün iyiliklerini iptal eder. Allah-ü Taâlâ, bu gibi şeylerden bizi korusun.

Teğanninin haram oluşu hakkında âyetler ve hadisler cidden çoktur. O kadar ki, onları saymak zordur.

Durum anlatıldığı gibi olunca, bir şahıs, teğanninin mubahlığı üzerine, mensuh bir hadis, şaz bir rivayet anlatırsa., buna itibar edilmez. Zira, vakitlerin hiç birinde, fakihlerden hiç bir fakih, teğanninin mubah olduğu Hakkında fetva vermemiştir. Raks edip ayak vurmaya cevaz vermemiştir. Nitekim bunlar, İmam-ü Hümam Ziyaeddin Sami'nin Multakat risalesinde anlatılmıştır.

Sofiyenin amelleri, helâl ve haram işinde senet değildir. Onları mazur görmemiz yetmez. Onları ayıplamayız; işlerini Allah'a ısmarlarız.

Burada muteber olan, İmam Ebu Hanife'nin, İmam Ebu Yusuf'un, İmam Muhammed'in kavlidir. Allah onlara rahmet eylesin..


[İmam-ı Rabbani (k.s) Hazretleri - Mektubat-ı Şerife, 1. Cild, 266. Mektub]

Çevrimdışı sugibi

  • Yeni üye
  • *
  • İleti: 21
Ynt: İslami Müzik Ve Çalgılı İlahiler Hakkında
« Yanıtla #58 : 08 Ekim 2012, 12:00:39 »
bunları bize değil fetva veren ilim ehline belirtmeniz gerekir. Bir konuda muteber islam alimleri icma etmemişse neden fetva veren alimlerin fetvasını alıyorsunuz diye kınanma olmaması gerekir.
« Son Düzenleme: 08 Ekim 2012, 12:02:24 Gönderen: sugibi »

Çevrimdışı Mücteba

  • Moderatör
  • popüler yazar
  • *****
  • İleti: 9214
  • "En büyük keramet, istikâmet üzere olmaktır..."
Ynt: İslami Müzik Ve Çalgılı İlahiler Hakkında
« Yanıtla #59 : 08 Ekim 2012, 12:20:16 »
bunları bize değil fetva veren ilim ehline belirtmeniz gerekir. Bir konuda muteber islam alimleri icma etmemişse neden fetva veren alimlerin fetvasını alıyorsunuz diye kınanma olmaması gerekir.

Okumanız yok mu?

Zira, vakitlerin hiç birinde, fakihlerden hiç bir fakih, teğanninin mubah olduğu Hakkında fetva vermemiştir. Raks edip ayak vurmaya cevaz vermemiştir. Nitekim bunlar, İmam-ü Hümam Ziyaeddin Sami'nin Multakat risalesinde anlatılmıştır.

Sofiyenin amelleri, helâl ve haram işinde senet değildir. Onları mazur görmemiz yetmez. Onları ayıplamayız; işlerini Allah'a ısmarlarız.

Burada muteber olan, İmam Ebu Hanife'nin, İmam Ebu Yusuf'un, İmam Muhammed'in kavlidir. Allah onlara rahmet eylesin..


[İmam-ı Rabbani (k.s) Hazretleri - Mektubat-ı Şerife, 1. Cild, 266. Mektub]
[/size]