Teşebbühte, zamana ve mekana göre değişme olabilir mi? (soru-cevap)

Başlatan müteallim, 30 Aralık 2007, 01:15:27

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

müteallim

TEŞEBBÜHTE ZAMANA VEMEKANA GÖRE DEĞIŞME OLABILIR MI? MESELA ŞAPKA TEŞEBBÜH ALAMETI IKEN BUGÜN BÖYLE OLMAKTAN ÇIKMIŞ MIDIR?
Teşebbüh, yani kafir ve fasıklara benzemek yasaktır. Ehli küfre has ve küfür alameti sayılan bir elbiseyi giymek küfür, ehli fıska has bir elbiseyi veya bir cinsin diğer cinse has elbisesini giymek ise fısktır. Yani islam'ın üzerinde durduğu teşebbüh sırf gayrimüslimleri taklit etme veya erkeklerin kadınlara, kadınların da erkeklere veya ehli fıska benzeme özentisiyle birbirlerinin şekil ve kıyafetlerini taklid etmeleridir. Nitekim peygamberimiz (sav) kadınlara benzemeye çalışan erkeklere ve erkeklere benzemeye çalışan kadınlara lanet etmiştir (Et-Tergib ve't-Terhib).

İmam-ı Rabbani, Ahmed el-Faruk Serhedi Mektubat isimli eserinde der ki: "Doğru olan şu ki, erkekler kadınlara benzemekten nehy edildiklerine göre hüküm kadınların adetlerini bilmeye tevakkuf eder. Bir beldede kadınlar önden düğmeli gömlek giyiyorlarsa oradaki erkeklerin kadınlara benzememek için bunu giymeyi terketmeleri ve yandan düğmeli gömlek veya elbise giymeleri gerekir. Başka bir beldede kadınlar yandan düğmeli elbise giyiyorlarsa erkeklerin önden düğmeli olan elbiseyi tercih etmeleri lazımdır" (Mektubat).

Muğnil-Muhtaç isimli eserde de, bir memlekette bir fakihin mutad olmayan kaftan ve takke giyinmesi kişiliği zedeler ve şehadetin reddine vesile olur, denilmektedir (Muğnil-Muhtaç).

Şabka, Osmanlı döneminde sırf gayrimüslimleri taklıd gayesiyle giyilmesi bakımından teşebbüh alameti sayılır. Fakat bugün şapka giyinmede gaye gayr-i müslimleri taklıd değildir. Belki adet böyle olduğu için giyilmektedir. Bu itibarla niyette gayrimüslimlere benzeme sözkonusu olmayınca şapka giymek teşebbüh alameti sayılmaz. Yukarıda İmam-ı rabbani'den de naklettiğimiz gibi, hüküm örfe göre değişmektedir.

Burada sabka yi sadece osmanli dönemine aid gibi gösterilmis. halbuki sabka ve zünnar hadisi serif ile küfür alameti sayilmistir.

sadakatin kütübhane bölümü ve fikih ansiklobedisinde böyle yaziyor acaba bu konuya ne dersiniz,?

mektubati serifin 266 mektubunuda buraya ilave ediyorum.

Kalbde îmân bulunduğuna alâmet, küfrden teberrî etmek, kaçınmakdır ve kâfirlikden, kâfirlere mahsûs olan şeylerden meselâ beline zünnâr bağlamak ve bunun gibi, kâfirlik alâmeti olan şeyleri kullanmakdan sakınmakdır. Küfrden teberrî demek, Allahü teâlânın düşmanlarını sevmemekdir. Kâfirler, kuvvetli, hâkim olup da, zararlarından korkulduğu zemân, kalbi ile sevmemek, korku olmadığı zemân, hem kalb, hem de her vâsıta ile karşı koymak lâzımdır. Allahü teâlâ, Kur’ân-ı kerîmde sevgili Peygamberine “sallAllahü aleyhi ve sellem” kâfirleri ve münâfıkları sevmemeği, çalışıp, onlardan üstün olmağı emr ediyor. Çünki, Allahü teâlânın ve Peygamberinin “sallAllahü aleyhi ve sellem” düşmanlarından uzak olmadıkça O ve Resûlü sevilmiş olmaz ve seviyorum demek doğru olmaz. Bir kimse, îmânım var dese, fekat küfrden teberrî etmese, hem müslimânlığa, hem de dinsizliğe inanmış, iki dinli olmuş olur ki, bunlara (Mürted) denir. Bunlara münâfık gözü ile bakmak lâzımdır. Kalbde îmân bulunması için, küfrden teberrî, elbette lâzımdır. Bu teberrînin en aşağı derecesi kalb ile teberrîdir. En yüksek, en iyi derecesi de, hem kalb ile, hem kalıp ile olmakdır. Ya’nî, kalbdeki ayrılığı söz ile, hareket ile belli etmekdir. Fârisî mısra’ tercemesi:

Düşmânlık etmedikce, dostluk olamaz!
m.

  Kuslar gibi ucmasini baliklar gibi yüzmesini ögrendik amma kardesce yasamasini ögrenemedik

Amade

hocam Allah razi olsun aciklamalariniz icin s33))

Evfacan

Allah razi olsun hocam.... yani $apka niyete göre te$ebbüh alameti sayiliyor....
peki....bu $apkaya göre degi$irmi yoska bilumum $apka mi...? Merak ettim dogrusu...
Talebeler cok soruyor bunu..?  ;)
Yiğit yaralı olur - Yine dağ gibi durur

elfida

hocam teşekkür ederiz bilgi verdiğiniz için... size teşebüh demişken bir kaç soru sormak istiyorum...bize hoclarımız küfre nisbet ettiren şey küfürdür demişti mesela kıyafetlerde haç işareti varsa ya da başka aksesuarda haç işareti varsa onu giymek kullanmak sakıncalıdır imana demişlerdi ... o zaman biz bu şekilde olan eşyaları  küfür maksadı olmadığı takdirde kullanabilir miyiz ? bir mahzuru var mı?
birde yılbaşı gecesinde toplanıp tesbih namazı falan kılmak sakıncalı mı???çünki o gece kafirlerde toplanıyor...o gün oruç tutalım mı diyorlar..bizde bu güne özel olarak hiç bir şey yapmayın normal gün gibi geçirin ama senenizin güzel başlaması amaçlı münferiden tesbih namazı kılabilirsiniz diyoruz.. yalnış mı acaba ??? teşekkürler...
Yakarışa geçivermişti hepsi de birden,
İçini döküyordu herkez Hakk'a derinden;
Kuduruyordu mütegallipler kederinden
...Ve emindi Mehmetçik yarın ki zaferinden.

elfida

hocm bu gün yılbaşı cvbınızı bekliyorum...
Yakarışa geçivermişti hepsi de birden,
İçini döküyordu herkez Hakk'a derinden;
Kuduruyordu mütegallipler kederinden
...Ve emindi Mehmetçik yarın ki zaferinden.

ankebut-57

Değerli kardeşim;

Teşebbüh iki türlüdür,

1. Mubah olan yani mes’ûliyeti gerektirmeyen benzemeler...

2. Mekruh veya haram olan, dolayısıyla mes’ûliyeti de beraberinde getiren benzemeler...


Meselâ ilim ve teknikte kullanılan metodlardaki taklitler-benzeşmeler... O alandaki gelişme ve değişmeleri tâkip etmek... Bunlar günah değil mubahtır, hatta teşvik edilmiştir.

Canlı resimler ihtivâ eden duvar halıları, süs yastıkları ve tablolarla evlerin tefrîş edilmesi veya canlı varlıkların resimleri ile motifli elbiseler giyilmesi mekruhtur, günahtır. Zira bunlarda putperestlere benzeme durumu vardır. (Bedâiu’s-Senâi‘ fî Tertîbi’ş-Şerâi‘, Kitâbü’l-İstihsân, 5, 226.)


Birtakım âdet ve an’ânelerde Yahûdi ve Hıristiyanlar gibi ehl-i kitâbın mensuplarına uymak... Yahut diğer gayr-i müslimlere hâs olup İslâm’ın emir ve yasakları ile çatışan hususlarda onlara benzemek ise haramdır. Bu gibi günahlar, kendisinde küfür sıfatı bulunan günahlardır ki, şiddetle kaçınılması gerekir. Zira bunun temizliği, ancak cehennem ateşiyle mümkündür.

Deyatlı bilgi için tıklayınız>>>

Âlimleri irfan sahib eden, üç harf ile beş noktadır.(عشقْ)
Mü'minleri duhûlü cennet eyleyen, beş harf ile üç noktadır. (ايمان)

www.ayasofya.org

elfida

Yakarışa geçivermişti hepsi de birden,
İçini döküyordu herkez Hakk'a derinden;
Kuduruyordu mütegallipler kederinden
...Ve emindi Mehmetçik yarın ki zaferinden.

müteallim

Alıntı yapılan: elfida - 30 Aralık 2007, 14:54:53
hocam teşekkür ederiz bilgi verdiğiniz için... size teşebüh demişken bir kaç soru sormak istiyorum...bize hoclarımız küfre nisbet ettiren şey küfürdür demişti mesela kıyafetlerde haç işareti varsa ya da başka aksesuarda haç işareti varsa onu giymek kullanmak sakıncalıdır imana demişlerdi ... o zaman biz bu şekilde olan eşyaları  küfür maksadı olmadığı takdirde kullanabilir miyiz ? bir mahzuru var mı?
birde yılbaşı gecesinde toplanıp tesbih namazı falan kılmak sakıncalı mı???çünki o gece kafirlerde toplanıyor...o gün oruç tutalım mı diyorlar..bizde bu güne özel olarak hiç bir şey yapmayın normal gün gibi geçirin ama senenizin güzel başlaması amaçlı münferiden tesbih namazı kılabilirsiniz diyoruz.. yalnış mı acaba ??? teşekkürler...

Bu gece diger gecelerden farkli olmamali farkli müamele yapmamali en ufak bir farklilik yilbasini kutlama manasina gelir.

gelelim tesbih namazina böyle günlerde cenabu hak insanlarin isyanini görürüde su dünyayi helak edeyim der amma ibadet eden kullarini görünce vaz gecer öyle olunca insanlarin hidayeti helak olmamasi icin degisik ibadetlewr yapilabilir.
  Kuslar gibi ucmasini baliklar gibi yüzmesini ögrendik amma kardesce yasamasini ögrenemedik

elfida

Yakarışa geçivermişti hepsi de birden,
İçini döküyordu herkez Hakk'a derinden;
Kuduruyordu mütegallipler kederinden
...Ve emindi Mehmetçik yarın ki zaferinden.

eginli

Alıntı yapılan: Murat Han - 30 Aralık 2007, 12:29:27
Allah razi olsun hocam.... yani $apka niyete göre te$ebbüh alameti sayiliyor....
peki....bu $apkaya göre degi$irmi yoska bilumum $apka mi...? Merak ettim dogrusu...
Talebeler cok soruyor bunu..?  ;)

Burada sabka yi sadece osmanli dönemine aid gibi gösterilmis. halbuki sabka ve zünnar hadisi serif ile küfür alameti sayilmistir.

(müteallim)
Allah(c.c)selami üzerimize olsun.

Bu dünyanin cefasindan sefasina sira gelmez,
gafil olma  ilme calis gecen günler geri gelmez.

Uludag

Hadisi serifte gecen sapka ibaresini veya o hadisi serifin kaynagini ögrenebilirmiyiz?
Ya rabbi, şu acizi ümmeti Muhammede hizmet etmeğe muktedir kıl.