Üçlü Babi
Hz Ali buyurduki buyurduğu şeylerde üçlü babdandır; Hz Ali buyurduki; Sen dilediği kimseye isteğini ver onun emiri olursun. Sen dilediğin kimseden iste onun esiri olursun sen dilediğnden müstağni ol onun dengi olursun.
Yahya bin muaz r.a. buyurduğu şeylerde üçlü babdandır.
Yahya bin muaz r.a. buyurduki; Dünyanın küllisini terk etmek küllisini almaktır. Kim dünyayı terk ederse dünyayı almış olur. Kimki dünyanın hepsini alırsa dünyanın hepsini terk etmiş olur. Dünyayı almak dünyayı terk etmektedir.
İbrahim bin edhem buyurduğu şeylerde üçlü babdandırİbrahim bin edhem buyurduki; İbrahim bin edhem hazretlerine sen zühdü nasıl bulursun dedielr İbrahim bin edham hz ben zühdü üç şey ile buldum ben kabri Kalbimi teskin eden kimse benimle beraber olmadığı halde kalblere korku salar olarak gördüm. Ben uzun bir yol gördüm halbuki benim azığım yoktu. Ve cebbar olan hz Allahıbenimle beraber bir delil olmadığı halde hükmeder gördüm.
Ariflerin büyüklerinden şibli buyurduki; Ey Allahım muhtaç ve zayıf olduğum halde ben sana yaklaşmayı bağlanmayı seviyorum Ey Allahım sen seyidim olduğun halde benden zengin olduğun halde benim günahlarımı bana bağışlamayı nasıl sevmeyeceksin. Sen Allah ile dostluk kurmayı istediğin zaman nefsinden oyunalrından uzaklaş. Şibli buyurduki siz Allaha vasıl olmanın lezzetini tatmış olsaydınız elbette uzaklaşmanın acısını bilirdiniz.
Süfyani sevri buyurduğu şeylerde üçlü babdandır.Süfyani sevri ye hazreti Allah ile ünsiyetten sual olundu ünsiyet nedir süfyani sevri güzel vve parlak yüz ile güzel ses ile ve fasih lisan ile dostluk kurmamaktır.
İbni Abbas r.a. buyurduğu şeylerde üçlü babdandır.İbni Abbas buyurduki; zühd üç harfdir ze-he-dal Ze ahiret için azıktır. He din için hidayettir. Dal taata devam etmektir. Başka mevzıde başka yerde denildiki zühd üç harftir Ze zineti terk etmek. He hevayı terk etmek. Dal dünyayı terk etmektir.
Hamidi leffafinin buyurduğu şeylerde üçlü babdandırHamidi leffafi buyurduki; Bana bir racul geldi ve bana vasiyet et nasihat et dedi. Bende ona dinin için kuranın kılıfı olduğu gibi kılf yap. Dinin kılıfı nedir dediler Zaruretten fazla kelamı terk etmek zaruret olan müstesna dünyayı terk etmek. Ancak zururet mevzılerde müstesna insanlara karışmayı terketmektir.
Sonra sen bilki denildiki zühdün aslı haramların küçüğünden ve büyüğünden kaçınmaktır. Zor veya kolay farzların cemisini eda etmektir. Azına veya çoğuna dünyayı ehli üzerin eterketmektir.
Lokman hekim buyurduki; Ey oğulcağızım İnsanlar üç kısımdır. Hazreti Allah için nefsi için ve kurt ve böcekleriçindir. Allah için olan insanın ruhudur. Neefsi için olan amelidir. Kurt ve böcekleriçin olan cismidir.
Hz Ali buyurduki; Üç şey zihinde ziyede eder ve bağlamı giderir Misvak oruç ve kuranı kerim okumak.
Ka’bul ahber buyurduki şeytandan mü’minler için kaleler üçtür. Mescidler kaledir Allahı zikir kaledir kuranı kerim okumak kaledir.
Bazı hukema buyurduki; Üç şey hazreti Allahın hazinesindendir onu ancak sevdiği kuluna verir . Fakirlik sabır ve hastalık.
İbni Abbas hazretlerine günlerin ayların amellerin hayırlısından sual olundu İbni Abbas buyurduki ; Günlerin hayırlısı Cuma ayların hayırlıs ramazan ayı amelerin hayırlısı vaktinde kılınan beş vakit namazdır.Bundan üçgün geçti ve bu haber ali efendimize ulaştı İbni Abbas r.a. bundan sual olundu ve şunlar ile cevap verdi Hazreti ali buyurduki doğudan batıya bütün hukema bütün ulema bütün fukeha elbette onun gibi cevap verirdi fakat ben müstesna amelerin hayırsı Hz Allahın sende amellerini kabul ettiğidir. Şehirlerin hayırlısı hz Allaha tevbei Nasuh ile tevde ettiğin aydır. Günlerin hayırlısı dünyadan hz Allaha iman eder olduğun halde çıktığın gündür.
ŞiirGece ve gündüz bizi eskitiyor sen görmüyormusun. Aşikar ve gizli halbuki bizler oynuyoruz.
Dünya nimetlerine meyletme muhakkah dünya vatanı kalacak vatan değildir.
ölmeden önce Nefsin için amel et. aldatmasın seni dost ve ahbablığının çokluğu
Cenabı hak bir kulunun hayrını istediği zaman onu dininde fakih kılar. Dünyada onu zahid kılar. Nefsinin ayıplarını ona gösterir.
Peygamber efendimiz buyurdular ki: Dünyanızdan bana üç şey sevdirildi: güzel koku, helal nisa, gözüm nuru olan namaz. Peygamberimiz ashabı ile oturduğu halde Ebu bekr efendimiz geldi doğru söylüyorsun ya resulAllah dedi. Banada dünyadan bana üç şey sevdirildi senin yüzüne bakmak malını Allah yolunda infak etmek kızımın Rasulullahın zevcesi olması. Hz. Ömer ra doğru söylüyorsun Ya ebabekr banada dünyadan üç şey sevdirildi.iyilikle emretmek, kötülükten nehyetmek eski ve yamalı elbise giymek
Hz. Osman ra doğru söylüyorsun ya Ömer Dünyada banada üç şey sevdirildi.:aç doyurmak, kuran okumak, çıplak giydirmek. Hz. Ali ra doğru söylüyorsun ya Osman banada dünyadan üç şey sevdirildi: misafire hizmet etmek, yaz gününde oruç tutmak, kılıç ile savaşmak. Beyan olundu Cebrail as Hazreti Allah sizin konuşmalarınızı işittiği vakit beni gönderdi. Ben dünya ehlinden olsaydım sevdiğim şeylerden bana sormanı sana emretti Petgamber efendimiz dünya ehlinden olsaydın ne şey severdin. Cebrail a.s. buyurdu delalette olanları hidayet etmeyi, Allah itaatkar olan gariblerle ünsiyet etmeyi, darlık içinde olan fakirlere yardım etmeyi. Ve Cebrail a.s. buyurdu izzet sahibi olan hazreti Allah kullarında 3 hasleti sever. Bütün kudretini Allah yolunda harcamak pişmanlık anında ağlamak ve Herzamanda sabır.
Hükemanın bazısı Buyurdu: Herkim aklına itibar ederse sapıdır delalete düşer. Herkim malı ile kendini zengin görürse bu ona kafi gelmez. Herkim kendini mahlukattan üstün görürüse o zelil olur.
Bazı hukema buyurdu Haz Allahı bilmenin meyvesi üçtür. Hazreti Allahtan haya etmek Hazreti Allahı sevmek Hazreti Allah ile yakınlık kurmak.
Nebi a.s. buyurduki: Hz Allah için muhabbet mağrifetin esasıdır. İffet yakin alametidir. (hz Allahın her şeye kadir olduğuna inanmaktır) yekinin başı takva ve hz Allahın takdirine rızadır.
Süfyan bin Uyeyne r.a. şöyle söyledi Herkim Allahı severse Allah onu sever.Kim hz Allahın sevdiklerini severse hz Allah yolunda sevmeyi sever. Herkim Allah yolunda sevmeyi severse insanlar hz Allahın onu sevdiğini bilmez.
Nebi a.s. buyurdu sevğinin doğruluğu 3 haslettedir. Başkasının sözü üzerin esevdiğini sözünü seçmek. Başkaları il eberbaer olmayı tercih etmek yerine sevdiği ile berbaer olmayı tercih etmek. Gayrısının rızasını tercih etmek yerine sevdiğinin rızasını tercih etmek.
Vehb bin Münebbihil yemani r.a. buyurdu tevratta yazılmıştır ki dünya onun olsa bile hırslı insan daima fakirdir. Allaha itaat eden her ne kadar köle bile olsa itaat olunmuştur.Kanaat eden aç olsa bile zengindir.
Bazı hukema buyurdu ki kim hz Allahı bilirse mahlukat ile beraber o kimse için bir tad bir lezzet olmaz. Herkim dünyayı bilirse o kimse için dünyaya rağbet olmaz. Kim hz Allahın adaletini bilirse davacılar ona yönelmez.
Zinnüni Mısrı buyurdu ki Her korkak korktuğundan kaçar. Bir şeye rağbet eden onu talep eder. Her Allah ile dost olan nefsinden nefret eder kaçar.
Zinnüni Mısrı buyurdu ki hz Allahın sıfatlarını bilen kimse sevgiye esirdir. Onun kalbi basiret sahibidir. Allah için olan ameli çoktur. Hz Allahı tanıyan bilen vefalıdır. Onun kalbi zekidir.( Birşeyi anlamakta suratlidir) Hz Allah için olan amelleri temizdir.
Süleyman-ed Darani buyurdu ki : dünyada ve ahrette her hayrın aslı hz Allahtan korkmaktır. Dünyanın anahtarı doymaktır dünyanın anahtarı doymak ahretin anahtarı açlıktır.
Denildiki ibadet sanattır. Dükkanı halvettir. Sermayesi takvadır. Kazancı ise cennettir.
Malik Bin Dinar buyurdu ki: üç şeyi sen üç şey ile güzelleştirki hakiki mü’minlerden olasın. Kibri tevazu ile hırsı kanaat ile hasedi nasihat ile güzelleştir.